2026-03-22, 01:29
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Ska du bränna mig på bål nu?

Om Jesus är guds son och samtidigt Jahve, är han då sin egen son eller är han en konkurrerande gud till Jahve? 1:a budordet förbjuder flera gudar.

Om du ska tro på kristendomen så är det Bibeln i sin ursprungsform som gäller. Sentida tolkningar godkänns inte av gud. Tyvärr är originalmanuskripten för Bibeln inte tillgängliga.
Såna saker är mysterier. Hur gud fungerar är inte helt förståeligt för oss små människor.
Citera
2026-03-22, 02:04
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Alla verkar inte vara överens om ifall jorden är rund. Alla är inte rationella och ingen har all information. Tydliga bevis för guds existens finns, jag har försökt visa dom i 400 sidor nu.

Jorden är platt, och det är ”firmament” (himlavalv) ovanför oss, precis som Bibeln beskriver. (Men jag respekterar din åsikt och förstår vad du skrev)
Det var när jag insåg att Biblisk kosmologi är korrekt som de blev omöjligt att blunda för Gud. Det är ett slags bevis, och Bibeln säger att skapelsen är bevis på Guds existens. (Romans 1:20 och min personliga favorit Psalm 19:1)
Idén om en boll som åker i alla möjliga riktningar i ett oändligt kosmos fick faktiskt sitt genomslag vid Reformationens med Katolska Kyrkan sjuka försök att hålla kvar vid sin makt.

Den kosmologi som majoriteten tror på är från Kabbalah av alla ställen.

Källa: Ursprung Heliocentrism
Heliosorcery (2022) | Exposing the Occult Origins of Heliocentrism | Full Documentary
https://youtu.be/crasHY5HCdI?is=zGXILRg-lGEeDKvr

Kabbalah och Big Bang https://onehouse.kabbalah.com/en/articles/big-bang/

Vad är Biblisk Kosmologi? https://share.google/iC2YHb2OFHljYoqev
Citera
2026-03-22, 02:51
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Hmmm, detta har jag inte hört om förut. Rakt av låter det galet, men jag ska inte vara för hastig. Är då rymden en konspiration? Vad säger du om NASAs rymdbilder? Hur förklarar du satelliter? Vart tog rymdraketerna med astronauter i vägen när de flög upp?
Nja jag vet inte om konspiration är rätt ord, men ovanför är Himlavalvet.

Genesis 14

Citat:
And God said, “Let there be lights in the vault of the sky to separate the day from the night, and let them serve as signs to mark sacred times, and days and years, 15 and let them be lights in the vault of the sky to give light on the earth.” And it was so. 16 God made two great lights—the greater light to govern the day and the lesser light to govern the night. He also made the stars. 17 God set them in the vault of the sky to give light on the earth, 18 to govern the day and the night, and to separate light from darkness. And God saw that it was good. 19 And there was evening, and there was morning—the fourth day.

Jag tror inte vi kan åka till andra stjärnor utan Earths Lower Orbit verkar vara så högt vi kan nå, enda som påstås varit utanför och tom bortom Van Allen Radium Belt (som påminner mycket om firmament när man läser om det) är astronauterna i Apollo programmet.

Scientists Discover Impenetrable Barrier 11,500 km above Earth”
https://www.sci.news/space/science-impenetrable-barrier-earth-02302.html

NASA rymdbilder, Hubble Teleskopet och allt det där, är bilder som skapas av NASA. Jag ska bannemig leta och visa dig.
Bilder på Jorden, det finns ingen bild på Jorden utan de är sammansatta bilder.
Exempel: Blue Marble som var bakgrund till en iPhone är sammansatt av Robert Simmon som är ”Lead Data Visualizer and Information Designer” på NASA och hans jobb är enligt honom själv
Citat:
My role is to make imagery from Earth sciences data. I turn data into pictures.
”It’s Photoshopped because it has to be” Del av intervjunen här: https://youtu.be/pVMCPxN8BrI?is=qY514CLE5ZEJy-iD
Källa: https://www.nasa.gov/people-of-nasa/goddard-people/robert-simmon-aka-mr-blue-marble/

De är så de gör med bilder från rymden också. Vi har alltså inte ens en äkta bild på Jorden. Det är helt enkelt omöjligt att komma så högt upp för människor.

Vad är stjärnor? Det är nog ljus som Gud har satt upp i Himlavalvet.
De är väldigt vackra när man zoomar in. https://m.youtube.com/watch?v=DbLu9fcQI4w&list=RDDbLu9fcQI4w

Denna kanalen, ODDTV är nog min favorit när de kommer till platt jord.

Outer Space isn't a Place | It's a Lie (så jag antar att konspiration inte är ett helt missvisande ord)
https://m.youtube.com/watch?v=LqzlQPlCv44

Att argumentera för kosmologi är nog svårare än argumentera för Gud ärligt talat så om detta låter helt galet så är det inget konstigt. Tyvärr har kristna övergett frågan nästan helt, åldern på Jorden, att Evolution är en lögn är ganska vanligt men de knyter sig ofta vid Biblisk Kosmologi. Igen, det är ingen frälsningsfråga men heliocentrism och evolution måste vara det som fått mest bort från Bibeln och Gud.
Citera
2026-03-22, 03:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Nja jag vet inte om konspiration är rätt ord, men ovanför är Himlavalvet.

Genesis 14

Jag tror inte vi kan åka till andra stjärnor utan Earths Lower Orbit verkar vara så högt vi kan nå, enda som påstås varit utanför och tom bortom Van Allen Radium Belt (som påminner mycket om firmament när man läser om det) är astronauterna i Apollo programmet.

Scientists Discover Impenetrable Barrier 11,500 km above Earth”
https://www.sci.news/space/science-impenetrable-barrier-earth-02302.html

NASA rymdbilder, Hubble Teleskopet och allt det där, är bilder som skapas av NASA. Jag ska bannemig leta och visa dig.
Bilder på Jorden, det finns ingen bild på Jorden utan de är sammansatta bilder.
Exempel: Blue Marble som var bakgrund till en iPhone är sammansatt av Robert Simmon som är ”Lead Data Visualizer and Information Designer” på NASA och hans jobb är enligt honom själv

”It’s Photoshopped because it has to be” Del av intervjunen här: https://youtu.be/pVMCPxN8BrI?is=qY514CLE5ZEJy-iD
Källa: https://www.nasa.gov/people-of-nasa/goddard-people/robert-simmon-aka-mr-blue-marble/

De är så de gör med bilder från rymden också. Vi har alltså inte ens en äkta bild på Jorden. Det är helt enkelt omöjligt att komma så högt upp för människor.

Vad är stjärnor? Det är nog ljus som Gud har satt upp i Himlavalvet.
De är väldigt vackra när man zoomar in. https://m.youtube.com/watch?v=DbLu9fcQI4w&list=RDDbLu9fcQI4w

Denna kanalen, ODDTV är nog min favorit när de kommer till platt jord.

Outer Space isn't a Place | It's a Lie (så jag antar att konspiration inte är ett helt missvisande ord)
https://m.youtube.com/watch?v=LqzlQPlCv44

Att argumentera för kosmologi är nog svårare än argumentera för Gud ärligt talat så om detta låter helt galet så är det inget konstigt. Tyvärr har kristna övergett frågan nästan helt, åldern på Jorden, att Evolution är en lögn är ganska vanligt men de knyter sig ofta vid Biblisk Kosmologi. Igen, det är ingen frälsningsfråga men heliocentrism och evolution måste vara det som fått mest bort från Bibeln och Gud.
https://www.edumedia.com/en/media/239-eratosthenes-experiment-2
Dom verkar ha räknat ut att jorden är rund år 200BC med hjälp av att mäta skuggor.

Också att man ser båtar försvinna över horisonten visar att jorden är rund.

Om jorden är platt så fungerar nog inte gravitationskraften heller, eller jag vet inte vad det skulle innebära då jag tror att den baseras på en rund jord?
Citera
2026-03-22, 03:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRAatHv
Mörk energi. https://e-tidningen.nyteknik.se/p/ny-teknik/2021-04-15/a/mork-materia-och-mork-energi-sa-lite-vet-vi/3419/400587/19868923#:~:text=Vi%20vet%20inte%20mycket%20om%20m %C3%B6rk%20materia.,universum%20medan%20m%C3%B6rk% 20energi%20trycker%20is%C3%A4r%20universum.

Det med mörk energi är på sin höjd en hypotes, men det förklarar ändå inte varför universum expanderar mer ju längre bort i alla riktningar. Det är det som är problemet. Det måste alltså finnas en enorm mängd utanför universums gränser.
Vad är det då som säger att det inte gravitationen från andra universa?

Vissa astronomer har hävdat att de ser tecken på att stora galaxhoper rör sig mot en specifik punkt på himlen, som om något utanför det observerbara universum drar i dem. Om detta stämmer, skulle det kunna vara gravitationell påverkan från ett annat universum i ett större multiversum.

Fysikernas förklaring om att "negativ energi balanserar positiv energi" är en matematisk modell (skapad av bland andra Stephen Hawking och Alan Guth) för att bevara termodynamikens lagar på universell skala. Men det är en teoretisk lösning på ett problem som vi faktiskt inte har observerat direkt.

Många anser att det känns som "bokföringsfiffel" för att rädda teorin. Om vi ser att energin i universum ökar på grund av expansionen (ökad mängd mörk energi) och vi bara antar att det finns en exakt lika stor negativ post i det gravitationella kontot för att summan ska bli noll, då har vi egentligen bara flyttat på mysteriet och varifrån kommer den ökade mängden som behövs för att nollställa energin för accelerationen?

Om vi inte köper att universum "lånar" energi av gravitationen, landar vi i två dramatiska alternativ:

Energi skapas faktiskt: Vilket bryter mot allt vi vet om fysik.
Kraften kommer utifrån: Precis som jag skrev.

Om universum dras utåt av en extern massa (eller en annan fysikalisk lag i ett multiversum), då behöver vi inte uppfinna "mörk energi" som skapas inifrån. Accelerationen skulle då vara en naturlig följd av att vi dras mot något utanför.

Vetenskapen säger att universum inte expanderar in i någonting – det är själva rymden som skapas och expanderas.

Så ser det ut inifrån en ballong, men ballongförsäljaren kan se alla enskilda ballonger.

Om vi utgår från bilden av en ballongförsäljare, landar vi i några slutsatser som faktiskt stöds av vissa moderna (men än så länge obevisade) hypoteser:

1. "The Bulk" – Ballongförsäljarens marknad

I teorier som strängteori och bran-kosmologi tänker man sig precis det scenariot. Vårt universum är ett tredimensionellt membran (en "bran") som flyter i en rymd med fler dimensioner (kallad the Bulk).
I den här modellen finns det gott om plats för andra "ballonger" (universa).
Expansionen sker då in i denna högre dimension.

2. Gravitationen som läcker

Här kommer vi tillbaka till det jag skrev om gravitation utifrån. Enligt dessa hypoteser är gravitationen unik. Medan ljus och materia inte hunnit passera gränsen för vår ballong tror man att gravitationen kan nå längre och mellan de extra dimensionerna.

Om en annan "ballong" kommer nära vår, skulle vi kunna känna dess gravitation utan att kunna se den.

Detta skulle kunna förklara varför vi ser en acceleration eller märkliga rörelser (som Dark Flow) utan att hitta källan inuti vårt eget universum.

3. Problemet för oss som lever inuti gummit på ballongen är att vi bara kan se och mäta ut till ytan av ballongen och se tillbaka tills uppblåsningen startade. Vi har inget sätt att titta "utanför" ballongen.

Om vi återgår till problemet med den "perfekta" expansionen: För att ballongförsäljarens andra ballonger ska förklara att vårt universum expanderar likadant åt alla håll, måste vi vara helt omringade av dem, eller så måste själva "luften" omkring ballongen som trycks undan tillföra energi till systemet, ungefär som att ytterligare luft blåses in i ballongen. Det är då någon sorts energi i ytterområdet som tillförs hela tiden, hur det nu skulle fungera.

Man kan bara konstatera att vi inte vet ännu och det som lagts fram inte helt går ihop.
Citera
2026-03-22, 04:06
Medlem
Arbetarbroders avatar
Starka argument för en platt jord:
• Ingen kurvatur går att hitta.
Med moderna kameror och liknande så kan vi se långt mycket längre än vad vi borde med den kurvatur som ska finnas på en sfärisk jord. Inte ens flygplan syns det, eller från hög altitude ballonger som är de högsta vi kan komma, detta anser jag vara så nära bevis det går, med kamera mellan 27–40 km upp i himlen. https://m.youtube.com/watch?v=2RATP53l9MA det är platt som en pannkaka!

• Inte ett ena foto av Jorden från rymden.
Ärligt talat, det är något fuffens när vi inte ens har det!

• Vatten kan inte kurva sig på det sättet som en sfärisk jord påstår, utan finner alltid sin jämna nivå. Tänk vattenpass som exempel.

• Dölja Gud
Det tror jag ör huvudanledningen till att du pushas så hårt, precis som evolution. Nu ör det ju ingen fara för dig då du tror på Gud som jag uppfattat det.
Allt i den här världen, så gott som, är upp och ner. Om det är en platt jord och allt cirkulerar kring oss så blir det heliocentrisk kosmologi.

• Satelliter är bogus, typ.
De är iallafall inte såna där som snurrar runt jordens omloppsbana utan High Altitude Balloons som förvisso går väldigt högt upp, men på ett annat sätt än vad de säger till oss. NASA är världens största förbrukare av Helium.

Citat:
https://www.edumedia.com/en/media/239-eratosthenes-experiment-2
Dom verkar ha räknat ut att jorden är rund år 200BC med hjälp av att mäta skuggor.

Nu minns jag inte svaret på denna frågan direkt vilket jag borde göra eftersom den så gott som alltid kommer upp, men avståndet till Solen är närmare än vad den officiella moderna versionen säger.

Jag är rätt kass på matte och förstår faktiskt inte hur den slutsatsen nås med de där stickorna, men jag ska kolla upp det.

Citat:
[url] Också att man ser båtar försvinna över horisonten visar att jorden är rund.
Här vet jag svaret i alla fall också vanligt att det nämns men det är en optisk illusion, synvilla, ögat ha en begränsad räckvidd men vi har fenomenala kameror idag som Nikon P900 som zoomade in stjärnor i mitt förra inlägg. Här ser du ett exempel på en båt som ”gått över horisonten” men kommer tillbaka i full vy.

Finns fullt med likande videos om du googlar ”Nikon P900 beach boat” om denna versionen är kass.
https://m.youtube.com/watch?v=3DRRyZBL4OQ

Citat:
[url] Om jorden är platt så fungerar nog inte gravitationskraften heller, eller jag vet inte vad det skulle innebära då jag tror att den baseras på en rund jord?
Isaak Newton som fick snilleblixten om en osynlig kraft som drar saker till sig när han fick ett  äppel i huvudet ör en Kabbalist vilket inte automatiskt diskvalificerar hans teori förvisso, men gravitation är en teori som inte kan bevisas, eller ens mätas.
Fåglar påverkas inte men det påstås hålla månen där den är. Jag ör skeptisk, eller jag tror inte gravitation är fungerar så som teorin säger.

Jag måste också när jag ändå skriver passa på att rekommendera Heliosorcery dokumentären, om hur denna världsbild slog rot, (reformationen) och varifrån grunden i världsbilden kommer. Den är faktiskt intressant även om man tror på heliocentrisk kosmologi.

Heliosorcery (2022) | Exposing the Occult Origins of Heliocentrism | Full Documentary
https://youtu.be/crasHY5HCdI?si=-D6cxPm1mrfBqOUK
Citera
2026-03-22, 05:00
Medlem
: "Jag är världens ljus. Den som följer mig skall inte vandra i mörkret utan ha livets ljus."

- Jesus
Citera
2026-03-22, 06:16
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
En snabb fråga, om jorden är platt, vad finns vid kanten? Har någon rest dit?

Vid vägens är Antarktis som på den traditionella och mest använda kartan över en platt jord, Gleason Map inte är en del av världen längst ned på en sfärisk jord utan går runt ytterkanten på jorden i form av en Ice Wall. (Jag och min svengelska, is vägg på svenska?)

I ytterkanterna tar isväggen vid pga solen inte når dit utan de blir kallt och ödsligt och en isvägg tonar upp sig. Först över isväggen var Admiral Byrd under Operation Highjump stax efter Andra Värkdskriget (efterföljande Operation Fishbowl av US Army är också av intresse, då testade de firmament genom att skjuta mängder med kärnvapen som exploderade där uppe) som följde efter Operation Deep Freeze. De kom över isväggen, och ska ha kört ett Cessna plan rakt ut mot ingenting och återvände när bensinen började bli dålig om jag minns rätt. ”Antarctic Treaty” är det fördrag som hållit längst mellan många olika länder och du får inte resa det hur som helst, om du försöker kommer du sannolikt möta militära skepp som hindrar dig vilket skedde med norska äventyran Jarle Andhøy och hans fartyg Berzerk år 2011 som sänktes och flera ombord dig. Andhøy har försökt resa tillbaka och vill ha svar på vad som hände hans vänner men de är bara böter och tystnad.

Officiellt studerar de is och vill inte bli störda. Den här delen av världen är officiellt som våran Nordpolen men söderut men skrapar man på ytan så verkar den väldigt annorlunda.

Captain Byrds äventyr är ganska mytomspunna. Jag vill hellre slå ett slag för Captain Cook - en Engelsk sjöman och upptäckare som på 1720-talet seglade längst med hela isväggen och bekräftade att den finns och att Jorden är platt. Han seglade fem och en halv gång runt jorden, isväggen, för att leta efter en väg in men verkar inre funnit någon, jag läste hans journaler för några år sedan.

Intressanta fakta, flygplan flyger endast 6500 meter upp i luften vid Antarktisk jämfört med 12000 i Europa och resten och världen. Detta skylls officiellt på det stränga klimatet och inga flygtorn men jag misstänker att de måste hålla en lägre kurs pga firmament är lägre vid isväggen.

Du kan ju åka från typ Norge till Antarktis men de tar dig till en halvö utanför Chile, långt från isväggen, där du kan mata pingviner. Kostar skjortan dock

Hittade inte videon på isväggen jag letade efter nu bara för det, verkar ha tagits bort. HäR är en lite sämre men visar ändå hur mäktigt- och kusligt, det är vid världens ände,

AUTHENTIC VIDEO OF ANTARCTICA GREAT ICE WALL THAT CONTAINS THE EARTH OCEANS
https://youtu.be/-JHNnZHYsMc?si=9X_qgJKJtt4UZYw7
Citera
2026-03-22, 06:37
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vid vägens är Antarktis som på den traditionella och mest använda kartan över en platt jord, Gleason Map inte är en del av världen längst ned på en sfärisk jord utan går runt ytterkanten på jorden i form av en Ice Wall. (Jag och min svengelska, is vägg på svenska?)

I ytterkanterna tar isväggen vid pga solen inte når dit utan de blir kallt och ödsligt och en isvägg tonar upp sig. Först över isväggen var Admiral Byrd under Operation Highjump stax efter Andra Värkdskriget (efterföljande Operation Fishbowl av US Army är också av intresse, då testade de firmament genom att skjuta mängder med kärnvapen som exploderade där uppe) som följde efter Operation Deep Freeze. De kom över isväggen, och ska ha kört ett Cessna plan rakt ut mot ingenting och återvände när bensinen började bli dålig om jag minns rätt. ”Antarctic Treaty” är det fördrag som hållit längst mellan många olika länder och du får inte resa det hur som helst, om du försöker kommer du sannolikt möta militära skepp som hindrar dig vilket skedde med norska äventyran Jarle Andhøy och hans fartyg Berzerk år 2011 som sänktes och flera ombord dig. Andhøy har försökt resa tillbaka och vill ha svar på vad som hände hans vänner men de är bara böter och tystnad.

Officiellt studerar de is och vill inte bli störda. Den här delen av världen är officiellt som våran Nordpolen men söderut men skrapar man på ytan så verkar den väldigt annorlunda.

Captain Byrds äventyr är ganska mytomspunna. Jag vill hellre slå ett slag för Captain Cook - en Engelsk sjöman och upptäckare som på 1720-talet seglade längst med hela isväggen och bekräftade att den finns och att Jorden är platt. Han seglade fem och en halv gång runt jorden, isväggen, för att leta efter en väg in men verkar inre funnit någon, jag läste hans journaler för några år sedan.

Intressanta fakta, flygplan flyger endast 6500 meter upp i luften vid Antarktisk jämfört med 12000 i Europa och resten och världen. Detta skylls officiellt på det stränga klimatet och inga flygtorn men jag misstänker att de måste hålla en lägre kurs pga firmament är lägre vid isväggen.

Du kan ju åka från typ Norge till Antarktis men de tar dig till en halvö utanför Chile, långt från isväggen, där du kan mata pingviner. Kostar skjortan dock

Hittade inte videon på isväggen jag letade efter nu bara för det, verkar ha tagits bort. HäR är en lite sämre men visar ändå hur mäktigt- och kusligt, det är vid världens ände,

AUTHENTIC VIDEO OF ANTARCTICA GREAT ICE WALL THAT CONTAINS THE EARTH OCEANS
https://youtu.be/-JHNnZHYsMc?si=9X_qgJKJtt4UZYw7
Jo detta är definitivt intressant, jag vet inte ens hur jag skulle börja med att undersöka det här, jag skulle behöva ändra min världsbild så mycket att jag skulle antagligen behöva börja om från början och lära mig alfabetet på nytt för att kunna integrera detta. Det är inte mitt område, det finns en möjlighet att det är så här, men för mig är inte jordens form superviktigt, jag köper vad majoriteten påstår då jag inte bryr mig tillräckligt mycket för att fördjupa mig inom detta ämne.

Du får fortsätta undersöka detta, kanske så kan du någon gång konfrontera de som sprider lögner om jordens rundhet och utmana dom på världsscenen, sanningen är viktig och så länge som man har sanning som mål vilket du verkar ha så gör man nytta. Du är inte rädd för att gå mot strömmen och det uppskattar jag, jag är på din sida i alla fall!

Gud vare med dig!
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-03-22 kl. 06:39.
Citera
2026-03-22, 06:52
Medlem
Arbetarbroders avatar
Ursäkta ett extra inlägg men jag kan inte editera inlägg på Flashback av någon märklig anledning.

Jag hittade mer bilder från Isväggen på YouTube och de är onekligen spektakulära bilder.

”The Ice Wall Is Real! Secret Footage Goes Viral That Proves NASA Lied & The Firmament Is Real”
https://m.youtube.com/watch?v=hfVgktPVfeM

Den där blåa delen av isen som hon inte vet vad de är måste vara samma is, sky ice, som en forskare på Antarktis skrev om och diskuteras i denna videon. https://m.youtube.com/watch?v=Mz3-DRa2cDw

Kort om Operation Fishbowl från 60-talet https://fb.watch/F-ea4BWGZn/?fs=e
Fishbowl var del utav den större ”Operation Dominic” av US militär. Dominic betyder ”of the Lord” så de testade ”The Fishbowl of the Lord” genom sända upp kärnvapen och detonera dem på hög alltitude. De testade givetvis firmament i våran fiskskål. Leta upp bilder eller videos från Operation Fishbowl och titta det är ganska imponerande, även om de var ett galet projekt.
Citera
2026-03-22, 06:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Om universum har funnits i ∞ tid så måste ∞ dagar ha passerat innan vi kommer fram till idag. ∞ dagar kan inte passera, därför måste universum ha en början.

Tillämpa samma "logik" på en evig Gud, eller försöker du bevisa att en evig Gud är ologiskt och att Gud måste ha en början?
Citera
2026-03-22, 07:32
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Här vet jag svaret i alla fall också vanligt att det nämns men det är en optisk illusion, synvilla, ögat ha en begränsad räckvidd men vi har fenomenala kameror idag som Nikon P900 som zoomade in stjärnor i mitt förra inlägg. Här ser du ett exempel på en båt som ”gått över horisonten” men kommer tillbaka i full vy.

Finns fullt med likande videos om du googlar ”Nikon P900 beach boat” om denna versionen är kass.
https://m.youtube.com/watch?v=3DRRyZBL4OQ

Vad folk som skriver på den sidan inte verkar fatta är att zoomningen ju faktisk bekräftar att båtarna är på andra sidan horisonten och inte längre kan ses helt. 39 sekunder in i videon syns det tydligt att den båten är på andra sidan krökningen eftersom den annars skulle hålla på att sjunka eftersom vattennivån skulle vara högre än relingen om jorden var platt.

Så ja – de båtarna är "strax nedanför horisonten" i videon och är precis så som de ska se ut enligt en rund jord, och zoom visar bara att de inte var tillräckligt långt borta för att kurvan skulle ha hunnit dölja hela båten ännu. Om de var ännu längre bort skulle bara ovandelen förbli synlig oavsett hur mycket man zoomar. Och något som dessa zoom-fantaster verkar missa är att det ju borde gå att zooma ända till den andra stranden om jorden faktiskt var platt.

2.23 i videon verkar vara ovandelen av ett halvlastat containerfartyg, där det vita är kommandobryggan. Det finns containerfartyg som har kommandobryggan placerad närmare mitten och några skorstenar utspridda längs längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in