Citat:
Ursprungligen postat av
AlexiSexi
Jag är uppvuxen i en kristen familj, men kände redan när jag var liten att jag inte trodde på gud och höll det hemligt då jag inte vågade säga något om det. Jag har försökt flertal gånger att ”hitta” gud men aldrig lyckats, och tro mig när jag säger att jag verkligen önskar att jag trodde på gud, för vilken trygghet det måste kännas att ha en gud som ser till att allt blir bra, att allt har en mening och att allt som händer är guds plan.
Jag vill inte prata om mina bra sidor då det gör mig obekväm, men gud hade nog varit nöjd över den människan jag blivit. Jag är omtänksam och sätter alla andras behov före mina egna (till den grad att jag blivit utbränd), jag är empatisk, jag älskar djur mer än något annat, och jag älskar allt vackert i naturen. Jag har aldrig begått något brott eller orsakat någon skada. Jag är en snäll person som respekterar människor och kommer överens med alla trots åsikter och tro som skiljer oss åt.
För några år sedan var jag med om en extremt traumatisk händelse, där tre personer miste livet och jag lika gärna hade kunnat varit ett av offren. Det har gett mig PTSD som jag kommer ha resten av mitt liv. Jag vet att enligt kristendomen så har gud gett människan fri vilja, men att någon frivilligt tar oskyldiga människors liv är hänsynslöst. Varför kunde inte gud leda den här personen att isåfall ta liven från hemska människor istället? Varför skall goda människor utsättas för att gud ger tummen upp åt folk som begår mord? Om gud nu är så bra och mäktig så hade han kunnat sätta stopp för det innan man begår ett sådant brott istället för att låta oskyldiga mista sina liv. Vad får gärningsmännen för konsekvenser? Ja de kommer brinna i helvetet MEN de får ändå leva sina liv först, något deras offer inte fick göra.
Inte ens ett år efter det jag bevittnade, gick mitt älskade husdjur bort. Låter kanske töntigt, men hon var min själsfrände och hade inte hon funnits där för mig efter det jag hade varit med om så hade jag inte orkat leva, jag levde för hennes skull. Aldrig i mitt liv önskade jag att jag trodde på gud mer än när hon gick bort, tryggheten att veta att vi en dag kommer återförenas i himlen, därför gjorde det extra ont att förlora henne för jag fick acceptera att det aldrig kommer hända. Hur kan gud finnas när det finns mord, krig, svält och sjukdomar? Han kan omöjligt tillåta att sånt sker.
Ganska naturligt att du inte tror på gud när den enda anledningen du har att göra det är att det är vad din familj säger att du ska göra, det hade inte räckt för mig heller. Jag är en riktigt teknisk person och ganska nördig, så för mig var det som tog mig till gud djup teknisk analys av bevis, jag har lagt galet mycket tid på att undersöka bevis, vissa skulle kalla det ohälsosamt kanske.
Olika typer av personer kommer till tro av olika anledningar, för vissa, som mig, så är det bara ren logik och bevis som gäller. Andra kanske har en spirituell upplevelse, eller så känns det bara rätt eller något.
Jag har också varit med om saker, men inte klandrar jag gud för det, jag tackar honom för att han räddar mig från allt hemskt. Jag kan förstå tanken bakom allt, det handlar om tacksamhet. Sätt in en massa personer i den perfekta världen så kommer det säkert finnas personer som klagar och förstör ändå, men de som är tacksamma även i en värld full av lidande kommer aldrig klaga och är de som verkligen förtjänar den perfekta världen.
Allt handlar om att bygga den perfekta världen, och tyvärr så är vår värld nu nödvändig för det, men det är inte föralltid, och den perfekta världen är det.