2026-03-22, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhammedsArsle
Och nej, minors effekt blir inte bättre ju djupare de ligger, de blir faktiskt sämre för varje 10-tal meter som de ligger djupare.
De försämras rätt så snabbt.
Trycket vid bottnen dämpar nämligen sprängeffekten.
Ja precis så är det!
Bottenliggande minor kan användas till max djup 100-150 meter.
Men Hormuzsundet är ganska grunt, med ett mediandjup på ungefär 50 meter.
Sådana bottenminor är mycket svåra att flera orsaker.
Vid minröjning använder man små undervattendrönare som skickar ljudsignaler (likt ekolod) mot bottnen som reflekteras, och man får en karta över bottnen.
Detta är det enda sättet hitta minorna, för de är helt tysta och bara lyssnar.
Det finns två metoder att försvåra röjning av minorna.
1. Man sprider ut massiv med "dubbelgångare" av betong som bara kostar en hundralapp per styck, men ser identiskt lika ut för minröjaren. Så alla sådana "betongminor" måste hanteras som skarpa minor, så man fäster en sprängladdning på dem som får explodera.
2. Man gör minorna med oregelbunden form så de ser ut som stora stenar vilka ligger på havsbottnen, men man vid närmare granskning kan konstatera är en mina.

Men hur som helst är minröjningen svår, tidsödande och dyrbar för bottenliggande minor.
Citera
2026-03-22, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Trump är som en stor bebis med knappar på världens bästa missiler. Tror att han kan mobba alla till att göra vad han vill, men så fungerar inta saker, speciellt inte i mellanöstern.
Försök säga det till Wittkoff!

Så länge denna idiot är den som ska medla fred i Iran eller Ukraina kan vi glömma ens en vapenvila.

Gissning. Mobbaren fortsätter bomba och Iran förstör ännu mer gas och oljeanläggningar som det tar år att bygga upp igen.

Dvs, oljepriset ligger mycket högre än idag många år framåt.

Vinnare på det: Klimatet.
Senast redigerad av lont 2026-03-22 kl. 04:32.
Citera
2026-03-22, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Bara hot om att man har minerat lite grann eller faktiskt har minerat lite grann gör att försäkringsbolag och sjöfart kommer att undvika sundet, särskilt om Iran gör sitt bästa för att skjuta.på skeppen.

Dvs den kapacitet som krävs för att öppna sundet mot Irans vilja finns inte.

Det är därför Trump hotar med att Iran ska öppna det inom 48 h annars bombar han landets kraftverk och Iran säger att man svarar med att förstöra gas och oljeanläggningar.

Där är jag också .. hur i hela hoppsan kan man förhindra attentat mot fartygen ----man kan muta ngn skeppare taga med dykare på sin tanker Norrifrån eller små farkoster släppa ner i vattnet i farleden
eller kasta ut laddningar från en tanker .. Behöver inte vara komplicerat .Fan ta mig innerslang till Bilar
flyter omkring med laddningar.
Visst vore det ett högrisk projekt släppa ner attackdykare men det är alla Special truppers Uppdrag / Jägarförband inte säkert man överlever.
Iran har haft religiöst motiverade personer .. Har säkert även nu
Jag ser inte det kan lyckas .. Sedan om det är farligt att segla där .Kommer man inte kunna mönstra besättning
Gastanker tex har historiskt varit farligt Minns hört historier om tekniska problem förr som gjorde att man i värmen
tvingades öppna släppa ut för att hålla nere trycket man sökte rökfri besättning för dubbla lönen men det var ändå för farligt så gick snacket .. Slänger sedan ngn smällare kring det
Ingen dum j...l som tar hyra så fort ordet Hormuz hörs så drar de .
Så dum är ju ingen ... Trump har ju vunnit sade han .Varför fortsätter det då ? . Vad händer, om Iranier har drönare kvar och jag sitter på den Explosiva båten .. ?? Nej nej nej hitta ngn annan dum jä ..l

Sedan är det väl så att spränga kraftverk är väl krigsbrott .Då säger ju andra NATO tex Nej Nej nej det ställer vi ännu mindre upp på ..
Hitta ngn annan Dum j..l har du fockat upp det får du lösa det själv .

Förresten levererar Putin snart ledningen ligger på botten det är kranen som skall öppnas .
Citera
2026-03-22, 05:30
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolt
Idioten hotar igen. Kriget ("som inte var ett krig") var ju redan vunnit..

Pajasen klarar inte ens av "den lilla enkla uppgiften" att hålla sundet öppet, som han bett Europa ombesörja.

Så nu skall de bomba Iran tbx till stenåldern ?

Världsledare m.m som träffar denna clown måste ju ha svårt att hålla sig för skratt ?

Amerikanarna skulle ju ge honom 48tim på sig att lämna vita huset !

Nej, dags att skicka Greta på honom igen
Citera
2026-03-22, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle
Pajasen klarar inte ens av "den lilla enkla uppgiften" att hålla sundet öppet, som han bett Europa ombesörja.

Världsledare m.m som träffar denna clown måste ju ha svårt att hålla sig för skratt ?

Måste reta mobbaren som nu spenderat miljarder på kriget om Greta/klimatet blir den stora vinnaren.

Ju högre oljepris och ju längre det håller i sig desto bättre för klimatet.

Tycker Greta ska retas med mobbaren och skicka ett tackbrev till honom!
Citera
2026-03-22, 06:07
Medlem
En sak är säker och det är att Iran inte kommer öppna Hormuzsundet på överskådlig tid om detta kriget eskalerar så att deras kraftverk bombas sönder.

Inte vad jag kan tänka mig i alla fall.
Citera
2026-03-22, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Måste reta mobbaren som nu spenderat miljarder på kriget om Greta/klimatet blir den stora vinnaren.

Ju högre oljepris och ju längre det håller i sig desto bättre för klimatet.

Tycker Greta ska retas med mobbaren och skicka ett tackbrev till honom!

Hon kanske gör det redan!

Men när priset på mat tredubblats om ett halvår lär hon nog inte vara så glad.
Citera
2026-03-22, 06:15
Medlem
Jag skulle inte vara jätteglad över träffarna i Israel om jag var Iran och Hezbollah. Israel är ett land där GT gäller. Det finns alltid en risk för den ultimata eskaleringen. De sägs ha varit nära 1973, men USA ändrade hela sin politik för stoppa det. Är Kina och Ryssland redo att pressa Iran och Libanon om Israel gör samma sak igen. USA är redan på Israels sida. Kommer Gulf länderna invadera Iran?

Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Israel och gulfstaterna försöker vinna propagandakriget genom att censurera pisken de åker på. Vem fan griper människor för att ha filmat himlen? Samtidigt som den orange:a pedofilen gråter ut i sin twitterklon och ber alla om hjälp, blandat med lögner om att kriget redan är vunnet.

Börjar bli riktigt patetiskt det här för er shlomos

Iran gör det. Och alla alla länder som försöker stoppa fiendes BDA. På den gamla goda tiden* så avrättade man folk som fotograferade och gjorde det möjligt för fienden att se. Men det var innan Internet och digitala kameror. Så nu är straffen oftare snällare.

Varför tror du att vi ser få bilder från Iran, Israel och gulfstaterna? De har förbud och det är normalt.

Trump gör delvis en Obama om man inte genomför sina hot. Iran har eskalerat med vilja eller med att de inte kan träffa bättre. Och nu hotar Trump att eskalera. Enda sättet att Trump ska fortsätta vara trovärdig är att eskalera om Iran inte backar. Till ex en version av Operation Linebacker II.

USA måste göra som Iran hoppa snabbt upp på eskaleringsstegen

PS Hade du skrivit så där under WWII så hade svenska regeringen kanske gripit dig.
Citera
2026-03-22, 06:54
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag har inte studerat ämnet särskilt djupt, så jag kan inte svara på vad målen är, punkt för punkt. Jag har dock hört flera olika mål nämnas, bl.a. att slå ut den iranska kärnvapensatsningen, att allvarligt degradera deras förmåga att angripa kringliggande länder med robotar och drönare, samt att slå ut deras flygvapen.

Jag tror, men här ska jag vara noga med att poängtera att det är någonting jag personligen tror, alltså inte objektiv fakta, att sekundära mål också är eller har varit att försöka få den iranska befolkningen att resa sig mot mullorna och det teokratiska systemet de styrs av. Det verkar inte ha fungerat alls. Iranierna är uppenbarligen tämligen nöjda med att styras som de styrs, eller så är förtrycksapparaten fortfarande så intakt att de inte vågar göra uppror.

Målet är detsamma som Irak, Syrien, Libyen, Afghanistan med mera. Ni har ju facit i hand vad USA och Israel vill uppnå med deras krig. Och det är fullständig anarki där krigsherrar våldtar och förslavar befolkningen medans de slåss om makten och USA gör vad de vill med landets naturresurser. Israel vill inte ha fungerande starka nationer som grannar. Israel vill samma sak som Hitler, de vill ha lebensraum och ett större Israel.

Och jag vet vad du tänker svara. Att den nuvarande regimen är så hemsk och bla bla men i de länder som "befriats" så har folk gått från att ha en fungerande fredlig vardag till att få sina fruar och döttrar utsläpade av Mossad backade islamska staten och gruppvåldtagna framför ögonen på dem.
Senast redigerad av Asensgammaldags 2026-03-22 kl. 06:58.
Citera
2026-03-22, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweKingCalle

Så brukar det bli till slut när man eskalerar. Israel började med att slå ut högsta ledaren. Det tror jag fick iranierna att hoppa 15 steg på eskaleringsstegen första dagarna genom

1 De facto Stänga Hormuz

2 Bomba grannar

3 Vidare så har man bombat Israeliska civila

Ett och Två räknade inte Trump och Pentagon att det skulle ske så snabbt.

USA körde en version på Irak-kriget utan Thunder run och trodde det skulle räcka. Iranierna har säkert studerat Irakkriget utan och innan. Så de kom upp med två saker

A Mosaikförsvar - Decentraliserat försvar och politisk ledning

B Eskalera fort som fan - Totalt krig, då de tror, med rätta(?), att Israel/USA försöker en regime change.

Tre problem att få slut på kriget är att det ser ut som båda sidor vill maximera sina resultat och att Iranierna inte kan lite på USA och USA kan inte lita på Iran. Till sist har vi Trumpfaktorn. Han verkar ändra sig varje dag och han är lika diplomatisk, som en flodhäst, mot både fiender och vänner.

Jag läste i en artikel att Iran vill ha skadestånd och USA kan tänka sig släppa beslagtagna pengar och Iranierna kan kalla det skadestånd.

Om inte Iran och USA kommer överens så MÅSTE USA eskalera. Det finns olika lösningar

A OPERATION Linebacker II i Iran. Dvs man bombar skiten ur Iran Kraftverk, infrastruktur, avsaltningsanläggningar, Olja allt. Man signalerar det till Iran och visar en lista sen börjar man. Och samtidigt stå med en hård men "rättvis fred för regimen. Dvs Regimen får vara kvar

B Boots on the ground. Antingen genom

1 Nålstick tar viktiga områden Ex Kharg, Hormuz och andra ställen

2 Mobiliserar Saudi, Pakistan, Turkiet och Azerbajdzjan och sig själva. Och hotar att erövra Iran och ta territorium från det. - Dvs Totalt krig.

3 Mest osannolik nu - folkresning med Perser eller och minoriteter.

Just nu, konstigt nog, känns det som Iran har initiativet.

USA begränsas av

1 Val i höst - Am folket.

2 Skador på grannländer till Iran och på världshandeln.

3 Brist på resurser i framtiden mot till ex Kina
Citera
2026-03-22, 07:07
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Så brukar det bli till slut när man eskalerar. Israel började med att slå ut högsta ledaren. Det tror jag fick iranierna att hoppa 15 steg på eskaleringsstegen första dagarna genom

1 De facto Stänga Hormuz

2 Bomba grannar

3 Vidare så har man bombat Israeliska civila

Ett och Två räknade inte Trump och Pentagon att det skulle ske så snabbt.

USA körde en version på Irak-kriget utan Thunder run och trodde det skulle räcka. Iranierna har säkert studerat Irakkriget utan och innan. Så de kom upp med två saker

A Mosaikförsvar - Decentraliserat försvar och politisk ledning

B Eskalera fort som fan - Totalt krig, då de tror, med rätta(?), att Israel/USA försöker en regime change.

Tre problem att få slut på kriget är att det ser ut som båda sidor vill maximera sina resultat och att Iranierna inte kan lite på USA och USA kan inte lita på Iran. Till sist har vi Trumpfaktorn. Han verkar ändra sig varje dag och han är lika diplomatisk, som en flodhäst, mot både fiender och vänner.

Jag läste i en artikel att Iran vill ha skadestånd och USA kan tänka sig släppa beslagtagna pengar och Iranierna kan kalla det skadestånd.

Om inte Iran och USA kommer överens så MÅSTE USA eskalera. Det finns olika lösningar

A OPERATION Linebacker II i Iran. Dvs man bombar skiten ur Iran Kraftverk, infrastruktur, avsaltningsanläggningar, Olja allt. Man signalerar det till Iran och visar en lista sen börjar man. Och samtidigt stå med en hård men "rättvis fred för regimen. Dvs Regimen får vara kvar

B Boots on the ground. Antingen genom

1 Nålstick tar viktiga områden Ex Kharg, Hormuz och andra ställen

2 Mobiliserar Saudi, Pakistan, Turkiet och Azerbajdzjan och sig själva. Och hotar att erövra Iran och ta territorium från det. - Dvs Totalt krig.

3 Mest osannolik nu - folkresning med Perser eller och minoriteter.

Just nu, konstigt nog, känns det som Iran har initiativet.

USA begränsas av

1 Val i höst - Am folket.

2 Skador på grannländer till Iran och på världshandeln.

3 Brist på resurser i framtiden mot till ex Kina

Eller den ultimata eskaleringen som gränsar till kärnvapen är att bomba Israels och gulfstaternas avsaltningsanläggningar. Inget mer dricksvatten i kranarna för israelerna utan de får köa med dunkar när det kommer skepp med rent vatten. Om inte Iran sänker skeppen då.
Citera
2026-03-22, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Eller den ultimata eskaleringen som gränsar till kärnvapen är att bomba Israels och gulfstaternas avsaltningsanläggningar. Inget mer dricksvatten i kranarna för israelerna utan de får köa med dunkar när det kommer skepp med rent vatten. Om inte Iran sänker skeppen då.

Israel och Gulfstaterna kan göra samma sak med Iran. Och de har en extrem vattenkris redan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in