2026-03-22, 01:35
Medlem
ILoveKnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Det stora problemet med Hormuzsundet är vattendjupet.
Detta är typiskt ca 50 m, vilket möjliggör användande av bottenliggande minor.
En sån intelligent mina kostar några hundra tusen kronor.
Dock kan man tillverka "dubbelgångare" i betong för en hundralapp per styck.
Dessa "dubbelgångare" har identiskt samma visuella, akustiska och magnetiska egenskaper som de "skarpa minorna".
Vid minröjning måste man placera en sprängladdning på alla som ser ut som en "äkta mina", och sedan spränga även "dubbelgångarna".
Minröjningen kan kosta många hundra gånger så mycket som, "en ärta mina + 300 dubbelgångare"!
Vad brukar ration vara? Man vill väl ändå göra verkan tänker jag
Citera
2026-03-22, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ILoveKnark
Vad brukar ration vara? Man vill väl ändå göra verkan tänker jag

Men man gör väl en jävla verkan för fienden, genom att placera ut tusentals med "dubbelgångare, skenmål, attrapper" av betong vilka inte kostar mer än en hundralapp per styck.
Sen för fienden kostar det kanske hundra tusen för varje, hitta och spränga allting som ser ut som en "äkta mina"!
Men även om fienden har obegränsat med pengar, så blir minröjningen extremt tidsödande.

Enda gången en "skarp mina" avslöjar sig, det är om man skickar en krypterade ljudsignal i vattnet med order, "nu skall du aktiveras" och minan svarar "nu är jag aktiverad", samt motsatsen "nu skall du inaktiveras" och minan svarar "nu är jag inaktiverad".
Senast redigerad av Ljungbybon 2026-03-22 kl. 02:14.
Citera
2026-03-22, 01:54
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Trump verkar fundera på börja blåsa ut mer civil infrastruktur, det blir nog bra det här, tit for tat sen är lysena snart också släckta i GCC.

Trump är som en stor bebis med knappar på världens bästa missiler. Tror att han kan mobba alla till att göra vad han vill, men så fungerar inta saker, speciellt inte i mellanöstern.
Citera
2026-03-22, 02:07
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Trump är som en stor bebis med knappar på världens bästa missiler. Tror att han kan mobba alla till att göra vad han vill, men så fungerar inta saker, speciellt inte i mellanöstern.

Trump bestämmer ingenting, han är en skådis som gör vad han blir tillsagd.
Citera
2026-03-22, 02:21
Medlem
Autobahn76s avatar
Det eskalerar hyfsat fort nu. Den orangea apan och kroknäsan har sannerligen fått blodad tand.
Citera
2026-03-22, 02:55
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det eskalerar hyfsat fort nu. Den orangea apan och kroknäsan har sannerligen fått blodad tand.

Riktig börskrasch har inte hänt än, så vänta och se vad som komma skall...

Trump är så rökt.
Citera
2026-03-22, 03:12
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Riktig börskrasch har inte hänt än, så vänta och se vad som komma skall...

Trump är så rökt.

Hur skall fredspresidenten ta sig ur sitt senaste ultimatum? Iran kommer inte att backa. Det är tydligt att han är radiostyrd från ”vi vet vilka” och högst troligen har de hotat med att använda kärnvapen (i vanlig ordning) om han inte fortsätter att hetsa.
Citera
2026-03-22, 03:22
Medlem
Regnet det bara öser ner nu i Gulf-länderna. Det är massiva skyfall där just nu. Mitt på dagen var molntäcket så pass tjockt att det samtidigt också var rätt så mörkt.

Husrannsakningar i Dubai (UAE) avslöjade åtminstone en terroristcell för Hizbollah. GULF NEWS nämner bara 5 arresterade men det kan röra sig om många fler. Några av terroristerna togs visst på bar gärning direkt när de var inloggade på sina misstänkta konton.

Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Israel och gulfstaterna försöker vinna propagandakriget genom att censurera pisken de åker på. Vem fan griper människor för att ha filmat himlen? Samtidigt som den orange:a pedofilen gråter ut i sin twitterklon och ber alla om hjälp, blandat med lögner om att kriget redan är vunnet.

Börjar bli riktigt patetiskt det här för er shlomos

Öööh, ni känner ju inte till något alls om Gulf-staternas ökända historia.
Förr så innan oljepengarna totalt förändrade allting så var dessa stater kända som (brutala) polisstater så det är inget nytt.
Då hade de olika stammarna och kungarikena mycket brutala uppgörelser sinsemellan som då de hade många meningslösa småkrig med varandra.

Någon fri media osv har aldrig existerat där.
Skriver du något tokigt på X/Twitter om Saudiarabien så blir det 34 års fängelse.
Som en ung kvinna från Saudi fick erfara.

Synd att ni vänsterlipsillar att ni inte fattar att de övriga Gulf-staterna är nästan lika
konservativa och bakom flötet som Iran och IRGCC är.

Nej, det som är förbjudet är förbjudet i de länderna och därmed basta.
Det är inget som går att snacka bort.
Dubai (UAE) räknas som ett av världens mest övervakade länder.
UAE är en polisstat. Även UAE avrättar fångar då och då, men det skrivs nästan
inget om dessa fall i MSM.
Senast redigerad av MuhammedsArsle 2026-03-22 kl. 03:30.
Citera
2026-03-22, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag har hört vissa personer på Youtube säga att Iran har slagit ut flera svindyra amerikanska radarstationer i regionen (värde mellan 500 miljoner-miljard USD per styck), som gör att USA och Israel nu enbart måste förlita sig på awacs-plan för sina stridsinsatser. Stämmer verkligen detta? Man hör inte mycket om det i svensk media i alla fall.

Irans missiler kommer bara åt antennstacken och den kostar inte dessa hutlösa pengar.
Antennen kostar kanske en 50 - 100 000 dollar. Det som är värdefullt är
det som finns nere i betongfundamentet, dvs de datorer som utför signalbearbetningen.

AWACS-flygplanen används mer och mer just för sin överlägsna täckning, detta i och med att
de flyger så pass högt, så blir avståndet till horisonten också mycket långt.

Fast dessa flygplan kan inte bära med sig hur mycket datorutrustning som helst ombord
dvs beräkningskraften blir begränsad..
Citera
2026-03-22, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Haha. USA tar bort sanktionerna från Iransk olja
Iran tackar för förtroendet och dom extra pengarna. Denna amerikanska administration är verkligen korkad på en nivå som världen aldrig tidigare skådat.

GULF NEWS skriver att Irans oljeminister hälsar att den oljan som fanns på dessa fartyg är redan såld. Det finns enligt Iran inte någon olja kvar som ligger ute på havet och bara driver omkring i ett
tankerfartyg. Allting är sålt.

Vad som nu gäller är tydligen att Kina kommer att gå miste om sin Hormuz-rabatt på 20 dollar per fat som rådde innan dess.

GULF NEWS skriver också om de två missilerna som skickades iväg mot Diego Garcia:

https://gulfnews.com/world/mena/failed-diego-garcia-strike-raises-4-000-km-question-how-far-can-iran-really-reach-1.500482192

Texten blir rätt okej om man väljer "Översätt till svenska". Iran kör med att försöka finta USA och Israel.
Det kan mycket väl röra sig om gamla missiler sedan sovjettiden.
Min egen reflektion är att den långa skottvidden antagligen beror på att de saknade
någon nyttolast ombord. Dvs detsamma som en halv-fejkad uppskjutning.

Teknikerna på US Army kan säkert räkna ut hur det ligger till.

Egentligen kan denna miss bero på att de programmerat den fel, 180 grader fel och
egentligen varit avsedd for tex EU.
Citera
2026-03-22, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragspelochbas
Såja! Nu jävlar får vi snart se pedofil-sheikarna återvända till att valla kameler. Kan inte finnas många missiler kvar för thaad och patriot med tanke på hur frekvent Iranierna skickar flygande moppar mot dem senaste tiden.

Blir ett sant nöje att få skåda klustermissiler regna över GCC och Israel. Synd bara att de infört censur som stoppar folk från att sprida det.. Men vad ska man förvänta sig av talmudister.

Talmudister i Gulf-länderna ? Du kan ju uppenbarligen ingenting alls om MENAs historia. Varför bara slänger du ur dig något som du tror är sant ?

Först så kan du ju berätta vilka som är talmudister och var dessa brukar finnas ?
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbybon
Men man gör väl en jävla verkan för fienden, genom att placera ut tusentals med "dubbelgångare, skenmål, attrapper" av betong vilka inte kostar mer än en hundralapp per styck.
Sen för fienden kostar det kanske hundra tusen för varje, hitta och spränga allting som ser ut som en "äkta mina"!
Men även om fienden har obegränsat med pengar, så blir minröjningen extremt tidsödande.

Enda gången en "skarp mina" avslöjar sig, det är om man skickar en krypterade ljudsignal i vattnet med order, "nu skall du aktiveras" och minan svarar "nu är jag aktiverad", samt motsatsen "nu skall du inaktiveras" och minan svarar "nu är jag inaktiverad".

Vilket evigt tjat om dessa påstådda minor som ingen har sett, och ingen har sett en sådan sprängas på cirka 40 år i Persiska Viken.

Låt oss räkna på detta. Att om sundet är 33 km brett och man tänker sig en aktiv zon för minor på 10 km så blir det 33 x 10 = 330 kvadratkilometer. En kvadratkilometer är en hektar, en hektar är 10 000 kvadratmeter.
330 x 100 = 33 000 hektar. För att få en fullständig täckning behövs cirka 5 minor per hektar.
Det ger minutläggaren den tryggheten att de kan skada eller sänka alla fartyg som tar sig in i zonen.

5 x 33 000 = 165 000 minor. Kom igen med dina inlägg när du vet att Iran har eller har haft kapaciteten att lägga ut detta stora antal minor.
47 år är 47 x 365 = 17155 dagar
Iran hade då varit tvungna att lägga ut upp till 10 minor per dag under 47 års tid.
Det vet vi att Iran inte har gjort.
Det är ett löjligt resonemang redan från början.

Ditt bisarra resonemang faller på sin egen orimlighet. Att MSM trissar upp stämningen när deras egna "experter" vet att det i själva verket är ett rätt så stort område som sundet utgör.

Och nej, minors effekt blir inte bättre ju djupare de ligger, de blir faktiskt sämre för varje 10-tal meter som de ligger djupare.
De försämras rätt så snabbt.
Trycket vid bottnen dämpar nämligen sprängeffekten.

Efter det så kallade Tanker War som upphörde cirka år 1988 så röjdes cirka 1150 irakiska minor bort.
Hittade inte några sammanfattande uppgifter om minor från Iran, men det var en hel del.
Dock inte 1153 stycken precis.
Citera
2026-03-22, 03:52
Medlem
Bara hot om att man har minerat lite grann eller faktiskt har minerat lite grann gör att försäkringsbolag och sjöfart kommer att undvika sundet, särskilt om Iran gör sitt bästa för att skjuta.på skeppen.

Dvs den kapacitet som krävs för att öppna sundet mot Irans vilja finns inte.

Det är därför Trump hotar med att Iran ska öppna det inom 48 h annars bombar han landets kraftverk och Iran säger att man svarar med att förstöra gas och oljeanläggningar.
Senast redigerad av lont 2026-03-22 kl. 03:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in