2026-03-21, 16:46
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag kommer inte ihåg men han bodde på gatan där M ringde på dörrar och startade billarm.

Kan den mannen blivit så arg så att han i rena ilskan slog till Patrik ?

(Bara en spekulation).

Var inte han polis sen tidigare ?

Har för mig att det stod i tråden långt tillbaka.

Undrar varför han både sålde bilen sin ,och även flyttade därifrån i rask takt efter att Patrik försvunnit ?
Citera
2026-03-22, 02:59
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gboy
Det lämnades ett anonymt tips till polisen som aldrig kollades upp??.

20201218 efter (stängning)17:00 inkom en Mercedes till bilstallet ,för rekonditionering (städning) bilen va utav fjolårets modell.
Ägaren/Brukaren bodde på S*alspår*t f*m. Bilen byttes sedan bort mot en ny Mercedes hos en annan handlare.

Hur vet jag detta? En person jag jobbade tillsammans med köpte en WV Eos samma kväll,(efter jobbet)mannen är inte från Ljungby,(han äger fortfarande bilen), och åt sin Lunch dagligen på Motell Best Western, där Mercedes ägaren serverade honom maten, därför kännde han igen honom.

Samtalet om Mercedes ägaren uppkom efter diskussion på jobbet vart Mattias hade rört sig pratat med osv. Så ett anonymt samtal tipsades polisen.

Kan tyckas det är märkligt att man kommer in efter stängning och gör en rekond samt byter bil efter denna händelse, när personen ifråga har varit avhörd utav polis och är den sista som pratade med Mattias?!(Enl uppgift vid tillfället). En sådan lyxbil har dessutom en gps logg.

Enl Ratsit är han idag skild och skriven på en bostadsrätt i Växjö.

Fortfarande intressant.
Citera
2026-03-22, 03:11
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Det har varit minst sagt struligt på Smalgatan när M varit där. Vi får reda ut så gott det går.

Lägger ut karta över Smalgatan med initialer boende och ålder. Sedan lånar jag den sammanfattnning som finns på sid 1. Då hoppas jag vi har mycket info om hur turerna gick när M var där. ca 01.30 borde han ha anlänt dit.

https://www.bildtagg.se/bild/8nuhsd5dvhha7kvi00floh8e

https://www.bildtagg.se/bild/9ke2y8wveyapqvl0m5mxj1bk

Sista spåren efter Mattias - Smalspåret och Replösa bostadsområde
Info området Smalspåret där Mattias syns till senast:
- Smalspåret är en vanlig villagata
- Klotvägen ligger ovanför Smalspåret, drygt hundra meter. Cykelväg finns mellan gatorna
- Sträckan Smalspåret-Klotvägen är drygt hundra meter

Iakttagelser gjorda av grannar Smalspåret:
- Smalspåret 3 ca kl 01,30. Mattias har troligtvis satt igång larmet på en bil. Pappan och dottern har öppnat dörren och frågat vad som händer. M är bekant med dottern. De har försökt prata med honom men han har då sprungit söder ut på Smalspåret och de boende såg honom vid nr 8. Han ska ha skrikit till dem att han skulle till (tjejnamn) på Klotvägen. De boende i huset lägger ej märkte till att M är utan skor.

- Smalspåret 5. Troligtvis från baksidan på Smalspåret 3 beger sig Mattias till grannhuset Nr 5. Här ber han om ett glas (varmt te enligt obekräftade rykten). De boende hjälper honom inte och stänger dörren. De boende skickar iväg Mattias eftersom de det hade varit inbrott på gatan veckan innan och att det därför fanns en oro i området. När Mattias bad om ett glas trodde de att han drev med dem. Här är det osäkert om det är en eller flera på adressen som pratade med Mattias (Anonym PM tråden).

- Smalspåret 8. Boende på adressen har skrivit på Facebook att de inte sett Mattias. Uppgifter om att Mattias har hamnat på kameraövervakning här runt 01,54 (obekräftat).

- Tio minuter efter att Mattias lämnat adressen Smalspåret 5 hördes bråk/skrik från bron (Anonymt PM)
Citat:
Övrigt Smalspåret:
- Mamman: "Enligt uppgifter sågs Mattias springa i full fart på Smalspåret runt 1:30 natten han försvann. Han kan ha varit påverkad som skulle förklara att han gick från festen utan skor. Han kan ha sprungit långt, svårt att veta."

- Polisen: mycket tyder på att 17-åringen har knackat på hemma hos en person på Replösa mellan väg 25 och Ringleden och frågat efter ett glas vid två-tre tiden på lördagsnatten (oklart om det är Smalspåret 5 som avses). "Men sista spåret är vid Smalspåret."

-FB-användare som bor i området säger sig ha pratat med husägarna på Strömsnäs gård och Björkets gård, och dessa förnekar att Mattias ska ha varit där och knackat på. (Starkarsson)

Fortfarande intressant om vad som hände på Smalspåret.
Citera
2026-03-22, 03:16
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gboy
Mannen är "delägare" i flera företag, med lyxbil menar jag att just den Mercedes klassen har gps logg som hade gått att hämta ut.

Ja, två barn och ex i huset, lägenheten i Växjö kan vara hans son från tidigare förhållanden som brukar, och att mannen i själva verket bor på hotell i Ljungby. Men det är bara spekulationer.

Tycker polisen snöade in direkt på Lagan ån enbart, sista kända personerna som man vet samtalade med M ska förhöras flera gånger. Smalspåret va många hus och sista bekräftade iakttagelser.

Mer info om mannen med Mercan
Citera
2026-03-22, 03:18
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ssecajabe
Den ena mannen har själv bekräftat det och även sagt själv att han hotade Mattias att lämna hans hus. Där han bad om varmt te för att han frös.
Mannen är allmänt känt för att vara en skitstövel.

Mer info.
Citera
2026-03-23, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Helt uppenbart att han ramlat i ån. Det brukar vara så när unga män försvinner i fyllan.

Därför hans kropp inte hittats.

De har kollat där
Citera
2026-03-24, 09:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
De har kollat där

Det betyder inte att kroppen inte finns där.
Citera
2026-03-24, 11:57
Medlem
panthr0s avatar
Medhåll. Som jag sa tidigare är min bästa gissning att han helt enkelt ligger nedströms nånstans, är det nån som vet hur stort deras sökområde spridit sig söderut? Jag vet att de sökte uppströms efter teorin att likmarkeringarna kan hamna en bit från en eventuell fyndplats eftersom de inte tar sig spikrakt upp till ytan.

Han som dök på sin fritid, vet någon vilket område han täckte?

Sen kan jag också, spontant, tänka att man nog kan fastna på botten av Lagan och inte bli hittad trots sökningar på samma plats - i och med kombinationen oerhört mycket bråte och noll sikt. Men vad vet jag, jag har aldrig dykt en sekund i mitt liv och man har lagt hundratals timmar på de sannolikaste sektionerna av ån. Polisen gick även ut stöddigt med att "finns han här så hittar vi honom" (har inte länken till citatet just nu, men det var ungefär så där någon sa). Jag får väl försöka lita på Ljungbypolisens omdöme, även om det bär emot.
Citera
2026-03-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panthr0
Medhåll. Som jag sa tidigare är min bästa gissning att han helt enkelt ligger nedströms nånstans, är det nån som vet hur stort deras sökområde spridit sig söderut? Jag vet att de sökte uppströms efter teorin att likmarkeringarna kan hamna en bit från en eventuell fyndplats eftersom de inte tar sig spikrakt upp till ytan.

Han som dök på sin fritid, vet någon vilket område han täckte?

Sen kan jag också, spontant, tänka att man nog kan fastna på botten av Lagan och inte bli hittad trots sökningar på samma plats - i och med kombinationen oerhört mycket bråte och noll sikt. Men vad vet jag, jag har aldrig dykt en sekund i mitt liv och man har lagt hundratals timmar på de sannolikaste sektionerna av ån. Polisen gick även ut stöddigt med att "finns han här så hittar vi honom" (har inte länken till citatet just nu, men det var ungefär så där någon sa). Jag får väl försöka lita på Ljungbypolisens omdöme, även om det bär emot.

Som jag förstod det fanns det inte en chans att han kunde ”åkt vidare” då det finns ett stopp/galler någonstans
Citera
2026-03-24, 21:49
Medlem
panthr0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Som jag förstod det fanns det inte en chans att han kunde ”åkt vidare” då det finns ett stopp/galler någonstans
Det är sant att man uttalat sig snarlikt (det var Ljungby Energis nätchef Jan Olsson som bedömde risken som "näst intill minimal"), men en av kraftverkets dammluckor stod likväl öppen i 14 timmar. Däremot gäller detta natten mellan den 16:e och 17:e januari, det vill säga över en månad senare. Jag vill minnas att det tidigare beskrivits som "dygnet då han försvann", men kan inte hitta var jag läste/hörde det... Nåväl.
Citera
2026-03-25, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panthr0
Det är sant att man uttalat sig snarlikt (det var Ljungby Energis nätchef Jan Olsson som bedömde risken som "näst intill minimal"), men en av kraftverkets dammluckor stod likväl öppen i 14 timmar. Däremot gäller detta natten mellan den 16:e och 17:e januari, det vill säga över en månad senare. Jag vill minnas att det tidigare beskrivits som "dygnet då han försvann", men kan inte hitta var jag läste/hörde det... Nåväl.
Jag hörde det på krimpodden
Efter att lyssnat på den kändes det som brodern och vännerna
Citera
2026-03-27, 03:48
Medlem
Ossans avatar
Det har släppts vatten förbi/runt kraftverket under första dygnet. Från start sades det att det vore osannolikt att M kunde kommit nedströms men ju längre tiden gått blir det annorlunda då M inte hittats trots allt sök. Om jag hade ork skulle jag bifogat källor från tråden men information kraftverket och första dygnet finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in