2026-03-13, 09:11
Medlem
panthr0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Helt uppenbart att han ramlat i ån. Det brukar vara så när unga män försvinner i fyllan.

Därför hans kropp inte hittats.
Ja, visst ligger det närmast till hands? Jag misstänker också det. Men det ska ju sägas att det finns saker som (till viss del i alla fall) talar emot det.

1) Man sökte i månader i ån, både officiella insatser och privata aktörer. Trots synnerligen strömt, fyllt av bråte och dålig sikt borde det ju gett nånting kan jag tycka. Att det gav absolut noll skulle jag då vilja förklara med att kraftverket stod öppet i flera timmar vid försvinnandet och att han alltså flytit vidare, men enligt personer som vet bättre än jag skulle den möjligheten tydligen vara "näst intill minimal".

2) Om man får tro på avsnitt 3 ("Lägga nosen i blöt") av Saknad i Ljungby följde blodhund med lätthet Mattias spår från fest 2 till området där hans kran bodde till området där fest 1 hade ägt rum och sen vidare upp mot riksväg 25. Vid inget tillfälle, efter sista skymtningen av Mattias, viker spåren av mot ån. Å andra sidan kan han ju ha rört sig ditåt när han väl nådde riksväg 25 (eftersom den också leder över Lagan) - men i stället för att spåra dit (västerut) så tappar Sonja helt vittring så fort hon kommer till vägen. Som om han... fick lift därifrån? Äsch, hur som helst, det finns saker som inte solklart pekar på ån.
Citera
2026-03-15, 10:08
Medlem
Seabeers avatar
Tror människor överanalyserar allt .

95 % att han ligger i ån ,dom andra 5% är nog brott bakom.
Citera
2026-03-15, 11:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av panthr0
Ja, visst ligger det närmast till hands? Jag misstänker också det. Men det ska ju sägas att det finns saker som (till viss del i alla fall) talar emot det.

1) Man sökte i månader i ån, både officiella insatser och privata aktörer. Trots synnerligen strömt, fyllt av bråte och dålig sikt borde det ju gett nånting kan jag tycka. Att det gav absolut noll skulle jag då vilja förklara med att kraftverket stod öppet i flera timmar vid försvinnandet och att han alltså flytit vidare, men enligt personer som vet bättre än jag skulle den möjligheten tydligen vara "näst intill minimal".

2) Om man får tro på avsnitt 3 ("Lägga nosen i blöt") av Saknad i Ljungby följde blodhund med lätthet Mattias spår från fest 2 till området där hans kran bodde till området där fest 1 hade ägt rum och sen vidare upp mot riksväg 25. Vid inget tillfälle, efter sista skymtningen av Mattias, viker spåren av mot ån. Å andra sidan kan han ju ha rört sig ditåt när han väl nådde riksväg 25 (eftersom den också leder över Lagan) - men i stället för att spåra dit (västerut) så tappar Sonja helt vittring så fort hon kommer till vägen. Som om han... fick lift därifrån? Äsch, hur som helst, det finns saker som inte solklart pekar på ån.

Bara för att risken är minimal betyder det ju inte att det inte hänt i ett specifikt fall. Och hundar kan tappa spår, även om det såklart är intressant att spåret tappas just vid en väg. Att bli mördad av en okänd random bilist är ju dock som tur är inte alls vanligt i Sverige. Vet inte hur mycket trafik det är på den vägen en natt som den han försvann men det känns som att det ska mycket till att han går till vägen helt oplanerat och råkar gå dit just när en brottsling kör förbi.
Det ska vara om någon han kände, och som var ute efter honom, plockade upp honom.

Personligen tror jag han är i vattnet, eftersom det är vanligt att påverkade män hamnar i vatten och för att hund även visat intresse där. Sen har han väl varit osannolik som flutit iväg, men det förklarar varför han inte dykt upp.
Citera
2026-03-15, 17:51
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Jag litar på Sonja men om man vänder på det:
Om kvällen började med att han blev avsläppt på riksväg 25? Han hade väl varit hos någon kompis som bodde åt det hållet?
Han gick till fest 1, kranen, fest 2? Att han hade en kran tyder ju på att han kan ha fått en hash-psykos.
Citera
2026-03-15, 18:30
Medlem
Eller så gick han upp på väg 25, blev påkörd, föraren fick panik, lastade in kroppen i bilen och dumpade den sedan långt åt helvete
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om kvällen började med att han blev avsläppt på riksväg 25? Han hade väl varit hos någon kompis som bodde åt det hållet?
Han gick till fest 1, kranen, fest 2? Att han hade en kran tyder ju på att han kan ha fått en hash-psykos.
Citera
2026-03-15, 19:02
Medlem
K.Blomkvists avatar
Kommer en film idag.

Missing 411 David Paulides Presents A 17 year old Vanishes from a Party Leaving Behind shoes & phone

https://www.youtube.com/watch?v=qJOPTlOdOzg

15 mars 2026
Missing 411
Mattias Borg
Sweden
© 2026 David Paulides
Citera
2026-03-16, 11:44
Medlem
panthr0s avatar
Citat:
Intressant alternativ! Men som jag förstått det gick Mattias och Dennis till festerna tillsammans, från deras hem kort innan (dvs de kom från centrum/väst och gick till festerna i östra utkanten av stan). Eller ja, det är ju bara enligt deras egen utsago så jag får utgå från det i alla fall. Tidslinjen skulle inte fungera heller, med tanke på att han setts vid kranen kort innan han försvann, inte långt tidigare på kvällen. Vidare finns det väldigt få hus utmed riksväg 25 så det vore ytterst ovanligt om han blev avsläppt till fots där ute.
Citera
2026-03-16, 13:35
Medlem
K.Blomkvists avatar
Hittade en gammal artikel. Vet inte om den är med här inne.

Upphittad strumpa tillhör försvunne Mattias: "Har känt sig jagad"
Publicerad: 28 apr. 2021, kl. 21:32
Uppdaterad: 11 aug. 2021, kl. 08:36

https://nyheter24.se/nyheter/959254-upphittad-strumpa-tillhor-forsvunne-mattias-har-kant-sig-jagad

På sidan 1 finns en sammanfattning.
Citera
2026-03-17, 03:45
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Intressant alternativ! Men som jag förstått det gick Mattias och Dennis till festerna tillsammans, från deras hem kort innan (dvs de kom från centrum/väst och gick till festerna i östra utkanten av stan). Eller ja, det är ju bara enligt deras egen utsago så jag får utgå från det i alla fall. Tidslinjen skulle inte fungera heller, med tanke på att han setts vid kranen kort innan han försvann, inte långt tidigare på kvällen. Vidare finns det väldigt få hus utmed riksväg 25 så det vore ytterst ovanligt om han blev avsläppt till fots där ute.

Jag har för.mig att M kom själv till festen och att brorsan då var ute och gick med någon tjej.

Pappan och dottern som åkte och letade efter.honom kanske hittade honom vid riksväg 25 då?

Och hur var det med mannen med Mercan som rengjorde och sålde den strax efter att M försvann?

Och mammans pojkvän vars sommarstuga brann ner den helgen. Vad gjorde han när mamman och brorsan letade efter M? Pojkarna skulle sova där fest 1 hölls men M ångrade sig och skulle gå hem. Pojkvännen hade väl tänkt sig egentid med mamman. Hur reagerade han när det förstördes?
Citera
2026-03-17, 05:25
Medlem
Citat:
Jag har för.mig att M kom själv till festen och att brorsan då var ute och gick med någon tjej.

Pappan och dottern som åkte och letade efter.honom kanske hittade honom vid riksväg 25 då?

Och hur var det med mannen med Mercan som rengjorde och sålde den strax efter att M försvann?

Och mammans pojkvän vars sommarstuga brann ner den helgen. Vad gjorde han när mamman och brorsan letade efter M? Pojkarna skulle sova där fest 1 hölls men M ångrade sig och skulle gå hem. Pojkvännen hade väl tänkt sig egentid med mamman. Hur reagerade han när det förstördes?

Mannen i Mercan verkar väldigt suspekt vem var det?
Citera
2026-03-19, 08:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren

Var det han som tröck upp något ?
Citera
2026-03-19, 19:17
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren

Jag kommer inte ihåg men han bodde på gatan där M ringde på dörrar och startade billarm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in