Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Helt uppenbart att han ramlat i ån. Det brukar vara så när unga män försvinner i fyllan.
Därför hans kropp inte hittats.
Ja, visst ligger det närmast till hands? Jag misstänker också det. Men det ska ju sägas att det finns saker som (till viss del i alla fall) talar emot det.
1) Man sökte i månader i ån, både officiella insatser och privata aktörer. Trots synnerligen strömt, fyllt av bråte och dålig sikt borde det ju gett nånting kan jag tycka. Att det gav absolut noll skulle jag då vilja förklara med att kraftverket stod öppet i flera timmar vid försvinnandet och att han alltså flytit vidare, men enligt personer som vet bättre än jag skulle den möjligheten tydligen vara "
näst intill minimal".
2) Om man får tro på avsnitt 3 ("
Lägga nosen i blöt") av Saknad i Ljungby följde blodhund med lätthet Mattias spår från fest 2 till området där hans kran bodde till området där fest 1 hade ägt rum och sen vidare upp mot riksväg 25. Vid inget tillfälle, efter sista skymtningen av Mattias, viker spåren av mot ån. Å andra sidan kan han ju ha rört sig ditåt när han väl nådde riksväg 25 (eftersom den också leder över Lagan) - men i stället för att spåra dit (västerut) så tappar Sonja helt vittring så fort hon kommer till vägen. Som om han... fick lift därifrån? Äsch, hur som helst, det finns saker som inte solklart pekar på ån.