2024-01-11, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moraklocka99
Agree, Varför kan inte blodhunden spåra? Tror ändå de finns spår i ak*ys gamla hus. Släpa in han där, bang kör ut lik i lagan. När man drunknar brukar man inte skrika hjälp utan man drunknar ofta tyst.

Beror väl förmodligen på att polisen dömde ut blodhunden som "spårhund" plus att blodhunden är död sedan länge.
Citera
2024-01-11, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ossan
Finns nog inte så mycket kvar av Mathias att spåra på dessvärre efter tre år. Så mycket som kunde gjorts annorlunda. Både vid land-sök och vid sök i vatten speciellt första halvåret. Någon vet och denna någon behöver tala ut. Har svårt att se att fallet kan få någon lösning utan att någon börjar prata.

Om han ligger på land så finns det massor en hund kan söka efter.

Om han har hamnat i vattnet och flutit iväg - inte särskilt mycket nu längre.
Citera
2024-01-19, 16:03
Medlem
Det lämnades ett anonymt tips till polisen som aldrig kollades upp??.

20201218 efter (stängning)17:00 inkom en Mercedes till bilstallet ,för rekonditionering (städning) bilen va utav fjolårets modell.
Ägaren/Brukaren bodde på S*alspår*t f*m. Bilen byttes sedan bort mot en ny Mercedes hos en annan handlare.

Hur vet jag detta? En person jag jobbade tillsammans med köpte en WV Eos samma kväll,(efter jobbet)mannen är inte från Ljungby,(han äger fortfarande bilen), och åt sin Lunch dagligen på Motell Best Western, där Mercedes ägaren serverade honom maten, därför kännde han igen honom.

Samtalet om Mercedes ägaren uppkom efter diskussion på jobbet vart Mattias hade rört sig pratat med osv. Så ett anonymt samtal tipsades polisen.

Kan tyckas det är märkligt att man kommer in efter stängning och gör en rekond samt byter bil efter denna händelse, när personen ifråga har varit avhörd utav polis och är den sista som pratade med Mattias?!(Enl uppgift vid tillfället). En sådan lyxbil har dessutom en gps logg.

Enl Ratsit är han idag skild och skriven på en bostadsrätt i Växjö.
Citera
2024-01-19, 18:25
Medlem
Man häpnar över att tipset följts upp.'Samtidigt så måste en rekond beställas i god tid. Det är klart att man kan via vänner alltid "lösa" problem.
Skulle vara intressant och veta vem Mercedes-mannen är. Eller vem som gjort rekonden.
Citera
2024-01-19, 18:28
Medlem
Sorry Gboy, såg att du skrivit vad bilhandlaren hette.
Citera
2024-01-19, 19:05
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gboy

20201218 efter (stängning)17:00 inkom en Mercedes till bilstallet ,för rekonditionering (städning) bilen va utav fjolårets modell.
Ägaren/Brukaren bodde på S*alspår*t f*m. Bilen byttes sedan bort mot en ny Mercedes hos en annan handlare.

Hur vet jag detta? En person jag jobbade tillsammans med köpte en WV Eos samma kväll,(efter jobbet)mannen är inte från Ljungby,(han äger fortfarande bilen), och åt sin Lunch dagligen på Motell Best Western, där Mercedes ägaren serverade honom maten, därför kännde han igen honom.

Samtalet om Mercedes ägaren uppkom efter diskussion på jobbet vart Mattias hade rört sig pratat med osv. Så ett anonymt samtal tipsades polisen.

Kan tyckas det är märkligt att man kommer in efter stängning och gör en rekond samt byter bil efter denna händelse, när personen ifråga har varit avhörd utav polis och är den sista som pratade med Mattias?!(Enl uppgift vid tillfället). En sådan lyxbil har dessutom en gps logg.

Intressant!
Tipsa en tidning!
Citera
2024-01-20, 04:15
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gboy

Tack för att du berättar. Jobbade som servitör, hade villa och lyxbil; då antar jag att det handlade om droger.

Nu bor en kvinna och en 16-årig tjej på den adressen. De har bott där sedan 2008 så jag antar att det är hans ex?
Senast redigerad av smokeonthewater 2024-01-20 kl. 04:24.
Citera
2024-01-20, 04:52
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Var det på smalspåret 5 han skulle ha blivit hotad av pappan där? För att han frågade efter vatten/tea .. det verkar vara där han sist sågs... finns han rent av där ? Har polis kontrollerat huset ?

Smalspåret 5.
Citera
2024-01-20, 05:06
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Det har varit minst sagt struligt på Smalgatan när M varit där. Vi får reda ut så gott det går.

Lägger ut karta över Smalgatan med initialer boende och ålder. Sedan lånar jag den sammanfattnning som finns på sid 1. Då hoppas jag vi har mycket info om hur turerna gick när M var där. ca 01.30 borde han ha anlänt dit.

https://www.bildtagg.se/bild/8nuhsd5dvhha7kvi00floh8e

https://www.bildtagg.se/bild/9ke2y8wveyapqvl0m5mxj1bk

Sista spåren efter Mattias - Smalspåret och Replösa bostadsområde
Info området Smalspåret där Mattias syns till senast:
- Smalspåret är en vanlig villagata
- Klotvägen ligger ovanför Smalspåret, drygt hundra meter. Cykelväg finns mellan gatorna
- Sträckan Smalspåret-Klotvägen är drygt hundra meter

Iakttagelser gjorda av grannar Smalspåret:
- Smalspåret 3 ca kl 01,30. Mattias har troligtvis satt igång larmet på en bil. Pappan och dottern har öppnat dörren och frågat vad som händer. M är bekant med dottern. De har försökt prata med honom men han har då sprungit söder ut på Smalspåret och de boende såg honom vid nr 8. Han ska ha skrikit till dem att han skulle till (tjejnamn) på Klotvägen. De boende i huset lägger ej märkte till att M är utan skor.

- Smalspåret 5. Troligtvis från baksidan på Smalspåret 3 beger sig Mattias till grannhuset Nr 5. Här ber han om ett glas (varmt te enligt obekräftade rykten). De boende hjälper honom inte och stänger dörren. De boende skickar iväg Mattias eftersom de det hade varit inbrott på gatan veckan innan och att det därför fanns en oro i området. När Mattias bad om ett glas trodde de att han drev med dem. Här är det osäkert om det är en eller flera på adressen som pratade med Mattias (Anonym PM tråden).

- Smalspåret 8. Boende på adressen har skrivit på Facebook att de inte sett Mattias. Uppgifter om att Mattias har hamnat på kameraövervakning här runt 01,54 (obekräftat).

- Tio minuter efter att Mattias lämnat adressen Smalspåret 5 hördes bråk/skrik från bron (Anonymt PM)
Citat:
Övrigt Smalspåret:
- Mamman: "Enligt uppgifter sågs Mattias springa i full fart på Smalspåret runt 1:30 natten han försvann. Han kan ha varit påverkad som skulle förklara att han gick från festen utan skor. Han kan ha sprungit långt, svårt att veta."

- Polisen: mycket tyder på att 17-åringen har knackat på hemma hos en person på Replösa mellan väg 25 och Ringleden och frågat efter ett glas vid två-tre tiden på lördagsnatten (oklart om det är Smalspåret 5 som avses). "Men sista spåret är vid Smalspåret."

-FB-användare som bor i området säger sig ha pratat med husägarna på Strömsnäs gård och Björkets gård, och dessa förnekar att Mattias ska ha varit där och knackat på. (Starkarsson)

Smalspåret 5.
Citera
2024-01-20, 11:55
Medlem
Ossans avatar
Synnerligen intressanta uppgifter. Mycket som hänt på adressen Smalspåret 5 och detta på en kortare tidsperiod. Man blir nyfiken på om Mattias försvinnande gav effekt till bilbyte och i förlängningen även separationen. Vad har pappan för bil idag? Bytte han ner sig i samband med separationen pga kostnader? Kretsar rent av allt kring Mathias?
Citera
2024-01-20, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Tack för att du berättar. Jobbade som servitör, hade villa och lyxbil; då antar jag att det handlade om droger.

Nu bor en kvinna och en 16-årig tjej på den adressen. De har bott där sedan 2008 så jag antar att det är hans ex?

Mannen är "delägare" i flera företag, med lyxbil menar jag att just den Mercedes klassen har gps logg som hade gått att hämta ut.

Ja, två barn och ex i huset, lägenheten i Växjö kan vara hans son från tidigare förhållanden som brukar, och att mannen i själva verket bor på hotell i Ljungby. Men det är bara spekulationer.

Tycker polisen snöade in direkt på Lagan ån enbart, sista kända personerna som man vet samtalade med M ska förhöras flera gånger. Smalspåret va många hus och sista bekräftade iakttagelser.
Citera
2024-01-21, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssecajabe
Den ena mannen har själv bekräftat det och även sagt själv att han hotade Mattias att lämna hans hus. Där han bad om varmt te för att han frös.
Mannen är allmänt känt för att vara en skitstövel.

Om det är samma man som hotat M som lämnat in sin Mercedes på recond och sedan bytt bil får man sannerligen hoppas att polisen har kollat upp det anonyma tipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in