2026-03-21, 14:52
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Presis som i rulltrappor

Noterar att rulltrappor har högertrafik. För att efterkomma polisens märkliga direktiv måste man alltså göra någon sorts korsning från vänster till höger när man ska beträda en rulltrappa, och därefter när man går av från denna.

I verkligheten går alla till höger i exempelvis shoppingcentra.
Citera
2026-03-21, 14:54
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Förklara!

Man vill inte bli påkörd av en bilist som kommer bakifrån, och man kanske inte har reflexer o.s.v. Därför cyklar man på vänster sida, helt analogt med att gå på vänster sida.

I verkligheten har vi dock alltid och undantagslöst högertrafik, där snabbare fordon får köra om långsammare fordon och gående. Vi kan inte ha specialregler.
Citera
2026-03-21, 14:55
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Noterar att rulltrappor har högertrafik. För att efterkomma polisens märkliga direktiv måste man alltså göra någon sorts korsning från vänster till höger när man ska beträda en rulltrappa, och därefter när man går av från denna.

I verkligheten går alla till höger i exempelvis shoppingcentra.

men det är ju det jag säger!

man håller sig till höger i stort sett alla andra situationer
men när man samsas med elscootrar i 70km/t så ska man gå ut mot mitten?

idioti
Citera
2026-03-21, 14:56
Medlem
Om man går på någon sorts väg/stråk där fordon har tillåtelse att färdas, så går man till vänster (mot färdriktningen för fordon). Förstår man inte det så är man lågbegåvad.
Senast redigerad av DrankFrebin 2026-03-21 kl. 14:58.
Citera
2026-03-21, 14:57
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det här är inget nytt. Det har varit en diskussion senaste åren.

Det finns ett fåtal idioter som verkar lyssna på det där tramset med att man ska gå på vänster sida medans all annan trafik ska ske på höger sida.

Lyckligtvis så beter sig 99% av alla som att det är höger sida man ska gå på (precis som all annan trafik).

Jag kommer inte heller att gå på vänster sida vad polisfan än säger. Han kan fara åt helvete och låta sina egna barn gå på vänster sida.

Enda undantaget är om man går på en mer eller mindre hård traikerad landsväg med få gångare och få cyklister. Då kan man för trygghetens skull gå på vänstersida så det känns tryggare att möta närmast trafik istället för att ha den i ryggen. Men så fort det är lite fler gångare ute så kommer det bli problem eftersom alla som är normalbegåvade håller till vänster när de går så kommer man att gå emot strömmen och det kommer därför bli irriterat.

Självklart ska man som 99% göra, hålla till höger när man går. Man följer övrig trafikström.
Dumskalle.

Klart man går på vänster sida. För att möta trafiken som kommer från höger sida. Från den högra sida som fordon enligt lag är skyldiga att hålla sig till. Inklusive cyklar och sparkstöttingar.

Sen kommer dumhjon som du.
Citera
2026-03-21, 14:59
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Man vill inte bli påkörd av en bilist som kommer bakifrån, och man kanske inte har reflexer o.s.v. Därför cyklar man på vänster sida, helt analogt med att gå på vänster sida.

I verkligheten har vi dock alltid och undantagslöst högertrafik, där snabbare fordon får köra om långsammare fordon och gående. Vi kan inte ha specialregler.

Men du pratar om cyklister som cyklar i trafiken bland bilar.

Frågan gäller cykel/gåbana, utan bilister

Och påståendet att den gående ska låta cyklister mm passera på höger sida, vilket tvingarr ut den gående till mitten när det är den bana med två färdriktningar.
Cyklar som passerar på båda sidor om den gående, itsället för att han trycker längs sidan

Jag går alltid längst till höger när det kommer cyklar bakom, och kommer fortsätta med det
Citera
2026-03-21, 15:04
Medlem
StigHelmutts avatar
Ok, gör som ni vill!

Men jag kommer cykla på er, om ni går i mitten av kombinerade cylelbanan/gångbanan

simple as that

och jag kommer ha lagen på min sida - den gående ska hålla sig längst höger kant, cyklisterna i mitten.
Som vanligt gäller väjningsplikt för den som får hindret på sin sida, alltså en cyklist som kommer över på din halva.
Det är inget de gående ska behöva stå sköld för.

Ok, over n out
orkar inte med er mer nu
Citera
2026-03-21, 15:08
Medlem
StigHelmutts avatar
Nu när jag loggade ut kom jag på ännu en grej som talar för att cyklisterna inte ska cykla längst till höger, och de gående gå på väsnter.

Har ni nånsin cyklat för nära ett staket?
Att handtaget på styret nästan fastnar i staketet?

Man vill ha svängrum när man cyklar, blir bara krystat att "klämma sig emellan" en gående och ett staket.

Bättre den gående går vid kanten, och cyklisten cyklar i mitten Aka "till höger" som ni kallar det
Citera
2026-03-21, 15:11
Medlem
Citat:
Nu när jag loggade ut kom jag på ännu en grej som talar för att cyklisterna inte ska cykla längst till höger, och de gående gå på väsnter.

Har ni nånsin cyklat för nära ett staket?
Att handtaget på styret nästan fastnar i staketet?

Man vill ha svängrum när man cyklar, blir bara krystat att "klämma sig emellan" en gående och ett staket.

Bättre den gående går vid kanten, och cyklisten cyklar i mitten Aka "till höger" som ni kallar det

Rekommendationerna är att gående går på kanten mot fordons färdriktning och cykel etc. kör om närmare mitten av vägbanan. Du verkar ha missförstått det.
Citera
2026-03-21, 15:11
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmilenL
Ja alltså ifall trottoaren, som i det här fallet får anses vara en kombinerad gång- och cykelbana, är relativt smal, så att en person och en cyklist precis får plats i bredd inom denna, då är ju lagens syfte helt meningslöst här. Men om den är så bred att två gående och två cyklister kan vara i bredd, då fungerar syftet. Håller du dig längst till vänster och det kommer en cyklist bakom som håller höger, så är det ett stort mellanrum mellan dig och cyklisten, vilket gör situationen säker ifall du skulle vingla till. Håller du dig istället längst till höger, i strid mot lagen, så kommer en cyklist som följer lagen och håller sig en aning till höger om mitten att passera precis till vänster om dig, utan någon säkerhetsmarginal.

När det gäller en kombinerad gång- och cykelbana i form av en trottoar och det finns en (bil)väg precis intill till vänster om denna, där en cyklist cyklar, längst till höger, precis intill trottoaren, och det är ett räcke mellan bilvägen och trottoaren, ja då är du ju skyddad av det om det finns ett sådant. Det är dock en helt annan situation rent juridiskt eftersom det då handlar om två separata vägar så denna situation ska inte blandas ihop med den där två befinner sig på samma väg.

Du vet ju inte ens skillnad mellanhöger och vänster, så jag diskuterar inte mer med dig.

referens
(FB) Gå på höger eller vänster sida? -polisen rör till det
Citera
2026-03-21, 15:15
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrankFrebin
Rekommendationerna är att gående går på kanten mot fordons färdriktning och cykel etc. kör om närmare mitten av vägbanan. Du verkar ha missförstått det.

Den ena gäller val av bana , mot norr eller söder, beroende på hur du får trafiken mot dig

den andre gäller vad som gäller när du befinner dig på den banan du har valt.

Så den sista var rätt : att cykeln ska cykla om dig till höger, närmare biltrafiken än den gående, alltså det jag sagt hela tiden, så säg inte att jag har fel.

så det är du som missförsått, inte jag
Citera
2026-03-21, 15:15
Medlem
Citat:
Går du längst en landsväg, eller vilken väg somhelst, ska du välja den gångbana som ligger vänster om vägkomplexet.
Alltså inte samma sida som flödet dit du ska. -eftersom du då får trafiken i ryggen

Det finns visserligen ingen sådan lag, men det kan så klart vara en bra idé.

Citat:
När du sen befinner dig på den cykel/gångvägen och börjar din vanring så håller du dig på höger kant så cyklar mm som kommer bakifrån kan passera utan att det blir förvirring.
går du i mitten (till "höger" måste cyklisten hålla ett öga på dig i flera meter innan han passerar så du inte gör en oväntad rörelse och hamnar under hans däck. Då är det bättre att gångtrafikanten gör sig liten och "håller sig på sin kant" istället för att uppta massa plats mer mot mitten.
Enligt lag ska som sagt, ifall det är en gemensam gång- och cykelväg som alltså inte är uppdelad med ett streck, du som går hålla dig längst till vänster om det är möjligt. Att hålla sig på höger kant är alltså som huvudregel fel. Cyklister som åker i samma riktning ska å andra sidan hålla sig på höger sida, men när de möter gångtrafikanter från motsatt håll som följer lagen, som då håller sig längst till höger på den gemensamma gång- och cykelvägen från cyklisten sett, så ska cyklisten möta dem så att han håller sig till vänster om dessa, dvs. i mitten av banan men fortfarande en aning till höger så att han fortfarande kan möta en annan cyklist, som då kommer passera på vänster sida.

Illustration:
Kod:
Fotgängare  Cyklist Cyklist   Fotgängare
    ↑          |       ↑           |
    |          |       |           |
    |          ↓       |           ↓

Detta gäller oavsett om det råkar ligga en stor bilväg precis intill. Dock så ska fotgängaren bara hålla sig längst till vänster i sin färdriktning om det är möjligt. Om bilar blåser på i full fart precis intill kanske man anser att det inte är möjligt, och då gäller det inte att man måste hålla sig längst till vänster i sin färdriktning.

Citat:
Och påståendet att den gående ska låta cyklister mm passera på höger sida, vilket tvingarr ut den gående till mitten när det är den bana med två färdriktningar.
Cyklar som passerar på båda sidor om den gående, itsället för att han trycker längs sidan

Jag förstår ärligt talat inte vad du menar här. Håller du dig i kanten (längst till vänster) på den aktuella gång- och cykelbanan så är du ju inte i mitten? Det är ju cyklisterna som tvingas mot mitten när de möter en fotgängare. En fotgängare som följer lagen och kommer från motsatt håll befinner sig längst till höger på vägen, sett från cyklisten. Cyklister håller sig också på höger sida av vägen för att den ska kunna möta andra cyklister. Men när de möter en fotgängare behöver de väja en aning mot mitten. Fotgängaren ska vid mötet fortsätta befinna sig längst ut i kanten av vägen.

En gemensam gång- och cykelbana med "två färdriktningar" existerar inte vad jag vet. Alltså att fotgängare och cyklister ska vara på vänstra sidan och fotgängare och cyklister som kommer från andra hållet ska vara på höger sida. Det finns inte.
Senast redigerad av EmilenL 2026-03-21 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in