2026-03-21, 11:26
Medlem
StigHelmutts avatar
Polisen rör till det ordentligt idag i Expressen angående att gå på höger eller vänster sida när man får möte (eller om det är Expresen som rör till hans ord, vet ej)

Vad han säger är alltså att de gående ska gå i "mitten" menast scootrar ska passera runt dem?
vid en delad gångbana från två riktningar som är vanligt i centrum.
Så de utsatta gående inte ens har en vägkant eller ett dike att skydda sig med, ifall scootern vinglar till eller kommer för nära ?
Utan ska vara fast i mitten omringad av scootrar på båda håll??

Glöm det gubbe. Kommer inte följa det.

Expressen
Först avhandlas att frågeställnignen i artikeln rör hur man gör när man får möande på en gångbana
Sen hoppar dom över för att till synes förklara på vilken sida av en körbana man ska gå på när du går längst en trafikerad väg!

Alla vet ju redan att det är bra att gå Mot Trafiken, om man går längs en körbana, för att SE fordonen som kommer mot en
Men det var ju inte det frågan gällde! utan hur man gör när andra gående/cyklister/scotrar kommer emot en på en o samma gångbana -då är det ju bäst att hålla sig på "sin" sida man redan var på -alltså höger!

Men nu vill tjommen att man ska börja dansa runt och tänka på Expressens artikel och hoppa över till vänster sida av trottoaren när det kommer en scooter i hög fart?
Jävla idioter, alltid sdka man röra till det

Vad anser ni
Låter som dom vill ha mer att göra polisen

ur artikeln
Citat:
rubrik: Polisen sätter ner foten: Så går vi på gångbanan
Vilken sida ska man gå på?
En till synes enkel men ack så kontroversiell fråga.

Vi har alla varit där. En annan gångtrafikant närmar sig på gångbanan. Ska jag eller den andra personen väja? Vem går på rätt sida?

Generellt ska man gå på vänster sida, konstaterar han i inlägget, medan fordon och cyklister ska hålla sig till höger.
Det gäller på allmän väg och gemensam gång- och cykelbana.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/polisen-satter-ner-foten-sa-gar-vi-pa-gangbanan-/
Senast redigerad av StigHelmutt 2026-03-21 kl. 11:37.
Citera
2026-03-21, 11:39
Medlem
StigHelmutts avatar
Fan vad bra, nu inför sommaren rör dom till det ordentligt med konstiga regler, så det ska bli många konflikter.

Jag som just tänkte damma av cykeln, nu får man vara beredd på bjäbb varje gång man cyklar

vill dom att man spar på miljön eller inte?
Citera
2026-03-21, 11:39
Medlem
kalkryggars avatar
Det här är inget nytt. Det har varit en diskussion senaste åren.

Det finns ett fåtal idioter som verkar lyssna på det där tramset med att man ska gå på vänster sida medans all annan trafik ska ske på höger sida.

Lyckligtvis så beter sig 99% av alla som att det är höger sida man ska gå på (precis som all annan trafik).

Jag kommer inte heller att gå på vänster sida vad polisfan än säger. Han kan fara åt helvete och låta sina egna barn gå på vänster sida.

Enda undantaget är om man går på en mer eller mindre hård traikerad landsväg med få gångare och få cyklister. Då kan man för trygghetens skull gå på vänstersida så det känns tryggare att möta närmast trafik istället för att ha den i ryggen. Men så fort det är lite fler gångare ute så kommer det bli problem eftersom alla som är normalbegåvade håller till vänster när de går så kommer man att gå emot strömmen och det kommer därför bli irriterat.

Självklart ska man som 99% göra, hålla till höger när man går. Man följer övrig trafikström.
Citera
2026-03-21, 11:42
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det här är inget nytt. Det har varit en diskussion senaste åren.

Det finns ett fåtal idioter som verkar lyssna på det där tramset med att man ska gå på vänster sida medans all annan trafik ska ske på höger sida.

Lyckligtvis så beter sig 99% av alla som att det är höger sida man ska gå på (precis som all annan trafik).

Jag kommer inte heller att gå på vänster sida vad polisfan än säger. Han kan fara åt helvete och låta sina egna barn gå på vänster sida.

Enda undantaget är om man går på en mer eller mindre hård traikerad landsväg med få gångare och få cyklister. Då kan man för trygghetens skull gå på vänstersida så det känns tryggare att möta närmast trafik istället för att ha den i ryggen. Men så fort det är lite fler gångare ute så kommer det bli problem eftersom alla som är normalbegåvade håller till vänster när de går så kommer man att gå emot strömmen och det kommer därför bli irriterat.

Självklart ska man som 99% göra, hålla till höger när man går. Man följer övrig trafikström.

Jo, håller med dig
men det är ju en annan sak

Om man går längs en huvudled vill man såklart se trafiken, och går på väster sida av båda körfälten

Men snubben skulle ju prata om hur man fördelar ytan på en trottoar!
Ska de mjuka gå i mitten, omswishad av hårda snabba scootrar och cyklar?
Jävla kuk -för tack vare hans artikel kommer det bli massa missförstånd!
Och tydlighet i trafiken är ju viktig!
Nu måste man spänna ögonen i varje mötande och utbyta blicke: "Har han läst Expressens artikel eller Har han Inte läst Expressens artikel"?

Alla få sluta gå helt enkelt och helt lämna över trottoarerna till de tvåhjuliga Jas Gripen -planen: scootrarna
verkar det som. Kommer bli många olyckor iår, fasar för alla mainstream idioter som gör detta till deras woke-grej denna sommar, ska visa att "dom är med" och ska cykla emot dig där du går längst in lägst din högerkant, ist för att bara rulla rakt fram.
Senast redigerad av StigHelmutt 2026-03-21 kl. 11:50.
Citera
2026-03-21, 11:56
Medlem
StigHelmutts avatar
Glöm det

Jag kommer fortsätat hålla mig så långt till höger jag kan på trottoarena, och låta de snabba skrotbitarna passera till vänster om mig - så kan dom ramla ut i körfältet bland bilarna om det går fel, inte jag. Jag ska inte behöva hoppa ut framför en buss för att en scooter-arab kollar mobilen när han kommer åkande mot mig

När jag fått soppatorsk och behöver Gå längst en trafikerad riksväg, då kommer jag gå till vänster om båda körbanorna, så jag ser om det kommer en vinglande galen lastbil.

sunt förnuft

Fantastiskt att polisen inte kan tyda sina egna regler, när alla har HÖGER inmatat i huvudet, man ser det även i köpcentrum,, att flödet går i regel i högerriktning.
Senast redigerad av StigHelmutt 2026-03-21 kl. 12:00.
Citera
2026-03-21, 11:58
Medlem
zombie-nations avatar
Någon säger att på en blandad cykel- och gångbana kommer han gå på höger sida för att det är så farligt att gå på vänster.

Hur är det farligt?
Citera
2026-03-21, 12:01
Medlem
Gångbana avsedda endast för fotgängare är trottoarer och där håller en sig med fördel till höger i gångriktning.
Gångbana utan markering där cyklister och scootrar också är tillåtna så håller sig fotgängare på vänster sida.
Övriga gångbanor med cyklister följer en skyltar och markeringar. Tyvärr förstå inte majoriteten vilken sida dom ska gå på och håller nästan alltid höger. Även hundägare.
Om du av nån anledning dräller omkring på bilvägen håller du dig på vänster sida.

Du ska alltså inte gå mitt i gångbanan. Cyklister och annat ska köra om dig på din högersida.
Senast redigerad av kattemeettt 2026-03-21 kl. 12:04.
Citera
2026-03-21, 12:03
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Någon säger att på en blandad cykel- och gångbana kommer han gå på höger sida för att det är så farligt att gå på vänster.

Hur är det farligt?

1. för att det är krångligt att det ska vara "specialregler" som inte gäller i högertrafiken

2. För att en cykelbanor/trottoarer ofta går längs bilvägar, då har den gående scootrar på ena sidan om sig, och bussar och lastbilar på andra sidan om sig. Han är alltså omringad av snabbgående fordon -helt utsatt -
Om han däremot går längst till höger har han ett dike eller ett räcke brevid sig att ta skydd emot, för inte ens en snabb scooter vill åka in i räcket
Citera
2026-03-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
1. för att det är krångligt att det ska vara "specialregler" som inte gäller i högertrafiken

2. För att en cykelbanor/trottoarer ofta går längs bilvägar, då har den gående scootrar på ena sidan om sig, och bussar och lastbilar på andra sidan om sig. Han är alltså omringad av snabbgående fordon -helt utsatt -
Om han däremot går längst till höger har han ett dike eller ett räcke brevid sig att ta skydd emot, för inte ens en snabb scooter vill åka in i räcket

Så hur blir det när två cyklister eller scootrar får möte när du envisas att gå på höger sida?
Citera
2026-03-21, 12:07
Medlem
StigHelmutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemeettt
Gångbana avsedda endast för fotgängare är trottoarer och där håller en sig med fördel till höger i gångriktning.
Gångbana utan markering där cyklister och scootrar också är tillåtna så håller sig fotgängare på vänster sida.
Övriga gångbanor med cyklister följer en skyltar och markeringar. Tyvärr förstå inte majoriteten vilken sida dom ska gå på och håller nästan alltid höger. Även hundägare.
Om du av nån anledning dräller omkring på bilvägen håller du dig på vänster sida.

Du ska alltså inte gå mitt i gångbanan. Cyklister och annat ska köra om dig på din högersida.

fuck you

Jag ska gå på min högersida, det har jag alltid gjort
Cyklisten som kommer bakifrån har ca 2.5 meter brevid mig, det borde räcka

För vad gör jag om det kommer en cyklist bakifrån, och en framifrån
Flyttar på mig igen?
Eller går i mitten? omringad av fartdårar både till höger och vänster? (idioti)

Man ska alltså ställa sig i mitten av cykelsvärmen helt frivillit? när överlevnadsinstinkten är att man vill dra sig mot sidan dels så han får svängrum, dels att du kan hoppa ner i diket om han kommer för nära

Det svensk polis säger är alltså: när du ser en Cykelsvärm, så ställ dig i mitten! då blir det rätt enligt lag
Senast redigerad av StigHelmutt 2026-03-21 kl. 12:12.
Citera
2026-03-21, 12:14
Medlem
StigHelmutts avatar
Men det ska bli intressant hur många Karens man kommer få tjäbbla med dagligen nu, tack vare polisen som inte har några klankriminella att jaga
Citera
2026-03-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
Det svensk polis säger är alltså: när du ser en Cykelsvärm, så ställ dig i mitten! då blir det rätt enligt lag

Ja det är ju helt befängt, när man tänker på det
Klart man är tryggare vid sin högerkant.
Man är redan utsatt som det är, ska man dra sig mot de motsatta cyklisterna också?,, eller huuur !
söndersliten av två cykel-styreshandtag från både höger och vänster om det vill sig illa och två passerar för nära samtidigt
Senast redigerad av Emoist 2026-03-21 kl. 12:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in