numera fattar vi inte riktigt varför vi ska gå ut mot mitten om det kmmer en trimmad elsparkcykel i 70 km/h, eftersom det ni tror är vänsterpromenad-lagar skrevs när dom just övergått till vänstertrafik, och gällde var man i fortsättningen skulle förlägga promenadstråken efter bytet
Jag förstår inte det här. Går du på en gemensam gång- och cykelbana där det plötsligt kommer en elsparkcykel så ska du som huvudregel hålla dig längst till vänster i färdriktningen. Elsparkcyklisten är alltså den som ska hålla sig mer i mitten av banan.
Nej, det finns inga regler för en gångbana (som enbart är avsedd för fotgängare) vilken sida man ska hålla sig på av en sådan. Du kan gå var du vill på denna när du möter någon.
Men frågan gäller som sat inte bara gående.
Där kan man bromsa rätt snabbt, inte så farligt om man går in i varann
Annat är det på blandade gång/cykelleder
du säger själv att är det blandat ska man gå till vänster (alltså de gående i mitten, cyklisterna till höger om de gående)
Är det två fält med mtosatt trafik blir det ännu farligare att folk ska krångla.
Klart gående går vid kanterna, och cyklisterna cyklar "i mitten"
Cyklister brukar bli sura när en trafikant går i mitten, så kommer denna jävla polis och säger att dom ska gå i mitten
Tanken är att trafik ska möta varandra så att man kör till höger om någon man möter. Detta gäller oavsett om det är fråga om bilister eller cyklister.
Problemet uppstår när det också får finnas gående på samma väg. Idén är att gående ska hålla sig i kanten så att fordonstrafiken kan flyta på i mitten. Håller du dig till i kanten men höger i färdriktningen ser du inte trafiken som är närmast dig, eftersom den kommer bakifrån och du förmodligen tittar framåt. Om du vinglar till kan du bli påkörd av någon bakifrån om du håller dig till höger. Ifall du iställelt håller dig på vänstra kanten så ser du ju trafiken som kommer emot dig, vilket gör dig mer uppmärksam på sådan trafik, och därmed mindre risk att du oaktsamt skulle vingla till då du faktiskt ser och har koll på trafiken som kommer emot dig.
Lagen fungerar alltså likadant både när du går i vägrenar på bilväg, som när du går på en gemensam gång- och cykelbana.
Lagen tar inte direkt hänsyn till att det omedelbart bredvid en trottoar i formen av en gemensam gång- och cykelbana, kan ligga en bilväg där bilar susar förbi snabbt. Det är väl kanske därför det står att man "om möjligt" ska hålla sig längst till vänster.
Så nu blandar du äpplen o päron igen.
Om du går på en trottoar och blir passerad av en cykel som kommer bakifrån ser du den lika lite om den passerar dej på höger eller väsnter sida.
Skillnad att passerar den dig på vänster sida är du skyddad av ett räcke eller ett dike.
du blandar fortfarande ihop rekommenderad cykelbana med cotour på cykelbanan
Jag förstår inte det här. Går du på en gemensam gång- och cykelbana där det plötsligt kommer en elsparkcykel så ska du som huvudregel hålla dig längst till vänster i färdriktningen. Elsparkcyklisten är alltså den som ska hålla sig mer i mitten av banan.
Om han håller sig i mitten av banan så håller han sig till Vänster om mig.
Annars var det rätt.
När jag går framåt hamnar min högerarm längst till höger, jag vet inte hur du går
Jag har hund och går gärna på vänster sida på en cykelväg men det är mest för att jag vill att min hund inte ska gå ut mot cyklar, mopeder och andra då man har noll koll på de andra trafikanterna.
Hunden har jag koll på ska tilläggas.
Det viktigaste är annars att man inte byter sida plötsligt när det kommer mötande eller liknande utan håller sin linje.
Min sambo kan ibland få för sig att man ska gå på högra sidan och då vid möte helt plötsligt byta sida vilket ibland kan ställa till värre problem.
Så nu blandar du äpplen o päron igen.
Om du går på en trottoar och blir passerad av en cykel som kommer bakifrån ser du den lika lite om den passerar dej på höger eller väsnter sida.
Skillnad att passerar den dig på vänster sida är du skyddad av ett räcke eller ett dike.
du blandar fortfarande ihop rekommenderad cykelbana med cotour på cykelbanan
Ja alltså ifall trottoaren, som i det här fallet får anses vara en kombinerad gång- och cykelbana, är relativt smal, så att en person och en cyklist precis får plats i bredd inom denna, då är ju lagens syfte helt meningslöst här. Men om den är så bred att två gående och två cyklister kan vara i bredd, då fungerar syftet. Håller du dig längst till vänster och det kommer en cyklist bakom som håller höger, så är det ett stort mellanrum mellan dig och cyklisten, vilket gör situationen säker ifall du skulle vingla till. Håller du dig istället längst till höger, i strid mot lagen, så kommer en cyklist som följer lagen och håller sig en aning till höger om mitten att passera precis till vänster om dig, utan någon säkerhetsmarginal.
När det gäller en kombinerad gång- och cykelbana i form av en trottoar och det finns en (bil)väg precis intill till vänster om denna, där en cyklist cyklar, längst till höger, precis intill trottoaren, och det är ett räcke mellan bilvägen och trottoaren, ja då är du ju skyddad av det om det finns ett sådant. Det är dock en helt annan situation rent juridiskt eftersom det då handlar om två separata vägar så denna situation ska inte blandas ihop med den där två befinner sig på samma väg.
Men vad spelar det för roll om man är en eller flera?
Om du går på en gångväg där fordon inte får förekomma spelar det ingen roll, eftersom det inte finns några regler var man ska hålla sig när man går på en sådan.
Det jag citerade var ett citat kring något missförstånd där någon påstod att det spelade roll vilken sida man skulle gå på en gångbana beroende på om man var en eller flera som befann sig där.
Går du längst en landsväg, eller vilken väg somhelst, ska du välja den gångbana som ligger vänster om vägkomplexet.
Alltså inte samma sida som flödet dit du ska. -eftersom du då får trafiken i ryggen
När du sen befinner dig på den cykel/gångvägen och börjar din vanring så håller du dig på höger kant så cyklar mm som kommer bakifrån kan passera utan att det blir förvirring.
går du i mitten (till "höger" måste cyklisten hålla ett öga på dig i flera meter innan han passerar så du inte gör en oväntad rörelse och hamnar under hans däck. Då är det bättre att gångtrafikanten gör sig liten och "håller sig på sin kant" istället för att uppta massa plats mer mot mitten.
Presis som i rulltrappor (utomlands)
Står du mitt i en rulltrappa utomlands blir folk som springer föri dig galna.
Fastän du har valt rulltrappa i rätt riktning, får du ändå ställa dig på rätt sida.
så jävla enkelt om du inte krånglar till det
inte konstigare än att anlända på en flygplats dirigeras genom en annan sluss
betyder inte att dom måste gå längs vänster vägg för att slussen ligger till vänster om landningsbanan
Som nämnts, det är korrekt att gå på vänster sida när man går på en landsväg, om inte annat för egen säkerhet för att se fordonet när det kommer, och väl i värsta fall hoppa ut i terrängen om idioten försöker köra på en.
I så fall är det även korrekt att cykla på vänster sida, av exakt samma anledning.
Ursprungligen postat av godboy
Som nämnts, det är korrekt att gå på vänster sida när man går på en landsväg, om inte annat för egen säkerhet för att se fordonet när det kommer, och väl i värsta fall hoppa ut i terrängen om idioten försöker köra på en.
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
I så fall är det även korrekt att cykla på vänster sida, av exakt samma anledning.