2026-03-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Klart USA kommer att skicka in marktrupper, de har 2-3 hangarfartyg, 50 000 soldater och skickar dit flera soldater och militära fartyg hela tiden.

Folk som tror att USA INTE kommer gå in med marktrupper, är ganska naiva.
Snart kommer också Storbritannien och Saudi-Arabien ansluta sig till USAs och Israels militära operation.

Anledningen är ganska enkel, USA och Israel får inte en chans till att göra sig av med den iranska regimet. Går det inte in med marktrupper, kommer regimet att överleva och man är tillbaka på status quo.
Tror du har helt rätt. Man avvaktar och hoppas på revolt innifrån, men sker inte detta kommer marktrupper sättas in. Judarnas sista chans
Citera
2026-03-20, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkkman
Kan inte USA och Israel med relativ enkelhet slå ut vatten- och matförsörjningen i landet om Iran fortsätter blockaden?
Idag krigar man väl inte riktigt på det sättet. Att belägra städer på medeltiden funkade ganska bra men att belägra ett jätteland som Iran är nog svårt. Antar även att det skulle bedömas som grovt krigsbrott.
Citera
2026-03-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Idag krigar man väl inte riktigt på det sättet. Att belägra städer på medeltiden funkade ganska bra men att belägra ett jätteland som Iran är nog svårt. Antar även att det skulle bedömas som grovt krigsbrott.
Dom reglerna gäller ej Israel och USA
Citera
2026-03-20, 23:12
Medlem
BombaySaphires avatar
Irankriget inifrån

Tre veckor in i kriget skakas det iranska toppskiktet i grunden. Konflikt har kontakt med människor inne i Iran och ställer också frågan: hur långt är Trump villig att gå?

Medverkande: Vali Nasr, professor vid Johns Hopkins University. Michael Kroenig, vice president på Atlantic Council, John Bolton, tidigare säkerhetsrådgivare åt president Trump, Asli Aydintasbas, analytiker vid Brookings institute, Hejar Berenji, representant för de iranska kurdiska partiet KDPI i Washington, Rostam Mirlashari, folkmusiker från iranska Balochistan mfl.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/irankriget-inifran
Citera
2026-03-20, 23:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ChubbyBlonde
Iranier är lite annorlunda än andra araber.
Dom har sen 1977 lyckats kasta ut USA ur Iran och varje dag sedan dess retat gallfeber på USA utan att USA kunnat göra något åt det trots blockader och begränsningar.
Iranier är inte araber utan perser.
Citera
2026-03-20, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bassess.
Dom reglerna gäller ej Israel och USA
Nej, det skulle inte bli några Nürnbergprocesser men jag är helt säker på att de aldrig skulle få för sig att använda den taktiken. Den är totalt improduktiv i alla tänkbara avseenden.
Citera
2026-03-20, 23:15
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Har och har. Det är inte så att dom betalat för dessa med egna pengar direkt. Dom har vad dom får av pappa, och har väl ovanpå detta tappat verklighetsförankringen.
Är du medveten om att Israel försöker fasa ut amerikanskt bistånd (men just nu kan de inte det pga av Trump)? Är du medveten om att Israel vann krig mot grannländerna även när USA inte ens ville sälja vapen till dem?

Du klagar på att folk som jag inte är pålästa, men du framstår som någon som enbart livnär dig på nyheter från vänsteraktivist-sajter.
Citera
2026-03-20, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Nej, det skulle inte bli några Nürnbergprocesser men jag är helt säker på att de aldrig skulle få för sig att använda den taktiken. Den är totalt improduktiv i alla tänkbara avseenden.
Israel har ju använt den mot Gaza väldigt nyligen
Citera
2026-03-20, 23:18
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Klart USA kommer att skicka in marktrupper, de har 2-3 hangarfartyg, 50 000 soldater och skickar dit flera soldater och militära fartyg hela tiden.

Folk som tror att USA INTE kommer gå in med marktrupper, är ganska naiva.
Snart kommer också Storbritannien och Saudi-Arabien ansluta sig till USAs och Israels militära operation.

Anledningen är ganska enkel, USA och Israel får inte en chans till att göra sig av med den iranska regimet. Går det inte in med marktrupper, kommer regimet att överleva och man är tillbaka på status quo.
Ser på BBC just nu och där står det att Trump överväger att begränsa eller avveckla kriget (consider winding down). Det tolkar jag som att marktrupper inte står särskilt högt på hans önskelista - i alla fall inte amerikanska.
Citera
2026-03-20, 23:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ser på BBC just nu och där står det att Trump överväger att begränsa eller avveckla kriget (consider winding down). Det tolkar jag som att marktrupper inte står särskilt högt på hans önskelista - i alla fall inte amerikanska.

Vilken människa som helst som inte är blåst i skallen fattar att USA inte kommer skicka in några marktrupper.

Det är uteslutet... Israel kommer inte heller göra det.

Finns ingen mening med det. Det blir enorma förluster...
Citera
2026-03-20, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Om Israel nu har ont om interceptors så fattsr jag inte varför inte Israel såg till att ha överfyllda lager med interceptors innan de påbörjade detta?
De har ju kikat åt Irans håll i många år nu och visste vad som komma skulle?

Omöjligt att förstå för min del.

1. Läget blev väl så akut vad gäller kärnvapnen att det gällde att slå till nu eller aldrig kunna slå till. Ett Iran med kärnvapen är ett sådant existentiellt hot mot Israel att man hellre riskerar att få ett antal ballistiska missiler på sig än kärnvapenbombas.

2. Vad gäller den påstådda interceptorbristen verkar det som om Israel har upptäckt att man kan använda sina Stunner från Davids sling med utmärkt resultat i många fall även mot ballistiska robotar och alltså inte behöver förlita sig på de dyra och avancerade Arrow, som man har begränsat antal av. Stunner-robotar har en oerhört mycket högre produktionstakt än Arrow och om det är så att Stunner funkar nästan lika bra som Arrow har nivån för när lagerbrist uppstår skjutits rejält på framtiden.
Citera
2026-03-20, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Är du medveten om att Israel försöker fasa ut amerikanskt bistånd (men just nu kan de inte det pga av Trump)? Är du medveten om att Israel vann krig mot grannländerna även när USA inte ens ville sälja vapen till dem?

Israel är inte på något sätt odugliga militärt. Däremot har dom inte heller en amerikansk budget. Iran är en storlek för stort också. Det är Manchester City, Hertha Berlin och Borussia Dortmund ungefär. Hertha kan absolut åka till Düsseldorf och smiska upp Fortuna rätt rejält en bra dag, men mot Dortmund tar det stopp. City snurrar upp Dortmund däremot, men det hjälps inte. Hertha är fortfarande Hertha.

Citat:
Du klagar på att folk som jag inte är pålästa, men du framstår som någon som enbart livnär dig på nyheter från vänsteraktivist-sajter.

Nej, jag har aldrig sagt att du inte är påläst. Däremot tycker jag att du väljer och vrakar bland det du har läst, för att få det att framstå till USAs och/eller Israels fördel. Intellektuellt öärlig. Om det är med vilje eller för att du hoppas, hoppas, hoppas vet jag inte, men du kommer med argument som inte bär hela vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in