2026-03-20, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det kommer att krävas en invasion (och ockupation) av inte bara ön i fråga utan hela den Iranska kuststräckan, inklusive upprättandet av en buffertzon på cirka 50 km in från kusten, för att vara rimligt säkra på att kunna återupprätta tillräcklig kontroll över sundet. Som du skriver, risk för stora förluster.

Kan inte USA och Israel med relativ enkelhet slå ut vatten- och matförsörjningen i landet om Iran fortsätter blockaden?
Citera
2026-03-20, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Mycket uppgifter om att USA går in för att sätta in marktrupper i Iran. Tjitt, kan sluta väldigt illa för dem. Iran är ett naturligt fort (geografiskt). Absolut, alldeles för dumt strategiskt för att jag faktiskt köper dessa uppgifter fullt ut, men ändå.

Brukar inte slå mig själv för bröstet men skrev redan i gryningen av denna operation att Iran kommer använda Hormuz som ett vapen (hey presto). Siar nu, om marktrupper sättas in, att USA kommer bita ordentligt i gräset.

Det går åt båda håll om man samlar trupper eller militär utrustning på slagfältet. Genom att använda sina vapen avslöjar de var de finns. Så man kan räkna med att det blir ett stort slag och ett blodbad helt enkelt.
Citera
2026-03-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkkman
Kan inte USA och Israel med relativ enkelhet slå ut vatten- och matförsörjningen i landet om Iran fortsätter blockaden?
Iran kan slå ut vattenförsörjningen i gulfen. Gulfstaterna är helt beroende av att importera mat och Iran är ganska självförsörjande på mat. Man behöver dock vattnet för att odla så det är väl en möjlighet, men då får man nog offra Gulfstaterna.
Citera
2026-03-20, 22:17
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Om endast 7% av amerikanska folket stödjer en invasion kan man börja undra hur det ligger till med moralen och viljan att dö för patologiske lögnaren Trump bland amerikanska soldater. Hade varit guld värt att höra interna diskussioner bland soldaterna.

att de proppar igen toaletter med t-shirts och startar bränder på hangarfartyg kan ju vara en hint. de vill inte kriga för israel.
Citera
2026-03-20, 22:18
Medlem
Citat:

Det kan man göra ganska enkelt, men nu är väl USA där för att hjälpa civilbefolkningen mot iranska mullaregimen och inte för att döda civilbefolkningen?
Citera
2026-03-20, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Admiral Brad Cooper (CENTCOM)

Okej. Då är det bara siffror dragna ur röven, då vet vi.

Citat:
Nej. Berätta gärna hur det skulle gå till så vi får oss ett gott skratt.

Köpa av någon som säljer, förslagsvis Ryssland eller Kina. Dessutom vet vi inte om dom fortfarande kan bygga nya.

Citat:
När Irans ballistiska missiler är slut så är dom slut. Israel och USA har nämligen bombat sönder a som tillverkar missilens olika delar
.
Israel och USA säger det ja.
Får man inte lära sig något om källkritik i skolan nu för tiden?

Citat:
Du vet i och för sig naturligtvis inget alls om hur motmedelslagren ser ut eller hur många missiler Iran har kvar. Det vi vet är däremot att de iranska missiler som tar sig igenom Israels luftvärn orsakar väldigt begränsade skador. Det har dött cirka 20 israeler så här långt i kriget trots att Iran skickat allt dom förmår mot landet.

Bra där på slutet, det är så du ska tänka! 👏👏👏👏👏

Du vet inte, jag vet inte, så vi kan bara spekulera.

Dessutom säger Iran själva att dom fortfarande skickar från sitt äldsta lager och väntar med dom nyaste tills försvaret är utslaget.
(Såg du vad jag gjorde där?)
Citera
2026-03-20, 22:41
Medlem
Om Israel nu har ont om interceptors så fattsr jag inte varför inte Israel såg till att ha överfyllda lager med interceptors innan de påbörjade detta?
De har ju kikat åt Irans håll i många år nu och visste vad som komma skulle?

Omöjligt att förstå för min del.
Citera
2026-03-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Om Israel nu har ont om interceptors så fattsr jag inte varför inte Israel såg till att ha överfyllda lager med interceptors innan de påbörjade detta?

Mycket bra fråga. Tror dom satsade allt på ett kort med att slå ut Khomeini och få till statskollaps.
Lite hybris också.
Plus att Nettan gärna vill fortsätta kriga så han slipper finkan.
Citera
2026-03-20, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abracadabra1619
Klart USA kommer att skicka in marktrupper, de har 2-3 hangarfartyg, 50 000 soldater och skickar dit flera soldater och militära fartyg hela tiden.

Folk som tror att USA INTE kommer gå in med marktrupper, är ganska naiva.
Snart kommer också Storbritannien och Saudi-Arabien ansluta sig till USAs och Israels militära operation.

Anledningen är ganska enkel, USA och Israel får inte en chans till att göra sig av med den iranska regimet. Går det inte in med marktrupper, kommer regimet att överleva och man är tillbaka på status quo.

Att tro att USA inte kommer gå in med marktrupper är naivt, för även om det helt uppenbart är det sämsta beslutet sen sköningen Thomas Midgley Juniors dubbelmacka "bly i bensin OCH freon i kylskåp", kan man inte räkna med något annat än denna administration konsekvent kommer fortsätta ta ytterligare steg in i de svagbegåvades skog.
Citera
2026-03-20, 22:54
Medlem
Citat:

Har och har. Det är inte så att dom betalat för dessa med egna pengar direkt. Dom har vad dom får av pappa, och har väl ovanpå detta tappat verklighetsförankringen.
Citera
2026-03-20, 22:55
Medlem
Citat:
Nej.
Citera
2026-03-20, 22:56
Medlem
Citat:

Det är nog deras sista chans att ha med sig USA, dom måste nog göra det nu. För 10 år sen var folk inte lika medvetna om sionism, AIPAC och den israeliska lobbyn som idag, och om 5 år kommer det vara omöjligt för dom att få igenom detta krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in