2026-03-20, 21:23
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Soldasserna kommer från Okinawa där jag läste, men om man kollar på storcirkeln från San Diego till Singapore - de passerade sundet där - så ligger Okinawa inte långt åt sidan. Det är bara ca. 30-40 mil, och det finns en stor bas på Okinawa.

Och säkert kan en liten flottilj vilja angöra en bas: det är ändå lite mer än 1000 mil, bara till Naha.

De här soldaterna skall vara ute i Indiska Oceanen nu. Så de kommer väl fram mot Oman om några dagar.

Ska lägga till att 2500 soldater aldrig kan störta skäggen, som jag tror, men kan förstås orsaka stor ekonomisk skada.
Mitt inlägg var utan värderingar utan endast nyheter.
Min åsikt att så snart som möjligt komma till förhandling om eld upphör och fred. Krig är skit.
Citera
2026-03-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonMars

Den stora frågan är hur många interceptors Israel har kvar.

Nej, den stora frågan är när Irans förmåga att skicka missiler är helt utslagen. Den har minskat med 90 procent hittills.
Citera
2026-03-20, 21:26
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Vad är det som inte gått som det var tänkt? Berätta gärna för oss. Vi kan ta snabb check så vi har något att utgå ifrån.
Iran kan inte längre anrika uran. Iran kan inte längre tillverka eller producera missiler. Iran har snart tömt ut vartenda mynt så kan inte köpa några nya terrorvapen. Hur det ligger till med skäggråttorna är lite oklart. Finns det någon kvar? Eller är alla uppe och sysselsätter sig med oskulder? Irans militära förmåga är ungefär på Islands nivå. Iran kommer inte kunna återhämta sig inom de närmsta 20-30 åren. Ska jag fortsätta eller vill du själv fortsätta fylla på?

Rent militärt är detta krig så fantastiskt utfört så det är frågan om vi någonsin varit med om något liknande i hela historien?!
Inte Trumps förtjänst, han är en idiot. Skickar han in folk får han likkistor hem.
Citera
2026-03-20, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej, den stora frågan är när Irans förmåga att skicka missiler är helt utslagen. Den har minskat med 90 procent hittills.

Var fick du 90% ifrån?
Och dessutom kan Iran alltid fylla på från andra länder.
När interceptors är slut så är dom slut. Dom tar extremt lång tid att bygga och kostar multum.
Citera
2026-03-20, 21:31
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Den amerikanska och israeliska militären har aldrig hävdat att allt är utslaget i Iran. Du ljuger. Varför ljuger du? Det som har sagts är att antalet missiler som skickas mot Israel minskat med 90 procent från krigets första dagar till krigets senare dagar. Detta är ett styrketecken för de allierade och ett svaghetstecken för Iran.

Det ekonomiska kriget bygger på att Iran kan tillverka billig skit men nu är militärindustrin jämnad med marken. Iran har dock fortfarande missiler i lager som man skickar iväg några stycken om dagen mot Israel. Den amerikanska och Israeliska ekonomin är i nominella termer ungefär 90 ggr större än Irans BNP så om du nu tänker dig ett ekonomiskt utnötningskrig måste den allierade nedskjutningen kosta 90 ggr mer än det kostar Iran att bygga missilen för att Iran skall "vinna"...

Haha BNP? Om allt handlade om BNP så varför flydde USA Afghanistan med svansen mellan benen? Det är strategier och tålamod som vinner krig inte pengar och avancerade vapen. USA kan bomba vad som vill på ytan men Irans underjordiska faciliteter kommer fortsätta producera missiler och drönare. Det är skillnad på perser och korkade araber.
Citera
2026-03-20, 21:33
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Mitt inlägg var utan värderingar utan endast nyheter.
Min åsikt att så snart som möjligt komma till förhandling om eld upphör och fred. Krig är skit.

Ja, väl mest mitt också, förutom den sista kommentaren.

Enda orsaken till att jag skrev var för att jämföra med det jag läste om att de kom från Okinawa, men som alltså fungerar helt ok med att de också kom från San Diego.
Citera
2026-03-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarltonMars
Var fick du 90% ifrån?

Admiral Brad Cooper (CENTCOM)

Citat:
Och dessutom kan Iran alltid fylla på från andra länder.

Nej. Berätta gärna hur det skulle gå till så vi får oss ett gott skratt.

Citat:
När interceptors är slut så är dom slut. Dom tar extremt lång tid att bygga och kostar multum.

När Irans ballistiska missiler är slut så är dom slut. Israel och USA har nämligen bombat sönder fabrikerna som tillverkar missilens olika delar.

Du vet i och för sig naturligtvis inget alls om hur motmedelslagren ser ut eller hur många missiler Iran har kvar. Det vi vet är däremot att de iranska missiler som tar sig igenom Israels luftvärn orsakar väldigt begränsade skador. Det har dött cirka 20 israeler så här långt i kriget trots att Iran skickat allt dom förmår mot landet.
Citera
2026-03-20, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Haha BNP? Om allt handlade om BNP så varför flydde USA Afghanistan med svansen mellan benen? Det är strategier och tålamod som vinner krig inte pengar och avancerade vapen. USA kan bomba vad som vill på ytan men Irans underjordiska faciliteter kommer fortsätta producera missiler och drönare. Det är skillnad på perser och korkade araber.

Det var du som menade att Iran kan vinna ett ekonomiskt utnötningskrig genom att tillverka ballistiska robotar mycket billigare än USA/Israel tillverkar interceptorer. Jag förklarade då för dig att man inte kan jämföra styckostnad så eftersom Iran som efterblivet getknullarland har en betydligt mindre ekonomi än USA. Men nu är som sagt missilindustrin sönderbombad så Iran bygger inga fler missiler på ett bra tag.

USA och Israel har slagit väldigt hårt mot det du kallar underjordiska faciliteter. Resultatet ser vi genom att Irans förmåga att skicka iväg missiler är kraftigt reducerad.
Citera
2026-03-20, 21:59
Medlem
Israel åker på bra med däng i södra Lebanon , många videos på spränga pansarvagnar.

En stor skillnad från kriget 2006 är att hezbollah har anti tank drönare nu, skulle nog säga att det är helt omöjligt för Israel att fortsätta avancera där utan massiva förluster.
Citera
2026-03-20, 21:59
Medlem
Citat:
Det var du som menade att Iran kan vinna ett ekonomiskt utnötningskrig genom att tillverka ballistiska robotar mycket billigare än USA/Israel tillverkar interceptorer. Jag förklarade då för dig att man inte kan jämföra styckostnad så eftersom Iran som efterblivet getknullarland har en betydligt mindre ekonomi än USA. Men nu är som sagt missilindustrin sönderbombad så Iran bygger inga fler missiler på ett bra tag.

USA och Israel har slagit väldigt hårt mot det du kallar underjordiska faciliteter. Resultatet ser vi genom att Irans förmåga att skicka iväg missiler är kraftigt reducerad.
Iran behöver inte vara ett militärt hot mot USA eller Israel för att vinna det ekonomiska kriget. Det räcker med att dom är ett militärt hot mot de oljeproducerande Gulfstaterna. Om dom ovanpå det inte ger sig, och tvingar kvar amerikanerna i området så har dom dubbelt grepp - urholkar petrodollarn samt stora krigskostnader.

Mängden kognitiv dissonans som behövs att vända summan av nuläget till något slags uppsida för amerikansk del... 90% hit, 90% dit. Dom blir strategiskt uppätna, förnedrade. Tyvärr. Tråkigt, men sant.
Citera
2026-03-20, 22:05
Medlem
Klart USA kommer att skicka in marktrupper, de har 2-3 hangarfartyg, 50 000 soldater och skickar dit flera soldater och militära fartyg hela tiden.

Folk som tror att USA INTE kommer gå in med marktrupper, är ganska naiva.
Snart kommer också Storbritannien och Saudi-Arabien ansluta sig till USAs och Israels militära operation.

Anledningen är ganska enkel, USA och Israel får inte en chans till att göra sig av med den iranska regimet. Går det inte in med marktrupper, kommer regimet att överleva och man är tillbaka på status quo.
Citera
2026-03-20, 22:09
Medlem
Sqrbankens avatar
Mycket uppgifter om att USA går in för att sätta in marktrupper i Iran. Tjitt, kan sluta väldigt illa för dem. Iran är ett naturligt fort (geografiskt). Absolut, alldeles för dumt strategiskt för att jag faktiskt köper dessa uppgifter fullt ut, men ändå.

Brukar inte slå mig själv för bröstet men skrev redan i gryningen av denna operation att Iran kommer använda Hormuz som ett vapen (hey presto). Siar nu, om marktrupper sättas in, att USA kommer bita ordentligt i gräset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in