2026-03-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Tillägg.
Förutom de 6 tankplan jag nyss skrev om så har det tillkommit ett till som transpondern ger signal ifrån nu.
Sedan för en liten stund sedan startade ytterligare en US Stratotanker från Tel Aviv samt samt ytterligare en likadan som kom från Riyadh i Sadie Arabien och de är på väg åt samma håll.

Det är nu hittills 9 stratotankers
De 12 igår kväll var troligen inblandade i bombningar över ön Kharg.

Det är nu fler plan idag och igår än det varit tidigare.

https://www.flightradar24.com/3ebd2eae

Snyggt, då är det bombning på g igen då.
Citera
2026-03-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det går Inge bra för USA och Israel..

”Donald Trump vädjar till länder att skicka fartyg till Hormuzsundet för att tillsammans med USA hålla passagen öppen och säker. Det skriver presidenten på Truth Social.
”Förhoppningsvis kommer Kina, Frankrike, Japan, Sydkorea, Storbritannien och andra som påverkas av denna konstgjorda begränsning att skicka fartyg till området.”
https://omni.se/a/XMjEmm

Ska vi tippa på att han snart kommer skylla på alla dessa länder att inte skydda sundet och det är deras fel sundet blir blockerat!?

Bli inte förvånad om Sverige skickar ner något örlogsfartyg. Vi var redan med på ett hörn när Houti stoppade sjöfarten i Röda havet, vill jag minnas.

Inte för att det skulle hjälpa särskilt mycket vad gäller Hormuzsundet, men Kristersson & co skulle nog gärna vilja visa hur lydigt Sverige kan vara när USA kallar.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-03-14 kl. 16:09.
Citera
2026-03-14, 16:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papahotel
Snyggt, då är det bombning på g igen då.
Troligen.
Jag ger en gissning på att det blir en del andra mindre öar som det troligen finns militär verksamhet på.
Ön Kish skulle jag gissa på då det finns en hel del byggnader där mm och en flygplats

https://www.google.com/maps/@26.5933561,53.8816479,83402m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDMxMS4wIKXMD SoASAFQAw%3D%3D
Citera
2026-03-14, 16:10
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Vad menar han med ”avgörande fas”? Och vad gör USA och Israel om det iranska folket inte sätter stopp?
Det kan finnas en plan för det också. Beväpna folket t.ex. Så gott som alla unga iranska män kan hantera vapen eftersom de har obligatorisk värnplikt. Skicka ner vapen bara.
Citera
2026-03-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Iran? Du fantiserar
Hamas är finansierade av Qatar och begär nu att Iran slutar anfalla deras vänner.
Hamas ber Iran sluta attackera USA-allierade | Fria Tider https://share.google/AFtfW0tCUB36nGwH4

Iran har länge sponsrat hamas och desförrinan PLO, (det är ingen hemlighet)

Qatar skulle sparka ut hamas ur landet över att de inte fördömde iran för attackerna mot Qatar nu gissar jag att hamas blir kvar på sitt hotell.
Citera
2026-03-14, 16:12
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Det är fascinerande hur man kan blunda för vilka det egentligen är som står för det storskaliga mördandet. De nationer som objektivt sett bär ansvaret för i särklass mest blodspillan, krigsbrott och terrorfinansiering i regionen är USA och Israel.

Visst vore det skönt att kunna avväpna "det fruktansvärda styret och dess brutala lakejer", men de sitter tyvärr i Tel Aviv och är inte helt lätta att avsätta.

Det iranska folket kommer aldrig att kunna blomstra under västerländskt vapenhot. Det som på allvar skulle lyfta landet är om USA slutar strypa dem ekonomiskt. Låt Iran handla fritt med omvärlden, i stället för att isolera dem till att bara kunna göra affärer med Kina, Ryssland och Nordkorea. Och framför allt: låt dem vara i fred, och sköta sitt eget land, utan att Mossad ständigt kränker deras gränser med riktade lönnmord och statsterrorism.
Faktiskt sant det du skriver om vem som faktiskt är värst - alltid den starkaste - en annan sak att betänka mitt i allt mördande är att i stort alla stater inklusive Sverige har skjutit ihjäl demonstrerande medborgare om än inte i samma omfattning.
Citera
2026-03-14, 16:14
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Troligen.
Jag ger en gissning på att det blir en del andra mindre öar som det troligen finns militär verksamhet på.
Ön Kish skulle jag gissa på då det finns en hel del byggnader där mm och en flygplats

https://www.google.com/maps/@26.5933561,53.8816479,83402m/data=!3m1!1e3?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2MDMxMS4wIKXMD SoASAFQAw%3D%3D
Fastlandet är väl inte uteslutet heller. Trump sa ju att de skulle bomba sönder kusterna kring Hormuzsundet nu, i väntan på förstärkning från andra länder avseende patrullerandet.
Citera
2026-03-14, 16:20
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Fastlandet är väl inte uteslutet heller. Trump sa ju att de skulle bomba sönder kusterna kring Hormuzsundet nu, i väntan på förstärkning från andra länder avseende patrullerandet.
Ja det kan troligen stämma men jag tror de tar det som finns på öarna först.

Just nu ligger en stratotanker och cirklar runt och väntar troligen på flyg att tanka.
Planet ligger ett stycke öster om Qatar och relativt nära ön Kirsh

Flera av de andra stratotankers som jag skrev om tidigare går på sydostlig riktning mot samma plats.
Väldigt många följer händelserna nu på Flightradar24

Jag har inte tidigare sett att de är i det området och fullt synliga via transponders angivelse. Troligen finns inget luftförsvar kvar i Iran som kan hota.

https://www.flightradar24.com/3ebd9494
Citera
2026-03-14, 16:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mary99
Iran? Du fantiserar
Hamas är finansierade av Qatar och begär nu att Iran slutar anfalla deras vänner.
Hamas ber Iran sluta attackera USA-allierade | Fria Tider https://share.google/AFtfW0tCUB36nGwH4

Iran finansierar både Hamas, Hizbollah och Houthimilisen. Glidflygarna tränade i Iran.
Citera
2026-03-14, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Bli inte förvånad om Sverige skickar ner något örlogsfartyg. Vi var redan med på ett hörn när Houti stoppade sjöfarten i Röda havet, vill jag minnas.

Inte för att det skulle hjälpa särskilt mycket vad gäller Hormuzsundet, men Kristersson & co skulle nog gärna vilja visa hur lydigt Sverige kan vara när USA kallar.

Ja Sverige vill nog lyda USA och Israel men tror svensken är för rädd att blanda sig in i att själva bli attackerade. Möjligt skicka något som står i bakgrunden så de kan säga de är handlingskraftiga. Kan aldrig tro det gör mer än så.
Citera
2026-03-14, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilliehorn
Cirkusapan är desperat och svingar vilt mot allt och alla. Komiskt att Kina nämns. Kina tjänar multum på detta kaos. Sannolikheten är väl större att Kina i så fall skulle gå in på Irans sida.

Han som har gapat i flera veckor nu att allt är utslaget.. Iran har ingenting kvar… jaha!? Så varför kan de då inte öppna sundet igen om Iran är utslagna!?
Citera
2026-03-14, 16:39
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Han som har gapat i flera veckor nu att allt är utslaget.. Iran har ingenting kvar… jaha!? Så varför kan de då inte öppna sundet igen om Iran är utslagna!?
Jag håller med dig om att det blir rätt larvigt av en president att uttala sig så.

Här ett klipp från AB men källan är Trumps Social.

”Vi har redan förstört 100 % av Irans militära kapacitet, men det är lätt för dem att skicka en drönare eller två, släppa en mina eller avfyra en mina någonstans längs eller i denna vattenväg, oavsett hur illa besegrade de är”, skriver Trump på Truth Social.

Om man förstört det till 100% finns det 0 drönare kvar som kan skickas ut av 0 personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in