2026-03-20, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Tydligen fanns det många som prickat in en nedgång under Covidkrashen , då det tog 8-9 månader att åter igen hamna på plus minus noll

Eller Ukraina kriget då 35% börsfall över hela världen var vanliga. Det tog mer än 12 månader för en aktiesparare att komma tillbaka till plus minus noll .

Är man svag på det analytiska planet så sitter man kvar i båten för att någon korporativ bankjeppe i slips har sagt att man ska göra.

"Sitta still i båten" är en befäst myt. Man ska följa magkänslan . Helt uppenbart finns ingen anledning att sitta i en sjunkande båt när så många säljer av sina aktier för att konsolidera och vänta på nästa tillfället inklusive slipsgubbarna som säger till småspararna att sitt still

Nu får vi se hur den här vändan kan utvecklas. Vad kan man vänta sig av världens största totalkvaddade LNG raffinaderi i Qatar som levererar 14% av hela europas behov av gas ? Den kommande bristen av flygfotogen ? Den kommande bristen av Nitrater och ammoniak, som är de viktigaste beståndsdelar i konstgödsel ?

Sitt kvar. Varsågod.
Det beror nog på vilken ålder man är i vilken risk man vill ta o till vilket tidsperspektiv samt hur aktiv man vill vara , jag började med 100.000 kr 1979/1980 inte satt in en enda krona mer. i dag är min börs värs strax över 33 miljoner , det har varit en avkastning på ca 13-14 % per år ink utdelningar och jag har därmed överträffat index med ca 2-3 % , det är inte mycket men sett till att ha pengarna oplacerade eller ta större risker( som jag inte gjort) sitter jag väldigt nöjd med kapitalet
2026-03-20, 17:16
Medlem
Umarells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Samma domedagsprofeter spådde liknande oljeapokalyptiska scenarion när Ryssland gick in i Ukraina 22. Visst stökigt blev det och ett halvårs börsnedgång till följd av inflationsacceleration var jobbigt för småspararna, men sen blev allt som vanligt.
Det är för att girigheten är starkare än undergångskänslan.
2026-03-20, 17:16
Medlem
East.Clintfoods avatar
Guld & Silver aktier verkar inte ha gått så bra sen trumpens intåg och iran-kriget skapade av trump-nissen och hans judiska anhängare.. Minus en del just nu. Nåja.
2026-03-20, 17:23
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Citat:
Samma domedagsprofeter spådde liknande oljeapokalyptiska scenarion när Ryssland gick in i Ukraina 22. Visst stökigt blev det och ett halvårs börsnedgång till följd av inflationsacceleration var jobbigt för småspararna, men sen blev allt som vanligt.
Ja, man bör kanske inte ta Sprit å Läskinen på för stort allvar kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen 2022-02-22
Putin skyddar sitt eget folk. Det bor bara ryssar i östra Ukraina. Situationen är snarlik med NATOs trupper i Baltikum med skillnaden att Putin vill sitt folk väl, medan politikerna i väst endast jobbar för en globalistisk elit.

Kommer USA och NATO nu att stå upp för minoriteters rätt och bomba det naziststödda Kiev?
En ryssvän som hatar USA är kanske inte det bästa alternativet för finansiell rådgivning.

Stockholmsbörsen rasar vidare iaf, kanske får han rätt och vi äter hamsterpaj nästa jul.
2026-03-20, 17:37
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Judenstein
Ja, man bör kanske inte ta Sprit å Läskinen på för stort allvar kanske.

En ryssvän som hatar USA är kanske inte det bästa alternativet för finansiell rådgivning.

Stockholmsbörsen rasar vidare iaf, kanske får han rätt och vi äter hamsterpaj nästa jul.

Du är söt "vännen", rik på kuppen blir ni!
2026-03-20, 17:38
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Jag är inte särskilt intresserad av börsen, men läser dom här trådarna för att jag är samhällsintresserad.

Många här är duktiga på det här förstår jag, men jag tycker också att man navelskådar lite väl mycket. Man missar att världen står in för ett paradigmskifte, om två år vet vi inte hur världen kommer se ut. Utan att ha djup kunskap om börsen gissar jag ändå på att det kommer gå åt helvete på riktigt inom kort, inte bara börsen utan alla kategorier.

Det jag ville reflektera över här är bara att jag inte tror att ni kan titta på mönstret som det sett ut de senaste decennierna, saker kommer hamna upp och ned inom snar framtid.

Jag ska verkligen inte ge folk råd om börsen, men jag tänker att jag väcker en diskussion från mitt perspektiv. Tror ni blint på att ni kan förlita er på hur börsmarknaden sett ut historiskt? Jag är genuint intresserad, jag kanske är ute och cyklar

Börsen är väldigt bra på att straffa pessimister och belöna optimister över tid. Pessimister måste ha väldigt bra timing för att lyckas. Men även om du bara kommenterar av rent samhälls intresse förstår jag inte var pessimismen kommer ifrån när det ser ut som vi står inför explosionsartade produktivitetsförbättringar mha AI.
2026-03-20, 17:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Köpläge snart?
Nja, börsen ligger runt +-0% i år och på 1 år ligger den +7%. Den kan gå ner betydligt mer, men samtidigt vet man ju inte om det går upp snart igen. Själv avvaktar jag med att köpa på mig för mycket, utan väntar istället tills att lönen trillar in nästa vecka. Man jag säljer naturligtvis inte.
Senast redigerad av Libertarismus 2026-03-20 kl. 17:43.
2026-03-20, 17:39
Medlem
Dr.Judensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Du är söt "vännen", rik på kuppen blir ni!
Vad tjabbar du om goyim ? Jag är redan rik, och rikare blir jag för varje dag.
Jag har såklart aktier i Exxon som får jobbet att utvinna oljan från Venezuela och Iran sen.
2026-03-20, 17:41
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Det beror nog på vilken ålder man är i vilken risk man vill ta o till vilket tidsperspektiv samt hur aktiv man vill vara , jag började med 100.000 kr 1979/1980 inte satt in en enda krona mer. i dag är min börs värs strax över 33 miljoner , det har varit en avkastning på ca 13-14 % per år ink utdelningar och jag har därmed överträffat index med ca 2-3 % , det är inte mycket men sett till att ha pengarna oplacerade eller ta större risker( som jag inte gjort) sitter jag väldigt nöjd med kapitalet

Detta låter helt grymt! Grattis! 100k 1980 var dock en summa det också.
2026-03-20, 17:45
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Judenstein
Vad tjabbar du om goyim ? Jag är redan rik, och rikare blir jag för varje dag.
Jag har såklart aktier i Exxon som får jobbet att utvinna oljan från Venezuela och Iran sen.

Epstein prisar dig oilstein den allsmäktige, bugar som en goy!

Köpläge för guld och silver! hälsar silver och goldstein.
2026-03-20, 17:54
Medlem
Citat:
Trumpen kommer snart utropa seger och då blir allt som vanligt igen, förutom Iran som han bombat tillbaka till stenåldern.

Nya ATH innan q2 är slut.

Han utropade ju redan segern förra sommaren och i förra veckan....
2026-03-20, 17:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Börsen är väldigt bra på att straffa pessimister och belöna optimister över tid. Pessimister måste ha väldigt bra timing för att lyckas. Men även om du bara kommenterar av rent samhälls intresse förstår jag inte var pessimismen kommer ifrån när det ser ut som vi står inför explosionsartade produktivitetsförbättringar mha AI.
En gammal skröna, det är inget konstigt o sälja av allt vid oroligheter, Vi hade ex Spiltan som sålde av Nibe i år med orden en dålig investering.

Man ser börsen går ner, den går relativt snabbt ner, varför sitta kvar när man vet att den ska ner? största vinsten gör man genom att vänta in fallen, låt den börja gå upp lite för att vara säker sedan köp, det är inte så att börsen flyger upp helt plötsligt när vi så enkel kan följa världsläget, samt det är just vid dessa tider man kan göra den stora vinsten o genom att följa vilka som faller, medans dessa som ligger kvar får vänta tills kursen kommit i kapp igen.

Som nu börjar vissa se ganska intressanta ut men väljer ännu o avvakta, kan lägga in en mindre summa just för jag ser den ligger lågt, dvs på botten av sin vanliga kurs kurva den man ser när man zooma ut, detta menas oddset den ska stiga igen är ganska hög.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in