2026-03-20, 09:35
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Barn/människa går före djur.
Alltid. Och det vet sunda människor som har en normalt fungerande hjärna. Vad utvecklingsstörda människor tänker och tror är mindre relevant, och ingen förväntar sig att en utvecklingsstörd person ska ta ett moraliskt rätt beslut eller ens behöva ta ett beslut överhuvudtaget.

Jag tror att människor som säger annat försöker provocera eller försöka överbevisa hur mycket dom älskar sina djur, men dom förstår inte att det inte handlar om det.
2026-03-20, 09:36
Medlem
De tycker att de personer som barnet hör till ska rädda barnet. De är fullt medvetna om att majoriteten av befolkningen inte kommer att rädda deras barn om en sådan situation skulle uppstå - även om det inte fanns någon annan att rädda, människa som djur.

Folk står där med händerna i fickorna eller kanske till och med filmar och lägger upp på internet så att de kan göra sig en hacka på andras olycka. Hundägare kommer förstås att rädda sin hund före de räddar en främmande persons barn (om det inte är olagligt). Vem vet vem barnet hör till - kan vara en fiendes unge. Var och en för sig. Så ser det ut i dag.
2026-03-20, 09:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Någon bimbo vid namn Alexandra Nilsson sa tydligen i något program att hon skulle rädda sina hundar i stället för ett okänt barn.
Jag blev lite förvånad när jag läste kommentarerna. Uteslutande kvinnor (varav många wt såg det ut som) började yla om sina familjemedlemmar (hundarna) och hur de minsann skulle göra samma sak.
Jag vet att alla djurägare i praktiken gör det eftersom hundmaten kunde räddat barn i Afrika men detta kan ju då sägas om alla fritidsaktiviteter eller klädköp eller resor eller precis vad fan som helst. Så det gäller alla människor. Detta blir också en aning teoretiskt.
Men ställd inför en situation där man måste välja mellan att rädda ett barn eller som hund från ett sjunkande skepp. Vad skulle ni välja?
Jag har en katt och han skulle givetvis få drunkna.
Barnlösa hundägare säger givetvis såhär. Jag har haft hund och har barn och även om jag älskade den hunden upp över öronen så har den ingen chans mot ett barn, det är ju en människa. En hund kan ju kola 2 dagar senare av nåt man inte märkt den haft.

Hade min unge drunknat för nån bimbo hoppade i efter sina hundar istället hade jag sänkt henne med hundarna
Senast redigerad av gniknus2 2026-03-20 kl. 09:42.
2026-03-20, 09:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det spelar ingen roll och du kommer förbli olycklig i detta livet med den inställningen du ligger inne med, sådan egoistisk mentalitet leder tyvärr till psykisk ohälsa. Låt mig gissa, du är psykiskt sjuk? Ni tänker likadant för att era hjärnor inte fungerar optimalt.

En okänd människa hade definitivt offrar sitt lillfinger för att rädda en annan människa. Det är inbyggt i oss att ta hand om varann, man hinner inte reflektera så mycket i en sådan situation så du kommer inte ens tänka på din hund när det står en människa där som du ser - kommer dö - om du inte ingriper. Så det kvittar vad du TROR eller ”vill”.

Men se på på frånvaron av civilkurage i dagens samhälle. Det är ju allmänt känt att majoriteten saknar det. Det är ju det som får undantagen att bli så extremt uppmärksammade med civilkuragepris och annat.

Jag väljer mitt djur först. Så enkelt är det. Men jag hade självklart försökt rädda barnet med - om det var riskfritt. Jag hade ej offrat mitt liv för en (okänd) människa, inte en chans på miljonen.
2026-03-20, 09:40
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pundedu
Så man ska dissa sim hund som högst sannolikt hade offrat sitt liv för en, för en människa som antagligen bara hade gått förbi om du blev rånad på stan?

Idag säger folk knappt till om de ser en tappa eller glömma något.
Men har du ens suttit i en svår situation på en allmän plats och varit nära på att dö utan att någon ingripit? Vad är det för trams?

Jag säger alltid till om någon tappar något eller glömmer något. Du drar dina slutsatser ur ditt eget beteende misstänker jag. Sedan om du glömmer något och ingen ser det så får du ju skylla dig själv och bli mer uppmärksam? Jag tittar alltid bakom mig efter att jag lämnat en plats, så att jag inte ska ha råkat tappa något eller glömma något.
2026-03-20, 09:44
Avstängd
Citat:
Men har du ens suttit i en svår situation på en allmän plats och varit nära på att dö utan att någon ingripit? Vad är det för trams?

Jag säger alltid till om någon tappar något eller glömmer något. Du drar dina slutsatser ur ditt eget beteende misstänker jag. Sedan om du glömmer något och ingen ser det så får du ju skylla dig själv och bli mer uppmärksam? Jag tittar alltid bakom mig efter att jag lämnat en plats, så att jag inte ska ha råkat tappa något eller glömma något.

Jag har haft stort civilkurage tidigare och gjort stora saker. Men idag gör jag det inte längre(oftast).
Häromveckan lämnade jag in en borttappad mobil med bankkort så ägaren fick tillbaks det. Men det var riskfritt så det räknas inte.

Jag hade självklart prioriterat min mamma eller mitt barn framför min hund, men ej en okänd människa. Tyvärr alltså.
Min hund är familj, du är inte familj. Sorry...
2026-03-20, 09:45
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Men se på på frånvaron av civilkurage i dagens samhälle. Det är ju allmänt känt att majoriteten saknar det. Det är ju det som får undantagen att bli så extremt uppmärksammade med civilkuragepris och annat.

Jag väljer mitt djur först. Så enkelt är det. Men jag hade självklart försökt rädda barnet med - om det var riskfritt. Jag hade ej offrat mitt liv för en (okänd) människa, inte en chans på miljonen.
Det var en man som svimmade på gatan och det var massa människor som ryckte in. Delar inte din bild av hur läget faktiskt ligger till. Dom som är närmst eller vet att dom kan hjälpa rycker in, dom som är längre bort ringer ambulans eller polis.

Sunt förnuft

En cykel krockade med en bil - samma sak där.

Har du någonsin varit med om att någonting händer framför dina ögon och att du är den enda som rycker in? tror inte det va.
2026-03-20, 09:46
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Jag har haft stort civilkurage tidigare och gjort stora saker. Men idag gör jag det inte längre(oftast).
Häromveckan lämnade jag in en borttappad mobil med bankkort så ägaren fick tillbaks det. Men det var riskfritt så det räknas inte.

Jag hade självklart prioriterat min mamma eller mitt barn framför min hund, men ej en okänd människa. Tyvärr alltså.
Min hund är familj, du är inte familj. Sorry...
Du behöver inte skriva sorry till mig
Det är dig själv du ska be om ursäkt till för dom du hatar är ju den du själv beskriver dig själv som så det hela var ju en projicering av dig själv!

Ha de 👋🏻
2026-03-20, 09:51
Avstängd
Citat:
Det var en man som svimmade på gatan och det var massa människor som ryckte in. Delar inte din bild av hur läget faktiskt ligger till. Dom som är närmst eller vet att dom kan hjälpa rycker in, dom som är längre bort ringer ambulans eller polis.

Sunt förnuft

En cykel krockade med en bil - samma sak där.

Har du någonsin varit med om att någonting händer framför dina ögon och att du är den enda som rycker in? tror inte det va.

Jo jag har gjort betydligt riskfylldare saker än det du nämner. Orkar ej gå in på vad.

Men jag kommer inte prioritera en okänd människa framför en familjemedlem.

Jag hade prioriterat min mor eller barn framför min hund, men inga andra. Inte ens vänner. Lev med det.

Saker du nämner är riskfria. Det är också gruppmentalitet att vilja vara en av alla som griper in. För att ej stå utanför gruppen. Samt att vinna godhetspoäng. Räknas alltså inte.

Vad du gör när du är ensam och ingen annan ser eller bryr sig, det är civilkurage.
2026-03-20, 10:00
Medlem
Citat:
Så man ska dissa sim hund som högst sannolikt hade offrat sitt liv för en, för en människa som antagligen bara hade gått förbi om du blev rånad på stan?

Idag säger folk knappt till om de ser en tappa eller glömma något.
Den människan du räddar kanske hade sprungit genom lågor för att rädda dig, det kan du omöjligt veta. Det finns jävligt ruttna människor där ute men du behöver ju inte vara det. Var bättre så kanske näste tar efter istället
2026-03-20, 10:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Den människan du räddar kanske hade sprungit genom lågor för att rädda dig, det kan du omöjligt veta. Det finns jävligt ruttna människor där ute men du behöver ju inte vara det. Var bättre så kanske näste tar efter istället

Jag tror jag är bättre om jag prioriterar en familjemedlem som hade offrat sitt liv för mig. Det är en bra början.
2026-03-20, 10:02
Medlem
Naturligtvis så måste man rädda människor före hundar! Kvinnan i fråga har blivit galen på en nivå som är oroväckande och hennes psykiska ohälsa och/eller något trauma måste ligga bakom hennes världsfrånvända sätt att knyta an mer till djur än människor.

Hon är även naiv och antagligen okunnig när hon påstår att djur skulle vara så ”rena” i hjärta och själ. Även djur dödar för nöjes skull och även djur dödar inom sin art/ras och även djur dödar andra raser inklusive människor. Dessutom dödar många djur egna avkommor och familj om det är nån som sticker ut eller är annorlunda.

Jag vet inte om hon är Disneyskadad eller bara dum i huvudet som inte vet om eller begriper detta! Oavsett är det skrämmande hur tokigt det kan bli i huvudet på en del.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in