2026-03-19, 18:43
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanskeBankOfficial
Det här var på swedbank, har hört liknande saker på nordea.

Förlåt, kanske lite otydligt med "stödfunktion", mycket business analytiker, data analytiker, inspiratörer, coacher osv.

De har jobbat länge, svåra att sparka, först in först ut, bra anställningsavtal osv.
Men sist in först ut är bortförhandlat i de kollektivavtal som storbankerna har. Finns många sätt att få bort dököttet genom omorganisationer. Att omplacera Olle 58 år som bara fikar och går på möten ut på kundtjänst eller rådgivartjänst kan bankerna göra väldigt enkelt. Vill man få bort Olle så får man helt enkelt köpa ut personen.

Det är just detta jag menar är ganska sjukt, att man inte omplacerar dessa gubbar och kärringar och låter de göra det riktiga jobbet för sin feta lön innan de går på pension.
Citera
2026-03-19, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Det beror ju på om det är lämpligt eller inte. I vissa fall, ja, i andra fall nej. Om man sätter sig i företagsledningens sits så är det antagligen både billigare och bättre att anställa (yngre) människor som redan kan det dom letar efter än att omskola äldre. Lägre löneanspråk och högre kompetens på det dom letar efter, en bra anledning att göra sig av med uppsamlat baggage. Det är den krassa verkligheten.

Sen är det en massa spekulation med i bilden också, företag som litar blint på att utvecklingen av AI på sikt kommer att lösa de problem som de inte har lösningar på idag.
Problemet är att yngre ofta byter jobb rätt fort och är mindre lojala, samt ska vara så krävande (sjukdomar, ledighet och mycket annat). Att kasta de äldre innebär också att man måste betala en fet summa. De äldre kan dessutom redan mycket av bankvärlden och har oftast redan erfarenhet inom kundnära relationer sedan innan, så att omplacera dessa borde egentligen inte vara något problem.

Äldre är lojala, kommer till arbetet varje dag, är bra för företagets image utåt som ambassadörer. Mer sociala på jobbet.
Senast redigerad av Duke-Of-Wellington 2026-03-19 kl. 18:54.
Citera
2026-03-19, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Det bör inte spela någon roll vad ledningen vill, här bör facket kliva in. Om det är jobb de kan göra så bör de omplaceras.
Facket är bankernas bitches. De kommer inte göra ett skit.
Citera
2026-03-19, 19:00
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Problemet är att yngre ofta byter jobb rätt fort och är mindre lojala, samt ska vara så krävande (sjukdomar, ledighet och mycket annat). Att kasta de äldre innebär också att man måste betala en fet summa. De äldre kan dessutom redan mycket av bankvärlden och har oftast redan erfarenhet inom kundnära relationer sedan innan, så att omplacera dessa borde egentligen inte vara något problem.

Äldre är lojala, kommer till arbetet varje dag, är bra för företagets image utåt som ambassadörer. Mer sociala på jobbet.

Jag säger inte att du har fel, men jag säger ändå att man måste se till verkligheten för vad den är och inte för att man vill att den ska vara. Jag är inte själv 20 år gammal längre.

De kommer onekligen att tappa på kundrelationer och uppbyggt förtroende. Man har gjort valet är det inte är värt det.

I synnerhet inom bankindustrin så handlar det ju om att alla måste ha ett konto någonstans. Förutom om du sitter på stora tillgångar så måste du låna för att köpa ditt boende, kanske en bil eller annat och det finns inga företag som ger pengar i handen som lön så du måste ha ett konto. Om alla konkurrenter gör det samma så är det fritt fram, och det finns ingen bank som kommer att kunna konkurrera för hela affärsverksamheten bygger på att folk binder upp kapital hos dom.
Citera
2026-03-19, 19:17
Medlem
Citat:
Men sist in först ut är bortförhandlat i de kollektivavtal som storbankerna har. Finns många sätt att få bort dököttet genom omorganisationer. Att omplacera Olle 58 år som bara fikar och går på möten ut på kundtjänst eller rådgivartjänst kan bankerna göra väldigt enkelt. Vill man få bort Olle så får man helt enkelt köpa ut personen.

Det är just detta jag menar är ganska sjukt, att man inte omplacerar dessa gubbar och kärringar och låter de göra det riktiga jobbet för sin feta lön innan de går på pension.
Om du behandlar gamla chefer för illa kommer du får svårt att rekrytera kompetenta chefer i det företaget. (De kommer söka sig till andra företag).

Världen är mer komplex.
Citera
2026-03-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Om du behandlar gamla chefer för illa kommer du får svårt att rekrytera kompetenta chefer i det företaget. (De kommer söka sig till andra företag).

Världen är mer komplex.
Vadå gamla chefer? Olle är inte en gammal chef.
Citera
2026-03-19, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
här bör facket kliva in
Och då kommer det sänka företagets konkurrenskraft. Så på sikt blir fler arbetslösa.
Citera
2026-03-19, 19:53
Medlem
otellos avatar
Samtidigt anställer man 1500 lågavlönade indier.
AI har blivit en bra bortförklaring, företagen framstår som futuristiska/moderna.
Citera
2026-03-19, 20:14
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Nordea tjänade 65 miljarder förra året. Ska nu sparka 1500 personer och ersätta dom med AI.

”AI kommer göra oss mer effektiva - därmed blir vi färre”. - Nordea

Källa: dagens Aktuellt kl 21.00 26 min in i programmet

Det här med att AI tar över jobb verkar iaf stämma bra in på bankerna?
Det här bekräftar väl att vissa enklare ekonomjobb kan ersättas.
Vet inte hur pyramiden ser ut men storleken på Nordea kan kanske säga hur många andra som kommer att sparkas i samma bransch.
Citera
2026-03-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
AI känns rätt föråldrat. Mycket märkligt val.. men och andra sidan är det Nordea. Då kan man inte förvänta sig något vettigt.

Såå... vill du betala mer för ditt lån än nödvändigt? För det är troligen så att samtliga banker kommer göra likadant för att på så vis kunna ha den mest aggresiva räntan emot sina konkurrenter -samtidigt som banken/aktieägarna går med vinst. Detta i sin tur kan leda till bättre räntor för oss låntagare.

Du kan vända på resonemanget istället: pontera att bankerna skulle behöva anställa fler; borde inte det isf behöva betalas av bankernas vinster och således riskera höjda räntor på motsatt vis som jag beskrev?

Klart att vi kortsiktigt sett kan se kartell-liknande lösningar mellan bankerna, men det kommer förr eller senare dyka upp uppstickare som också vill tjäna pengar med en betydligt lägre ränta än de väletablerade. Bra grejer för oss låntagare med andra ord.
Citera
2026-03-19, 21:21
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Jobbar man i kundnära enheter är det allt annat än slappt. Du ska boka massa möten och sälja en massa dynga till förvirrade pensionärer samt massa annan administrativ huvudvärk.

Däremot i stödfunktioner har du fullt med fossiler som bara pillar lite på tangentbordet och tjänar multum, samtidigt som de kan åtnjuta en hög grad av flexibilitet som fikaraster och hemarbete. Det är just dessa som storbankerna vill få bort i takt med att man tappar marknadsandelar mot nya aktörer. Det säger sig själv att har du en massa anställda som tjänar mycket, i enheter som inte genererar intäkter, så blir det en enorm kostnad för bankerna. Kan man slakta dessa så kan man också höja vinsten ordentligt då en banks största kostnad är personalkostnader. Det är väldigt enkelt, en ung bankanställd som tjänar medelmåttigt och som gör affärer med kund som genererar intäkter är en guldgruva för en bank jämfört med Olle 58 år med en lön på 60.000 som bara sitter på möten och försöker fixa en powerpoint på hela dagen.

Egentligen är jag förvånad över att storbankerna inte effektiviserat dessa stödfunktioner långt tidigare då det är allmänt känt att det finns tusentals anställda som bara är en ren kostnad. Att det däremot skulle bero på AI tror jag är rena bullshit. Det är bara en ursäkt man för fram för att få det att låta snyggare utåt samt internt.

Huvudet på spiken. Särskilt när man läser pressmeddelandet som bara är corporate bullshit :
Och med nordiska skalfördelar, effekterna av AI samt processoptimering räknar Nordea med att ha färre anställda i framtiden”, skriver banken.

Ok, så AI har inte effektiviserat något nämnbart ännu, men de räknar med det? På min arbetsplats har man i verksamhetsplanen satt upp en målsättning att "effektivisera med AI". Men ingen jävel vet hur det ska gå till mer än att alla har fått Copilot installerat.
Citera
2026-03-19, 21:24
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Trådens ämne är att Nordea varslar 1500 - p.g.a AI. Du förnekar att detta händer?
Jag ansvarar inte för att berätta vem som ansvarar när detta inte fungerar längre, det är inte mitt problem.

AI är nog här för att stanna, och det verkar ju vara tillräckligt bra på att ge illusioner av att det är en person i andra änden för att folk fortsätter att vara kunder på banken.
Vi får hoppas att de inte låter AI besluta om billiga lån till dem som kan prompta, eller räknas det som bedrägeri då? Vem har ansvaret hos banken när AI gör fel? Cheferna?
Eller blir ”Ignore all previous instructions” det nya ”Det här är ett rån”?
Jag trodde att det var just den där personliga bankmannen med kundkännedom och fin utbildning som är det centrala argumentet för att bli kund hos den gamla banken. Annars kunde man ju lika gärna ha pengarna hos mataffärens bankfunktion?
Det kanske redan är så att många har sina pengar på kontot hos mataffären och de personliga bankmännen bara sitter och scrollar på Facebook och har inget vettigt att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in