2026-03-19, 15:54
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Vi lär få se många fler varsel på grund av AI framöver, samt att efterfrågan på folk inom vissa yrkesroller kommer minska. Att skola om sig är inte heller alltid självklart, framförallt om man är medelålders och därmed ofta inte lika attraktiv på arbetsmarknaden. Jag har aldrig känt den där hypen över AI som vissa gjort, och nu är jag mer negativt inställd till AI just på grund av hur den orsakar arbetslöshet.
Citera
2026-03-19, 16:46
Medlem
Enterprises avatar
Den något större banken HSBC överväger att minska personalen med 20000 med hänvisning till AI (10 % av arbetsstyrkan).
Antingen är detta värdelösa pappersvändare eller så kommer en sådan övning sluta med förskräckelse.

https://www.placera.se/telegram/hsbc-holdings-uppgifter-hsbc-overvager-stora-nedskarningar-i-ai-driven-omstallning-bn-20260319
Citera
2026-03-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
AI känns rätt föråldrat. Mycket märkligt val.. men och andra sidan är det Nordea. Då kan man inte förvänta sig något vettigt.

Hur får du det till att ai känns föråldrat? det har ju just blivit nästan så pass bra att det kan svara på unika frågor och utföra.
Personligen skulle jag aldrig stå ut med att pratat med en korkad ai på en bank. Dom behöver bli bättre för att man inte ska bli frustrerad.
Citera
2026-03-19, 17:19
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är ganska intressant att AI skapar en kompetensdegradering från företagen. Jag tror ju inte dessa ersätts och att på sikt har vi mycket färre som förstår hur en bank som Nordea drivs.

Ja, fast det går ju i båda riktningarna. De mer seniora får större ansvar och sen utökas det i andra ändan med fler juniora som tar hand om det som "lämnar över".

Men jag håller med, i synnerhet i mer komplexa verksamheter så känns det som väldigt kortsiktigt tänkande. Om det inte finns såna som lärs upp över åren så kommer man helt plötsligt sitta på ett enormt kapital av folk som bara kan utföra enkla arbetsuppgifter och ingen som faktiskt vet hur det fungerar och vad som är rimligt. Nästan all kompetens när man kommer till seniora roller bygger ju på arbetserfarenhet och att folk progressivt kommit in i den rollen. Alternativet kommer att bli att börja plocka folk med "rätt utbildning" direkt in i dessa mer seniora roller men det man lär sig på utbildningar är ju generiskt. Man har ju tidigare ofta pratat om t.ex. 70/20/10-modellen (70% lär du dig på jobbet, 20% genom skolning på jobbet/mentorer och sista 10% av formell utbildning). Nu kommer man antagligen vara tvungen att skifta om ett antal år till nästintill motsatt förhållande och vete fan om det kommer att fungera Varje företag är olika och deras processer är olika, det är helt omöjligt att kunna utbilda folk på universitet för specifika roller. Kommer vi kanske att börja se någon form av lärlingsutbildningar även för dessa typer av roller? Jag vet inte.

Jag att pendeln som vanligt kommer att svinga tillbaka och att man helt enkelt är tvungen att införa ett mellanlager igen vare sig man vill eller inte, men helt klart är ju att de stora förlorarna kommer att vara de som varit där just nu; för kvalificerade för juniora roller och underkvalificerade för nästa steg eftersom det inte (ännu) finns något behov för det.
Citera
2026-03-19, 17:23
Medlem
Det känns som att personalen på Nordea borde ha fått sparken för länge sedan. De har ingen aning om vad service är och kommer att bli lätta att ersätta med AI
Citera
2026-03-19, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Frågan är ju också hur många de anställer istället.

Provade för sakens skull att kolla på Nordeas rekryteringssidor och filtrera med "AI" i sökresultaten

De anställer just nu t.ex.

Data Scientist / AI Engineer
Lead AI/Machine Learning Engineer to Nordea
AI Operating Model Design Senior Analyst
Senior IT Developer - AI & Automation
AI Application & Model Owner
Project Leader - AI Innovation
AI Adoption Lead
Lead AI Engineer
Senior AI Engineer

Detta var bara de jag hittade som det var direkt nämnt i jobbtiteln, säkert en del till ovanpå det som inte har det som direkt titel också. Så även om nedskärningen är stor verkar de också anställa rätt aggressivt (nu har jag ju förvisso ingen som helst aning om hur mycket öppna positioner Nordea vanligtvis brukar ha.

Om de anställer så borde de som har blivit uppsagda ha blivit omplacerade istället kan man tycka.
Citera
2026-03-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Vi lär få se många fler varsel på grund av AI framöver, samt att efterfrågan på folk inom vissa yrkesroller kommer minska. Att skola om sig är inte heller alltid självklart, framförallt om man är medelålders och därmed ofta inte lika attraktiv på arbetsmarknaden. Jag har aldrig känt den där hypen över AI som vissa gjort, och nu är jag mer negativt inställd till AI just på grund av hur den orsakar arbetslöshet.

Och den skapar inflation och fascism. Så det är inte bara arbetslöshet vi får.
Citera
2026-03-19, 18:16
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pending1
Om de anställer så borde de som har blivit uppsagda ha blivit omplacerade istället kan man tycka.

Det beror ju på om det är lämpligt eller inte. I vissa fall, ja, i andra fall nej. Om man sätter sig i företagsledningens sits så är det antagligen både billigare och bättre att anställa (yngre) människor som redan kan det dom letar efter än att omskola äldre. Lägre löneanspråk och högre kompetens på det dom letar efter, en bra anledning att göra sig av med uppsamlat baggage. Det är den krassa verkligheten.

Sen är det en massa spekulation med i bilden också, företag som litar blint på att utvecklingen av AI på sikt kommer att lösa de problem som de inte har lösningar på idag.
Citera
2026-03-19, 18:23
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Den stora skillnaden verkar vara att "mellanlagret" försvinner. Det finns rätt juniora roller (som mer eller mindre är någon form av kvalitetskontroll på vad AI gör) och mer seniora roller som bestämmer vad AI:n ska göra. Lagret där emellan så verkar allt mer försvinna, vilket på sikt kommer att bli ett problem i sig, så antagligen kommer något form av mellanlager komma tillbaka i vilket fall som helst för annars kommer företagen att ha enorma problem den dagen de seniora personerna lämnar/går i pension

Det kommer inte ta länge tills det nedre skiktet får sparken. Och sen behövs inte det övre skiktet heller. Till slut är företaget helt styrt av AI.
Citera
2026-03-19, 18:31
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Det kommer inte ta länge tills det nedre skiktet får sparken. Och sen behövs inte det övre skiktet heller. Till slut är företaget helt styrt av AI.

Det tror jag inte alls på, inte i dagsläget i alla fall och knappast inom det närmaste decenniet heller, om någonsin. Dels har det att göra med att de som är högst upp absolut inte kommer att göra sig själva onödiga men framförallt för att det gjorts experiment på detta område som alla slutat i katastrof. Även för enklare jobb så har man kunnat konstatera att det är en dålig idé att ha det helt AI-styrt. Sen är det ju svårt att veta hur framtiden ser ut men inom de närmaste åren så skulle jag bedöma risken för att ditt scenario inträffar till ungefär 0%.

De enda scenarion där jag kan se något sådant ske är rent transaktionella interaktioner där människor inte har något större betydelse. För samtliga företag som producerar något av människor till människor så kommer det inte att hända. Det skulle kräva att AI gör ett kliv in i AGI/ASI och det är vi inte ens nära än, om någonsin.
Citera
2026-03-19, 18:34
Medlem
Citat:
Det beror ju på om det är lämpligt eller inte. I vissa fall, ja, i andra fall nej. Om man sätter sig i företagsledningens sits så är det antagligen både billigare och bättre att anställa (yngre) människor som redan kan det dom letar efter än att omskola äldre. Lägre löneanspråk och högre kompetens på det dom letar efter, en bra anledning att göra sig av med uppsamlat baggage. Det är den krassa verkligheten.

Sen är det en massa spekulation med i bilden också, företag som litar blint på att utvecklingen av AI på sikt kommer att lösa de problem som de inte har lösningar på idag.

Det bör inte spela någon roll vad ledningen vill, här bör facket kliva in. Om det är jobb de kan göra så bör de omplaceras.
Citera
2026-03-19, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Men är verkligen era systemutvecklare märkbart mer effektiva nu? Och räknar ni verkligen med att intäkterna minskar så att ni måste minska er utvecklingsbudget istället för att använda den eventuellt ökade effektiviteten till att försöka expandera eller vidareutveckla era produkter?

Utan tvekan. Men för att åstadkomma detta behöver system dokumenteras på ett sätt som gör att Claude kan agera effektivt; det är ett systematiskt delvis tråkigt arbete som kräver disciplin.

Det handlar inte om att våra intäkter minskar, men gör det för att vi insikten är att vi kan åstadkomma minst lika mycket, men hälften av människorna.

Vi kommer använda pengarna främst för att expandera. Bygga fler saker, som fler kunder vill ha. Varför inte göra det med de utvecklare vi redan har? Krassa svaret är att väldigt många är inte mottagliga för omställningen, har inte accepterat att utvecklarrollen är vänd upp och ned. De kommer få otroligt svårt på arbetsmarknaden. Det är de 50% som är med på omställningen som vi behåller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in