2026-03-18, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsFader
Jag jobbar på bank och jag använder AI dagligen i mitt jobb. Väldigt mycket av arbete som utförs på banker handlar om att flytta, bearbeta och analysera digital information. Genom att använda AI i mitt arbete så får jag hävstång på min insats och min produktivitet ökar. Det är självklart att AI inte ersätter en persons totala arbetsuppgifter, som vissa virrpannor varit inne på tidigare i tråden. Istället handlar det om att ett team på t.ex. 6 personer kan realisera en produktivitetsökning på 20% med hjälp av AI, och därför kan teamet minska till 5 personer. Färre personer behövs för att hantera ett ansvarsområde, helt enkelt.

Det är exceptionellt att Nordea går ut och hänvisar till AI som anledningen till dessa uppsägningar. De som väljer att inte tror på den angivna anledningen är hopplöst efter i utvecklingen, som går mycket snabbt. Men jag förutsätter att de som tvivlar arbetar i framtidssäkra jobb så som rörmokaryrket, så de kan ju gott unna sig lyxen av att inte hänga med i utvecklingen. Vi digitala tjänstemän står däremot inför ett abrupt uppvaknande. För kom ihåg, AI kommer aldrig igen vara sämre än vad den är just nu...
Vad är det för arbetsmoment som något AI verktyg tagit över?
Citera
2026-03-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
AI är ganska nytt.
följer du verkligen inte med i utvecklingen? jisses.

inom kodning kan jag säga att på bara 2 år har det gått från stenåldern till futurama inom AI.
Ge det 2 år, sedan är majoriteten av personalstyrkan borta, inom allt vad programmering och kontorsjobb heter.
En person kan redan nu styra en AI som gör jobbet av 10+ personer.

Helt ärligt, de programmerare som kan ersättas av en textgenerator var värdelösa redan innan.

AI-bögarna har f.ö snackat om att alla jobben kommer försvinna i typ 3 år och inget händer, utom att företag överskattar textgeneratorn, kickar en massa folk och sen får krypa till korset och be och böna om personal.

Börjar på allvar tro att det ligger lite (mycket) sunk cost fallacy i det här, folk har sålt in så hårt på den här föga imponerande tekniken att det skulle vara för pinsamt att erkänna att man blev lurad. Eller så är folk jävligt lättimponerade kanske.
Citera
2026-03-18, 18:54
Medlem
Vad gör man ens på en bank egentligen?
Går man dit är det alltid långa köer, seg personal och dåligt med hjälp.
Måste va bland de slappaste arbete man kan ha.
Dom godkänner lite lån och pillar i nått konto.
Lika bra att automatisera banker.
Citera
2026-03-18, 19:06
Medlem
Duke-Of-Wellingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Vad gör man ens på en bank egentligen?
Går man dit är det alltid långa köer, seg personal och dåligt med hjälp.
Måste va bland de slappaste arbete man kan ha.
Dom godkänner lite lån och pillar i nått konto.
Lika bra att automatisera banker.
Jobbar man i kundnära enheter är det allt annat än slappt. Du ska boka massa möten och sälja en massa dynga till förvirrade pensionärer samt massa annan administrativ huvudvärk.

Däremot i stödfunktioner har du fullt med fossiler som bara pillar lite på tangentbordet och tjänar multum, samtidigt som de kan åtnjuta en hög grad av flexibilitet som fikaraster och hemarbete. Det är just dessa som storbankerna vill få bort i takt med att man tappar marknadsandelar mot nya aktörer. Det säger sig själv att har du en massa anställda som tjänar mycket, i enheter som inte genererar intäkter, så blir det en enorm kostnad för bankerna. Kan man slakta dessa så kan man också höja vinsten ordentligt då en banks största kostnad är personalkostnader. Det är väldigt enkelt, en ung bankanställd som tjänar medelmåttigt och som gör affärer med kund som genererar intäkter är en guldgruva för en bank jämfört med Olle 58 år med en lön på 60.000 som bara sitter på möten och försöker fixa en powerpoint på hela dagen.

Egentligen är jag förvånad över att storbankerna inte effektiviserat dessa stödfunktioner långt tidigare då det är allmänt känt att det finns tusentals anställda som bara är en ren kostnad. Att det däremot skulle bero på AI tror jag är rena bullshit. Det är bara en ursäkt man för fram för att få det att låta snyggare utåt samt internt.
Citera
2026-03-18, 19:50
Medlem
Sqrbankens avatar
Tror Nordea, precis som de flesta stora aktörer, använder AI som ursäkt för att det (av någon anledning) framstår mer helylle ("vaff ska vi göra"?) än att säga att man gör sig av med släpande, överflödiga, hittepåtjänster.

Nej, påstår inte AI inte tar jobb, men i framförallt banksvängen så har digitaliseringen i stadig takt gjort fler och fler pärmbärare överflödiga i decennier. Skulle fortsatt på den vägen även utan AI. Det i meningen LLM, Artificiell Intelligens är verkligen inget nytt för 20-talet.

Beroende på vart man vill dra linjen så går det att argumentera för ett solur från 4000 BC också är AI men det hör en annan diskussion till.
Citera
2026-03-18, 20:22
Medlem
Hur många bankanställda försvann i samband med datoriseringen som var en helt makalös effektivisering? Inte särskilt många är min känsla, man hittade andra arbetsuppgifter inom nya banktjänster till dessa. Så att skala ner arbetsstyrkan är ett tecken på att man stagnerar.
Citera
2026-03-18, 20:50
Medlem
DanskeBankOfficials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Jobbar man i kundnära enheter är det allt annat än slappt. Du ska boka massa möten och sälja en massa dynga till förvirrade pensionärer samt massa annan administrativ huvudvärk.

Däremot i stödfunktioner har du fullt med fossiler som bara pillar lite på tangentbordet och tjänar multum, samtidigt som de kan åtnjuta en hög grad av flexibilitet som fikaraster och hemarbete. Det är just dessa som storbankerna vill få bort i takt med att man tappar marknadsandelar mot nya aktörer. Det säger sig själv att har du en massa anställda som tjänar mycket, i enheter som inte genererar intäkter, så blir det en enorm kostnad för bankerna. Kan man slakta dessa så kan man också höja vinsten ordentligt då en banks största kostnad är personalkostnader. Det är väldigt enkelt, en ung bankanställd som tjänar medelmåttigt och som gör affärer med kund som genererar intäkter är en guldgruva för en bank jämfört med Olle 58 år med en lön på 60.000 som bara sitter på möten och försöker fixa en powerpoint på hela dagen.

Egentligen är jag förvånad över att storbankerna inte effektiviserat dessa stödfunktioner långt tidigare då det är allmänt känt att det finns tusentals anställda som bara är en ren kostnad. Att det däremot skulle bero på AI tror jag är rena bullshit. Det är bara en ursäkt man för fram för att få det att låta snyggare utåt samt internt.

Jag hade en gammal kollega som lyckades få ett jobb på en av de där stödfunktionerna. Enligt honom var det många gamla chefer som visade sig vara olämpliga som hamnade på HQ i nån oklar stödroll. De har alla svinbra lön, de gör inget, men banken kan inte göra sig av med de. Så varje gång banken skär ned så blir det de kundnära tjänsterna som drabbas.
Citera
2026-03-18, 21:04
Medlem
Känner några som jobbar på bank, 3 dagar i veckan jobbar man hemifrån, ibland blir man inkallad extra men annars behöver man inte vara på kontoret
Men bankerna kommer alltid behöva konsumenter som köper deras produkt så nya låtsasjobb kommer skapas var inte oroliga
Citera
2026-03-18, 21:33
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Helt ärligt, de programmerare som kan ersättas av en textgenerator var värdelösa redan innan.

AI-bögarna har f.ö snackat om att alla jobben kommer försvinna i typ 3 år och inget händer, utom att företag överskattar textgeneratorn, kickar en massa folk och sen får krypa till korset och be och böna om personal.

Börjar på allvar tro att det ligger lite (mycket) sunk cost fallacy i det här, folk har sålt in så hårt på den här föga imponerande tekniken att det skulle vara för pinsamt att erkänna att man blev lurad. Eller så är folk jävligt lättimponerade kanske.

Du har verkligen inte koll alls. Nuförtiden skriver knappt någon kod längre. Folk kör vibing med agenter som Codex. Du säger åt AIn vad den ska göra och den har tillgång till en virtuell maskin och bokstavligen gör alltihop som den satt framför en dator.
Senast redigerad av StoreSvarte 2026-03-18 kl. 21:35.
Citera
2026-03-18, 21:39
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Snart får man ingen support av bankerna längre för det bara finns en mongolidisk chattbot som heter tindra och inte kan svara på något vettigt för fem öre utan bara länka till samma skit hela tiden, alt ett telefonnummer.

Ringer man telefonnumret så är det ytterligare en ai röst som säger tryck 1 för … osv.

Sen ska man sitta i kö en halv livstid i luren då de sparkat all personal pga ai och bara en stackare ska svara på alla samtal.

Vilken sjuk värld vi lever i!

Japp, det roliga är ju att när man som kund vill ha kontakt med ett bolag så är det alltid en riktig person man vill prata med, just för att AI-kundtjänst är komplett värdelös och bara går rundgång. Samt, att det tar typ 20 min att förklara ett ärende för att man fastnar i en telefondjungel.

De skulle nog ha mycket nöjdare kunder om de behöll sina anställda och sparade in lite på AI-cirkusen istället.
Citera
2026-03-18, 21:45
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Nordea tjänade 65 miljarder förra året. Ska nu sparka 1500 personer och ersätta dom med AI.

”AI kommer göra oss mer effektiva - därmed blir vi färre”. - Nordea

Källa: dagens Aktuellt kl 21.00 26 min in i programmet

Det här med att AI tar över jobb verkar iaf stämma bra in på bankerna?

Ska bli kul se hur snittet på 30-40% hallucinationer gör för bankväsendet.
För att inte nämna omprogrammerande samtal till AI supporten.
Har ju inte direkt gått lysande för Klarna och alla andra som infört AI medarbetare.
Citera
2026-03-18, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
AI är ganska nytt.
följer du verkligen inte med i utvecklingen? jisses.

inom kodning kan jag säga att på bara 2 år har det gått från stenåldern till futurama inom AI.
Ge det 2 år, sedan är majoriteten av personalstyrkan borta, inom allt vad programmering och kontorsjobb heter.
En person kan redan nu styra en AI som gör jobbet av 10+ personer.

Jo, jag arbetar som jag säger med stöd av AI dagligen och har gjort så en längre tid. Jag vet mycket väl vad AI går för och inte. Personligen tycker jag det besparar tid men det finns inte en chans i universum att man kan lita på AI. Precis som AI assisterar så måste man själv assistera tillbaka och ändå kan AI kläcka ur sig dumheter.

Vill du ha ett exempel, be AI tolka lagstiftning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in