2026-03-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitigaharry
Ja den är lönsam för företagen men ingen anställer och lönerna dumpas. Mass-arbetslöshet är ett faktum i slutet av detta året eller nästa.
Nej, varför skulle det bli massarbetslöshet? Hur skulle det gå till?

När lönekostnaden sänks så anställer ju företagen istället för att använda dyrare och sämre AI.

Det enda som händer är att BNP/Capita ökar för den AI som trots allt införs och så stiger levnadsstandarden så sakterliga.

Eftersom en viss lönsam automatisering trots allt genomförs så ökar produktiviteten och vi kan konsumera mer.
Citera
2026-03-21, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldx
Välkommet för vem? De enda vinnarna är ju ägarna. Till slut kanske det behövs en person och en AI för att driva hela Nordea. Då går 100% av inkomsterna till en person.

Givetvis överdrivet men det är åt det hållet vi går. När robotar tog över knegaryrkena gick vi till tjänstesektorn. När AI tar över tjänster, vart ska vi jobba då? Även kreativa yrken hotas ju av AI.

Det kanske löser sig, men jag har svårt att se att arbetslösheten inte kommer öka.
Du verkar inte förstå något kring ett börsnoterat AB. Att det nu rensas bland kontorsjobben och de meningslösa utbildningarna som pushar ut onödig arbetskraft på svenska marknad är enbart positivt. Jag både förutsätter och hoppas att arbetslösheten ska öka.
Citera
2026-03-21, 01:02
Avstängd
Bawsbawsbawss avatar
Fuck, jag använder ju dom jävlarna sen man var 18. Vad kan man använda nu när både Swedbank, Nordea och resterande fallit? Säg fan inte Skandia/Handelsbanken. Dom verkar sämst.
Citera
2026-03-21, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Du verkar insatt i branschen, låt mig utveckla lite.

Till att börja med, vi är ett produktbolag, inte konsultbolag, så vi har inbyggda incitament till att förbättra och optimera. Vi säljer inte konsulter på timbasis.

Förta delen handlar om ren förbättring. Jag och vi ser att med AI-tekniker (jag säger ibland Claude lite slentrianmässigt eftersom vi använder det för kod) kan färre utvecklare göra minst samma jobb som många. Att utveckla är fortfarande det jag gillar att göra, så detta är inte från ett molnperspektiv utan från någon som jobbat med hantverket i 20 år. Färre, eftersom hela processen kan förändras i grunden. Idag läggs så otroligt mycket tid på tekniskt kravställning, för att därefter brytas ned till rimliga chunks så att mer junior personal kan koda. Sedan ska de granskas, det ska missuppfattas osv. Med en bra uppsatt struktur av dokumentation som är gjord för en AI att ta till sig så slipper man detta steg. Vi byter inte ut utvecklare helt, det tror jag inte på inom en snar framtid, men här och nu kan mer senior personal ersätta behovet av mer junior i princip helt. De kan själva generera koden från egentligen samma kravställning, och kan granska den inom 1-30 minuter. Iterera, ge feedback, samma process.

50% är vår bedömning av de som täcks av detta. Junior personal och annan som av olika anledningar är motsträviga till omställningen.

Angående kodbas, vi har såväl mindre tjänster (”microtjänster”) som större ”monoliter”. Ju mindre kodbasen är, ju mer kan du slarva och strunta i att dokumentera. Men lägger du ned energin på att dokumentera är en AI fenomenal på att gräva ned sig. Vi har en del som består av ca 1m kodrader. En viss del av denna som utgör ca 200k rader i alla fall är dokumenterad för AI, och där kan vi nu jobba obehindrat med Claude. Närmare 100% av all kod senaste 3 månaderna är framtagna med Claude, granskad av människor. Otroligt hög kvaliteten. Så klart gör den fel ibland, springer iväg i fel riktning. Det systematiska arbetssättet är att förbättra dokumentationen, kravställningen och köra igen. Ibland inse att uppgiften var lite för stor, dela upp i två. Precis som man alltid gjort när man märker att en utvecklare sitter fast.

Allt detta är utifrån förmågor AI har här idag. Jag har mycket fler tankar om framtiden, men det är bara spekulation tills jag ser det.

Den andra delen handlar om att expandera. Vid detta läge har vi anpassat all kod utifrån synsättet att AI skriver allt i grundutförandet. Det är inte ett litet jobb. Att strukturellt dokumentera allting på alla nivåer (med AI kan du generera basen för allt, men den kommer då endast dokumentera som det faktiskt är. En människa måste hjälpa till här och vägleda för hur det borde vara). Att kort och gott skriva en systemdokumentation som är integrerad med kodbasen.

Pengarna vi sparar kommer vi använda för att anställda mer senior personal som redan anammat arbetssättet. Bla. 50% minskade kostnader på personal är en betydande del av våra löpande kostnader, kanske 40%. Med den krigskassa vi då bygger upp kanske uppköp / merges också är något att utvärdera.

En fråga jag hittills blundat för är: men vad händer med alla juniora personer. Vem ska lära upp alla unga att jobba på detta sätt? Vad händer om 5-10 år? Svarar kort att som vi ser det är det inte vårt problem att lösa. Det är samma sits för alla, ”vi får se”. Potentialen att kunna tjäna enormt mycket pengar kommande åren är alldeles för lockande för att inte lämna på bordet. Vi är ingen välgörenhet, vi existerar för att tjäna pengar.

Svarar gärna på fler frågor, jag tycker denna omställning är enormt läskig och spännande på samma gång.

Jag försöker tolka och gissa hur du menar. Stämmer följande?

Er effektivisering kommer inte primärt från att AI-generering gör själva kodningen mycket snabbare, utan i minst lika hög grad från att ni har förändrat produktionsmodellen:

1. Färre inblandade personer minskar koordineringsoverhead, synkroningeringsbehov och kontext switching. Du som senior kan lägga mer tid på faktisk utveckling istället för att koordinera juniora, och du är mer effektiv.

2. Informationsbehovet har inte minskat, men kommunikationen har förändrats: från synkron/muntlig koordinering av juniora till mer formaliserade, asynkrona artefakter (kravspecar, API-kontrakt, datamodeller, testfall, arkitekturdokumentation). Sociala möten tar mer tid, och det tar tid att planera och invänta att alla kan ha möten.

3. Juniora misstolkade mer ofta den informella kommunikationen än Claude misstolkar tydligt formaliserad input.

4. Både juniora utvecklare och Claude kräver i praktiken uppdelning i mindre chunks och någon form av “babysitting” eller övervakning av vad de levererar, men uppföljningen blir billigare med Claude och iterationerna snabbare så att fel upptäcks snabbare och därmed blir lättare att åtgärda.

5. Ni jobbade troligen redan enligt DevOps-principer (CI/CD, feature branches, pull requests, tester, kodgranskning), men nu förskjuts kanske tyngdpunkten från manuell kodgranskning till mer automatiserad validering, snabbare review-loopar, högre granularitet (fler, mindre förändringar per new feature, fler pull requests), och därmed färre fel per pull request som blir enklare att buggfixa.

6. Claude används inte bara för kod, utan även för att generera och strukturera dokumentation och andra artefakter.

7. Kodförståelse ersätts med validering. Varje utvecklare beöver inte förstår sin kod i detalj, utan verifierar istället resultatet via tester och review.

Normalt är seniora konservativa och har en stolthet i att kunna koda själva. Därför är det märkligt att juniora skulle vara ai-ludditer och vägra använda Claude. Det kanske bara är så på din arbetsplats?

Mycket i din organisationsmodell borde även vara tillämpligt på annat än systemutveckling. T.ex. på hur bankernas administration jobbar.

Det du skriver är givande att läsa! Jag frågar för att jag ska undervisa om detta så småning om.
Senast redigerad av guru1966 2026-03-21 kl. 01:51.
Citera
2026-03-21, 01:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duke-Of-Wellington
Det är du som hävdar att bankerna skurit ner på personalkostnaderna. Då får du också leda det i bevis. Att antalet anställda minskat marginellt är inte samma sak.

Du får väl titta på vad tråden handlar om. Du verkar ha glömt det. Läs rubriken igen.
Citera
2026-03-21, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Nordea tjänade 65 miljarder förra året. Ska nu sparka 1500 personer och ersätta dom med AI.

”AI kommer göra oss mer effektiva - därmed blir vi färre”. - Nordea

Källa: dagens Aktuellt kl 21.00 26 min in i programmet

Det här med att AI tar över jobb verkar iaf stämma bra in på bankerna?

Jag har Nordea som bank, det spelar säkert ingen roll eftersom alla banker gör samma. Men jag är så sjukt trött på alla AI chat som skal kunna hjälpa mig men som aldrig fungerar. Så den banken som har riktiga människor på andra sidan telefon eller chat kommer att ha mig som kund.

Kanske jag låter som en bakåtsträvare, det är jag inte egentligen. Men jag vill ha riktig service och att folk ska kunna ha jobb.

Jag är kanske lite extrem på vissa punkter eftersom jag vägrar dessa självscanningkassor också.
Citera
2026-03-21, 08:26
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Nordea tjänade 65 miljarder förra året. Ska nu sparka 1500 personer och ersätta dom med AI.

”AI kommer göra oss mer effektiva - därmed blir vi färre”. - Nordea

Källa: dagens Aktuellt kl 21.00 26 min in i programmet

Det här med att AI tar över jobb verkar iaf stämma bra in på bankerna?
Tvivlar på att Nordea vet vad de ska göra med AI. De behöver bara något att skylla på. Som Amazon när de sparkade 30000 i USA, skyllde på AI, sen anställde 30000 i Indien. Till en viss del var det iofs sant eftersom pengarna som blev över användes för att investera i AI. Men det var inte effektiviseringar som ledde till avskedanden.
Citera
2026-03-21, 09:14
Medlem
Collectivism-Killss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ingen VD säger upp folk med tanken att mer jobb skall göras med AI.

Fast det är ju rent objektivt inte sant. Det finns massor av konstaterade fall när man gör just detta. Exempelvis kundsupporten på Klarna.
Citera
2026-03-21, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Jag har Nordea som bank, det spelar säkert ingen roll eftersom alla banker gör samma. Men jag är så sjukt trött på alla AI chat som skal kunna hjälpa mig men som aldrig fungerar. Så den banken som har riktiga människor på andra sidan telefon eller chat kommer att ha mig som kund.
Den chat som bankerna har, har väl inget med AI att göra. Det är väl bara ett enkelt program som gör lite matchning på ord i frågan mot standardiserade svar.

Tror inte någon bank vågar släppa lös sådana som ChatGPT. Dom kan ju hallucinera hur mycket som helst. Och då har banken böter från FI.

Citat:
Kanske jag låter som en bakåtsträvare, det är jag inte egentligen. Men jag vill ha riktig service och att folk ska kunna ha jobb.
Det är bara ha en fri arbetsmarknad så har alla jobb. (Men i sverige med arbetsmarknadslagar och fackföreningar så är det inte så. Därav en massa arbetslösa).

Citat:
Jag är kanske lite extrem på vissa punkter eftersom jag vägrar dessa självscanningkassor också.
Det däremot verkar inte friskt. Då är nog bakåtsträvare ett understatement.
Citera
2026-03-21, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag försöker tolka och gissa hur du menar. Stämmer följande?

Er effektivisering kommer inte primärt från att AI-generering gör själva kodningen mycket snabbare, utan i minst lika hög grad från att ni har förändrat produktionsmodellen:

1. Färre inblandade personer minskar koordineringsoverhead, synkroningeringsbehov och kontext switching. Du som senior kan lägga mer tid på faktisk utveckling istället för att koordinera juniora, och du är mer effektiv.

2. Informationsbehovet har inte minskat, men kommunikationen har förändrats: från synkron/muntlig koordinering av juniora till mer formaliserade, asynkrona artefakter (kravspecar, API-kontrakt, datamodeller, testfall, arkitekturdokumentation). Sociala möten tar mer tid, och det tar tid att planera och invänta att alla kan ha möten.

3. Juniora misstolkade mer ofta den informella kommunikationen än Claude misstolkar tydligt formaliserad input.

4. Både juniora utvecklare och Claude kräver i praktiken uppdelning i mindre chunks och någon form av “babysitting” eller övervakning av vad de levererar, men uppföljningen blir billigare med Claude och iterationerna snabbare så att fel upptäcks snabbare och därmed blir lättare att åtgärda.

5. Ni jobbade troligen redan enligt DevOps-principer (CI/CD, feature branches, pull requests, tester, kodgranskning), men nu förskjuts kanske tyngdpunkten från manuell kodgranskning till mer automatiserad validering, snabbare review-loopar, högre granularitet (fler, mindre förändringar per new feature, fler pull requests), och därmed färre fel per pull request som blir enklare att buggfixa.

6. Claude används inte bara för kod, utan även för att generera och strukturera dokumentation och andra artefakter.

7. Kodförståelse ersätts med validering. Varje utvecklare beöver inte förstår sin kod i detalj, utan verifierar istället resultatet via tester och review.

Normalt är seniora konservativa och har en stolthet i att kunna koda själva. Därför är det märkligt att juniora skulle vara ai-ludditer och vägra använda Claude. Det kanske bara är så på din arbetsplats?

Mycket i din organisationsmodell borde även vara tillämpligt på annat än systemutveckling. T.ex. på hur bankernas administration jobbar.

Det du skriver är givande att läsa! Jag frågar för att jag ska undervisa om detta så småning om.

100%! Du beskriver det precis som jag ser det från ett mer organisatoriskt perspektiv, och hur processerna ser ut. Jag är i grunden en mycket mer tekniskt person, så fastnar ibland i dess formuleringar.

Angående senior/junior personal så är det i princip så här, i alla fall på mitt företag men kan inte tänkte mig att vi skulle vara en outlier:

Det finns många seniora utvecklare som genuint alltid sett sin roll som att utveckla, producera. De anammar AI naturligt för det är bara ett ytterligare verktyg. Egentligen ändras inte rollen i deras ögon, det är naturligt. Men, det finns väldigt många som egentligen bara såg sig själva som skrivare av kod. Någon annan gör kravställning (produktägare), någon annan förstår domänen, någon annan testar. Mitt jobb är att skriva kod på beställning och lämna in. Dessa kommer få det väldigt svårt tror jag, och jag ser det också internt. Enorm motsträvighet, brukar ofta lyfta argument som att det är farligt, ingen kontroll. Blickar man historiskt är det 1:1 med personer som egentligen aldrig ansetts produktiva. Men de var seniora i år, hade samma lön som alla andra och dåliga ledare kunde inte skilja på dem.

För junior personal handlar det krasst om kompetens. Det finns de som menar att AI är perfekt, kod behöver inte granskas, kör på (”vibekoda”). I alla fall jag delar inte den bilden utifrån dagens verktyg. Juniora personer kan inte kravställa eller veta om AIn gjort en bra lösning. Historiskt så lägger man mycket tid på att lära upp dem (och pengar), för det fanns i viss affär i det att det tog ju ändå tid att skriva kod så genom att delegera ut fick man viss skalningseffekt.

Man kan säga att jag tror att med rätt struktur så kapar AI behovet av utvecklarrollen för dagens första 1-5 år (”junior personal”). Och det blottar också senior personal som egentligen aldrig kom vidare från det stadiet.

Men allt detta är främst mina åsikter, utifrån vad jag ser. Jag har inte rätt i allt, men jag tror samtidigt att vi står inför en stor förändring. Att bara stå still klarar jag inte av. Under 2026, på halvtid (den tid jag lägger på att utveckla) har jag nog åstadkommit mer än vad jag nog gjorde under säg hela 2024. Det är nästan för bra för att vara sant, vad är haken. Kanske är det när AI-bolagen måste bli lönsamma och den riktiga fakturan kommer. Men har tankar om den framtiden också, men lite annat topic.

Så, det var lite snabba tankar/svar denna lördagsmorgon på telefonen.
Senast redigerad av allan78 2026-03-21 kl. 09:37.
Citera
2026-03-21, 09:29
Medlem
Sextiopluss avatar
Jag skulle vilja att inte bara ägarna utan också kunderna får del av sparpaketet.

Deras dåliga ränta på t.ex. fasräntelån gör att besparingarna långsamt försvinner.
Citera
2026-03-21, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectivism-Kills
Fast det är ju rent objektivt inte sant. Det finns massor av konstaterade fall när man gör just detta. Exempelvis kundsupporten på Klarna.
Men det vet du väl inte. Att någon VD säger något, är en helt annan sak. Dom kan säga vad som helst för att rättfärdiga en kostnadsreduktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in