Resultat: Kommer Stegra gå i konkurs innan 2027?
Ja
87,58%
536 röster
Nej
12,42%
76 röster
2026-03-19, 11:00
Medlem
wwrs avatar
Naturgas, vätgas, smälta skrot ... Malm från Sydamerika, från olika svenska fyndigheter ...

Att ett hundramiljardersprojekt kan flumma runt hur som helst visar att den totala ekonomiska makten vilar i samma händer. En del kallar det NWO.

Nu skall det bara spelas upp ett skådespel när de egentligen bara mutar olika befattningshavare för att stjäla det svenska folkets malm.

I Venezuela tog de oljan genom att kidnappa presidenten. Ungefär samma sak.

Irans olja är "work in progress".

I Bolivia tog de mineralerna

Musk: We coup whoever we want. Deal with it.
https://x.com/panoparker/status/1318157559266762752?t=HxmUNTUTc5IJKfhBS0Ma8Q&s=19

Libyen ... Irak ... bara att följa råvarorna.

De som mördade Haitis president flyttades till USA.

Kim har ingen olja så han är bästa polare.

Kanske tur att ingen verkar fatta vad som händer i Sverige. Då hade vi också blivit bombade och Kristersson fått en bajonett i röven, som Ghadaffi.
Senast redigerad av wwr 2026-03-19 kl. 11:27.
Citera
2026-03-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Men dessa tankar måste ju ha beställts för minst 2 år sedan, var de inne på naturgasspåret redan då?

Ja. Det kommer gå åt en hel del gas till alla brännare för att få förvärma och behålla temperaturen i keramiken i alla skänkar, ugnar, gjutlådor, vakuum-kärl etc.

Sedan kommer direktreduceringen att använda en mindre mängd naturgas i början, osäker om exakt procentsats men vill minnas där runt 10-15%. Det är först i ett senare skede som reduceringen kommer ske helt med vätgas.
Citera
2026-03-19, 12:35
Medlem
"Elpriserna i norra Sverige kan dubblas på fyra år

https://www.sverigesradio.se/artikel/elpriser-i-norra-sverige-kan-fordubblas-till-2030

"Stegras vd: Största kostnaden kommer vara el
Tillgången till stora mängder billig, förnybar el uppe i Boden lyfts som Stegras största konkurrenskraft. Men tillgången till el är samtidigt det största orosmolnet för att gå vidare till nästa steg. Din största kostnad kommer att vara el, säger Stegras vd Henrik Henriksson.

Enligt vd Henrik Henriksson kommer elkostnaderna att stå för 75 procent av de totala produktionskostnaderna i vätgasfabriken, 50 procent av kostnaderna i järnsvampsproduktionen och omkring 25 till 30 procent av de totala produktionskostnaderna i stålverket.

– Så viktig är elen, säger Henrik Henriksson och tillägger att kostnadsbilden blir helt annorlunda med tyska elpriser."

https://www.nyteknik.se/industri/stegras-vd-storsta-kostnaden-kommer-vara-el/4372205

hur långa kontrakt har dom tecknat..?
Citera
2026-03-19, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChetWeems
Ja. Det kommer gå åt en hel del gas till alla brännare för att få förvärma och behålla temperaturen i keramiken i alla skänkar, ugnar, gjutlådor, vakuum-kärl etc.

Sedan kommer direktreduceringen att använda en mindre mängd naturgas i början, osäker om exakt procentsats men vill minnas där runt 10-15%. Det är först i ett senare skede som reduceringen kommer ske helt med vätgas.

Det mest overkliga är att i Sverige 2026 sker det med vårat pensionskapital och OSS som GÄLDENÄRER.

Och LEDARSKAPET är idag totalt knäpptysta och det är VALÅR.

Inte en POSITIV vårbris från STEGRA, jag hoppas i vart fall att det inte är VÅRA pengar dom har för avsikt att fortsätta detta MORDOR bygga med.
Men kapital injektion kommer i april säger många.
Vilket är overkligt. Men spännande att se vartifrån dom kommer.
Tornet ska ännu inte vara över 100 meter, så vad som händer med det vet inte jag.
Men samtidigt obehaglig utveckling av SAMHÄLLET och SVERIGE.
Citera
2026-03-19, 13:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Men dessa tankar måste ju ha beställts för minst 2 år sedan, var de inne på naturgasspåret redan då?

Ja och det var därför de fick nej från Klimatklivet.
Stegra fick den 20 december i fjol avslag från Naturvårdsverket på en ansökan om 1,65 miljarder kronor från Klimatklivet. Orsaken är att bolaget inledningsvis kommer att släppa ut i storleksordningen 500 000 ton koldioxid om året på grund av att naturgas används för att karbonisera järnsvampen i processen fram tills att bolaget når fossilfrihet 2045.

https://www.nyteknik.se/industri/stegra-nobbades-miljardstod-nu-satter-bolaget-press-pa-regeringen/4344979
Citera
2026-03-19, 14:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filfjant
Men kapital injektion kommer i april säger många.

Vilka många? Det är ju bara du som påstår det. Ingen övrig säger något om det.
Citera
2026-03-19, 14:37
Medlem
orrtupps avatar
Man får nog vänta till april eller maj för att få läsa något matnyttigt i den här tråden. Nu verkar ingen info komma ut så istället blir det bara den ena vildare spekulationen än den andra samt gräl här inne.
Citera
2026-03-19, 15:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Man får nog vänta till april eller maj för att få läsa något matnyttigt i den här tråden. Nu verkar ingen info komma ut så istället blir det bara den ena vildare spekulationen än den andra samt gräl här inne.
Jag tycker att någon kommentar från bolaget kan förväntas när första kvartalet passerat. Det är ju den sista mars som en finansieringslösning ska finnas på plats.
Citera
2026-03-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilka många? Det är ju bara du som påstår det. Ingen övrig säger något om det.

Då får vi se men inte alla som säger det skriver i tråden.
Så jag kan skriva att jag tror kapital injektionen kommer.

Sedan är det märkligt att inte STEGRA försöker komma ut med mer positivt brus om projektet.

Och alla VI som deltar med vårat pensionskapital samt bidrar som gäldenärer åt dessa fantastiska företagsamma FINANSIÄRER och MÖJLIGGÖRARE till ett nästintill fossilfritt stålverk i Boden är mycket genant.

Dessutom fullt finansierat alldeles nyligen enligt Henrik Henriksson. Så det borde inte finnas några tvivel egentligen.
Men vi får se vad STEGRA har för avsikt att skylla på.

Och jag personligen förväntar mig mer av LEDARSKAPET.
Jag kan inte säga vad jag tycker övriga ska tycka eller säga.

Men sammantaget USELT hanterat gentemot dom drabbade, det vill säga OSS ALLA.
Senast redigerad av Filfjant 2026-03-19 kl. 15:38.
Citera
2026-03-19, 15:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Då får vi se men inte alla som säger det skriver i tråden.
Så jag kan skriva att jag tror kapital injektionen kommer.

Sedan är det märkligt att inte STEGRA försöker komma ut med mer positivt brus om projektet.

Och alla VI som deltar med vårat pensionskapital samt bidrar som gäldenärer åt dessa fantastiska företagsamma FINANSIÄRER och MÖJLIGGÖRARE till ett nästintill fossilfritt stålverk i Boden är mycket genant.

Dessutom fullt finansierat alldeles nyligen enligt Henrik Henriksson. Så det borde inte finnas några tvivel egentligen.
Men vi får se vad STEGRA har för avsikt att skylla på.

Och jag personligen förväntar mig mer av LEDARSKAPET.
Jag kan inte säga vad jag tycker övriga ska tycka eller säga.

Men sammantaget USELT hanterat gentemot dom drabbade, det vill säga OSS ALLA.

Det finns ingen information om det du skriver. Det finns ingen som satt upp någon koppling mellan tornets höjd och kapitaltilldelning. Verkligheten är den att antingen får Stegra kapital för sitt projekt eller så får de inte det. Om de får det ska det vara via detta påstådda »konsortium«. Om nu inte EU får »tuppjuck« och hittar en ny fond och överöser dem med 20 miljarder i en blink.

Stegra har gjort fyra saker sedan de inledde sitt projekt: förskönat, undanhållit, ljugit och felkalkylerat.

Hur länge ska nollan Henrik Heriksson få vara kvar och dra ut 2,1 miljon per månad för att vara en osynlig Bagdad Bob?
Citera
2026-03-19, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns ingen information om det du skriver. Det finns ingen som satt upp någon koppling mellan tornets höjd och kapitaltilldelning. Verkligheten är den att antingen får Stegra kapital för sitt projekt eller så får de inte det. Om de får det ska det vara via detta påstådda »konsortium«. Om nu inte EU får »tuppjuck« och hittar en ny fond och överöser dem med 20 miljarder i en blink.

Stegra har gjort fyra saker sedan de inledde sitt projekt: förskönat, undanhållit, ljugit och felkalkylerat.

Hur länge ska nollan Henrik Heriksson få vara kvar och dra ut 2,1 miljon per månad för att vara en osynlig Bagdad Bob?

Jag kan bekräfta att koppling finns.
Men inga 20 miljarder, så om en summa kommer att presenteras får vi också se.
Summan kanske är så liten och obetydlig så den inte räcker till ett positivt ”brus” från STEGRA.
Citera
2026-03-19, 16:19
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag kan bekräfta att koppling finns.
Men inga 20 miljarder, så om en summa kommer att presenteras får vi också se.
Summan kanske är så liten och obetydlig så den inte räcker till ett positivt ”brus” från STEGRA.

Hur kan du »bekräfta« det? Du har inget substantiellt att hänvisa till. Anekdoter håller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in