Citat:
Ursprungligen postat av
Barf
Debunkade inte ekbo den källan och du stod svarslös och ändå viftade med din avföring?
Nope, det stämmer verkligen inte.
Först och främst för att ekbo inte "debunkar" källor. Han bestämmer sig hur trovärdig en källa är utifrån hur väl det som sägs stämmer överens med hans egen uppfattning, exempelvis när han
bedömde en källa som trovärdig eftersom grafen hon presenterade stämde väl överens med hans egen levda erfarenhet kring när han köpte bostadsrätt.
Han bestämde sig för att ECB/ESRBs rapport var nonsens eftersom den rapporterade (helt korrekt) att bostäder i Sverige är övervärderade relaterade till inkomster och avfärdade därför källan på politisk grund.
Liknande försök gjordes nyligen med att avfärda rapporter om bostadsbrist från Hyresgästföreningen där ekbo försöker avfärda källan eftersom den är politiskt vinklad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Barf
Jag har till skillnad från dig läst på lite om div nationalekonomers bedömning av marknaden - och dom personerna verkar inte odelat positiva till tanken att vi befinner oss i en 25-årig bubbla. Jag länkade en rapport just till dig häromdagen. Inget facit på just din fråga utan mer av en folkbildande förståelse för hur marknaden(erna) ser ut.
Mhm, det är därför jag kan ge källhänvisning till rapporter, studier och faktiska källor som visar att bostäder är övervärderade medan du har...inget alls?
Roligaste var när någon av er drog upp Lars Svensson som exempel på att bostäder inte var övervärderade och helt och hållet missade att i hans rapport stod det uttryckligen att den
inte skulle användas för att diskutera prissättning på bostäder utan avser systemisk risk
Så har du någon källa alls som styrker det du säger?
Naturligtvis inte, källor är inget som du och de som delar dina åsikter jobbar med.
Mycket lättare att bara hitta på saker och tro att det övertygar någon som är bättre påläst.
Ser fram mot att se någon av er länka Jan Jörnmarks texter igen och presentera dem som fakta, lol. Skall bli väldigt kul att se hur ni skrapar tunnan ren efter en trovärdig källa
(Hint. Jörnmark är författare och historiker, inte ekonom.)