2026-03-17, 17:17
Medlem
Tog Hans Holmer befälet över utredningen för att bland annat se till att inga spår ledde vidare till statsapparaten?

Man använde ju väldigt mycket tid på PKK och kurder jämfört med andra uppslag.
Var jakten på PKK enbart till för att hitta en syndabock?

Han hade ju god kunskap om Säpo , han var ju chef på Säpo 1970-1976..
Citera
2026-03-17, 17:29
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Notera min hypotes att bankomaten ligger vid Sveavägen 44, cirka 50 meter från Dekorima. Då får du ett annat tidsschema.

https://wpu.nu/wiki/Ljubisa_Najic sålde korv till tre ungdomar i 25-årsåldern (Boforsarna ?) medan makarna Palme passerade bakom ryggen på ungdomarna.

Märk att jag skrev ett ?-tecken. Jag har inte i detalj utrett denna hypotes / scenario men det verkar rimligt. Samt att PU inte offentligt bekräftat vilka dessa ungdomar var.

Stämmer min hypotes så kan ett tidsschema med genomsnittstider för promenad och synkroniserade bankomattider belysa händelseutvecklingen.

Jag tycker att det är en helt rimlig hypotes.

Här har vi ett ungdomsgäng i samma åldrar som Boforsarna.
Två killar och en tjej precis som Boforsarna.
De befinner sig i tid och rum väldigt nära där Boforsgänget förväntas befinna sig.
Minst en i gänget var berusad precis som Boforsarna var.
De lämnade en ölsejdel vid korvkiosken. Boforsarna kom från Santa Clara Bierhaus. Inte helt osannolikt att någon av Boforsarna inte hann dricka upp eller ville fortsätta dricka öl på väg mot Kårhuset och sen lämnade den tomma ölsejdeln framme vid korvkiosken.

Boforsarna har dock inte berättat att de korsade Sveavägen och stannade till vid korvkisken. Men de var troligtvis rejält berusade och minns kanske inte allt helt rätt eller så tyckte de att det var oväsentligt att nämna vid förhören.

Det hade varit intressant och hört med dem nu om de minns att någon av dem tog med sig en ölsejdel när de lämnade Santa Clara Bierhaus. Om det var så då kunde man varit säker på att det var boforsarna som stannade till vid korvkiosken.
Citera
2026-03-17, 18:16
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tog Hans Holmer befälet över utredningen för att bland annat se till att inga spår ledde vidare till statsapparaten?

I så fall misslyckades han. Han fick ju sluta efter 11 månader. Hur kunde han se till att inga spår ledde vidare i en viss riktning? Det vore att överskatta hans förmåga. Han såg en chans att bli befordrad.

Citat:
Man använde ju väldigt mycket tid på PKK och kurder jämfört med andra uppslag.
Var jakten på PKK enbart till för att hitta en syndabock?

En amatör toppstyrde utredningen. Ingen som jobbade med Holmér verkar ha trott att han själv inte trodde att PKK var lösningen.
Citera
2026-03-17, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

De befinner sig i tid och rum väldigt nära där Boforsgänget förväntas befinna sig.
De lämnade en ölsejdel vid korvkiosken. Boforsarna kom från Santa Clara Bierhaus. Inte helt osannolikt att någon av Boforsarna inte hann dricka upp eller ville fortsätta dricka öl på väg mot Kårhuset och sen lämnade den tomma ölsejdeln framme vid korvkiosken.

Boforsarna har dock inte berättat att de korsade Sveavägen och stannade till vid korvkisken. Men de var troligtvis rejält berusade och minns kanske inte allt helt rätt eller så tyckte de att det var oväsentligt att nämna vid förhören.

Det hade varit intressant och hört med dem nu om de minns att någon av dem tog med sig en ölsejdel när de lämnade Santa Clara Bierhaus. Om det var så då kunde man varit säker på att det var boforsarna som stannade till vid korvkiosken.

Om (hypotes) makarna Palme mötte Boforsarna vid Najics gatukök kan vi ungefärligen skatta tiden till när sista uttaget vid Götabanken registrerades + genomsnittlig gångtid till gatuköket. Båda bankomaterna är synkroniserade.

Flyttar man mötet mellan makarna Palme och Boforsarna till östra trottoaren av Sveavägen blir gångtiden kortare.

Försiktigt räknat ger jag makarna Palme en och halv minut att korsa Sveavägen och komma till Dekorima.

Varför ställer sig en väntande mördare vid Dekorima TRE MINUTER innan mordet, och i så fall innan makarna Palme korsat Sveavägen?

Hade han övernaturliga förmågor och kunde se in i framtiden?

Eller, visste han att makarna Palme skulle komma till Dekorima?

Edit: Tänk igenom och hitta vad det är som inte stämmer.
Senast redigerad av Utredaren 2026-03-17 kl. 19:06.
Citera
2026-03-17, 18:41
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

Gunilla Dahlén och hennes vänner (E1096) kom från Kungsgatan och gick norrut på Sveavägen. De kom från ett annat Bierhaus. Sturehof.

Bra förslag.

Vore det inte för två tråkiga faktum.

De gick på den västra sidan av Sveavägen.

De passerade Tunnelgatan avsevärt tidigare än Björkmans sällskap.
Citera
2026-03-17, 18:57
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
I så fall misslyckades han. Han fick ju sluta efter 11 månader. Hur kunde han se till att inga spår ledde vidare i en viss riktning? Det vore att överskatta hans förmåga. Han såg en chans att bli befordrad.

En amatör toppstyrde utredningen. Ingen som jobbade med Holmér verkar ha trott att han själv inte trodde att PKK var lösningen.

Det är och förblir mycket spekulativt att någon med makt skulle vilja stoppa utredningen av mordet på Palme att hitta de rätta eller den rätta GM, vilka de än var. Vilket förstås inte är detsamma som att det alltid finns vissa känsliga fakta som anses inte borde bli allmän kännedom och som bör hållas inom t ex Säpo.

Som teori och allmänt spår var och är PKK plausibelt. Det kunde varit så. Därmed inte sagt hur troligt det i verkligheten är. Holmér såg nog möjligheten före problemet och satsade allt på att det var rätt häst. Liksom Krister Petersson metod långt senare. Men att göra så är vad jag förstår inte bra polisarbete.
Citera
2026-03-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel

OK.
Men trots allt är den första tiden i en mordutredning viktig.
Ju längre tiden går desto svårare blir det.
Citera
2026-03-17, 19:17
Medlem
Jag har en tanke som jag inte sett någon dryfta (har sökt). Men finns ju tydliga indicier på att Christer A spelade för mycket/var spelberoende. Har det tagits upp? För det första: den som vinner stort på V75 (då V65) har ofta spelat många gånger tidigare. En stor vinst är ofta en väg in i spelproblem för man vill uppleva vinsten igen. För det andra: När Christer A vann hade han spelat för 900 kr. Med dåtidens pengar är det en väldigt stor insats. Tyder på ett stort spelande redan. För det tredje: innan mordet verkar det som han sålt sin dyra soffa mot en billigare. Detta innan aktieraset dagen innan mordet. Dvs han var redan pank vilket tyder på spelberoende. För det fjärde: fortsatt ekonomiska problem.

Vet inte var jag vill komma med detta men om han spelade i alla fall varje lördag på V65 så var V65 på Bergsåker dagen efter mordet. Vore intressant att se om han lämnade in ett system då. Tror man kunde spela anonymt på den tiden men han hade väl en spelbutik nära bostaden han alltid gick till?

Kanske inget nytt men inte så inläst på allt.
Citera
2026-03-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StokeBoy
Jag har en tanke som jag inte sett någon dryfta (har sökt). Men finns ju tydliga indicier på att Christer A spelade för mycket/var spelberoende. Har det tagits upp? För det första: den som vinner stort på V75 (då V65) har ofta spelat många gånger tidigare. En stor vinst är ofta en väg in i spelproblem för man vill uppleva vinsten igen. För det andra: När Christer A vann hade han spelat för 900 kr. Med dåtidens pengar är det en väldigt stor insats. Tyder på ett stort spelande redan. För det tredje: innan mordet verkar det som han sålt sin dyra soffa mot en billigare. Detta innan aktieraset dagen innan mordet. Dvs han var redan pank vilket tyder på spelberoende. För det fjärde: fortsatt ekonomiska problem.

Vet inte var jag vill komma med detta men om han spelade i alla fall varje lördag på V65 så var V65 på Bergsåker dagen efter mordet. Vore intressant att se om han lämnade in ett system då. Tror man kunde spela anonymt på den tiden men han hade väl en spelbutik nära bostaden han alltid gick till?

Kanske inget nytt men inte så inläst på allt.

Har du läst i tråden om Christer A´?
Citera
2026-03-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Har du läst i tråden om Christer A´?

Sorry tar det där.
Citera
2026-03-17, 21:19
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Varför ställer sig en väntande mördare vid Dekorima TRE MINUTER innan mordet, och i så fall innan makarna Palme korsat Sveavägen?

Var har du fått uppgiften om att stunden en väntande mördare skulle ha befunnit sig vid Dekorima var ”TRE MINUTER innan mordet”? Vilket vittne har lämnat den uppgiften? ”Musikläraren” har väl t.ex. bara sagt att mördaren stod där, inte hur länge (?).
Citera
2026-03-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Var har du fått uppgiften om att stunden en väntande mördare skulle ha befunnit sig vid Dekorima var ”TRE MINUTER innan mordet”? Vilket vittne har lämnat den uppgiften? ”Musikläraren” har väl t.ex. bara sagt att mördaren stod där, inte hur länge (?).

Tack, åtminstone någon som är vaken i den här tråden.

Det var en retorisk fråga.

En retorisk fråga är en fråga som ställs utan att talaren förväntar sig ett svar. Syftet är istället att poängtera något, väcka tankar eller engagera lyssnaren.

Inge väntade i "tre minuter".

Inge sa att mördaren stod vid snedfönstret vid Dekorima.

Min tanke är att det var Dekorimamannen i brun skinnjacka som stod där någon/ett par minuter före mordet. Två finsktalande kvinnor talade med honom samtidigt som två andra kvinnor passerar dem norrut.

Det är detta par som Lisbeth Palme säger att de möter på Sveavägens östra trottoar. Se T116-00-L. Mitt antagande.

Dekorimamannen drogs sig inåt Tunnelgatan till porten Tunnelgatan 5 och de finsktalande kvinnorna kan ha tagit flera vägar därifrån.

Mitt scenario är att en bil kör från gatuköket och gör en U-sväng vid Tunnelgatan och släpper av mördaren som går fram och ställer sig vid snedfönstret.

Om jag inte missminner mig så säger Inge något om att han såg mördaren komma/gå till snedfönstret.

Du uppmärksammade "felet" som jag efterfrågade, det fanns ingen mördare vid Dekorima TRE MINUTER innan mordet, däremot en medhjälpare den s k Dekorimamannen.

PS. Du glömde ta med den avslutande frågan så jag upprepar den här

Edit: Tänk igenom och hitta vad det är som inte stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in