2026-03-16, 20:23
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Kom igen nu! Försök bestrid mina uträkningar som jag gjort tidigare. Först då kan jag ta dig på allvar.
Visserligen inte en uträckning men ett underlag.
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Förresten vekrar inte belåningen vara så stort problem som du vill göra gällande vid bostadsköp enligt den här fräscha artikeln (till skillnad mot dina):
https://www.di.se/debatt/hushallen-val-rustade-for-nya-bolaneregler/

"Statistik från Statistiska centralbyrån visar att den genomsnittliga belåningsgraden i Sverige ligger strax över 50 procent. Bland nya bolån ligger nivån visserligen högre, men fortfarande runt 60 procent."

Det räcker med om några ynka procent av bolånetagarna får svårigheter att betala tillbaka för att sänka bostadsmarknaden, inte troligt idag, inte osannolikt imorgon heller.
Den genomsnittliga belåningsgraden säger faktiskt inte mycket om stabiliteten på marknaden, kolla torskarna i marginalen, säg de 5 procent med högst belåningsgrad.

Citat:
Ursprungligen postat av FI
Cirka 47 procent av hushållen som köpte en bostad 2024 hade en belåningsgrad större än 80 procent, det vill säga drygt 2 procentenheter fler än 2023. Nästan 40 procent av bostadsköparna hade en belåningsgrad på 85 procent. 16 Också det en ökning på 2 procentenheter (se diagram 7).

https://www.fi.se/contentassets/324ca6f343e64a088c62e075b0edb8ef/den-svenska-bolanemarknaden_.pdf#:~:text=De%20nya%20l%C3%A5nta garna%202024%20tog%20n%C3%A5got%20st%C 3%B6rre,i%20storlek%20i%20f%C3%B6rh%C3%A5llande%20 till%20%C3%A5ret%20innan.

Med generösare regler lär gruppen ”tunga bolånetorskar” bli större, och med den växer också instabiliteten.
Jag tror inte på någon större nedgång i närtid, å andra sidan krävs bara en tuva för att välta lasset.
Citera
2026-03-16, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
"Varför blir du irriterad?" frågar han när han fått förklarat för sig flertal gånger att jag har noll intresse i att diskutera glädjekalkyler och att du inte förstår frågeställningen.
Extra roligt att du dessutom upprepar att du inte förstår frågeställningen och din önskan om att jag skall bemöta dina dumma glädjekalkyler, lol.

Och lär dig läsa, jag skrev att du tror dig vara så viktig eftersom du anser att jag måste bemöta dina efterblivna argument, besvara dina frågor och stärka "min sak" trots att du både saknar betydelse för mig och blivit motbevisad.
Motbevisning som du, exakt som jag sade, vägrar ta till dig eftersom du tror att dina kalkyler väger tyngre än företag som bokstavligt talat jobbar med analys av bostadsmarknaden...
Du får kämpa hur mycket du vill med detta och bevisbördan för att du har rätt ligger på dig, det är inte upp till mig att motbevisa dina dumma påståenden.

Och jag bryr mig om vem/vad du tar på allvar för att?
Du är en person som hängt på flashback sedan 2009, du misslyckas med att läsa en artikel på 1 A4 sida, du länkar artiklar som motbevisar ditt argument och du tror att din glädjekalkyl över att det går att köpa en bostad på något sätt motbevisar svårigheterna på bostadsmarknaden...
Ingen bryr sig om vad du tycker och du övertygar ingen som är bättre påläst än dig själv. Antingen så förstår du detta eller så gör du inte det, jag bryr mig inte om vilket men du förtjänar ingen uppmärksamhet eller att få dina "argument" bemötta för de är lika värdelösa som dina åsikter.

Du kom till mig och påstod att något var bevisat, du misslyckas sedan att bevisa det hela och på vägen bevisar du din inkompetens och att du inte förstår problematiken.
Du kanske borde överväga vem som skulle ta dig på allvar istället

Ännu en gång tar du upp glädjekalkyler utan att kunna visa på exakt vad i hans eller min kalkyl var en glädjekalkyl.

Vi fattar wallincus, livet blev inte inte som du hade tänkt dig och du har hittat en förklaringsmodell som heter "trasig bostadsmarknad" där allt är "för dyrt" och du vurmar för hur unga vuxna ska ha råd. Jag känner igen beteendet i ett av mina barn där mycket skylls på en imaginär person, skillnaden där är att barnet är 3 år gammalt. Ett tips i all välmening är att prata med någon professionell istället för att låda blodtrycket koka över där främlingar inte håller med dig på internet.
Citera
2026-03-16, 22:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
"Varför blir du irriterad?" frågar han när han fått förklarat för sig flertal gånger att jag har noll intresse i att diskutera glädjekalkyler och att du inte förstår frågeställningen.
Extra roligt att du dessutom upprepar att du inte förstår frågeställningen och din önskan om att jag skall bemöta dina dumma glädjekalkyler, lol.

Och lär dig läsa, jag skrev att du tror dig vara så viktig eftersom du anser att jag måste bemöta dina efterblivna argument, besvara dina frågor och stärka "min sak" trots att du både saknar betydelse för mig och blivit motbevisad.
Motbevisning som du, exakt som jag sade, vägrar ta till dig eftersom du tror att dina kalkyler väger tyngre än företag som bokstavligt talat jobbar med analys av bostadsmarknaden...
Du får kämpa hur mycket du vill med detta och bevisbördan för att du har rätt ligger på dig, det är inte upp till mig att motbevisa dina dumma påståenden.
Vad har du för problem

Och jag bryr mig om vem/vad du tar på allvar för att?
Du är en person som hängt på flashback sedan 2009, du misslyckas med att läsa en artikel på 1 A4 sida, du länkar artiklar som motbevisar ditt argument och du tror att din glädjekalkyl över att det går att köpa en bostad på något sätt motbevisar svårigheterna på bostadsmarknaden...
Ingen bryr sig om vad du tycker och du övertygar ingen som är bättre påläst än dig själv. Antingen så förstår du detta eller så gör du inte det, jag bryr mig inte om vilket men du förtjänar ingen uppmärksamhet eller att få dina "argument" bemötta för de är lika värdelösa som dina åsikter.

Du kom till mig och påstod att något var bevisat, du misslyckas sedan att bevisa det hela och på vägen bevisar du din inkompetens och att du inte förstår problematiken.
Du kanske borde överväga vem som skulle ta dig på allvar istället
Vad har du för problem Wallincus? Sök hjälp, i all välmening. Jag orkar inte med dig, din ostrukturerade rappakalja och ständiga personangrepp längre. Hej då.
Citera
2026-03-17, 00:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Ännu en gång tar du upp glädjekalkyler utan att kunna visa på exakt vad i hans eller min kalkyl var en glädjekalkyl.

Var er kalkyl Kalp-kompatibel?

Stockholm etta, 3m:

Insats 500k
Ränta 7% på 2.5m = 175k/år brutto 11k/mån netto
Amortering 3% = 75k/år = 6k/mån
Avgift 3k/mån

Summa boende 20k/mån

Sen vad KALP är 2026 vet jag inte men kanske 10k/mån

30k netto då för att det ska gå ihop, dvs en bit över medellönen.
Citera
2026-03-17, 07:15
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Med generösare regler lär gruppen ”tunga bolånetorskar” bli större, och med den växer också instabiliteten.
Jag tror inte på någon större nedgång i närtid, å andra sidan krävs bara en tuva för att välta lasset.
Det är det här som många inte verkar inse. Utan folk tittar på priser i lyxområden som Stockholms innerstad, grundande i vilda spekulationer kring de nya bolånereglerna. Men grejen är ju den att om du helt plötsligt kan få en större och finare lägenhet utanför tullarna så kommer även det påverka priserna innanför tullarna. Det finns ju ingen poäng att spendera miljoner man inte har för att ha lite kortare avstånd till jobbet.

Och EU:s oroligheter kring den svenska belåningen är befogad. Svenskar ska (enligt bankerna) sitta med lån hela livet, så vad händer vid en lågkonjunktur med höga räntor, varsel, flytt, separationer, osv. Jo, många kommer behöva sälja, samtidigt så kommer ingen köpa för ingen vill låna mångmiljonbelopp med höga räntor. Så priserna faller, nettotillgångarna för "tunga bolånetorskar" blir negativa, och de blir lämnade vind för våg för att de var dumma nog att ta lån de inte har råd med.
Citera
2026-03-17, 09:07
Medlem
https://www.booli.se/bostad/638418

Kometvägen, Täby 45m2.

Prishistorik:
2013-06-04: 1 510 000
2015-09-07: 2 450 000
2020-09-04: 2 385 000

Denna har nu publicerats flera gånger på Booli och legat ute i någon månad totalt, osåld på 2 350 000.
Det finns en fräschare bostad ännu högre upp, också osåld i 2+ månader för samma pris.
https://www.booli.se/bostad/638477

Stambyte i denna förening (Täbys näst största) med start 2030. Även om marknaden skulle gå upp fram tills dess lär detta dämpa priserna rejält just här. Det är alltså troligt att det dröjer till början av 2030-talet för att komma tillbaka till 2015-års priser, om ens då. Avgiften lär då kraftigt ha höjts.
Citera
2026-03-17, 09:45
Medlem
Epistemologens avatar
Om problemen i Hormuzsundet består några veckor till så kommer inflationen att dundra tillbaka med kraft. Det kommer nog inte att synas förrän om ett tag.

Om räntan sticker iväg igen med så lite som 25-50 punkter så kan det gå riktigt illa för svensk bostadsmarknad. Det är ett smärre mirakel att bubblan har överlevt Covid och Ukraina. Jag sticker ut hakan och säger att det är över nu, om det inte blir en extremt snabb lösning i mellanöstern. Vilket är osannolikt. Vi ska 30% ner från toppen, över en period om 2-4 år.

Så, nu har jag gissat, for the record! Någon som vill betta emot? Eller blir det det vanliga innehållslösa babblet om vad jag eller någon annan har skrivit på Flashback tidigare? Om hur förmögna världens mest skuldsatta folk är? Ni vet att bostadsmarknaden påverkas av fundamenta, inte kvaliteten på Flashbackinlägg?
Citera
2026-03-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Om problemen i Hormuzsundet består några veckor till så kommer inflationen att dundra tillbaka med kraft. Det kommer nog inte att synas förrän om ett tag.

Kriget kommer att pågå i flera månader till. Däremot så är ju Hormuzsundet öppet för trafik redan. Fartyg åker igenom det. Åtminstone kinesiska och indiska. Något turkiskt också hittils. Skulle inte förvåna mig alls om flera europeiska länder förhandlar fram rätt till passage för sina båtar inom några veckor.

Enda kravet verkar ju vara att oljan betalas med Yuan. Spelar ju ingen roll för oss om vi växlar våra euro till yuan istället för dollar innan betalning...
Citera
2026-03-17, 11:46
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Kriget kommer att pågå i flera månader till. Däremot så är ju Hormuzsundet öppet för trafik redan. Fartyg åker igenom det. Åtminstone kinesiska och indiska. Något turkiskt också hittils. Skulle inte förvåna mig alls om flera europeiska länder förhandlar fram rätt till passage för sina båtar inom några veckor.

Enda kravet verkar ju vara att oljan betalas med Yuan. Spelar ju ingen roll för oss om vi växlar våra euro till yuan istället för dollar innan betalning...

Det sköts på ett kinesiskt fartyg av misstag härom dagen. Innan det blir fred kommer försäkringsbolagen med största sannolikhet vägra risken, även om det är trafik som irans ledning godkänt formellt. Man ser den uppenbara risken att små oberoende iranska aktörer med dåliga underrättelser kan skjuta på fel fartyg. Så sundet är stängt. I princip ingen trafik. Några veckor till av det räcker för en rejäl inflationsinjektion.
Citera
2026-03-17, 12:02
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.booli.se/bostad/638418

Kometvägen, Täby 45m2.

Prishistorik:
2013-06-04: 1 510 000
2015-09-07: 2 450 000
2020-09-04: 2 385 000

Denna har nu publicerats flera gånger på Booli och legat ute i någon månad totalt, osåld på 2 350 000.
Det finns en fräschare bostad ännu högre upp, också osåld i 2+ månader för samma pris.
https://www.booli.se/bostad/638477

Stambyte i denna förening (Täbys näst största) med start 2030. Även om marknaden skulle gå upp fram tills dess lär detta dämpa priserna rejält just här. Det är alltså troligt att det dröjer till början av 2030-talet för att komma tillbaka till 2015-års priser, om ens då. Avgiften lär då kraftigt ha höjts.

De där säljs för 2m så givetvis blir det svårsålt med 2.4m.

Sen kan man ju undra varför en gammal sliten lägga ska kosta mer än nyproduktion.
Citera
2026-03-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Det räcker med om några ynka procent av bolånetagarna får svårigheter att betala tillbaka för att sänka bostadsmarknaden, inte troligt idag, inte osannolikt imorgon heller.
Den genomsnittliga belåningsgraden säger faktiskt inte mycket om stabiliteten på marknaden, kolla torskarna i marginalen, säg de 5 procent med högst belåningsgrad.

https://www.fi.se/contentassets/324ca6f343e64a088c62e075b0edb8ef/den-svenska-bolanemarknaden_.pdf#:~:text=De%20nya%20l%C3%A5nta garna%202024%20tog%20n%C3%A5got%20st%C 3%B6rre,i%20storlek%20i%20f%C3%B6rh%C3%A5llande%20 till%20%C3%A5ret%20innan.

Det är dock av de som köpte 2024. Tittar du på totalen är det inte så hög belåning. Och tittar du på hela befolkningen och nettoskuldsättning så är den nere på ca 17%.

Men frågan är lite intressant. Går det att beskriva ett kausalt förlopp som leder till en betydande nedgång i bostadsmarknaden?
Hur ser det i så fall ut?
Citera
2026-03-17, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Utan folk tittar på priser i lyxområden som Stockholms innerstad, grundande i vilda spekulationer kring de nya bolånereglerna.
Jag skulle gärna se att man talade lite om bostadsmarknaden utanför Stockholm. Men alla som gnäller över bostadspriser vill bara prata om de dyrare delarna i storstäderna. (Det handlar bara om att dom är arga över att just dom inte kan komma över en attraktiv bostad).

Skriver jag om något utanför de mest attraktiva delarna förbigås det med tystnad.

Citat:
Men grejen är ju den att om du helt plötsligt kan få en större och finare lägenhet utanför tullarna så kommer även det påverka priserna innanför tullarna. Det finns ju ingen poäng att spendera miljoner man inte har för att ha lite kortare avstånd till jobbet.
Finns andra saker som du viftar bort. För många är det status att bo på visa adresser. Och det är viktigt för dom. Titta bara på hur Wallincus, LTO och slemhog avfärdar de flesta områden.

Citat:
Och EU:s oroligheter kring den svenska belåningen är befogad.
Och det har du kommit fram till hur?

Citat:
Svenskar ska (enligt bankerna) sitta med lån hela livet, så vad händer vid en lågkonjunktur med höga räntor, varsel, flytt, separationer, osv.
Var säger bankerna det???
Det där har du bara fantiserat ihop.

Citat:
Jo, många kommer behöva sälja, samtidigt så kommer ingen köpa för ingen vill låna mångmiljonbelopp med höga räntor. Så priserna faller, nettotillgångarna för "tunga bolånetorskar" blir negativa, och de blir lämnade vind för våg för att de var dumma nog att ta lån de inte har råd med.
Det där har fantiserats om länge. Men minskar folkmängden i dyrare områden vid lågkonjunkturer?

Det där du skriver är på samma nivå som att en del varit övertygade om att folk skulle lämna tätbebyggelse och flytta ut på landet. Det har varit deras övertygelse, men det är inte vad som händer.

Folkmängden i Stockholm ökar och den minskar i de flesta andra län.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in