2026-03-16, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHILIEXPLOSION
Mina tankar efter de första fyra avsnitten:

Ibbe och Aniela: Jättegulliga.

Lars-Erik och Ronja: Tyckte först att han borde ha valt den kristna tjejen, men ändrade mig då det kändes som L-E:s och Ronjas kemi var bättre med genuin värme och mycket skratt. De tycktes acceptera varandras olikheter och från min TV-soffa uppfattades känslorna i kapslarna som ömsesidiga. Det måste även L-E ha varit övertygad om när han öste på med diverse kärleksbetygelser. Att Ronja blev kylig och en helt annan person efter hans ”Jag älskar dig” måste väl helt tillskrivas hennes tidigare trauman. Missförstå mig rätt: det kan bli pressande och rentav äcklande med alltför mycket komplimanger (t ex ”Mitt hjärtas fröjd och eviga längtan-mannen), särskilt om man inte är på samma känslomässiga plats själv, men hur många LiB-män har man inte tidigare sett som agerat likadant, t ex Karins Niklas som svenskt exempel. Många deltagare säger ”Jag älskar dig” redan i kapslarna (nu pratar jag även internationellt). Därför tycker jag inte att L-E ska dömas hårt. Sen verkar han ha svårt att läsa in situationen i sitt förblindande känslorus och han försöker nog mest övertyga sig själv när han går runt och berättar hur bra allt känns och hur lika de är. Men inte är det konstigt att han reagerar på att Ronja enbart pratar med övriga deltagare och inte ger honom en sekunds uppmärksamhet på den gemensamma festen? Det hade väl vem som helst som endast spenderat någon dag med sin nya partner reagerat på? Och hur konstigt är det inte att hon berättar om sina tidigare trauman och hur problematiskt hon upplever L-E:s lovebombing för Aron innan hon säger det till sin partner? Tyvärr känns det som att hon målade upp en felaktig bild av sig själv i kapslarna och i mina ögon framstår hon nu enbart som kall. Om man nu har obearbetade traumatiska erfarenheter bör man tänka efter en extra gång innan man deltar i ett TV-program som går ut på att snabbt känna kärlek och att gifta sig inom nån månad.

Fabian och Ellen: Ellen verkar ju egentligen så gullig och klok. Därför var det helkonstigt att hon inte genast bröt med Daniel efter hans extremt märkliga resonemang om att en människas djup hänger ihop med trauman och hur han ställde henne mot väggen: ”Jag vill ha ett svar!”. Fabian kändes som det enda tänkbara alternativet, dock kände man inga romantiska vibbar genom TV-rutan, utan det var mer som om hon kände sympatier och pratade till honom som till ett litet barn. Men varför lät hon honom fria innan hon sa ”Nej”? Var det att hon inte attraherades av hans utseende eller hade hon bestämt sig innan? Den mest plågsamma scen jag sett på reality-TV.

Ludvig och Camilla: Han skulle ha valt den andra tjejen, då de kändes mer kompatibla. Valde han bort henne för att hon ställde honom mot väggen gällande de dubbla presenterna och hon därför kändes mer konfliktsökande? Var det precis den strategin Camilla hade, dvs att först diskutera upprört och elda upp den andra tjejen för att sen gå in till Ludvig och vilja ”fokusera på glädjen” och framstå som den lättsamma? Exakt hur relationsmässigt och känslomässigt omogen hon är framkommer tydligt under utlandsresan. Hon ska givetvis inte ha någon fysisk kontakt med honom som inte känns ok, men något säger mig att hon är oförmögen att sätta sig in i partnerns perspektiv överhuvudtaget. Hon försöker inte ens, utan tystnar när han försöker starta en dialog och väljer att sola i stället. Kom igen, programkonceptet går ut på att ni har några veckor på er att lära känna varandra ordentligt och då prioriterar man umgänge och samtal.

Aron och Angelica : Gulligt par. Nu ska fokus inte ligga på utseende, men jag måste bara dementera det någon tidigare kommenterade om att hela Sveriges kvinnliga befolkning skulle uppfatta honom som ursnygg. Hans längd kan absolut uppfattas som attraktiv, men ansiktsdragen är väl inte märkvärdiga alls?

Daniel och Johanna: Var ska man börja? Först och främst är det inte konstigt att Daniel är 43 år och fortfarande singel. Tydlig narcissist och utifrån scenen där han avkrävde Ellen svar är det uppenbart att han även kan bli riktigt obehaglig och utöva psykisk misshandel. Han pratar konstant, men med mycket lite substans - ett enda ytligt säljprat. En av de största red flagsen hos människor är oförmåga att ställa frågor och visa nyfikenhet för andra. Johanna lägger gång på gång upp för följdfrågor, men Daniels följdkommentar kopplas alltid till honom själv, alternativt att han byter samtalsämne. ”Tsatsiki” liksom. Jag upplever honom som känslomässigt omogen och socialt handikappad. Här har vi den personlighetstyp som Ronja genuint skulle kunna bli orolig för gällande initial lovebombing som sedan övergår i uppbrott eller en toxisk relation. Johanna verkar gullig. Förstår fullständigt att hon är på dåligt humör och det är sannolikt därför Daniel uttryck att han vill lämna. Han kan dock inte se sin egen roll.

Håller med så mkt!
Citera
2026-03-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfik007
Jag är inte rasist, men.....Man ska ju vara villig att spela rysk roulette om man väljer Dannette i ett sånt här koncept. Man kan ju argumentera för att det inte finns lika många snygga svarta tjejer i Sverige som i USA och England exempelvis. Därför kan man ju som deltagare tänka att oddsen är väldigt dåliga på att just denna afrikanen, bakom just denna vägg är någon man skulle vilja fria till. Undantaget är väl om man är en hopplös romantiker som Fabian.

Instämmer helt! För sånt är faktisk ytterst relevant.
Citera
2026-03-16, 20:12
Medlem
nickenyfik007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samson87
Instämmer helt! För sånt är faktisk ytterst relevant.

Ja är det någonting Love is Blind har konstaterat är det ju att kärleken inte är blind.
Citera
2026-03-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfury
Exakt!!
Uttrycket "red flag" är dessvärre på tok för urvattnat nu för tiden men L-E är THE red flag (!).
Jävligt obehaglig snubbe, som försöker gaslighta den andra HELA tiden!
Han är en sån där som folk runt omkring tycker är "så himla trevlig" men innanför hemmets väggar ägnar sig åt såväl psykisk som fysisk misshandel.

Jag vet ingenting om L-E eller hans bakgrund. Det kan hända att han är obehaglig. Men det övergår mitt förstånd att ni är flera som utifrån det ni hittills sett uppfattar honom som obehaglig. Då funderar jag på om ni påverkas av Ronjas uttrycka farhågor utifrån hennes tidigare trauma.
Det jag ser är en djupt troende person, vilket förstås i vissas ögon är galenskap i sig. Jag tycker att radikala och sekteriska trosinriktningar är obehagliga, men hittills har jag inte hört sådant från honom (det mest extrema är väl att han håller sig från sex, vilket är ovanligt bland många nutida kristna).

Jag ser även en romantiker som inte öser mer
kärlek över sin partner än många andra som deltagit i LiB genom åren. Han uppfattade nog helt enkelt att hans starka känslor var besvarade och söker respons.

Jag ser någon som helt rimligt på ett försiktigt sätt försöker framföra att han kände sig bortglömd under den gemensamma festen. Det är inte konstigt att han reagerar på att hans partner inte vill spendera en sekund med honom. De har nyss träffats på riktigt och längtat (åtminstone han) efter att ses bortom väggen.

Att baserat på detta tillsammans med vad man anser är ett övertrevligt sätt kalla hans agerande för gaslighting och psykisk misshandel anser jag vara en ful- och övertolkning utan dess like.
Hur kan man reagera på L-E:s beteende framför Daniels, som på ett tydligt sätt uppvisar allt det där som ni beskriver och borde kunna finnas med i undervisningsmaterial om narcissister?

Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Han är inte direkt känd i Norrköping för sin briljans, i något. Han har garanterat någon typ av känslomässig störning. Han är urtypen av snubbe som vill ha en fru som tar hand om hemmet, är tyst och går med på att deras gemensamma liv går efter hans schema/intressen

Berätta allt! Tidigare relationer? Beteende?
Citera
2026-03-16, 21:10
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Han är inte direkt känd i Norrköping för sin briljans, i något. Han har garanterat någon typ av känslomässig störning. Han är urtypen av snubbe som vill ha en fru som tar hand om hemmet, är tyst och går med på att deras gemensamma liv går efter hans schema/intressen

Ha, ha, är den där narcissisten ökänd i Norrköping .
Och så gör han bort sig för hela Sverige, där han avslöjat att han är totalt socialt inkompetent ihop med att han har en enorm aggressivitet inom sig.
Snickrar ihop en teori "vad som är djupt" i en samtalssituation som är helt uppåt väggarna, där han befinner sig mentalt på en 1-årings nivå.
Och på den teorin gastar han
"SVARA PÅ MIN FRÅGA? JA ELLER NEJ?" Psykfall säger jag.
Hela han är ett trauma.
Är det något han behöver, så är det psykolog.

Jag anser att han begår misshandel redan där genom kapslarna på henne. Någon som han inte ens känner. Läskigt.

Han verkar bära på en enorm aggressivitet, när det är något som går emot honom. Och något så fruktansvärt självupptagen och socialt inkompetent.
Citera
2026-03-16, 21:11
Medlem
Ludvig och Camilla känns ju verkligen inte kompatibla då hon ser ut som hans äldre storasyster. Ludvig borde skaffa skägg så kanske han hade närmat sig utseendemässigt.

AI Bild med skägg vs utan:
https://ibb.co/4gXcgG2F
Citera
2026-03-16, 21:31
Medlem
nickenyfik007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsic
Ludvig och Camilla känns ju verkligen inte kompatibla då hon ser ut som hans äldre storasyster. Ludvig borde skaffa skägg så kanske han hade närmat sig utseendemässigt.

AI Bild med skägg vs utan:
https://ibb.co/4gXcgG2F

Det hade helt klart gjort honom en stor tjänst.
Det är dock inte inte bara skägget som är redigerat på bilden. Solbränna, vitare tänder, vågigare hår och en mer framtränade käke (som gömmer sig under skägget)
Citera
2026-03-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azonto
Hon är ju mer lik typ Eva Röse, så säg det till frugan istället!

Eller prussiluskan i gamla pippi långstrump filmerna!
Citera
2026-03-16, 21:58
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azonto
Hon är ju mer lik typ Eva Röse, så säg det till frugan istället!

Hon är inte någonstans lik Eva Röse.

Det är en ung Jessica Zandén hon är lik.
Citera
2026-03-16, 22:24
Medlem
Ok bara tittat till avsnittet där Fabian och den brunhåriga träffas IRL, men måste ändå säga mina åsikter.

Ok varning för spoilers om man inte sett det avsnittet.

Daniel - Röd flagga över att vädra sin kränkthet över att inte kunna manipulera damer med nåt trauma. Jag vet inte Daniel, finns det INGET annat hos dig som du kan bonda med en kvinna över? Obegripligt att nån valde karln.

Den lille blonde - Full respekt för att vad som låter som obehandlad ADHD är jobbigt, men det är ganska osexigt att framföra det ungefär "jag har svårt att fokusera. Vad hette du sa du?"

Ibbe och Aron - Håller låg profil hittills men verkar gulliga.

Fabian - Ger mig moderskänslor vilket säkert säger en del om varför han inte får till det.. Men så gullig! Blev rent av arg på den mörkhåriga för att hon krossade honom.

Lars Erik - Supersnygg men verkar skum på riktigt. Jag hade lagt benen på ryggen.

Ronja - Verkar charmig. Skulle kunna haft henne som kompis.

Den blonda från Australien - Verkar snäll men otroligt ointressant när hon pratar.

Den brunhåriga som dissade Fabian - Verkar smart men lite präktig. Och BIG shitlist nu efter att ha dissat Fabian när han bokstavligen står på knä. Man tar ett sånt beslut i kapslarna, eller efter en tids kemilöst äktenskap. Man gör det INTE när man redan sagt ja och snubben friar rakt framför dig. Skäms.
Senast redigerad av Ariadnee 2026-03-16 kl. 22:27. Anledning: .
Citera
2026-03-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHILIEXPLOSION
Jag vet ingenting om L-E eller hans bakgrund. Det kan hända att han är obehaglig. Men det övergår mitt förstånd att ni är flera som utifrån det ni hittills sett uppfattar honom som obehaglig. Då funderar jag på om ni påverkas av Ronjas uttrycka farhågor utifrån hennes tidigare trauma.
Det jag ser är en djupt troende person, vilket förstås i vissas ögon är galenskap i sig. Jag tycker att radikala och sekteriska trosinriktningar är obehagliga, men hittills har jag inte hört sådant från honom (det mest extrema är väl att han håller sig från sex, vilket är ovanligt bland många nutida kristna).

Jag ser även en romantiker som inte öser mer
kärlek över sin partner än många andra som deltagit i LiB genom åren. Han uppfattade nog helt enkelt att hans starka känslor var besvarade och söker respons.

Jag ser någon som helt rimligt på ett försiktigt sätt försöker framföra att han kände sig bortglömd under den gemensamma festen. Det är inte konstigt att han reagerar på att hans partner inte vill spendera en sekund med honom. De har nyss träffats på riktigt och längtat (åtminstone han) efter att ses bortom väggen.

Att baserat på detta tillsammans med vad man anser är ett övertrevligt sätt kalla hans agerande för gaslighting och psykisk misshandel anser jag vara en ful- och övertolkning utan dess like.
Hur kan man reagera på L-E:s beteende framför Daniels, som på ett tydligt sätt uppvisar allt det där som ni beskriver och borde kunna finnas med i undervisningsmaterial om narcissister?

Berätta allt! Tidigare relationer? Beteende?

Jag tycker nog att vibbarna runt hur L-E agerade och kommunicerade under festen och direkt efter kan uppfattas som obehagliga. Det är mycket möjligt att han inte menar något illa men just hur han på festen satt med ett smug face och sade att allt var toppen och att det var jättekul hur hon valde att prata med andra och han själv var likadan när det var uppenbart att han led där och då. Självklart kan ha känt sig butthurt men just hur han sedan tog upp det med henne och mitt i allt sade hur han ville hon skulle agera publikt nästa gång, just hur han lade fram det resonemanget var rätt obehagligt tyckte jag och kan tolkas som han nästan känner någon form av ägandeskap.

Över huvud taget pratar han rätt konstigt kring kärlek och hur starkt han känner, känns inte som hans verkliga känslor utan mer att han läst en instruktionsbok från tidigt 1900-tal kring hur män skall säga till sin fru för att locka in dem och hur hon sedan skall finnas där å mannens villkor. Jag hoppas jag har fel för han var rätt reko i poddarna även om han som sagt kommunicerar lite tillgjort.

När det gäller Daniel så tyder hans skrävel och oförmåga att lyssna på vad motparten faktiskt säger att han nog har en väldigt dålig självkänsla och samtidigt någon form av sårbar narcissism. allt handlar om honom och han tror han kan styra och få allt som han vill, så fort han får mothugg så blir han motvals och måste vinna tillbaka situationen, dels i poddarna hur han försvarade sig när han blev dumpad av Ellen genom att säga att han tänkte göra slut med henne. Nu på resan känner han väl att det går åt fel håll och att Johanna inte längre är lika intresserad varvid han hintar med att han funderar på att hoppa av i förebyggandes syfte så om hon nu vill göra slut så vann han spelet igen, eftersom det ju var det han låtsas att han ville.

Hela den där delen med att han trodde man var tvungen att vara med om trauma för att prata om något djupt och hur han reagerade runt det var också väldigt intressant. Speciellt när han tidigt skrattade hånfullt och sade att prata djupt och gå till en psykolog är det sista han behövde då han är så lyckad och lycklig. Med tanke på hur han missförstår folks avsikter och överskattar sin egen förmåga och som jag tolkar det varit mer eller mindre singel i 43 år trots ett ändå fördelaktigt utseende så finns det nog en hel del intressant att gräva fram där utöver det vi redan sett här. Bra TV hur som helst men en person som jag aldrig skulle vilja ha i min omgivning.

När det gäller Ludwig så är det uppenbart att hon saknar attraktion. Bara en tidsfråga innan hon vågar säga något men polletten borde ramlat ned hos honom redan för ett tag sedan. Sedan agerar hon väldigt kallt och konstigt men det kanske är en rimlig reaktion när man inte vet hur man skall lägga fram det.

Sjukt svårt för oss att föreställa oss en situation där man blivit inkastad i ett experiment som triggar någon form av tävlingsnerv och i detta då känner att man hittat en intressant person och när man sedan ser den så vill man bara springa. Väldigt tuff sits.

Sedan är det kanske ännu konstigare där. att hon på 33 år och med hennes utseende aldrig haft en partner. Det måste ju funnits 1000 tillfällen för henne tidigare men något som gjort att inte hon velat comitta sig. Hon har ju själv varit inne på sitt eget flyktbeteende. Det kommer ALDRIG bli något mellan dessa men de är nog bara fel för varandra och skulle kunna matcha med någon annan bättre partner.

När det gäller Fabian och Ellen så var det riktigt plågsamt att se. Jättejobbigt för båda och jag led verkligen med Fabian som såg ut att gå sönder. Först alla hans glädjeyttringar i podden och sedan kontrasten när han gråtande tog sig mot hjärtat. Hemskt men återigen, bra TV.

Måste ändå säga att det är intressant att så många börjar störa sig på sin partner redan efter 1-2 dagar i en relation, de flesta brukar ju ändå försöka visa sig från sin bästa sida och ha stor förståelse för tillkortakommanden då. Dessutom iväg på en betald lyxsemester, hur hade det då blivit om de varit hemma i ett gråmulet Sverige och fullt upp på jobb.

Ser fram emot mer drama i kommande avsnitt. Även för de som är harmoniska nu när det kanske kommer till kritan kring var de skall bo och vilka vänner de skall umgås med. Det är en sak att säga att man kan tänka sig att flytta där inne i podden men när det blir skarpt läge måste det ju kännas rätt
Citera
2026-03-16, 23:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogfury
Vita tubsockar?!
Stilen kanske inte sitter just DÄR

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Överlag, får jag bara säga att jag verkligen gillar Aniela och Ronja? Kvinnor man gärna varit vän med, känns det som. Påminner mig om några av mina gamla tjejpolare faktiskt. Hängt ihop i vått o torrt.

Sen gillar jag verkligen Ludwig även om han är för ung/omogen för detta projekt. Han vill ju verkligen inte såra nån.
BÅDE han och Camilla har en sak gemensamt - de vill bara bli älskade! Blev tyvärr lite fel mix där.

Hoppas Ibbe inte är för tråkig för Annie, Aniela. Jag hoppas att deras affär blir en passionerad sak, annars riskerar det pysa som en ballong som smygfiser.

Synd att vi inte fick följa Agnes och Oskar, som förlovade sig och gjorde en egen Cypernresa efter poddarna. Såg dem på tiktok.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2026-03-16 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in