Citat:
Ursprungligen postat av
Tavastehus
Säkert vanligare tvärtom. Det är väldigt mycket liberal-med-blogg-på-Blogger-tjugohundrafem över att vara drogliberal idag. Tendensen är snarare att knarkare bör få ett batongslag i pallet och buras in - för sin egen skull och andras.
Låter som önsketänkande från din sida.
Citat:
Ursprungligen postat av
Umarell
Jag tycker att det är bra som det är. Kriminaliteten måste bekämpas för sig, den hittar annars alternativa intäktskällor. Det är en falsk bild att den är beroende av droghandel. Ja, det kostar att bekämpa knarket, men det är värt det. Ett fåtal får lida medan ett stort antal hålls undan från bruk och missbruk. Det man borde göra är att jaga fest- och förstagångsknarkare mer och vara ”snällare” mot vanemissbrukare. De senare är ändå förlorade, om de inte själva kommer på den ljusa idén att lägga av.
Knarket är inte negativt bara för att det blivit stämplat som det av en hjärntvättad generation av människor. Narkotikapolitiken däremot orsakar enorm skada och skapar de kriminella som ni vill bekämpa. Jag köper inte att endast ett fåtal får lida. Mängden lidande som en konsekvens av er förda politik verkar snarare bara öka och öka, och hela samhället blir en sämre plats på grund av den. Ni är extremister utan att fatta det. Och vem är du att bestämma att ett fåtals lidande är ok? Är det här verkligen den bästa lösningen ditt sinne kan skapa?
Till trådens ämne:
För min del har jag alltid haft en någorlunda koll sen grundskolan om att skolans antiknark-snack var något som bara var informativt och överdrivet för att barn skulle ta in det extra väl och inte hamna i de banorna. Jag hade då ingen koll på hur extrema Sverige var i sin propaganda på den tiden, men jag hade tillgång till internet så jag kunde själv läsa på om de här ämnena och märka av överdrifterna. Jag var en renhets och sundhetsmänniska som levde spartanskt och hatade cigaretter, så droger var ändå på en värre nivå för mig.
Jag hade en period i livet där jag hamnade i så dåligt tillstånd mentalt och fysiskt på grund av en långvarig depression och ätstörningar och andra problem. Jag drogs med de här problemen i flera år. Till slut fick jag chans att prova på cannabis, vilken i princip tog bort alla mina ätstörningar nästan direkt och gjorde livet mer drägligt att leva, samt hjälpte med sömn och generell livsmotivation.
Svamp botade i princip min långvariga depression efter en extremt tuff natt i ett hotellrum i Amsterdam.
Både i fallet med cannabis och hur det hjälpte min kropp fysiskt att må bra, samt hur det hjälpte med livslusten, samt fallet med svamp och hur det över en natt lyckades ta kål på en depression som jag bärt med mig i 6+ år kom som en chock och fick mig att inse hur mycket de här sakerna kan hjälpa sjuka människor, men hur skadlig den förda politiken är då den garanterar att människor som jag aldrig skulle fått den hjälpen de behövde om de inte hade hittat dessa saker på egen hand. De som står bakom dagens narkotikapolitik skulle hellre föredra att jag led igenom resten av livet eller droga ner mitt sinne med deras godkända läkemedel som är mycket skadligare och med sämre verkan än naturalternativen.
I mitt fall vet jag inte ens om jag skulle vara vid liv idag om jag inte valt att vara öppen för att prova de här sakerna.