2026-03-16, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Jag tycker att det är bra som det är. Kriminaliteten måste bekämpas för sig, den hittar annars alternativa intäktskällor. Det är en falsk bild att den är beroende av droghandel. Ja, det kostar att bekämpa knarket, men det är värt det. Ett fåtal får lida medan ett stort antal hålls undan från bruk och missbruk. Det man borde göra är att jaga fest- och förstagångsknarkare mer och vara ”snällare” mot vanemissbrukare. De senare är ändå förlorade, om de inte själva kommer på den ljusa idén att lägga av.
Och eftersom det inte gör någon skillnad för kriminella om deras möjlighet att sälja vissa droger hindras av polisen eller av att kunderna hellre köper av någon annan så är legalisering, enligt din logik (om du nu inte tycker att mindre skatteintäkter, mer våld och slöseri av skattebetalarnas (polisens) resurser är något positivt) ett mycket bättre alternativ eftersom legalisering ökar skatteintäkter (till skillnad från kriminalisering som minskar/slösar) och gör att polisen inte behöver jaga hundratusentals "kriminella" vars enda "brott" är att frivilligt använda vissa droger och istället lägga resurserna på brott med faktiska offer.

Du skriver "Kriminaliteten måste bekämpas för sig, den hittar annars alternativa intäktskällor" så enligt dig så hittar kriminella andra inkomstkällor oavsett om det är kriminalisering eller legalisering som hindrar deras möjlighet att sälja vissa droger.

Varför ska vi kriminalisera hundratusentals vanliga människor helt i onödan och ge polisen skattemiljarder bara för att bekämpa det istället för att lägga miljarderna på något vettigt, t.ex skola, vård, infrastruktur?
Senast redigerad av vod 2026-03-16 kl. 14:40.
Citera
2026-03-16, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
I mitt fall vet jag inte ens om jag skulle vara vid liv idag om jag inte valt att vara öppen för att prova de här sakerna.

Tack för att du delar.

Min bästa kompis hittade mig i ett självmordsförsök. Då vågade hon för första gången gå hem och hämta gräs för att kunna sträcka fram en gås och sa ”prova två bloss, gillar du det inte så hjälper det dig att ta livet av dig och jag lovar att gå.” - Well played.
Jag skulle ju ändå dö inom en timme, så vad spelade det för roll om jag provade då?
Jag tog tre bloss för att få bli lämnad ifred, jag hade längtat så länge till slutet att ingen kan förstå, och jag har inte sätt skymten av en depression sedan dess, även om jag är nykter idag och framöver så ska jag aldrig glömma vad som räddade mitt liv, såväl den kvällen som de följande åren utan depressionen.
Från att hänga i snaran, till att skratta helt hysteriskt.
Tre bloss som förändrade precis allt.
Cannabis räddar fler liv än man tror.
Senast redigerad av Jubeli 2026-03-16 kl. 17:16.
Citera
2026-03-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Tack för att du delar.

Min bästa kompis hittade mig i ett självmordsförsök. Då vågade hon för första gången gå hem och hämta gräs för att kunna sträcka fram en gås och sa ”prova två bloss, gillar du det inte så hjälper det dig att ta livet av dig och jag lovar att gå.” - Well played.
Jag skulle ju ändå dö inom en timme, så vad spelade det för roll om jag provade då?
Jag tog tre bloss för att få bli lämnad ifred, jag hade längtat så länge till slutet att ingen kan förstå, och jag har inte sätt skymten av en depression sedan dess, även om jag är nykter idag och framöver så ska jag aldrig glömma vad som räddade mitt liv, såväl den kvällen som de följande åren utan depressionen.
Från att hänga i snaran, till att skratta helt hysteriskt.
Tre bloss som förändrade precis allt.
Cannabis räddar fler liv än man tror.

Det är otroligt vilken skillnad det kan göra att bara röka en gås och hela sinnestillvaron kan ändras till den grad att något man dragits med i år helt plötsligt kan luckras upp för första gången. Cannabis är verkligen en gåva till människor från naturen självt, men i vår ignorans förstår vi inte potentialen och är rädda för det okända, så vi förbjuder det. Det är ett privilegium att ha den sortens vänner som du hade den kvällen. Det skulle lika gärna kunnat slå fel, speciellt med tanke på din sinnesstämning just då. Jag är glad att det funkade för dig.

Räckte den gången för att få dig ur depressionen eller fortsatte du ett tag, för att sen sluta?

Jag behöver inte heller något idag för att klara mig. Förändringarna som skedde då har stannat med mig sen dess och oavsett hur tuff tillvaron blir känner jag att jag kan möta livet nu. Jag har i perioder överdrivit bruket för att jag uppskattade rökat så mycket, framför allt då det hjälpte med aptiten och träning, samt fick mig att må bra överlag och inspirerade mig till mycket i livet, men inser att det bästa är att vara avhållsam och bruka det sporadiskt och sparsamt.

Jag kände mig som levande död innan, och agerade bara som en robot och följde bara min programmering med jobb och sånt, men hade kraschat mentalt. Jag var högpresterande så det funkade någorlunda, men det var inte ett liv värt att leva, och det var som att de upplevelserna öppnade upp en annan sida av mig som bara var avstängd en stor del av mitt liv. Efter det har jag kunnat uppskatta livet igen, och framför allt naturen. En sida av verkligheten som jag hade svårt att märka av.
Senast redigerad av dalavita 2026-03-16 kl. 18:07.
Citera
2026-03-16, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Räckte den gången för att få dig ur depressionen eller fortsatte du ett tag, för att sen sluta?

Det är sannerligen det vackraste och mest otroliga jag upplevt.
Jag rökte några år. Aldrig i ett missbruk utan alltid i ett kontrollerat bruk.
Jag kommer aldrig sluta helt. Och jag längtar fortfarande tills jag röker nästa gång även om jag håller upp några månader i gången då polisen fått vittring på stans enda gräspundare 😂
Vi har inte gräs i stan, vilket gör att polisen dyker upp hos mig så fort någon känner lukten.(Det är en liten stad och självklart ringer alla polisen när det luktar skumt)
Jag har varit helt avhållsam sen 31/12 och får röka en jolle sista mars för att sen hålla upp igen.
Tyvärr främst under sommaren, tydligen blir alla poliser helt galna då. Lite som varulvar under fullmåne.

Jag är glad för din skull att du fått uppleva det du med!

Det är en ära att få uppleva något så fascinerande och otroligt.
Och jag blir lycklig i hela kroppen bara av att tänka på hur det känns där och då.
Senast redigerad av Jubeli 2026-03-16 kl. 19:29.
Citera
2026-03-16, 19:32
Medlem
Har alltid varit mer eller mindre för en mycket mer tillåtande narkotikapolitik. Även om jag själv endast prövat cannabis och troligen stannar där så tycker jag att människor ska få göra vad dom vill med sina kroppar så länge dom inte skadar någon annan.
Citera
2026-03-16, 19:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Har alltid varit mer eller mindre för en mycket mer tillåtande narkotikapolitik. Även om jag själv endast prövat cannabis och troligen stannar där så tycker jag att människor ska få göra vad dom vill med sina kroppar så länge dom inte skadar någon annan.

Snyggt!!
Det krävs en särskild svaghet hos människan för att man ska anse sig vara berättigad att bestämma över andras val och liv.
Citera
2026-03-16, 22:39
Medlem
LonelyHardstylers avatar
Egentligen har jag aldrig varit riktigt emot men har också blivit påverkade av propaganda. Jag svängde helt när jag började festa i Nederländerna. Helt motsatt kultur till Sverige där man försöker ge stöd istället för att kriminalisera. Jag märkte ganska snabbt att det var fler påverkade men det fanns mindre problem bland brukare än här. Sen legaliserade Tyskland och man ser vilken skillnad det blir kulturellt väldigt snabbt (har tyska kopplingar själv). Sen tänker jag också hur mycket pengar alla gäng tjärnar varje dag bara med cannabis och hur många brukare behöver leva ett ensamt och jobbigt liv. Helt fruktansvärd och man behöver göra nått åt det i detta landet som egentligen alltid vill vara förebild i allt. Så jag skulle säga det krävdes inte mycket för mig att bli liberal inte bara i droger men också i andra frågor. Om man är vuxen ska man få bestämma över sin kropp själv inte staten. Det tycker jag är nästan en mänsklig rättighet. Sen om man vill ha hjälp ska det finnas tillgänglig och man ska kunna prata öppet om det utan någon tabu.
Senast redigerad av LonelyHardstyler 2026-03-16 kl. 22:45.
Citera
2026-03-30, 22:49
Medlem
Jag var aldrig emot egentligen, tycker alla ska ha rätten att göra vad de vill med sina kroppar, ta vilka droger som man känner för.

MEN det som fick mig att anse att det är AKUT att legalisera är att om vi legaliserar droger, dödar vi alla gängkriminellas verksamhet över en natt.

De kan erbjuda halva priset, fan INGEN skulle gå till en illegal langare om man kunde köpa lagligt på "drog-systembolaget". Deras business dör över en natt.

Och då händer 1 av 2 saker med varje drogkriminell.
1. De tar tag i sina liv och skaffar vanliga jobb = WIN
2. De börjar med grövre brottslighet, som man enklare kan stoppa, enklare utvisa, enklare fängsla = WIN, jag menar, nu skjuter gängen på varandra, ingen bryr sig så mycket. Börjar de råna gemene svensk då jävla ska ni se att det händer något och dessa parasiter försvinner snabbt!

Som sagt win-win!

Hatar ni kriminalitet, legalisera!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här