Citat:
Ursprungligen postat av
Umarell
Du har rätt till dina åsikter men du förstår förhoppningsvis att du ägnar dig åt anekdotisk bevisföring, det finns inget som säger att dina två erfarenheter är representativa. Jag läste häromdagen
i BT om en ung prostituerad om varför hon började: ”Hon behövde pengar, till överlevnad och till sitt cannabismissbruk.” Så beroende vem man lyssnar på kan man dra olika slutsatser. Jag hoppas du får svar från dina gelikar så kan ni klia varandras ryggar och känna er upplysta sedan.
Tror knappast TS menar att det skulle vara representabelt för alla droganvändare, utan snarare att det senare exemplet slog hål på myten om att alla droganvändare skulle vara på ett visst sätt.
Den resan har jag också gjort nämligen. När jag gick i högstadiet och gymnasiet så visste man vilka som knarkade, och de var en rätt sorglig hög. Fast något jag insåg sen var att det här hade ett stort mått av survivor bias. För jag missade ju de som knarkade och skötte det snyggt. Senare på universitetet blev jag väldigt varse om att det fanns väldigt gott om högpresterande människor som tog till lite droger ibland. Det var egentligen inte så annorlunda från alkohol. Den absolut största skillnaden är att det oproblematiska alkoholbruket syns tydligt i samhället. Det gäller inte för det oproblematiska drogbruket.
Det var mycket sådana saker som fick mig att inse att de problematiska brukarna är i minoritet. De finns absolut, men de är i minoritet.
Och efterhand så började jag också få uppfattningen att den drogpolitik vi har är väsentligt mer skadligt än drogerna. Straff är helt enkelt fel väg att gå. De som brukar behöver inga insatser alls, och de som missbrukar behöver hjälp från sjukvården.