Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Läs mitt inlägg #245. Tydligen är det skrämmande många som omsätter det i handling. Samma här i Sverige. Postade en undersökning till Joe88 (tror jag det var) som handlade om Sverige.
Nej rättsväsendet kan inte göra så mycket åt att hindra någon från att lappa till nån annan. Men det är ju inte heller deras uppgift. Deras uppgift är att döma och eventuellt utdöma straff i dessa fall. Tex ringa misshandel kan leda till böter till några månaders fängelsestraff, men som jag skrev innan så är det upp till rättsväsendet att rodda i. Tråden handlar inte om detta. Eller om brottslighet i allmänhet.
Har bara kikat snabbt på den.
Kan säga att den har ett vetenskapligt värde.
Men begreppet vad gäller sexual offending är så brett att siffrorna blir missvisande. Och mindre värdefulla ur ett perspektiv av brottslighet/ krimonologi.
Vad jag kan få fram av en snabb läsning är problemet med studien att de i sin definition av sexual offending fångar upp beteenden som inte är olagliga i Australien. Åldern för byxmyndighet är 16 i större delen av Australien. Men de frågar om folk haft sex med någon under 18. De frågar om folk har flörtat med någon under 18.
Hjälp vad hemskt om en 19 åring flörtar med en 17 åring. Lätt ironisk.
Joes siffror säger inget speciellt.
De lyckas påvisa att män dras till yngre kvinnor. Vilket inte är en nyhet.
Och att om vissa handlingar vore lagliga så skulle en större andel män utföra dem.
Men de gäller de flesta grupper i samhället. Utan lagar skulle mer brott begås.
Håller med dig fullständigt.