2026-03-17, 20:14
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det skulle vara rätt bra att veta så man vet hur man ska kommunicera med dig.

Nej. Har man bra solida argument ska det inte spela någon roll.

Begreppet "sex" finns definierat sedan länge i SAOB och det är i sig inte definierat som något slags samtyckligt idealsex. Att du och någon annan debattör vill ladda det med värderingar förändrar ingenting. Inte huruvida jag i teorin skulle vara autistisk heller.
Citera
2026-03-17, 20:17
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Jag säger inte att det är våldtäkt. Jag säger inte att det är samtyckligt sex heller.

Det är enbart:

"the physical act of copulation or other sexual behavior between individuals."

Det förekommer bland djur i djurriket också. Samtyckligt och ibland med våld.

Ordens ursprungliga betydelse:

SAMlag

INTERcourse

Citat:
Samlag är en form av sexuell aktivitet där en penis, dildo eller annat föremål förs in i en annan persons slida eller stjärt. Det är en av flera olika sorters sex och syftar till njutning och intimitet. Samlag förknippas ofta med penetration, exempelvis slidsamlag, men sex i bredare bemärkelse innefattar även smek, oralsex och onani.

Viktiga punkter om samlag:

Samtycke: Allt sexuellt umgänge, inklusive samlag, måste ske frivilligt. Att genomföra ett samlag utan samtycke är våldtäkt.

Citat:
intercourse
noun [ U ]
uk /ˈɪn.tə.kɔːs/ us /ˈɪn.t̬ɚ.kɔːrs/
intercourse noun [u] (SEX)

(also sexual intercourse)

the act of having sex:

vaginal/anal intercourse

have intercourse Our survey reveals that most couples have intercourse once a week.

VÅLDtäkt (motsatsen till SAMlag)

Citat:
Våldtäkt är enligt svensk lagstiftning när en person genomför ett samlag eller en liknande sexuell handling med någon som inte deltar frivilligt.

Lagstiftningen bygger på en samtyckeslag, vilket innebär att sex måste ske av fri vilja, och frånvaro av ett "ja" eller en aktiv handling räknas som våldtäkt.

Viktiga punkter i definitionen av våldtäkt:

Frivillighet: Allt sex utan frivillighet är våldtäkt.
.
Senast redigerad av Jenny9 2026-03-17 kl. 20:22.
Citera
2026-03-17, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
och varför behöver det vara samma sak? Sexbrott är alla olika varianter för att kränka någons sexuella och/ eller fysiska integritet, där våldtäkt nog går att kallas för det grövsta.
Klart jämförbart med misshandel som alltså kan vara allt från knuffar till att ex. bli sparkad i huvudet då man ligger ner.

jag säger att sexuella brott mot män ligger efter dito kontra kvinnor med x antal år av jämställdsarbete.
I en framtid är det mycket möjligt att man kommer få siffror som visar att sexuellt våld kontra män är rejält mycket mer vanligt än vad man hittills trott.
Alltså på exakt samma sätt som man för X antal år sen ansåg att sexuellt våld mot kvinnor var väldigt ovanligt....något du alltså verkar fortsatt tro på.

Det är vad du tror. Inte vad det är.
Det där är teorier av forskare som inte har koll på det mänskliga psyket eller riskfaktorer för brottslighet. Inte ens koll på brottslighet I allmänhet.
Vi kan ta sexuellt ofredande. De som begår det är en varierad grupp. Det finns inte stöd för Att det är till för att kränka och förnedra.
Det är en feministisk förklaring utan vetenskaplig grund.
Citera
2026-03-17, 20:30
Medlem
Citat:
Du har rätt starka autistiska drag va?

Eller så förstår han sig på logik.

Varför ska han tolka saker till Merapis fördel när hon uttrycker sig klumpigt, korkat och är oärlig? Det har han ingen skyldighet till.

Du verkar inte förstå att logik är mycket kopplat till bokstavlig tolkning. Man har inte autism för det.
Citera
2026-03-17, 20:35
Medlem
Citat:

SAMlag

INTERcourse

.

Alltså kan man använda ordet sex i ett sammanhang även fast man syftar på våldtäkt 👍.
Citera
2026-03-17, 20:38
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant775
Alltså kan man använda ordet sex i ett sammanhang även fast man syftar på våldtäkt 👍.

Eller så använder man våldtäkt och sex som brukligt är.
Citera
2026-03-17, 20:41
Medlem
Citat:

SAMlag

INTERcourse

.

VÅLDtäkt behöver inte innehålla något våld. Det heter VÅLDtäkt ändå. Men det har du förstås inga synpunkter på.
Citera
2026-03-17, 20:42
Medlem
Citat:
Eller så använder man våldtäkt och sex som brukligt är.

Det gör också folk i regel. Det är bara Merapi som gnäller över värdsligheter och icke-problem.
Citera
2026-03-17, 20:50
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
VÅLDtäkt behöver inte innehålla något våld. Det heter VÅLDtäkt ändå. Men det har du förstås inga synpunkter på.

Du får jättegärna hitta på nya ord som beskriver varje situation. Jag avtackar mig.
Citera
2026-03-17, 21:28
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Du får jättegärna hitta på nya ord som beskriver varje situation. Jag avtackar mig.

Det finns redan en etablerad defiintion av begreppet i SAOB. Att begreppet "sex" alltid innebär samtycke stämmer inte. Du och en annan debattör blandar ihop begreppet med moral och lagstiftning på ett mindre begåvat sätt.

Begreppet är värdeneutralt. Sex kan både vara med samtycke och det kan vara utan samtycke.
Citera
2026-03-17, 22:26
Medlem
Citat:

Klaga på Merapi då. Det är ju den idioten som vill ha nya ord för allt.
Citera
2026-03-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Jag säger inte att det är våldtäkt. Jag säger inte att det är samtyckligt sex heller.

Det är enbart:

"the physical act of copulation or other sexual behavior between individuals."

Det förekommer bland djur i djurriket också. Samtyckligt och ibland med våld.

BETWEEN individuals....

alltså ett agerande som görs av BÅDA...och inte en som gör något med någon annan som inte responderar för att den inte vill.

Begriper du?

Och vi debatterar inte djurspåk, vi debatterar mänskligt språk som alltså väljer att kalla våldtäkt för sex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in