Även om så skulle vara fallet så kommer det ta ett årtionde innan man kan dra en sådan slutsats. Och han kommer inte få något Nobels Fredspris medan han fortfarande sitter med makten.
Ni får det att låta som Fredspriset endast delas ut till verkliga fredsduvor, så är det ju inte. Glöm inte Kissinger, Arafat, och hon den senaste, från Venezuela. Var har de gjort ör freden? Inte så mycket som Trump i alla fall.
Ni får det att låta som Fredspriset endast delas ut till verkliga fredsduvor, så är det ju inte. Glöm inte Kissinger, Arafat, och hon den senaste, från Venezuela. Var har de gjort ör freden? Inte så mycket som Trump i alla fall.
Genom priset säkrar han mid-term-election!
Nä, vinst i mid-term ger inget fredspris det heller
Det känns ändå som ni håller med om att all hopp inte är ute, Trump kan få priset.
Sant. Lyckas man få det prestigefyllda FIFA-fredspriset så är det bara fantasin som sätter gränsen för vad mer man kan åstadkomma. Kanske inser norrmännen en dag att Trumps "peace through bombing schools and threatening your neighbours"-strategi är vägen fram och ger honom Nobelpriset.
Om vi tänker oss att USA krossar Iran och avslutar eller stabiliserar insatsen, så kommer opinionen vända. Trump är otålig, så kanske hinner han även knäcka Kuba innan sommaren är över. Går dessutom Gazafreden som den skall så är det svårt att komma ifrån att Trump varit en av de mest inflytelserika presidenterna ever.
Då har han folket med sig. Och förmodligen Fredspriset som i en liten ask.
Vilken vapenvila i Gaza?
Israel bombade khan younis distriktet i torsdags och dödade 5 pers.
Citat:
So called ceasefire”, it has violated hundreds of time.
Al jazeera TV magasin igår.
Citat:
Seven people have been killed since Thursday morning, Gaza’s Ministry of Health said early on Saturday, with 658 people killed in the besieged enclave since the “ceasefire”.
Sen ter det sig märkligt att mer än halva Israels armé befinner sig i Libanon just nu och ockuperar nästan hela södra delen av landet. Iaf bekah dalen.
Så kriget mot Iran handlar mer om Israels möjlighet att ockupera bördig jord och få tillgång till Libanons vattenreservoar.
Medan usa krigar mot Iran
Genom priset säkrar han mid-term-election!
Jag tror att han nöjer sig med Fifa-fredspriset.
Han har iaf sagt det och man måste ta allt han säger på fullast allvar
Nä, vinst i mid-term ger inget fredspris det heller
Nej, men tvärtom; Fredspriset kommer ge medvind i opinionen!
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Sant. Lyckas man få det prestigefyllda FIFA-fredspriset så är det bara fantasin som sätter gränsen för vad mer man kan åstadkomma. Kanske inser norrmännen en dag att Trumps "peace through bombing schools and threatening your neighbours"-strategi är vägen fram och ger honom Nobelpriset.
Mycket illa med skolan, om det nu stämmer, men den låg ju precis intill ett militärt område. Hade de lagt den där med flit, typ Hamas strategi? Jag tror det.
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Sen ter det sig märkligt att mer än halva Israels armé befinner sig i Libanon just nu och ockuperar nästan hela södra delen av landet. Iaf bekah dalen.
Israel fick ju ett helt lass med raketer över sig från Libanon, det klart att de slår tillbaka!
Mycket illa med skolan, om det nu stämmer, men den låg ju precis intill ett militärt område. Hade de lagt den där med flit, typ Hamas strategi? Jag tror det.
Israel fick ju ett helt lass med raketer över sig från Libanon, det klart att de slår tillbaka!
Jaha där ser man.
Jag trodde att raketerna kom österifrån men om det är som du säger, och Israel inte vill ockupera södra Libanon så är jag i grunden positiv till deras handlingar
Jaha där ser man.
Jag trodde att raketerna kom österifrån men om det är som du säger, och Israel inte vill ockupera södra Libanon så är jag i grunden positiv till deras handlingar
Mycket raketer österifrån är det, men det kom även anfall från Hezbollah. Ett sätt för dem att visa sitt stöd för Iran förstås.
Haha, nä, det kommer det inte alls ske.
Den enda chansen att priset skulle kommer, är om de greppar donalds är en sjuklig narcissist och det av den anledningen.
För hen är svårt avundsjuk på Obamas fredspris.
Den enda chansen att priset skulle kommer, är om de greppar donalds är en sjuklig narcissist och det av den anledningen.
För hen är svårt avundsjuk på Obamas fredspris.
Jag har inget emot Obama, men sant är att han inte gjorde någon direkt insats för att förtjäna Fredspriset. Men han fick det ör att han var USAs förste färgade president.
Enligt de som spelar om pengar är det nu 85% sannolikhet att Republikanerna förlorar sin majoritet i underhuset och 51% sannolikhet att Reupublikanerna förlorar sin majoritet i senaten:
Man ser att det är just efter att Trump startat krig mot Iran som Republikanerna riskerar förlora senaten. För två veckor sedan (precis innan kriget började) var sannolikheten endast 41% till förlust och nu alltså 51%.
1. Är det kriget i Iran som är avgörande för denna opionionsförändring (nja - spelarodds)? (Att bensin/diesel blir dyrare för amerikanska konsumenter?
2. Ifall Republikanerna förlorar både Senaten och Representanthuset ökar risken att Trump (och andra i Trumpregimen) kommer bli impeached. Är detta något som kommer motivera att Trump och hans grupp lägger om politiken innan valet?
3. Det är endast 33 mandat som ska väljas i senaten. Vilka nuvarande Republikanska senatstolar är det som är hotade? (Finns omvänt Demokratiskt platser som är hotade.)
4. Vilka politiska frågor förutom kriget i Iran (och att allting kommer bli dyrare med det ökade oljepriset) kommer vara viktiga frågor i detta val?
5. Vad rör sig bland Republikanerna i landet? Finns någon motrörelse inom partiet mot Trump som kan komma synas i detta val?
Kriget i Iran kommer säkert påverka valet.
Urballade vallöften om Amerika först, redan besvikna på höga priser och sjukvårdsfrågor.
Förutom akuta olje/bensinpriser som nu tillkommer.
Det kan även skönjas indirekta faktorer nu:
◾️Anhöriga till fallen soldat är rasande över att han startat krig och uppmanar folk att rösta inför midterm.
"Att starta ett krig bara för att du vill starta ett krig är inte rätt."
◾️Hans hot mot NATO har jag väntat på sen han krävde backup. Nu ska Nato hjälpa honom med Iran likt han minsann hjälpt Ukraina när han nu startat krig mot Iran.
Trump förväntar sig (kräver) att Europa ska hjälpa till vid sundet.
– Om det inte blir något svar eller om det blir ett dåligt svar tror jag att det kommer att vara mycket dåligt för Natos framtid, säger han."
(AB live, ref till Financial Times)
Hot mot allierade har varit föga populärt hos amerikanare och han har inte gjort annat än kastat skit under året:
Danmark, EU, Europa, Grönland och Nato.
Kan det komma att påverka valet?
Förutom att han, rent strategiskt, är en politisk idiot vill säga. Hans uttalande om Khargön lär inte gå folk förbi heller:
"– Vi kanske bombar dem lite till bara för att det är kul."
"Att MAGA inser att Trump är Netanyahus ficka?"
Denna mening ser jag dock inte bärande.
MAGA-kärnan är en för liten personkult.
Det hänger troligen på allmänhetens kokande irritation, de som nu går upp från sofflocket eller var i gränszonen 2024 och röstade Trump eller independent.
Att Trump springer Netanjahus ärende tror jag inte ett dyft på. Mer än indirekt.
Han är sig själv närmast.
Senast redigerad av develi 2026-03-16 kl. 04:43.