2026-03-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garak69
Det här ju helt galna siffror, han kan inte fortsätta spendera på det här viset. Uttag på 250k med ett kvarvarande eget kapital på 1221k inklusive ett blancolån?
Fattade jag hans öppna video (som jag tittar på genom att lägga musen över tumnageln för att slippa statistik o reklam) så har han betalat tillbaka blankolånet. Om det är till hushållskassan eller banken eller skoterfirman förtäljer inte historien.

Hexa o BHG kan belånas till 60%. AMD o Nvidia till 70%. Därtill lite belåningsbonus om portföljen är diversifierad, hur det fungerar har jag inte lärt mig. I alla händelser har han nu 61% belåning, så han är jagad av tvångsförsäljningstrollet.
Citera
2026-03-15, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Fattade jag hans öppna video (som jag tittar på genom att lägga musen över tumnageln för att slippa statistik o reklam) så har han betalat tillbaka blankolånet. Om det är till hushållskassan eller banken eller skoterfirman förtäljer inte historien.

Hexa o BHG kan belånas till 60%. AMD o Nvidia till 70%. Därtill lite belåningsbonus om portföljen är diversifierad, hur det fungerar har jag inte lärt mig. I alla händelser har han nu 61% belåning, så han är jagad av tvångsförsäljningstrollet.

Det här var intressant. Kan Uddafiguren klargöra om de 150K har blivit vanligt lån ed?
Citera
2026-03-15, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hur har du kommit fram till denna målkurs?

Servettkalkyl: Åtgärdsprogram på ca 120 MSEK/år i EBITA är snart fullt infasat. Datacenter växer kraftigt (AI, moln, hyperscalers). P/E 20 på 3 kr i vinst = 60 kr (inte aggressivt för ett industribolag med strukturell tillväxt + bättre mix).
Citera
2026-03-15, 16:20
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
Det här var intressant. Kan Uddafiguren klargöra om de 150K har blivit vanligt lån ed?

Sent förra året tog AA ett lån på 150K avsett för att köpa vattenskoter. De pengarna satta han in i den "privata portföljen". Efter årsskiftet har AA tagit ut 100K från den portföljen och 150K från företagsportföljen.
AA hävdar då att den extra insättningen till portföljen är återbetald. Enklast hade ju varit om han tagit ut samma summa (150K) från den portfölj han satte in den i vid ett tillfälle.

Pengarna har ju dels gått till hushållets löpande utgifter. En del har också gått till att köpa vattenskoter, cab och montera drag på cab. Dock tror jag inte AA betalat tillbaka lånet till banken.

Läget är rörigt men jag lutar åt att fortsatt redovisa EK inkl "LÅNET".
Citera
2026-03-15, 16:29
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Enligt AAs senaste film så har han mer lån/skulder än vinst....
Citera
2026-03-15, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StayFrosty-SWE
Servettkalkyl: Åtgärdsprogram på ca 120 MSEK/år i EBITA är snart fullt infasat. Datacenter växer kraftigt (AI, moln, hyperscalers). P/E 20 på 3 kr i vinst = 60 kr (inte aggressivt för ett industribolag med strukturell tillväxt + bättre mix).

När tror du marknaden uppräcker och inser din skarpa analys och prissätter aktien ”rätt”?
Citera
2026-03-15, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Sent förra året tog AA ett lån på 150K avsett för att köpa vattenskoter. De pengarna satta han in i den "privata portföljen". Efter årsskiftet har AA tagit ut 100K från den portföljen och 150K från företagsportföljen.
AA hävdar då att den extra insättningen till portföljen är återbetald. Enklast hade ju varit om han tagit ut samma summa (150K) från den portfölj han satte in den i vid ett tillfälle.

Pengarna har ju dels gått till hushållets löpande utgifter. En del har också gått till att köpa vattenskoter, cab och montera drag på cab. Dock tror jag inte AA betalat tillbaka lånet till banken.

Tack! Som vanligt mycket bra insatt. AAs dimridåer och egensnickrade redovisning kräver en sann mästare för att se igenom.
Citera
2026-03-15, 19:18
Medlem
Citat:

Jag gissar på att AA inte ger hela bilden, och att där finns fler hundar begravna än LÅNET. Skulle sätta en slant på att där finns fler skulder vi (och sambon) inte vet om.

Kommer AA klara 2026? Place your bets. Spännande är det i alla fall :-D
Citera
2026-03-15, 21:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vissenellervilse
När tror du marknaden uppräcker och inser din skarpa analys och prissätter aktien ”rätt”?

Exakt min tanke, hela världens proffsinvesterare har alltså missat en garanterat säker uppsida på 100% inom några månader?

StayfrostSWE har inte haft rätt hittills kan vi konstatera, inte ens när han varii 100% säker, han beter sig precis som AA....
Citera
2026-03-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Jag gissar på att AA inte ger hela bilden, och att där finns fler hundar begravna än LÅNET. Skulle sätta en slant på att där finns fler skulder vi (och sambon) inte vet om.

Kommer AA klara 2026? Place your bets. Spännande är det i alla fall :-D
Det troliga är nog att LÅNET fortfarande löper, men att han flyttat det till utanför portföljerna. Det kostar mycket att besiktiga och skatta de avställda bilarna.

När jag skriver detta (söndagen 15 mars kl 21) får vi veta att israel bombar Libanon och i synnerhet Iran med planen att göra detta några veckor. OM detta resulterar i baisse på måndag kan tvångsförsäljning utlösas. Då får vi se om AA har kontanter i hushållskassan att lasta in.

I den senaste video jag såg talar AA om hur han lever på sina aktier. Han glömde berätta att han också lever på sin sambo och i synnerhet på förtida uttag av hennes pension.
Citera
2026-03-15, 23:23
Medlem
Citat:
Det troliga är nog att LÅNET fortfarande löper, men att han flyttat det till utanför portföljerna. Det kostar mycket att besiktiga och skatta de avställda bilarna.

När jag skriver detta (söndagen 15 mars kl 21) får vi veta att israel bombar Libanon och i synnerhet Iran med planen att göra detta några veckor. OM detta resulterar i baisse på måndag kan tvångsförsäljning utlösas. Då får vi se om AA har kontanter i hushållskassan att lasta in.

I den senaste video jag såg talar AA om hur han lever på sina aktier. Han glömde berätta att han också lever på sin sambo och i synnerhet på förtida uttag av hennes pension.

Min gissning är att han har en helvetes massa blanco-lån som löper, och att varje gång surdegarna någon gång gått upp så har han intalat sig själv att lånet nu 'har betalat sig' och flyttar det från högerhanden till vänsterhanden och, vips, så har en skuld i AA's värld förvandlats till Eget Kapital.

Min gissning.
Citera
2026-03-16, 14:20
Medlem
Citat:
AA går in i V12 med EK 1221 (INKL LÅNET) och lån 1922K (39/61). Han är +28% / 325K före utttag/insättningar och +7% / 75K efter uttag och instättningar.

Buffert 190K + belåning

AA har tagit ut ytterligare 50K från bankomaten "företagsportföljen".
Totalt har AA tagit ut 250K från alla sina portföljer hittills i år.

Stora innehav:
Hexatronic: 1818K
AMD: 477K
Nvidia: 409K
BHG 303K
Inkl belåning, innehav i tjp o buffert tillkommer

Inget speciellt har hänt. Samtliga aktier i suredegsportföljen ligger fortfarande på minus. Inte ens Hexatroncis kraftiga uppgång har gjort att den ens kommit upp till GAV

250K på under 3 månader, nu snackar vi storfräsare!

Ändå en bedrift att kunna slösa så mycket utan att våga gå utanför dörren och trots att han sover bort dagarna ändå. Kudos!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in