2026-02-03, 05:44
Medlem
AlanGarners avatar
”för folkligt att gilla country”. Country ÄR ju extremt folkligt, det är liksom hela grejjen.

Ritschard kliver in på scenen på Skansen i full cowboy mundering någonstans mellan ett Taylor Swift album och Beyonces Cowboy Carter och så informerar någon honom om att country är folkligt? Hade han missat det och trott att Country är någon slags smal, för massorna oupptäckt musik?

Citat:
Ursprungligen postat av Kruken
Kan vi sluta kalla honom countrysångare nu i alla fall? Han har väl sagt själv att han släppte den grejen typ när det blev för fölkligt att gilla country.
Citera
2026-02-03, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
”för folkligt att gilla country”. Country ÄR ju extremt folkligt, det är liksom hela grejjen.

Ritschard kliver in på scenen på Skansen i full cowboy mundering någonstans mellan ett Taylor Swift album och Beyonces Cowboy Carter och så informerar någon honom om att country är folkligt? Hade han missat det och trott att Country är någon slags smal, för massorna oupptäckt musik?

Absolut. Jag får korrigera mig själv här, frågan handlade visst mer om hans stil och det handlade snarare om att det blivit hippt/inne än folkligt. Så folkligt i en södermalmskontext då kanske. Så här sa han:

"Vad har du själv för stil nu?
Jag var cowboy 2011-2018, men nu har country blivit hippt så jag har slutat med det. Nu har jag gått tillbaka till min gamla sportiga stil."

Nu ska jag absolut inte tala om för nån vad country innebär, men nog bör det ingå ett sunt mått av förakt för ängsliga storstadsbor som ändrar stil utifrån vad som är trendigt.
Hans genre är hipsterpop som framförs i lustiga kläder utifrån vad som känns fränt för stunden.
Citera
2026-02-03, 08:43
Medlem
AlanGarners avatar
Ok, då förstår jag, då fick jag tillbaka lite respekt för honom. Jag kan förstå motståndet till att vara hipp och inne på Söder. Ritschard känns mer som en nostalgisk tillbakablick till gamla knivsöder. Alkoholism, Hammarby, Arbetarbröder och en lite allmänt nedgången framtoning.

Citat:
Absolut. Jag får korrigera mig själv här, frågan handlade visst mer om hans stil och det handlade snarare om att det blivit hippt/inne än folkligt. Så folkligt i en södermalmskontext då kanske. Så här sa han:

"Vad har du själv för stil nu?
Jag var cowboy 2011-2018, men nu har country blivit hippt så jag har slutat med det. Nu har jag gått tillbaka till min gamla sportiga stil."

Nu ska jag absolut inte tala om för nån vad country innebär, men nog bör det ingå ett sunt mått av förakt för ängsliga storstadsbor som ändrar stil utifrån vad som är trendigt.
Hans genre är hipsterpop som framförs i lustiga kläder utifrån vad som känns fränt för stunden.
Citera
2026-02-03, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Ok, då förstår jag, då fick jag tillbaka lite respekt för honom. Jag kan förstå motståndet till att vara hipp och inne på Söder. Ritschard känns mer som en nostalgisk tillbakablick till gamla knivsöder. Alkoholism, Hammarby, Arbetarbröder och en lite allmänt nedgången framtoning.

Visst, men samtidigt: Att anstränga sig för att vara alternativ = inte country
Citera
2026-02-03, 10:32
Medlem
AlanGarners avatar
Haha, nej det har du rätt i, det är inte country.
Citat:
Visst, men samtidigt: Att anstränga sig för att vara alternativ = inte country
Citera
2026-03-14, 20:29
Medlem
Studsbolls avatar
Inget nytt från David? Lätt Sveriges mest missförstådda artist. Bara rubriken på tråden säger allt. Tafatt svensk countrysångare? Vad fan? Han är en modern Cornelis! Lyssna på texterna och inlevelsen. Kung!
Citera
2026-03-15, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Inget nytt från David? Lätt Sveriges mest missförstådda artist. Bara rubriken på tråden säger allt. Tafatt svensk countrysångare? Vad fan? Han är en modern Cornelis! Lyssna på texterna och inlevelsen. Kung!

Hösten 2025 skrev David Ritschard in sig i Stockholms musikhistoria med 15(!) utsålda konserter på Södra Teatern. Nu fortsätter berättelsen på en ännu större scen. Fredag 15 maj kl. 20.00 väntar Gröna Lund – från en Stockholmsklassiker till en annan.

Låter som att det rullar på?
Citera
2026-03-19, 19:18
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll

Gröna Lund och Way Out West i sommar.

Dock lite orolig för hans huliganvurmande som syntes lite i den nya låten han spelade på Södra Teatern. Blir lätt tramsigt med sånt från folk som börjar närma sig 40.
Citera
2026-03-20, 14:01
Medlem
Amors avatar
Är han Eddie Meduza för vänsterblivna och hipsters?
Citera
2026-03-20, 20:48
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlfEk
Hösten 2025 skrev David Ritschard in sig i Stockholms musikhistoria med 15(!) utsålda konserter på Södra Teatern. Nu fortsätter berättelsen på en ännu större scen. Fredag 15 maj kl. 20.00 väntar Gröna Lund – från en Stockholmsklassiker till en annan.

Låter som att det rullar på?

Lite förvånande. Är David kultförklarad eller vari ligger hans relativa framgång
Citera
2026-03-20, 20:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Nej
Citera
2026-05-06, 13:35
Medlem
UltraSlinkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor

Typ ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in