Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Min teori HÄNGER NU IHOP eftersom män heter män och det är just det ordet vi byggt ordet människa, eller om det nu är tvärtom, och det är standarden vågar jag påstå hos de flesta språk.
Hur svårt kan det vara begripa poängen?
Vidare. Protogermanska är inget språk som någon talade...utan en vetenskaplig rekonstruerad "sammanfattning" av olika varianter av språk som talades i norra Europa.
Det vore lättare att diskutera med dig om du inte alltid utgick från att din motdebattör inte begriper din poäng. Jag förstår precis vilken poäng du vill göra men jag håller inte med dig, jag tycker du har fel helt enkelt. Det är oftast så det går till i en diskussion.
FÖRST fanns ett gemensamt ord för människa, och ett ord för kvinna och ett ord för man. Detta är vi nog överrens om. Sedan har ordet för man försvunnit medan ordet för kvinna finns kvar (i en annan form). Det betyder inte att mannen är standardmänniskan, som dina feministiska teorier vill göra gällande. Det betyder bara att ordet för man har fallit bort. Det är så språk fungerar.
Jag kan lika gärna hitta på en teori som ser det som ett tecken på att mannen är mindre värd än kvinnan, för vi har inte ens ett ord för vad en man är. Det är bara kvinnor som förtjänade att bli sedda för sitt kön, eftersom kvinnan är allt som mannen är plus lite till.
Jag gav dig dessutom fler exempel än protogermanska.