Citat:
Ursprungligen postat av
25December
Känns mycket som de som hotar hoppa av nu fattar att det är kört i höst och tar enkla vägen ut. Att de sen skyller allt på överenskommelsen och någon annan.
Egentligen har nog ingen hoppat av än? Det känns som att alla väntar på den 22 mars och det som händer då.
Det finns två alternativ
1. Simona får inte stöd för sitt närmande till SD och att samarbeta för att båda är med i regeringen efter valet 2026.
2. Simona får stöd att fortsätta på den väg som hon nu valt.
I det första fallet så avgår Simona, sedan vet jag inte om någon annan liberal avgår med henne förutom Bard som då kraftfullt meddelar att han aldrig hann betala medlemsavgiften, Någon ny tar över den hopplösa uppgiften att försöka ena liberalerna inför valet så att folk vet vad de får för sin röst.
I det andra fallet så splittras partiet, alla anti-SD lämnar och bildar då förmodligen ett nytt parti där de fortsätter att kämpa för att behålla sina positioner och löner.
I båda fallen lär L ramla ur riksdagen, min gissning att det blir med ungefär 1% av rösterna. Helt enkelt för att det är så splittrat som liberalerna är, inte bara i denna regeringsfråga utan i nästan alla frågor som finns att fundera på. Det nya partiet om det nu bildas är för nytt och okänt. Jag tvivlar på att de kommer över 0,4% av rösterna och det baserar jag på att det är väl ungefär det antalet liberala SD-hatare som finns.
En del har pratat om att liberaler kommer rösta på C istället. Men som alla vet så är man så oerhört splittade i alla frågor så kan faktiskt bli att de går till C, M, SD, KD, V, S, MP och några går till MED eller Örebropartiet och Kalle Anka partiet, sedan en liten skara då till att skapa ett eller flera nya partier.