Citat:
Tvivlar på att så många moderater röstar på ett helt nytt SD-fientligt liberalt parti när de inte röstade på ett SD-fientligt L.
Däremot så kan det väl kanske bli så att man får ett L som är mindre än 1% och ett nytt sd-fientligt L som också är mindre än 1%.
En sak liberalerna måste förstå. Det är knappt några väljare där som är intresserad av att rösta på ett parti där ingen är överens om nästan någonting. Det är helt enkelt en angelägenhet för ett allt färre antal liberaler. Ingen hade heller brytt sig om vad som händer med L om det inte varit för just spänningens skull att ett riksdagsparti ramlar ut och det politiska spelet kommer att förändras efter valet 2026.
Däremot så kan det väl kanske bli så att man får ett L som är mindre än 1% och ett nytt sd-fientligt L som också är mindre än 1%.
En sak liberalerna måste förstå. Det är knappt några väljare där som är intresserad av att rösta på ett parti där ingen är överens om nästan någonting. Det är helt enkelt en angelägenhet för ett allt färre antal liberaler. Ingen hade heller brytt sig om vad som händer med L om det inte varit för just spänningens skull att ett riksdagsparti ramlar ut och det politiska spelet kommer att förändras efter valet 2026.
Jag har redan länge ansett att Liberalerna är körda som parti, och det har inget direkt med deras inställning till SD att göra. De har helt enkelt ingen politisk själ.
Vad man än tycker om olika partier så finns det alltid nånting centralt som gör dem till just det partiet. Det har inte L. Och då finns det gott om liberala ideal, i själva verket är planetens politiska historia full av liberalism. Men Liberalerna i Sverige följer inga sådana ideal, eller rättare sagt: de påstår att de gör det när det passar dem.
Jag hör inte och har aldrig hört till nåt parti, och jag röstar mot partier som ljuger eller gör (i mitt tycke) dåliga beslut för Sverige. Och jag röstar på partier som har stake att säga precis som det är (och inga jävla snedvinklingar eller framslipat konsultjox) och att fatta beslut som baserat på tillgängliga underlag är bra för Sverige.
Och jag skulle ändå hävda att jag "vet" vad SD är. Jag "vet" vad M är. Jag vet vad C är, vad S är, vad MP är och t.o.m. vad V är. Men jag har ingen som helst aning vad L är. Inte nu mera.
L är inte vad de själva säger att de är. De gör inte vad de själva påstår att de ska göra, och de har inte gjort det de påstår att de gjort. De ljuger mer än nåt annat parti, och det är så "anti-liberalt" det bara kan bli.
L påstår dessutom att "liberaler" är ett borgerligt parti som i Sverige "hör hemma i Kristersson lag", men liberalismen är egentligen inte höger. Den är för frihet och emot styrning, skit samma om den styrningen kommer från "vänster" eller "höger". I länder med långvariga högerregeringen är liberalerna vanligtvis ett anti-regeringsparti, dvs. i praktiken "anti-höger". I sosse-dominerade Sverige är det självklart att ett liberalt parti är "anti-sosseri", men det gör inte liberalismen till en högerideologi. Den tanken är direkt skrattretande.
L borde självklart aldrig ha gått med i Tidö-regeringen, eftersom Tidö-regeringens politik och avtal är allt annat än "liberalt". Och deras "liberala avtryck" efter fyra år i regeringsställning är noll. L borde istället ha gjort sig själv till ett stödparti, villkorat enligt en överenskommelse. Och släppt in SD i regeringen. På så vis hade partiet faktiskt kunnat få till ett liberalt avtryck, eftersom regeringen skulle ha fallit om de inte levererade enligt den uppgjorda överenskommelsen. Men partiledningen för L var aldrig ute efter ett "liberalt avtryck", de var ute efter egen makt. Hur mycket det var fråga om ren maktlystnad och egoism och hur mycket det ebror på att de inte har några äkta liberal-ideologiska ben i kroppen må vara osagt. Men det är ett faktum är de gav fan i partiet och den liberala ideologin när de klev in och tog ministerposter i Tidö-regeringen.
Så det är inte alls konstigt att partiet nu imploderar. Det är heller inte alls konstigt att det "mest liberala" partiet i Sverige är det första att skaka tass med SD, som egentligen är deras politiska motpol. Jag har absolut inget mot ett sånt samarbete, jag anser att alla aprtier ska klarar av att samarbeta med alla andra för Sveriges bästa, och klarar de inte det ska de avskrivas. Men det här beslutet görs förstås inte heller å liberalismens vägnar, och inte heller för nåt kommande "liberalt avtryck" (hela den grejen är skrattretande, eftersom "Sverige-avtalet" är så ospecifikt att det kan tolkas hur som helst). Det här beslutet görs för att rädda partiledningens skinn. Och det ÄR den naturliga följden av att redan ha sålt ut alla liberala värderingar när man gick med i Tidö-regeringen.
I nuläget finns det inget som kan rädda L, inte ens stödröster och att komma över 4% i valet i september. Det finns inget kvar att rädda, L har bokstavligen sålt smöret och tappat pengarna. Partiets enda chans hade varit att hitta sina liberala rötter igen, och stenhårt hålla fast vid dem. Det skulle inte alls ha behövt betyda att L säger "nej" till SD i en regering, men det skulle oundvikligen ha inneburit att L själva inte hade kunnat sitta med i en Tidö 2.0-regering.
Senast redigerad av Graavarg 2026-03-14 kl. 23:55.
Senast redigerad av Graavarg 2026-03-14 kl. 23:55.
) och dom tycker att nu är ett bra tillfälle att ha ett inbördeskrig XD