Resultat: Kommer Simona Mohamsson sitta kvar som partiledare för Liberalerna?
Ja
75,98%
155 röster
Nej
24,02%
49 röster
2026-03-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25December
Känns mycket som de som hotar hoppa av nu fattar att det är kört i höst och tar enkla vägen ut. Att de sen skyller allt på överenskommelsen och någon annan.

Egentligen har nog ingen hoppat av än? Det känns som att alla väntar på den 22 mars och det som händer då.

Det finns två alternativ

1. Simona får inte stöd för sitt närmande till SD och att samarbeta för att båda är med i regeringen efter valet 2026.

2. Simona får stöd att fortsätta på den väg som hon nu valt.

I det första fallet så avgår Simona, sedan vet jag inte om någon annan liberal avgår med henne förutom Bard som då kraftfullt meddelar att han aldrig hann betala medlemsavgiften, Någon ny tar över den hopplösa uppgiften att försöka ena liberalerna inför valet så att folk vet vad de får för sin röst.

I det andra fallet så splittras partiet, alla anti-SD lämnar och bildar då förmodligen ett nytt parti där de fortsätter att kämpa för att behålla sina positioner och löner.

I båda fallen lär L ramla ur riksdagen, min gissning att det blir med ungefär 1% av rösterna. Helt enkelt för att det är så splittrat som liberalerna är, inte bara i denna regeringsfråga utan i nästan alla frågor som finns att fundera på. Det nya partiet om det nu bildas är för nytt och okänt. Jag tvivlar på att de kommer över 0,4% av rösterna och det baserar jag på att det är väl ungefär det antalet liberala SD-hatare som finns.

En del har pratat om att liberaler kommer rösta på C istället. Men som alla vet så är man så oerhört splittade i alla frågor så kan faktiskt bli att de går till C, M, SD, KD, V, S, MP och några går till MED eller Örebropartiet och Kalle Anka partiet, sedan en liten skara då till att skapa ett eller flera nya partier.
Senast redigerad av SecretGarden352 2026-03-15 kl. 11:16.
2026-03-15, 11:14
Avslutad
Citat:
Landsmötet måste stoppa Mohamssons farliga väg

Det extra landsmötet den 22 mars får under inga omständigheter stadfästa det beslut som partistyrelsen fattade under fredagen den 13:e. Det får bara inte ske. Liberalerna kan vara ett självständigt och myndigt parti, som med socialliberala förtecken och av egen kraft får förtjäna väljarnas förtroende – än finns det tid!

https://www.dn.se/insandare/landsmotet-maste-stoppa-mohamsson-farliga-vag/

Citat:
Helene Odenjung hotar att hoppa av

Den liberala profilen Helene Odenjung, riksdagsledamot och toppnamn i Göteborg, hotar att hoppa av om partistyrelsens beslut om SD klubbas igenom.

”Större beslut ska förankras i riksdagsgruppen, det är inte gjort”.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/allt-om-valet-2026-folj-direktrapporten/?post=6824aa2c-e496-4ace-a950-50cd78a61617
2026-03-15, 11:25
Medlem
Vägen till graven brukar föranledas av sjukdom. Och det här samarbetet kan i politisk mening inte betraktas som annat än sjukt.
2026-03-15, 11:26
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja ett valtekniskt samarbete skulle garantera att L blir kvar. Men jag tror också att det inte är något som C vill, för tillfället. Det skulle innebära att det blev färre centerpartister vid köttgrytorna. Men på sikt tror jag att det skulle gynna båda partierna, då dessa har en ganska snarlik politik.
Egentligen borde dessa två slås ihop till ett parti. Det hade gjorde det så mycket enklare för alla. Då hade dom som velat företräda och röstat på det nya partiet gjort det vilken riktigt det nu hade valt. Övriga gått någon annanstans där det passar. Vet att det diskuterats för längesedan också av vissa. Nu är ju förutsättningarna riktigt goda för det.

Dom är ju lika som sagt. Skillnaden är att C ursprungligen har sina rötter på landsbygden/glesbygd medan L har i storstäderna/universitetsstäder och olika hjärtefrågor. Detta hade ju kunnat förenas i ett enda stort liberalt parti. L är fattiga och hade kunnat behöva rika C.
2026-03-15, 11:26
Avslutad
Hörde att Mohamsson ville bjuda in Åkesson att tala på det extra landsmötet nästa söndag! Det skulle knappast tas emot så väl!

Hon verkar helt såld på det här och går all in för Åkesson!

L ♡ SD - Mohamsson ♡ Åkesson
Senast redigerad av Kattmjuk 2026-03-15 kl. 11:28.
2026-03-15, 11:28
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmjuk
Hörde att Mohamsson ville bjuda in Åkesson att tala på det extra landsmötet nästa söndag! Det skulle knappast tas emot så väl!
Så länge L inte kan enas om en gemensam linje och fortsätta ha interna stridigheter så kan dom glömma tillräckligt med stödröster. Dom måste sluta framstå som en tickande bomb som do gjort senaste åren.
2026-03-15, 11:43
Medlem
Det spelar ingen roll längre vad L gör för de kommer att ramla ur riksdagen. Mohamsson's flirt med Jimmie är en åtgärd som skriker desperation. Jag finner det uteslutet att över 100000 SD:are plötsligt skall stödrösta på Liberalerna. Men större under har skett så vi får se den 13 september vem som får rätt.
2026-03-15, 12:24
Medlem
trailblasers avatar
Läste på AB att stockholmsfalangen nu tjatar på Birgitta Ohlsson att komma tillbaka. Henne kommer man ihåg, helt rabiat mot SD.
2026-03-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tutankhuman
Risken finns att missnöjda liberaler kommer att radikaliseras ytterligare och att de beslutar sig för att starta en underjordisk terrororganisation. Med hjälp av bomber och våld mot oliktänkande kommer de att föra kampen för nekrofili och massinvandring vidare mot en ytterst osäker framtid.

Fy fan vilket dumt jävla inlägg + profilbild, man kommer ihåg varför man större delen av livet har skämts över va svensk allafall när man läser sånt från ljushuvuden och deras "gissningar" på den politiska delen av forumet. Varför skriver ni? Varför lever ni ens? Många frågor i dagens Sverige, det bästa är att det kan sluta på soptippen och då försvinner ni allihopa.
2026-03-15, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Vägen till graven brukar föranledas av sjukdom. Och det här samarbetet kan i politisk mening inte betraktas som annat än sjukt.

Deras enda chans för att klara 4 % är stödröster, Lars Lejonborg välkomnade beslutet. Hur ska de annars göra? De har pumpat ut nya förslag på politik men inget tycks bita. Och "Mohamsson" har samma karismatiska utstrålning som en mellanstadieelev.
Senast redigerad av Vintageman 2026-03-15 kl. 12:48.
2026-03-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RachelMaddow
Det spelar ingen roll längre vad L gör för de kommer att ramla ur riksdagen. Mohamsson's flirt med Jimmie är en åtgärd som skriker desperation. Jag finner det uteslutet att över 100000 SD:are plötsligt skall stödrösta på Liberalerna. Men större under har skett så vi får se den 13 september vem som får rätt.

Jag tror partiledarna i KD, M och SD inser att de har mer att förlora på att mana sina väljare att stödrösta på henne. Det krävs mycket stödröster och väljarna är inte taggade, speciellt inte efter velet som varit.

De behöver alltså mycket stödröster i kombination att ingen vill rösta på dom, M vill ha så mycket stödröster de kan själva för att battla med SD. SDs väljare HOPPAS jag inser att stödröster på L om dom inte kommer in kan göra att SOSSARNA VINNER VALET.

KD är alldeles för små för att hjälpa till.

L kommer alltså inte in, förmodligen blir hon avsatt, vill det sig riktigt jävla skitilla så får L en helt ny tokliberal partiledare som söker stöd hos vänstern istället. Ihop om att att locka liberala väljare och stödröstare därifrån istället.

Det hade vart så jävla sjukt.... Kommer de med krav där på att fortsätta lite Tidöpolitik så kan de kanske locka vissa veliga specifika V väljare med eller kanske C, vad fan vet jag.

Det kan sluta hur fan som helst.
Senast redigerad av Vintageman 2026-03-15 kl. 12:47.
2026-03-15, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintageman
Deras enda chans för att klara 4 % är stödröster, Lars Lejonborg välkomnade beslutet. Hur ska de annars göra? De har pumpat ut nya förslag på politik men inget tycks bita. Och "Mohamsson" har samma karismatiska utstrålning som en mellanstadieelev.
Ja, jag förstår taktiken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in