Citat:
Ursprungligen postat av
Grodde
Ja det kanske vore något. Och jag har inga problem med att bli avvisad, det har jag blivit hela livet. Det är vad jag förväntar mig.
Ja att skaffa vänner i vuxen ålder är jävligt svårt. Otroligt svårt.
Det är svårt att beskriva hur man känner sig annorlunda. Jag bara gör det. Som att det här att röra sig omkring människor inte är naturligt för mig. Som att jag skådespelar på något sätt. Och i min familj är jag den enda som inte har samma pappa som mina syskon så jag var annorlunda där också. Hm, nej. Jag har ingen så pass nära att jag skulle bjuda hem dom till mig själv tyvärr.
Ge expat-grupperna en chans, där är många britter och amerikaner som kommer från en kultur där man umgås mer lättsamt och de är nya i Sverige. Det är som du säger rätt svårt att komma in i det svenska samhället pga vår mentalitet så de skulle älska att ha en svensk att umgås med och lära känna. Där brukar vara en hel del slaver och tyskar också som är mer som vi i mentaliteten.
Jag håller med dig om att det är otroligt svårt att skaffa nya vänner i vuxen ålder. Jag har gjort det i iallafall två omgångar. Jag är som du, jag trivs otroligt väl med att vara själv, resa själv, fika själv, osv. Men man behöver ett par nära vänner. Man behöver någon likasinnad att bolla tankar och idéer med. Någon man trivs med, någon som också letar efter mer djup och meningsfullhet. De finns.
Vilken relation det än handlar om, vänskap/romantisk, så behöver en relation underhållas. När man väl rott hem en vän eller partner, det är då det egentliga arbetet börjar. Jag tror vi har en orealistisk syn på romantiska relationer i dagens samhälle. Det är nästan som om vi söker efter någon som ska frälsa oss, helt plötsligt ska vi bli hela och lyckliga. Det är inte så relationer fungerar.
Det hände nånting med oss när nätet och sociala medier kom och dom jävla dejtingapparna. Helt plötsligt hade man oceaner av möjliga partners. Mentalt sett är inte vi homo sapiens sapiens byggda för ett sådant samhälle. Men det kommer motreaktioner hela tiden, individer och grupper som återgår till att träffas irl och söker efter något enklare.
När det gäller relationer, vänskap/romantiska, så vill man egentligen snabbspola fram till det stadiet där man känner varandra väl och kan vara avslappnade med varandra. Tyvärr måste man anstränga sig en hel del för att komma dit. Det är inte så naturligt längre som när man var i 20 - tidiga 30 års åldern.
Det är bra att du har lärt dig att inte ta avvisanden personligt. En av de viktigaste lärdomarna i vuxen ålder.
Jag tror din känsla av att du skådespelar kommer från att du inte är någon small talker. Det är inte jag heller. Jag brukar leda in samtalen på allvarligare grejer rätt snabbt, small talk om ditten o datten har alltid tråkat ut mig som fan. Som tur är finns det många som oss, speciellt bland människor med lite starkare autistiska drag eller annan diagnos.