2026-03-14, 09:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Socialtjänsten har ingen skuld överhuvudtaget att någon galning bränner lokaler eller attackerar tjänstemän, ingen alls.
Nej, men det finns anledningar till att spänningarna mellan medborgare och socialtjänsten verkar öka och öka. Och det beror på hur socialtjänsten jobbar i barnärenden. De jobbar fel anser jag. Grovt felaktigt.

Citat:
Tänker du likadant om kvinnor som blir slagna av sina män för dom provocerade på något skruvat sätt bara för du inte känner till fallet?
Nej vad är det för halmgubbe? Det är det enda ni har att komma med.

Citat:
Hur kan du då uttala något om alla lvu fall när du inte känner till hur det gått till?
Därför att LVU-processen ser likadan ut för alla som drabbas av den. Den har en grovt felaktig konstruktion hur ett rättssäkerhetsperspektiv. Därför går fall som Adam, Elsa och Leo på repris år ut och år in och spänningarna bara ökar.
Citera
2026-03-14, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Frågan är snarare varför våld tas till? Hur uppstod spänningarna från början? Jo det har att göra med hur socialtjänsten jobbar.

Man måste kunna lita på att socialtjänsten fattat ett rättssäkert beslut när det gäller den mest ingripande åtgärden staten kan ta till mot en medborgare. Men det har visat sig vara en total lekstuga för fritidspolitiker och socionomer.

Ta omedelbart bort dem och sätt in riktig legitimerad personal istället och ett riktigt tjänstemannaansvar för allt som skrivs i barnutredningarna, samt omedelbart sluta vanvårda placerade barn, så kommer sådana här problem att dö ut av sig själv.

Finns inget försvar till att våld tas till, du sitter och försvarar våld mot myndigheter och tjänsteman.
Citera
2026-03-14, 09:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Barnhandel var en "konspirationsteori"? Men vad i hela helvetet är då detta för haveri?

https://www.dagensarena.se/opinion/barn-pa-overtid-nar-staten-gor-affarer-pa-frihetsberovade-barn/

Vad säger mobbarsekten om detta? Han borde väl veta vad han pratar om som jobbat på SIS?

Och det är ju inte bättre på de privata HVB-hemmen där barnen både förstörs och blir kvar alldeles för länge.
Senast redigerad av kurt-sune 2026-03-14 kl. 09:33.
Citera
2026-03-14, 09:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Finns inget försvar till att våld tas till, du sitter och försvarar våld mot myndigheter och tjänsteman.

Nej då är du inte läskunnig. Men det är nog precis det som är ert problem. Har ni ens gått ut skolan?
Citera
2026-03-14, 09:32
Medlem
Citat:
Nej, men det finns anledningar till att spänningarna mellan medborgare och socialtjänsten verkar öka och öka. Och det beror på hur socialtjänsten jobbar i barnärenden. De jobbar fel anser jag. Grovt felaktigt.

Nej vad är det för halmgubbe? Det är det enda ni har att komma med.

Därför att LVU-processen ser likadan ut för alla som drabbas av den. Den har en grovt felaktig konstruktion hur ett rättssäkerhetsperspektiv. Därför går fall som Adam, Elsa och Leo på repris år ut och år in och spänningarna bara ökar.

Du sitter och försvarar våld mot myndigheter och tjänsteman för att dom har uppenbarligen förtjänat det, tycker du likadant om polisen ska få smaka när dom hämtar barn eller nån tycker sig blivit orättvist behandlad av busschauffören?

Du säger att alla fall av lvu är fel när du inte ens gått genom dom, du litar inte ens på förstahand vittnesmål från Elenas dotter aå varför ska vi ens lyssna på din expertis?
Citera
2026-03-14, 09:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du säger att alla fall av lvu är fel när du inte ens gått genom dom, du litar inte ens på förstahand vittnesmål från Elenas dotter aå varför ska vi ens lyssna på din expertis?

Nu är du inte läskunnig igen. Jag har inte sagt att alla LVU är fel. Det jag sagt är att LVU-processen har en felaktig konstruktion som leder till att barn placeras felaktigt och olagligt och dessutom under väldigt lång tid. Det är motsatsen till barnets bästa. Det orsakar enorma skador på barnet och enorma kostnader för samhället och ännu värre sociala problem längre fram.
Citera
2026-03-14, 09:40
Medlem
Citat:
Barnhandel var en "konspirationsteori"? Men vad i hela helvetet är då detta för haveri?

https://www.dagensarena.se/opinion/barn-pa-overtid-nar-staten-gor-affarer-pa-frihetsberovade-barn/

Vad säger mobbarsekten om detta? Han borde väl veta vad han pratar om som jobbat på SIS?

Och det är ju inte bättre på de privata HVB-hemmen där barnen både förstörs och blir kvar alldeles för länge.

Jag har också jobbat på sis boende och där håller jag med att den fungerar inte alltid och sis har fått bra och tung kritik i många år, verksamheten vad jag vet ska i princip tas över av kriminalvården och sis ska göras om vilket är bra.
Citera
2026-03-14, 09:40
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Frågan är snarare varför våld tas till? Hur uppstod spänningarna från början? Jo det har att göra med hur socialtjänsten jobbar.

Man måste kunna lita på att socialtjänsten fattat ett rättssäkert beslut när det gäller den mest ingripande åtgärden staten kan ta till mot en medborgare. Men det har visat sig vara en total lekstuga för fritidspolitiker och socionomer.

Ta omedelbart bort dem och sätt in riktig legitimerad personal istället och ett riktigt tjänstemannaansvar för allt som skrivs i barnutredningarna, samt omedelbart sluta vanvårda placerade barn, så kommer sådana här problem att dö ut av sig själv.

Nej det var inte frågan, det är en enkel fråga där svaret borde vara självklart.
Citera
2026-03-14, 09:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Nej det var inte frågan, det är en enkel fråga där svaret borde vara självklart.

Ja för mobbarsekten är ju inte intresserade av att ta reda på varför spänningarna mellan föräldrar och socialtjänsten bara ökar och ökar. Vad kan det bero på tro?

Soc gör inget som helst fel någonsin?
Citera
2026-03-14, 09:43
Medlem
Citat:
Nej då är du inte läskunnig. Men det är nog precis det som är ert problem. Har ni ens gått ut skolan?

Du har fortfarande inte tagit avstånd från våld mot myndigheter och dess medarbetare, ska du göra det nån gång eller är eet deras egna fel?
Citera
2026-03-14, 09:44
Medlem
Citat:
Nu är du inte läskunnig igen. Jag har inte sagt att alla LVU är fel. Det jag sagt är att LVU-processen har en felaktig konstruktion som leder till att barn placeras felaktigt och olagligt och dessutom under väldigt lång tid. Det är motsatsen till barnets bästa. Det orsakar enorma skador på barnet och enorma kostnader för samhället och ännu värre sociala problem längre fram.

Du menar att hela processen är felaktig och då är ju alla lvu placeringar felaktiga, hur ska du ha det? Är vissa lvu rätt och vissa fel? Är det då systematiskt om inte alla är fel och inte alla är rätt?
Citera
2026-03-14, 09:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag har också jobbat på sis boende och där håller jag med att den fungerar inte alltid och sis har fått bra och tung kritik i många år, verksamheten vad jag vet ska i princip tas över av kriminalvården och sis ska göras om vilket är bra.

Precis. Du har livnärt dig på att barn placeras på obestämd tid. tack för den informationen. Det kan förklara dina åsikter.

Vad jag vet finns det inget som helst stöd i forskning för att den påstådda "vården" som bedrivs på SIS och HVB faktiskt hjälper barn. Det verkar i många fall bara bli betydligt värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in