2026-03-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men var har du beviset för allt du påstår. Du kan ju inte veta om LVU var korrekt utan att ha gått igenom all dokumentation och jämfört mot LVU-ansökan?

Vad har du för bevis för att det gått rätt till i hennes fall? HUr exakt kan du bara veta det, utan att ha tillgång till hela dokumentationen?

OM du vill lösa detta påstådda problem med FU så måste du förstå hur problemet uppstod från första början. Och yes. Socialtjänsten är medskyldiga till att vi hamnade här.

Du försvarar en person som tycker det är rätt att terrorisera myndigheter och personal arbetar där och indirekt försvarar du förintelsen och våldtagna personer för dom är medskyldiga till att det hände dom, snyggt berg att dö på...
Citera
2026-03-14, 09:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Du försvarar en person som tycker det är rätt att terrorisera myndigheter och personal arbetar där och indirekt försvarar du förintelsen och våldtagna personer för dom är medskyldiga till att det hände dom, snyggt berg att dö på...

Vad jag inte försvarar är socialsekreterare som ljuger och bedrar i barnutredningar ostraffat. Där är vi idag . Jag har sett det med egna ögon och i flera av varandra oberoende barnutredningar.

Det här ska inte hända i en enda barnutredning i ett demokratiskt land. Men som av en händelse så upptäckte jag detta i varenda utredning jag granskat. Hur kommer det sig ?

Tro fan att föräldrar som råkar ut för maktmissbruk inte kommer att sitta och vara tysta. Jag kan såklart inte uttala mig om de här fallen, men socialtjänsten har en stor skuld till utvecklingen vi nu ser genom sitt maktmissbrukande och brott mot alla lagar och regler.
Citera
2026-03-14, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
LVU-kampanjen har väckt mycket stor uppmärksamhet i Sverige och utomlands. Den har lett till att ansvariga politiker har fått upp ögonen för problemen. Så sent som i februari i år lämnades nya lagförslag:

sakta i backarna. Den SOUn är inte direkt en frihetsgest för barnen:

- Enligt direktiven ska utredningen bland annat analysera och ta
ställning till om åklagare i vissa fall ska kunna besluta om omedelbart
omhändertagande

-Om ett beslut om omedelbart omhändertagande behöver fattas med kort varsel och
inte heller socialnämndens beslut kan avvaktas får ett beslut fattas
av nämndens ordförande eller någon annan ledamot som nämnden
har förordnat å så sätt finns det möjlighet
att fördela beslutanderätten så att det även under exempelvis helger
och ledigheter finns någon som kan nås om ett brådskande beslut.

SOUns enda förslag är att socialnämnden ska inhämta bättre kompetens kring barnen. Socionomerna har inte kompetensen. Sedan ska domstol pröva fallet var sjätte månad (vilket blir en skenrättegång, det vet vi redan), sedan ska socialnämnden gå på alla faktorer för vårdens upphävande, inte enbart låsa sig till "långtgående genomgripande förändring" hos föräldern som socionomer gör nu. Det bästa med SOUn att den erkända ECHRs order om att barn har rätt till sina biologiska föräldrar och att ett omhändertagande enbart är tillfälligt.
SOUn är annars bara en sammanfattning av redan bestående lag.
Citera
2026-03-14, 09:15
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Vad jag inte försvarar är socialsekreterare som ljuger och bedrar i barnutredningar ostraffat. Där är vi idag . Jag har sett det med egna ögon och i flera av varandra oberoende barnutredningar.

Det här ska inte hända i en enda barnutredning i ett demokratiskt land. Men som av en händelse så upptäckte jag detta i varenda utredning jag granskat. Hur kommer det sig ?

Tro fan att föräldrar som råkar ut för maktmissbruk inte kommer att sitta och vara tysta. Jag kan såklart inte uttala mig om de här fallen, men socialtjänsten har en stor skuld till utvecklingen vi nu ser genom sitt maktmissbrukande och brott mot alla lagar och regler.

Tror du man som barnorganisation hjälper eller förvärrar problemet du beskriver genom att förespråka användandet av våld?
Citera
2026-03-14, 09:16
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ja men var har du beviset för allt du påstår. Du kan ju inte veta om LVU var korrekt utan att ha gått igenom all dokumentation och jämfört mot LVU-ansökan?

Ja beviset är dottern, en för mig förstahandskälla då jag totalt hoppat över soc och mamman.
För att vara någon som värnar om att barnen ska bli hörda är du en person som systematiskt ignorerar dom.

Citat:
Vad har du för bevis för att det gått rätt till i hennes fall? HUr exakt kan du bara veta det, utan att ha tillgång till hela dokumentationen?

OM du vill lösa detta påstådda problem med FU så måste du förstå hur problemet uppstod från första början. Och yes. Socialtjänsten är medskyldiga till att vi hamnade här.

Jag är inte intresserad av att ta reda på om utredningen tog för lång tid, om dom journalförde någon anteckning fel, eller om något utelämnats.

Elena säger att hon inte har barn, barnen säger att dom inte vill ha med henne att göra. Så vad gör hon i en barnrättsorganisation? Annat än uppvigling.
Citera
2026-03-14, 09:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Man behöver inte försvara detta, för att förstå hur vi hamnade här och hur vi faktiskt kan och ska lösa detta problem med förtroendet för socialtjänsten som med rätta är på den absoluta botten: Alla vet detta innerst inne och ingen rimlig förälder vill ha med dem att göra, eftersom de bara förvärrar problemen för så många familjer å det grövsta.

Detta för att de inte är utbildade för att bedriva vård av barn och för att de verkar bli knäppa i skallen av sin utbildning. Det måste till ett helt annat sätt att jobba för att få bort dessa spänningar som vi nu ser. Det är ett symtom på allt som är fel med socialtjänsten.
Citera
2026-03-14, 09:17
Medlem
Citat:

Socialtjänsten har ingen skuld överhuvudtaget att någon galning bränner lokaler eller attackerar tjänstemän, ingen alls.
Tänker du likadant om kvinnor som blir slagna av sina män för dom provocerade på något skruvat sätt bara för du inte känner till fallet?
Hur kan du då uttala något om alla lvu fall när du inte känner till hur det gått till?
Citera
2026-03-14, 09:18
Medlem
Citat:

Hennes äldsta dotter som är kring 18 år har berättat skälen till att barnen omhändertagits
Citera
2026-03-14, 09:19
Medlem
Citat:
Man behöver inte försvara detta, för att förstå hur vi hamnade här och hur vi faktiskt kan och ska lösa detta problem med förtroendet för socialtjänsten som med rätta är på den absoluta botten: Alla vet detta innerst inne och ingen rimlig förälder vill ha med dem att göra, eftersom de bara förvärrar problemen för så många familjer å det grövsta.

Detta för att de inte är utbildade för att bedriva vård av barn och för att de verkar bli knäppa i skallen av sin utbildning. Det måste till ett helt annat sätt att jobba för att få bort dessa spänningar som vi nu ser. Det är ett symtom på allt som är fel med socialtjänsten.

Finns inget att förstå, brukar man våld ska man sitta inne i finkan och aldrig ha barn, punkt.
Citera
2026-03-14, 09:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Tror du man som barnorganisation hjälper eller förvärrar problemet du beskriver genom att förespråka användandet av våld?

Frågan är snarare varför våld tas till? Hur uppstod spänningarna från början? Jo det har att göra med hur socialtjänsten jobbar.

Man måste kunna lita på att socialtjänsten fattat ett rättssäkert beslut när det gäller den mest ingripande åtgärden staten kan ta till mot en medborgare. Men det har visat sig vara en total lekstuga för fritidspolitiker och socionomer.

Ta omedelbart bort dem och sätt in riktig legitimerad personal istället och ett riktigt tjänstemannaansvar för allt som skrivs i barnutredningarna, samt omedelbart sluta vanvårda placerade barn, så kommer sådana här problem att dö ut av sig själv.
Citera
2026-03-14, 09:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Finns inget att förstå, brukar man våld ska man sitta inne i finkan och aldrig ha barn, punkt.

Nej ni vill inte förstå. Det är liksom er mobbarsekts signum.
Citera
2026-03-14, 09:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hennes äldsta dotter som är kring 18 år har berättat skälen till att barnen omhändertagits

Med betoning på "berättat". Du är mycket för sagor och romaner du, precis som soc. Var är faktan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in