Citat:
Ursprungligen postat av
kutis123
Det är också värt att nämna att det där är orden ifrån en av nykterhets extremisterna som i flera år varit kända för att vända och vrida allt till sin fördel.
Att Tyskland inte gått långt fram har flertal förklaringar, och Storbritannien vill jag tro ligger i topp på total mängd exporterad cannabis för medecinska ändamål vilket gjort att en stor del av befolkningen är väldigt upprörda så där är det inte omöjligt att det snart ändras med.
Ja, givetvis blir det kanske lite svårt i Portugal då samtliga droger säljs på en svart marknad fortfarande tex så det är väl inte rätt väg att gå rakt upp och ner kanske.
Att det från Tyskland mig veterligen knappt kommit någon negativ artikel talar väl till fördel att EU snart kommer svänga i sin syn på cannabis vilket givetvis kommer påverka oss på ett eller annat sätt, att det fortfarande säljs THCA mer eller mindre lagligt i hela Europa finns det ju säkerligen något positivt med.
Vill även tro Frankrike nämdes i artikeln, och dom har väl mest andel brukare av cannabis där avloppsmätningar görs, så dom är väl ett prakt exempel på hur värdelöst förbudet fungerar i praktiken.
Förr var det barnen och allt möjligt dravel man skulle skydda med hårda förbud, numera verkar det snarare vara att motverka industraliseringen man har som starkast argument talar väl också för att dom känner att sitsen är lite hopplös.
Citat:
Ursprungligen postat av
LonelyHardstyler
Så artikeln i ett nötskal: Bara för att Italien och Frankrike ska ej legaliserar bör Sverige inte hellre göra det. För att vi ska vara sist och titta på andra först. Vet inte riktigt vad författaren vill får fram med detta. Varför ska vi vänta på resten av EU om vi kan vara ett förebild och minska pengarna till gäng (där vi har störst problem i EU). Det är alltid enkelt att peka på andra men vi behöver börja i vårat land först. Sen att Tyskland ej har fått ner den svarta marknaden är för att dem har gjort legaliseringen på helt fel sätt. Är själv halv tysk så man har lite koll. Dem har bara vissa klubbar där man behöver vara medlem eller medicinskt. Hade man gjort samma försäljning som alkohol kan jag garantera att marknaden hade försvunnit efter en månad men man behöver hålla sig till EU som är fortfarande fast i gamla lagar. Det bästa hade ju varit att legalisera det i hela EU som alkohol men det kommer väl aldrig hända. Jag fattar inte hur mycket det behöver diskuteras kring en växt som har odlats så länge det har funnits människor. Den är mindre skadligt än alkohol. Det värsta som kan hända är att någon ungdom somnar i soffan eller att gäng hittar på andra sätt att tjäna pengar. Det var min TED talk för idag tack att ni lyssnade.
Även om det är olagligt i Danmark, Frankrike och Storbritannien osv. så glömmer man också bort att säga att det är en extrem skillnad i hur det ser ut i praktiken. I Danmark är personligt innehav av cannabis nästintill avkriminaliserat; polisen bryr sig inte så länge du inte blåser rök i ansiktet på dem eller står bredvid en förskola (Köpenhamn har till och med velat sätta upp ett försök med legal försäljning).
I Paris och London ser det ungefär likadant ut (det kan vara mer strikt på landsbygden). I Storbritannien har man i dag dessutom något liknande ”weed doctors”, där man kan få gräs utskrivet för sömnproblem, och där politikerna inte bryr sig så mycket om den saken. Inte för att jag säger att weed doctors är något jättebra, utan bara för att illustrera den enorma kontrasten.