2026-02-23, 20:13
Medlem
LonelyHardstylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
”Överlag dominerar förbudspolitiken i Europa, med beroendevård som samhällets främsta verktyg, enligt debattörerna. Tyskland gick inte så långt i sin cannabislegalisering som planerat, Italien har skärpt sin drogpolitik, Storbritannien avfärdar legalisering och i Portugal omvärderar man 2001 års legalisering efter ökad narkotikadödlighet.”

https://omni.se/a/y54LMA

Det går åt rätt håll.

Så artikeln i ett nötskal: Bara för att Italien och Frankrike ska ej legaliserar bör Sverige inte hellre göra det. För att vi ska vara sist och titta på andra först. Vet inte riktigt vad författaren vill får fram med detta. Varför ska vi vänta på resten av EU om vi kan vara ett förebild och minska pengarna till gäng (där vi har störst problem i EU). Det är alltid enkelt att peka på andra men vi behöver börja i vårat land först. Sen att Tyskland ej har fått ner den svarta marknaden är för att dem har gjort legaliseringen på helt fel sätt. Är själv halv tysk så man har lite koll. Dem har bara vissa klubbar där man behöver vara medlem eller medicinskt. Hade man gjort samma försäljning som alkohol kan jag garantera att marknaden hade försvunnit efter en månad men man behöver hålla sig till EU som är fortfarande fast i gamla lagar. Det bästa hade ju varit att legalisera det i hela EU som alkohol men det kommer väl aldrig hända. Jag fattar inte hur mycket det behöver diskuteras kring en växt som har odlats så länge det har funnits människor. Den är mindre skadligt än alkohol. Det värsta som kan hända är att någon ungdom somnar i soffan eller att gäng hittar på andra sätt att tjäna pengar. Det var min TED talk för idag tack att ni lyssnade.
Citera
2026-02-23, 21:07
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kutis123
Det är också värt att nämna att det där är orden ifrån en av nykterhets extremisterna som i flera år varit kända för att vända och vrida allt till sin fördel.

Att Tyskland inte gått långt fram har flertal förklaringar, och Storbritannien vill jag tro ligger i topp på total mängd exporterad cannabis för medecinska ändamål vilket gjort att en stor del av befolkningen är väldigt upprörda så där är det inte omöjligt att det snart ändras med.

Ja, givetvis blir det kanske lite svårt i Portugal då samtliga droger säljs på en svart marknad fortfarande tex så det är väl inte rätt väg att gå rakt upp och ner kanske.

Att det från Tyskland mig veterligen knappt kommit någon negativ artikel talar väl till fördel att EU snart kommer svänga i sin syn på cannabis vilket givetvis kommer påverka oss på ett eller annat sätt, att det fortfarande säljs THCA mer eller mindre lagligt i hela Europa finns det ju säkerligen något positivt med.

Vill även tro Frankrike nämdes i artikeln, och dom har väl mest andel brukare av cannabis där avloppsmätningar görs, så dom är väl ett prakt exempel på hur värdelöst förbudet fungerar i praktiken.

Förr var det barnen och allt möjligt dravel man skulle skydda med hårda förbud, numera verkar det snarare vara att motverka industraliseringen man har som starkast argument talar väl också för att dom känner att sitsen är lite hopplös.

Citat:
Ursprungligen postat av LonelyHardstyler
Så artikeln i ett nötskal: Bara för att Italien och Frankrike ska ej legaliserar bör Sverige inte hellre göra det. För att vi ska vara sist och titta på andra först. Vet inte riktigt vad författaren vill får fram med detta. Varför ska vi vänta på resten av EU om vi kan vara ett förebild och minska pengarna till gäng (där vi har störst problem i EU). Det är alltid enkelt att peka på andra men vi behöver börja i vårat land först. Sen att Tyskland ej har fått ner den svarta marknaden är för att dem har gjort legaliseringen på helt fel sätt. Är själv halv tysk så man har lite koll. Dem har bara vissa klubbar där man behöver vara medlem eller medicinskt. Hade man gjort samma försäljning som alkohol kan jag garantera att marknaden hade försvunnit efter en månad men man behöver hålla sig till EU som är fortfarande fast i gamla lagar. Det bästa hade ju varit att legalisera det i hela EU som alkohol men det kommer väl aldrig hända. Jag fattar inte hur mycket det behöver diskuteras kring en växt som har odlats så länge det har funnits människor. Den är mindre skadligt än alkohol. Det värsta som kan hända är att någon ungdom somnar i soffan eller att gäng hittar på andra sätt att tjäna pengar. Det var min TED talk för idag tack att ni lyssnade.

Även om det är olagligt i Danmark, Frankrike och Storbritannien osv. så glömmer man också bort att säga att det är en extrem skillnad i hur det ser ut i praktiken. I Danmark är personligt innehav av cannabis nästintill avkriminaliserat; polisen bryr sig inte så länge du inte blåser rök i ansiktet på dem eller står bredvid en förskola (Köpenhamn har till och med velat sätta upp ett försök med legal försäljning).

I Paris och London ser det ungefär likadant ut (det kan vara mer strikt på landsbygden). I Storbritannien har man i dag dessutom något liknande ”weed doctors”, där man kan få gräs utskrivet för sömnproblem, och där politikerna inte bryr sig så mycket om den saken. Inte för att jag säger att weed doctors är något jättebra, utan bara för att illustrera den enorma kontrasten.
Senast redigerad av spyder123 2026-02-23 kl. 21:14.
Citera
2026-02-23, 22:29
Medlem
LonelyHardstylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Även om det är olagligt i Danmark, Frankrike och Storbritannien osv. så glömmer man också bort att säga att det är en extrem skillnad i hur det ser ut i praktiken. I Danmark är personligt innehav av cannabis nästintill avkriminaliserat; polisen bryr sig inte så länge du inte blåser rök i ansiktet på dem eller står bredvid en förskola (Köpenhamn har till och med velat sätta upp ett försök med legal försäljning).

I Paris och London ser det ungefär likadant ut (det kan vara mer strikt på landsbygden). I Storbritannien har man i dag dessutom något liknande ”weed doctors”, där man kan få gräs utskrivet för sömnproblem, och där politikerna inte bryr sig så mycket om den saken. Inte för att jag säger att weed doctors är något jättebra, utan bara för att illustrera den enorma kontrasten.

Jag tycker ändå om man legaliserar borde man göra det helt och erbjuda något liknande som systembolaget eller sälja det helt fritt. Annars kommer den illegala marknaden ej försvinna. Om man bara avkriminaliserar kommer folk fortfarande köpa på gatan, vilket man ju vill undvika.
Citera
2026-02-23, 22:35
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyHardstyler
Jag tycker ändå om man legaliserar borde man göra det helt och erbjuda något liknande som systembolaget eller sälja det helt fritt. Annars kommer den illegala marknaden ej försvinna. Om man bara avkriminaliserar kommer folk fortfarande köpa på gatan, vilket man ju vill undvika.
Det kan man tycka men tror att i politiken är det inte nära till hands att göra väldigt plötsliga ändringar. Vanligen brukar förändring ske långsamt, tex nåt typ av avkriminalssteg. Som i sig har fördelar (och kanske också möjliga problem).

Sen finns det även juridiska hinder i att det inom EU inte går att ha en laglig cannabisförsäljning. Kanske blir det lättare i framtiden.
Citera
2026-03-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Sverige kommer såklart inte att legalisera cannabis.

och så ska det förbli
cannabis = drog / knark
knark = olagligt
när ska ni knarkare begripa?
nä just det ni är ju sönderknarkade
Citera
2026-03-13, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjonsson1986
och så ska det förbli
cannabis = drog / knark
knark = olagligt
när ska ni knarkare begripa?
nä just det ni är ju sönderknarkade
Och ändå kan man få det på recept. Slutar det vara knark då? För isåfall slutar det vara knark vid en legalisering också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in