2026-02-04, 15:52
Medlem
knarkadamuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boys
Finns så många fördelar med att legalisera cannabis så det är märkligt hur lite intiativ som finns till att debattera FÖR cannabis.

När legaliseras cannabis egentligen? Gick rykten om att cannabis skulle legaliseras redan år 2023.
Nu är det år 2026 och det ekar fortfarande tomt i lådan.
I Tyskland så började allt med en debatt och nu är Tyskland i full gång med att avkriminalisera cannabis fullt ut.

Hur kan vi göra för att till Sveriges fördel sprida vidare information samt uppmärksamhet om att legalisera cannabis?
Jag vet inte vilka rykten du hörde runt 2023 men förvänta dig inget det här valet. Centerpartiet, liberalerna, miljöpartiet, de partier som jag ser som mest troliga har redan bestämt sin politik inför valet. Centerpartiet öppnade sig för en avkriminalisering av bruk. Annars är det vänsterpartiet som kvarstår som jag ser som mer troligt, de bestämmer sin politik i maj. Sen dröjer det drygt två år innan politik ska ändras i partierna, slutet av 2027 eller första halvan av 2028.

Självklart så kan, i teorin, andra partier komma in i riksdagen, piratpartiet eller något annat parti. Det är heller inte omöjligt att t.ex. Liberalerna skulle ändra politik utanför en partistämma. Vad sannolikheterna är vet jag inte, men relativt låga om jag får gissa.

Jag tror, dessvärre, att vi i Sverige får fortsätta titta internationellt för förändringar. Det verkar som att Sverige har valt 'tough on crime' tillsvidare i politiken för att få bukt på gängbrottsligheten. Mest relevant är nog Danska valet 2026.
I debatten är det dock en del som sker. Nu senast så släppte Johan Wicklén sin bok Du Gröna Nya Värld som handlar om internationella cannabislegaliseringar som blivit en snackis senaste veckan. Utöver det så finns det nu flera poddar om cannabis och narkotikapolitik som inte styrs av antiknarklobbyn. Nu när det är valår så kommer det nog även bli en snackis 20 April, som det varit de senaste året.
Senast redigerad av knarkadamus 2026-02-04 kl. 16:07.
Citera
2026-02-04, 17:46
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Argumentet att den som använder narkotika stödjer skjutningar förs fram i media ibland. Argumentationen är dock orimligt då det är två helt oberoende handlingar.

Du stödjer ju inte tortyr i kinesiska fängelser bara för att du har en kinesisk dator (yes you do, oavsett märke). Inte heller tycker jag du kan hållas ansvarig för att kvinnor avrättas på öppen gata i Saudi bara för du tankar bilen.

Däremot är alla vi som dricker CocaCola ansvariga för att Maduro störtades. Nobelpris till oss!!

Ditt resonemang håller inte logiskt. Drivmedel för bilen är inte kopplat till att kvinnor "avrättas på öppen gata i Saudi". Eller så får du visa ett sånt exempel.

Att köpa knark är att direkt stödja de aktiviteter som handeln för med sig, så som skjutningar, sprängningar etc.
Citera
2026-02-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Ditt resonemang håller inte logiskt. Drivmedel för bilen är inte kopplat till att kvinnor "avrättas på öppen gata i Saudi". Eller så får du visa ett sånt exempel.

Att köpa knark är att direkt stödja de aktiviteter som handeln för med sig, så som skjutningar, sprängningar etc.

Kan inte du upplysa oss om varför övriga länder i EU där det knarkas enormt mycket mer än i Sverige ligger så långt efter oss i sprängningar och skjutningar?

Du verkar helt bergsäker på att det är medelsvenssons knarkande som är boven i dramat här.
Citera
2026-02-04, 19:07
Medlem
Nattvarelsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eroxxs
I Amsterdam är det väl inte ens lagligt med cannabis enligt regelboken?
Innehav, odling och överlåtelse är olagligt. Ändå är det fullt med coffeshops som tillåter dig ta en kaffe och joint.

Och för den som inte nöjer sig där så finns det tryfflar att köpa och trippa på i många av dessa shoppar med.

Det stämmer.

Och:
De har visserligen också problem med ungdomsbrottslighet, men inte alls lika allvarliga som i Sverige.

Och de har färre dödsfall på grund av droger än Sverige.

Konstigt, eller hur?
Citera
2026-02-04, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvarelser
Det stämmer.

Och:
De har visserligen också problem med ungdomsbrottslighet, men inte alls lika allvarliga som i Sverige.

Och de har färre dödsfall på grund av droger än Sverige.

Konstigt, eller hur?

Skall också tilläggas att det finns coffeshops i mer eller mindre ALLA lite större städer i Holland än enbart Amsterdam även om dem är mångat fler i just Amsterdam, och var långt många fler för 15 år sedan, men cannabis hypen är inte lika stor längre annat än i Skandinavien - och av någon anledning finns det folk som kämpar med allt dom har för att hålla fast i hypen så länge som möjligt och fängsla folk till höger och vänster för att dom använder något som knappt fick en hype trots att det vart lagligt i Tyskland, helt sinnesjuk värld vi lever i - enbart för att några ser som sin största livsuppgift att kontrollera vad andra personer i samhället berusar sig med.
Citera
2026-02-04, 19:25
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Mitt första exempel handlar om vad makthavare (Kinas kommunistparti) gör för att den egna gruppen skall bibehålla sina intäkter (ok, mitt andra exempel med Saudi och kvinnor var mindre träffade). Jag tycker ändå inte att den som köper kinesiska produkter kan hållas moraliskt ansvariga. Kanske kan man det på pappret, men i verkligheten är steget för långt. Gängen kivas om vem som skall få sälja i vilka områden. Du som köper kan inte hållas moralsikt ansvarig för med vilken metod säljarna fördelar marknaden.

Nej för tusan; sänk straffet för att röka spliff. Däremot kan straffet för skadliga droger höjas. Kanske dags att förbjuda alkohol och bara tillåta cannabis? Hustrumisshandelskulle droppa till nära noll. Annan misshandel också för en delen.
Citera
2026-02-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Varför reser du till Tyskland? Du delar ju uppenbarligen inte de tyska värderingarna eller respekterar deras kultur, kanske borde du välja ett annat resmål.

OnT: Om fem år har alla våra grannländer legaliserat med alla dess fördelar. Sverige har att välja mellan att i praktiken gå under eller följa resten av världen, vi kommer välja legalisering. Max 10 år bort.

10 år kännns väldigt ambitiöst. Hörde folk säga 10-15 år för typ 10 år sedan, och vi är ju inte ens i närheten.

Har för mig att C och V ändrat hållning och vill avkriminalisera dock, det är väl positivt.
Citera
2026-02-04, 21:00
Medlem
bl-gr-ns avatar
När blir cannabis lagligt?
Strax efter att tobaksrökning blivit ett obligatoriskt ämne i lågstadiet.
Citera
2026-02-23, 15:52
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eroxxs
Folk här älskar att dra paralleller mellan olika länder.
Så jag tänkte ta ett exempel, portugal.

Dom har legaliserat alla droger, allt från heroin till din kvällsjoint.
Deras dödsfall har minskat, även kriminaliteten.
Portugal är ett säkrare land än Sverige.

Vi har högre dödsfall och en väl etablerad kriminalitet som endast blir värre och värre för varje dag.

Så berätta för mig hur en legalisering av marijuana skulle göra vårat land värre?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jaoP00/i-portugal-ar-droger-avkriminaliserat-men-nu-da

”Överlag dominerar förbudspolitiken i Europa, med beroendevård som samhällets främsta verktyg, enligt debattörerna. Tyskland gick inte så långt i sin cannabislegalisering som planerat, Italien har skärpt sin drogpolitik, Storbritannien avfärdar legalisering och i Portugal omvärderar man 2001 års legalisering efter ökad narkotikadödlighet.”

https://omni.se/a/y54LMA

Det går åt rätt håll.
Citera
2026-02-23, 15:56
Medlem
Eroxxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
”Överlag dominerar förbudspolitiken i Europa, med beroendevård som samhällets främsta verktyg, enligt debattörerna. Tyskland gick inte så långt i sin cannabislegalisering som planerat, Italien har skärpt sin drogpolitik, Storbritannien avfärdar legalisering och i Portugal omvärderar man 2001 års legalisering efter ökad narkotikadödlighet.”

Det går åt rätt håll.

Rätt håll går det åt men det går förbannat långsamt. 2016 trodde jag det skulle legalisera weed om 10 år. Nu 10 år senare så känns det som det minst är 10 år kvar fortfarande.

Tyvärr känns Omni känns lite som nyheter24..
Citera
2026-02-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra

Det går åt rätt håll.

Det är också värt att nämna att det där är orden ifrån en av nykterhets extremisterna som i flera år varit kända för att vända och vrida allt till sin fördel.

Att Tyskland inte gått långt fram har flertal förklaringar, och Storbritannien vill jag tro ligger i topp på total mängd exporterad cannabis för medecinska ändamål vilket gjort att en stor del av befolkningen är väldigt upprörda så där är det inte omöjligt att det snart ändras med.

Ja, givetvis blir det kanske lite svårt i Portugal då samtliga droger säljs på en svart marknad fortfarande tex så det är väl inte rätt väg att gå rakt upp och ner kanske.

Att det från Tyskland mig veterligen knappt kommit någon negativ artikel talar väl till fördel att EU snart kommer svänga i sin syn på cannabis vilket givetvis kommer påverka oss på ett eller annat sätt, att det fortfarande säljs THCA mer eller mindre lagligt i hela Europa finns det ju säkerligen något positivt med.

Vill även tro Frankrike nämdes i artikeln, och dom har väl mest andel brukare av cannabis där avloppsmätningar görs, så dom är väl ett prakt exempel på hur värdelöst förbudet fungerar i praktiken.

Förr var det barnen och allt möjligt dravel man skulle skydda med hårda förbud, numera verkar det snarare vara att motverka industraliseringen man har som starkast argument talar väl också för att dom känner att sitsen är lite hopplös.
Senast redigerad av kutis123 2026-02-23 kl. 19:11.
Citera
2026-02-23, 19:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
När blir cannabis lagligt?
Strax efter att tobaksrökning blivit ett obligatoriskt ämne i lågstadiet.
Inget av det kommer att inträffa som tur är, cannabis lär aldrig bli lagligt här i Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in