Citat:
Ursprungligen postat av
Boys
Finns så många fördelar med att legalisera cannabis så det är märkligt hur lite intiativ som finns till att debattera FÖR cannabis.
När legaliseras cannabis egentligen? Gick rykten om att cannabis skulle legaliseras redan år 2023.
Nu är det år 2026 och det ekar fortfarande tomt i lådan.
I Tyskland så började allt med en debatt och nu är Tyskland i full gång med att avkriminalisera cannabis fullt ut.
Hur kan vi göra för att till Sveriges fördel sprida vidare information samt uppmärksamhet om att legalisera cannabis?
Jag vet inte vilka rykten du hörde runt 2023 men förvänta dig inget det här valet. Centerpartiet, liberalerna, miljöpartiet, de partier som jag ser som mest troliga har redan bestämt sin politik inför valet. Centerpartiet öppnade sig för en avkriminalisering av bruk. Annars är det vänsterpartiet som kvarstår som jag ser som mer troligt, de bestämmer sin politik i maj. Sen dröjer det drygt två år innan politik ska ändras i partierna, slutet av 2027 eller första halvan av 2028.
Självklart så kan, i teorin, andra partier komma in i riksdagen, piratpartiet eller något annat parti. Det är heller inte omöjligt att t.ex. Liberalerna skulle ändra politik utanför en partistämma. Vad sannolikheterna är vet jag inte, men relativt låga om jag får gissa.
Jag tror, dessvärre, att vi i Sverige får fortsätta titta internationellt för förändringar. Det verkar som att Sverige har valt 'tough on crime' tillsvidare i politiken för att få bukt på gängbrottsligheten. Mest relevant är nog Danska valet 2026.
I debatten är det dock en del som sker. Nu senast så släppte Johan Wicklén sin bok Du Gröna Nya Värld som handlar om internationella cannabislegaliseringar som blivit en snackis senaste veckan. Utöver det så finns det nu flera poddar om cannabis och narkotikapolitik som inte styrs av antiknarklobbyn. Nu när det är valår så kommer det nog även bli en snackis 20 April, som det varit de senaste året.