2026-03-12, 22:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vad är det med dig? Tror du jag går omkring som något j*vla levande lexikon och har exakt koll på vad olika lägenhetsstorlekar i Stockholm kostade 2006? Du kan väl i stället vara som en människa och svara på en enkel fråga. Tråden blir roligare då.

Kan du inte hänga med i en diskussion som är några inlägg lång och utspelar sig inom en dag?

Nej, det var paradvåningar på Strandvägen jag pratade om, givetvis
Citera
2026-03-12, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Du påstod för mig att "det har bevisats i tråden" och jag har nu bevisat att era "bevis" inte är något annat än er egen bristande förmåga.
Ni härinne i tråden tror att allt som går mot er "åsikt" är propaganda och därför är det fel, ni utgår från att ni vet bäst så alla studier, artiklar och andra bevis jag lägger fram avfärdar ni framför er egen dåliga räkneförmåga och bristande logik.

Behövs det mer bevis än att tre av er, oberoende av varandra, läste fel i artikeln jag länkade?
Om ni inte ens kan läsa en enkel artikel korrekt kan ni knappast analysera bostadsmarknaden, därför kommer ni till väldigt felaktiga slutsatser om hur svårt det är att köpa bostad och hur allvarlig bostadsbristen är och era "bevis" är inget annan än brist på vanligt förstånd.

Jag är som sagt inte intresserad av era glädjekalkyler, ni får gärna göra dem för er själva men du kom till mig och sade "det har bevisats i tråden" och jag bevisade att ni som framför dessa bevis knappt kan läsa.
Sedan är det ironiskt när du säger "tror du folk är så lättlurade?", tror du jag är så lättlurad så att jag bortser från seriöst utformade rapporter som presenteras av sakkunniga på området framför en glädjekalkyl utförd av en knappt läskunnig person på flashback? lol

Case closed, som du sade.

Exakt vad i den här kalkylen kan liknas vid en "glädjekalkyl"? Eller menar du att att slutpriserna på hemnet är påhittade?

Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
NEEEEEEEEEEEEJ, det är omöjligt!....

Senaste 12 månaderna, bara på hemnet, finns avslut för 149st 2or, minst 50kvm, I hägersten-liljeholmen för max 3 miljoner https://www.hemnet.se/salda/bostader/karta?sold_age=12m&price_max=2500000&living_area_m in=50&rooms_max=2&rooms_min=2&item_types%5B%5D=bos tadsratt&location_ids%5B%5D=925964

Som värst får du en tunnelbaneresa från fruängen till tc som tar hela 18 minuter, du cyklar på 30
Som bäst får du en tunnelbaneresa från kransen till tc som tar hela 12 minuter, du cyklar på 20

3 miljoner kräver 450k i kontantinsats. Det är 225k per person. Efter 1 april räcker 150k.

Att låna 3 miljoner kräver en inkomst på 45k, det är 22.5k per person.

Att låna 3 miljoner med 85% belåning @ 2.63% snittränta hos seb kostar 5580kr, före ränteavdrag.

Det är 2790kr/månad/person, före ränteavdrag.

Kollar man på rena pengar ut landar det på 11456kr/månad om vi antar föreningsavgift på 3300kr.

Det är 5728kr per person.

Släng på hemförsäkring och el så avrundar vi till 6000kr.

Nu i väntar följande motargument:
* det är omöjligt att spara pengar till kontantinsats pga...anledningar
* hägersten-liljeholmen är krigshärjat ghetto
* par kan inte bo ihop på minst 50kvm
Citera
2026-03-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Jag behöver inte det.
Jo. Tråden är dessvärre full med evidens som pekar på att det är ett återkommande problem du kämpar med.

Citat:
Jag plågas av den kassa läsförståelsen som exponeras här.
Kommentar överflödig. 

Citat:
Det du länkar är vad länsförsäkringar skrev.
Korrekt. Här har du hamnat rätt. Bravo ekbo251!

Citat:
Men det är inte vad Wallincus skrev.
Läs igen. 
Notera att i första delen innebär "uppemot en halv miljon kronor" en enrummare.
I andra delen innebär "i genomsnitt 933 000 kronor i kontantinsats" en etta i Göteborg.
Nu läser du vad Wallincus skrev igen. Är du fortfarande säker på att "När Wallincus läser blir "uppemot en halv miljon kronor" = "933 000 kr" är korrekt?
Lugna ner dig innan du svarar.
Läs igen. Tänk efter. Noga.

Citat:
Du får stava dig igenom orden på båda ställena och se var det diffar.
Har har du ett bra råd om du fortfarande har hamnat fel.

Citat:
Och så frågar du dig själv vad som krävs för att du skall börja se detta omgående. För det är min nivå.
Rekommenderar att du försöker lyfta dig från din nivå och hamna rätt i stället.

Citat:
Och innan du passerar den kan du ju vara lite mindre gapig.
När någon försöker utbilda dig så är det inte att vara gapig.
Med den inställningen kommer du tyvärr ha väldigt svårt att inta kunskap.

Citera
2026-03-13, 06:37
Medlem
Teus avatar
Citat:
I ditt favoritland Nordkorea gör dom precis så.
Bra. Den äldre generationen ska få känna av konsekvenserna av den politik dom fört. Massinvandring, centralisering, NIMBYism, och nollräntepolitik har konsekvenser, och dessa konsekvenser får bäras av den generation som orsakat problemen.
Senast redigerad av Teu 2026-03-13 kl. 06:40.
Citera
2026-03-13, 08:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kan du inte hänga med i en diskussion som är några inlägg lång och utspelar sig inom en dag?

Nej, det var paradvåningar på Strandvägen jag pratade om, givetvis
Nej, för jag hade inte diskuterat detta med dig tidigare. Men du ödslar hellre massor med energi och utrymme på att håna och fylla inläggen med "whoco", än att tillföra något substansiellt. Säger ju lite om dig som person. Och det är inte positivt...
Citera
2026-03-13, 08:14
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Vad räknar du in som kostnader under posten boendekostnader?
Är det bara ränta och avgift? Eller känner du att du har missat något?
Ja, det är väl det viktigaste? Amortering är för övrigt inte en kostnad. Men det spelar ingen roll, för totalutgifterna kommer ändå inte upp till de 35% av disponibel inkomst som var det inlägg jag svarade på.
Senast redigerad av Karman 2026-03-13 kl. 08:25.
Citera
2026-03-13, 08:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Du påstod för mig att "det har bevisats i tråden" och jag har nu bevisat att era "bevis" inte är något annat än er egen bristande förmåga.
Ni härinne i tråden tror att allt som går mot er "åsikt" är propaganda och därför är det fel, ni utgår från att ni vet bäst så alla studier, artiklar och andra bevis jag lägger fram avfärdar ni framför er egen dåliga räkneförmåga och bristande logik.

Behövs det mer bevis än att tre av er, oberoende av varandra, läste fel i artikeln jag länkade?
Om ni inte ens kan läsa en enkel artikel korrekt kan ni knappast analysera bostadsmarknaden, därför kommer ni till väldigt felaktiga slutsatser om hur svårt det är att köpa bostad och hur allvarlig bostadsbristen är och era "bevis" är inget annan än brist på vanligt förstånd.

Jag är som sagt inte intresserad av era glädjekalkyler, ni får gärna göra dem för er själva men du kom till mig och sade "det har bevisats i tråden" och jag bevisade att ni som framför dessa bevis knappt kan läsa.
Sedan är det ironiskt när du säger "tror du folk är så lättlurade?", tror du jag är så lättlurad så att jag bortser från seriöst utformade rapporter som presenteras av sakkunniga på området framför en glädjekalkyl utförd av en knappt läskunnig person på flashback? lol

Case closed, som du sade.
Uppriktigt sagt vet jag inte vad du vill komma fram till. Att det råder bostadsbrist? Att bostäder är för dyra? Att arbetslösa ska kunna köpa bostäder? Att folk tjänar för lite? Att normalinkomsttagare inte kan köpa bostad i storstadsområdena? Ganska spretigt budskap i så fall och är detta verkligen trådens ämne? För mig luktar det mer bostads och fördelningspolitik.

Sen kunde du ju ha bemödat dig med att kritisera min exempelkalkyl, som motbevisar dina teser. Men det gjorde du inte. Varför? Du skulle ju kunnat peka på vad som är "glädjekalkyl" i min enkla kalkyl, när du nu hävdar det hela tiden.

Och ja, jag har tidigare i tråden givit ett exempel på en kalkyl om en lägenhet i Trångsund, en tvåa, som ett ungt par med normalinkomster kan köpa. Pendelavstånd till Stockholms Central 15 minuter. Men var det inte du som dömde ut det för att det var ett "uselt område" eller något sådant? Förmodligen har du aldrig satt din fot där och vet inte vad du talar om.
Senast redigerad av Karman 2026-03-13 kl. 08:30.
Citera
2026-03-13, 08:40
Medlem
Citat:
Uppriktigt sagt vet jag inte vad du vill komma fram till. Att det råder bostadsbrist? Att bostäder är för dyra? Att arbetslösa ska kunna köpa bostäder? Att folk tjänar för lite? Att normalinkomsttagare inte kan köpa bostad i storstadsområdena? Ganska spretigt budskap i så fall och är detta verkligen trådens ämne? För mig luktar det mer bostads och fördelningspolitik.

Sen kunde du ju ha bemödat dig med att kritisera min exempelkalkyl, som motbevisar dina teser. Men det gjorde du inte. Varför? Du skulle ju kunnat peka på vad som är "glädjekalkyl" i min enkla kalkyl, när du nu hävdar det hela tiden.

Och ja, jag har tidigare i tråden givit ett exempel på en kalkyl om en lägenhet i Trångsund, en tvåa, som ett ungt par med normalinkomster kan köpa. Pendelavstånd till Stockholms Central 15 minuter. Men var det inte du som dömde ut det för att det var ett "uselt område" eller något sådant? Förmodligen har du aldrig satt din fot där och vet inte vad du talar om.

Det är lönlöst, jag har vid ett flertal tillfällen och så sent som igår serverat honom med både slutpriser för hundratals bostäder och kalkyler tagna direkt från bankernas bolånekalkylator.

Hur verkligheten ser ut spelar ingen roll för han har minsann läst en rapport, således är wallincus inte intresserad av att titta på tex slutpriser i Stockholm, vilket var det hans rapport från 2024 handlade om.

Han verkar inkapabel att förstå att det kan finnas prisvärda bostäder i trygga, stadsnära områden tex Hägersten, 15 min från TC med tuben som ett ungt par med några års sparande och låga inkomster kan köpa samtidigt som det finns 2or runt Östermalm som går för 6-7 miljoner.

Dessvärre kan det ju lätt bli så här för personer vars liv inte riktigt blev som dom hade tänkt, man försöker hitta förklsringsmodeller där man skyller sina egna misslyckanden på resten av samhället. Har stött på ett gäng sådana, främst män, 30+ som är singlar och barnlösa.

Det blir bekvämt att luta sig tillbaka på rapporter och myndigheter som då stödjer ens tes. Att det då finns massvis med bostäder som motbevisar denna tes är inte av intresse utan dom förkastas omedelbart med kommentarer som "hägersten är ett krigshärjat ghetto", "glädjekalkyler" eller "en tvåa på 53kvm är för trång föe ett ungt par" annars faller hela ens förklaringsmodell och man kan längre inte skylla sina misslyckanden på resten av samhället.

Ganska tragiskt egentligen...
Senast redigerad av Aabbcc123 2026-03-13 kl. 08:50.
Citera
2026-03-13, 08:44
Medlem
Förstår inte varför folk inte köper sin bostad, jag har alltid bott i köpt bostad.

Bytte från hus till en Brf nu 2020 augusti, gav 1,96milj för en 3:a nu säljs dessa för närma 3 milj, dvs lägenheten har ökat med 16000kr per månad sedan jag köpte den, Dvs 5st är sålda bara under 2025, prisbilden är fast satt med 1 milj mer för exakt likande lägenhet.

Detta mönster har följt mig sedan första lilla huset när jag var 23år gammal, varenda bostad jag ägt har gått upp under hela mitt liv, är i dag 54år o det verkar inte stanna av, vet inte hur många gånger jag trott nu har vi nått taket, men bostäder har bara fortsatt o klättra upp.

Genom detta kan man låna upp några hundringar satsa på annat, låna upp ger bara på 100000kr en månadskostnad på 170kr om man varit med hela vägen som jag o inte har lån, dvs låna upp hundratusen ger bara en ränta på 240kr/månad efter ränteavdrag 170kr, dvs inte mycket mer än ett spotify eller netflix abonnemang per månad, eller låna upp 200k o det kostar som ett mobil abonnemang i månaden, dvs ett billigt sådant.

På detta sätt kan man göra vad man vill med pengarna, hjälpa sina barn att köpa en bostad, dvs man ger sitt barn en förtur till bostadsmarknaden för man själv varit där hela tiden.

Tar man exempel min bror o vänner hur man gör, dessa lånar upp på sin bostad, genom att dessa är så lågt belånade handlar det om bottenlån, man lånar i sin tur ut till barnen så dessa slipper topplån på sina bostadslån, sedan när dom bott där träffat någon o säljer har dom även en vinst, där man kan betala tillbaka o ändå ha kvar vinst från sitt första bostads köp.
Citera
2026-03-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ja, det är väl det viktigaste? Amortering är för övrigt inte en kostnad. Men det spelar ingen roll, för totalutgifterna kommer ändå inte upp till de 35% av disponibel inkomst som var det inlägg jag svarade på.
Amortering räknas in under boendekostnader.
https://www.nordea.se/privat/produkter/bolan/sank-dina-boendekostnader.html

Men stämmer att totalutgifterna i ditt exempel troligen (beroende på vilken summa man väljer att sätta av för "egna utgifter för underhåll och reparation") hamnar under 35% av disponibel inkomst.
Citera
2026-03-13, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Förstår inte varför folk inte köper sin bostad, jag har alltid bott i köpt bostad.

Bytte från hus till en Brf nu 2020 augusti, gav 1,96milj för en 3:a nu säljs dessa för närma 3 milj, dvs lägenheten har ökat med 16000kr per månad sedan jag köpte den, Dvs 5st är sålda bara under 2025, prisbilden är fast satt med 1 milj mer för exakt likande lägenhet.

Detta mönster har följt mig sedan första lilla huset när jag var 23år gammal, varenda bostad jag ägt har gått upp under hela mitt liv, är i dag 54år o det verkar inte stanna av, vet inte hur många gånger jag trott nu har vi nått taket, men bostäder har bara fortsatt o klättra upp.

Genom detta kan man låna upp några hundringar satsa på annat, låna upp ger bara på 100000kr en månadskostnad på 170kr om man varit med hela vägen som jag o inte har lån, dvs låna upp hundratusen ger bara en ränta på 240kr/månad efter ränteavdrag 170kr, dvs inte mycket mer än ett spotify eller netflix abonnemang per månad, eller låna upp 200k o det kostar som ett mobil abonnemang i månaden, dvs ett billigt sådant.

På detta sätt kan man göra vad man vill med pengarna, hjälpa sina barn att köpa en bostad, dvs man ger sitt barn en förtur till bostadsmarknaden för man själv varit där hela tiden.

Tar man exempel min bror o vänner hur man gör, dessa lånar upp på sin bostad, genom att dessa är så lågt belånade handlar det om bottenlån, man lånar i sin tur ut till barnen så dessa slipper topplån på sina bostadslån, sedan när dom bott där träffat någon o säljer har dom även en vinst, där man kan betala tillbaka o ändå ha kvar vinst från sitt första bostads köp.
Ja, vi som träffade rätt har verkligen fått en trevlig resa. Mitt första lilla hus kostade 250.000 och det sålde jag för 900.000 tror jag det var. Andra huset byggde jag själv för tre millar och sålde för 8,3 + 1 mille för en avstyckad tomt. Nu är jag inne på tredje huset som jag renoverar själv och dessutom har ett separat hus som genererar hyresintäkter nästan skattefritt. Så nu tjänar jag t.o.m på att bo.
Visst har det varit lite kostnader och skatt på tidigare boende och mycket arbete under byggtiden. Men snabbt räknat så är jag 5 millar plus på 30 år och de kommande 20 åren kommer generera miljonbelopp och jag kommer bo stort och lyxigt.
Så utslaget på 30 år så har mina bostäder genererat 14.000 i månaden efter skatt och dessutom så har jag bott billigt och stort under den tiden.
Citera
2026-03-13, 10:21
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DattMamon666
Amortering räknas in under boendekostnader.
https://www.nordea.se/privat/produkter/bolan/sank-dina-boendekostnader.html

Men stämmer att totalutgifterna i ditt exempel troligen (beroende på vilken summa man väljer att sätta av för "egna utgifter för underhåll och reparation") hamnar under 35% av disponibel inkomst.
Fast det är ju egentligen fel, amortering är ingen kostnad per definition. Men de skriver så för att folk ska förstå att det är en utbetalning som påverkar hushållets kassa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in