Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Uppriktigt sagt vet jag inte vad du vill komma fram till. Att det råder bostadsbrist? Att bostäder är för dyra? Att arbetslösa ska kunna köpa bostäder? Att folk tjänar för lite? Att normalinkomsttagare inte kan köpa bostad i storstadsområdena? Ganska spretigt budskap i så fall och är detta verkligen trådens ämne? För mig luktar det mer bostads och fördelningspolitik.
Sen kunde du ju ha bemödat dig med att kritisera min exempelkalkyl, som motbevisar dina teser. Men det gjorde du inte. Varför? Du skulle ju kunnat peka på vad som är "glädjekalkyl" i min enkla kalkyl, när du nu hävdar det hela tiden.
Och ja, jag har tidigare i tråden givit ett exempel på en kalkyl om en lägenhet i Trångsund, en tvåa, som ett ungt par med normalinkomster kan köpa. Pendelavstånd till Stockholms Central 15 minuter. Men var det inte du som dömde ut det för att det var ett "uselt område" eller något sådant? Förmodligen har du aldrig satt din fot där och vet inte vad du talar om.
Det är lönlöst, jag har vid ett flertal tillfällen och så sent som igår serverat honom med både slutpriser för hundratals bostäder och kalkyler tagna direkt från bankernas bolånekalkylator.
Hur verkligheten ser ut spelar ingen roll för han har minsann läst en rapport, således är wallincus inte intresserad av att titta på tex slutpriser i Stockholm, vilket var det hans rapport från 2024 handlade om.
Han verkar inkapabel att förstå att det kan finnas prisvärda bostäder i trygga, stadsnära områden tex Hägersten, 15 min från TC med tuben som ett ungt par med några års sparande och låga inkomster kan köpa samtidigt som det finns 2or runt Östermalm som går för 6-7 miljoner.
Dessvärre kan det ju lätt bli så här för personer vars liv inte riktigt blev som dom hade tänkt, man försöker hitta förklsringsmodeller där man skyller sina egna misslyckanden på resten av samhället. Har stött på ett gäng sådana, främst män, 30+ som är singlar och barnlösa.
Det blir bekvämt att luta sig tillbaka på rapporter och myndigheter som då stödjer ens tes. Att det då finns massvis med bostäder som motbevisar denna tes är inte av intresse utan dom förkastas omedelbart med kommentarer som "hägersten är ett krigshärjat ghetto", "glädjekalkyler" eller "en tvåa på 53kvm är för trång föe ett ungt par" annars faller hela ens förklaringsmodell och man kan längre inte skylla sina misslyckanden på resten av samhället.
Ganska tragiskt egentligen...