2026-03-13, 07:20
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det händer då och då. Jag överlever hittills.
Vänta du bara.
Citera
2026-03-13, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Vänta du bara.
Är inte risken att dö i en flygolycka mikroskopisk överlag? Så vad ska Enterprise vänta på?
Citera
2026-03-13, 07:25
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Är inte risken att dö i en flygolycka mikroskopisk överlag? Så vad ska Enterprise vänta på?
Han verkar vara oerhört korkad i allmänhet, så det kan addera upp risker.

Håll dig du med att bli påsatt istället för att ta flygcert. Dessutom så skall man inte flyga, det har greta sagt.
Citera
2026-03-13, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Han verkar vara oerhört korkad i allmänhet, så det kan addera upp risker.

Håll dig du med att bli påsatt istället för att ta flygcert. Dessutom så skall man inte flyga, det har greta sagt.

Jaha menade du att Enterprise kommer att dö på ena eller andra sättet? Ja så är det nog med 100% sannolikhet.

Haha har inga planer på att bli pilot så du kan sova lugnt på nätterna.
Citera
2026-03-13, 07:30
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jaha menade du att Enterprise kommer att dö på ena eller andra sättet? Ja så är det nog med 100% sannolikhet.

Haha har inga planer på att bli pilot så du kan sova lugnt på nätterna.
Jag sover bäst om nätterna i hela världen. Jag åker inte flyg, jag tänker på miljön. I värld hade det varit bäst om man lagstadgade att det bara skulle vara kvinnliga piloter, så att folk slutade flyga.
Citera
2026-03-13, 08:39
Medlem
Min fråga var "Har du någon källa på att det är inkluderingsarbete som gör skillnaden mellan perioderna du valde ut? Något resonemang som stödjer den teorin? Eller är det bara "jag gillar inte kvotering, så det är nog det som är orsaken"?"

Jag bad om en koppling mellan DEI och olyckor.

Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Jadå,

United airlines 2021:

https://liveandletsfly.com/united-airlines-pilot-diversity

https://kitdarby.com/wp/kit-darby-discusses-the-impact-of-reduced-dei-emphasis-in-airline-pilot-hiring

Delta airlines 2022:

https://www.captechu.edu/blog/new-pilot-diversity-initiative-aims-level-playing-field-women-people-of-color

https://gitnux.org/diversity-equity-and-inclusion-in-the-aviation-industry-statistics

Air france / KLM 2022:

https://corporate.airfrance.com/en/news/air-france-hosts-first-edition-feminizing-airline-professions-event-international-womens-day

https://corporate.airfrance.com/en/news/air-france-organizes-special-flight-un-commission-status-women

Osv osv.

Har du ens läst sidorna du länkar? Det beskriver ju bara att de har program för DEI, och förtydligar att de inte ska sänka kraven för det. Ett exempel från dina sidor:

Citat:
airlines don’t compromise on hiring standards, [..] concerted efforts are being made to draw more women and people of color into pilot schools

Länkarna pratar också om utexamineringsmål med slutdatum på 2030, så de som ska ha orsakat olyckorna har inte ens hunnit börjat flyga än.

Citat:
Du kan rabla upp anekdotiska händelser och skylla på annat, men statistiken finns där.

Anekdoterna var ju bara DIN lista på olyckor som DU länkade. I ditt senaste inlägg så fanns det INGEN olycksstatistik. Länka den statistiken istället, och visa på hur den är kopplad till DEI så blir det bättre. Men du kanske tror att din beräkning baserat på anekdoter är statistik?

Citat:
Men det är egentligen irrelevant. Poängen är att de har kompromissat med kvaliteten och därmed säkerheten, vilket man alltid gör när man väljer andra kriterier än kunskap, erfarenheter och färdigheter.

Det måste vara väldigt ansträngande att försvara kvotering i arbeten som kräver enorma färdigheter och kunskap och samtidigt ansvarar över så många människoliv där riskerna visserligen är låga, men konsekvenserna nästan alltid fatala.

Hur orkar du?

Man behöver inte kompromissa med kvaliteten så länge det finns fler som uppfyller kraven än antalet tillgängliga platser. Jag orkar eftersom du ändå verkar förstå att man behöver belägg för det man säger, och refererar till källor - även om de än så länge inte stödjer din tes.
Citera
2026-03-13, 08:41
Medlem
Citat:
Läs mina länkar med statistik om antal olyckor varje år.

Har inte gått igenom varje enskilt fall, men det kan knappast vara en slump. Är det inte piloten så kan det även vara service personell, tillverkning eller ledning, som också är kvoterade.

Anekdoter, inte statistik.
Citera
2026-03-13, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussi1066
Klipper och klistrar in då jag besvarade liknande frågeställning för ett tag sedan:

För det första finns ingen etablerad statistik från exempelvis FAA eller NTSB som visar att kvinnliga piloter orsakar fler olyckor relativt sin andel av pilotpopulationen, än mindre någon ”överrepresentation med flera hundra procent”. Olycksdata redovisas i regel inte ens med kön som primär variabel.

För det andra bygger argumentationen på metodologiska fel. Man jämför procentandelar utan att kontrollera för flygtimmar, erfarenhet, typ av flygning, senioritet i cockpit eller riskexponering. I ett system där olyckor är extremt ovanliga räcker några få fall för att skapa dramatiska procentsiffror - siffror som säger mer om små tal än om faktisk risk.

Och även om man hypotetiskt skulle observera en statistisk skillnad innebär det fortfarande korrelation, inte kausalitet. Man ska komma ihåg att vi pratar om ett av världens mest reglerade yrken med identiska certifieringskrav för alla piloter.

Slutsatsen bör därför vara: påståendet är inte belagt. Det vilar inte på solid data, det bortser från grundläggande statistiska principer och korrekt empirisk analys. Det är dålig statistik helt enkelt.

Därmed inte sagt att det kan vara så att det finns såväl korrelation som kausalitet men det behöver kartläggas ordentligt. Dumt att gå på känsla och politiskt motiverat dravel.
Vad finns mer att tillägga?

Under 2025 var det enligt ASN 157 olyckor med tyngre flygplan i världen. Ingen statistik finns över kön på befälhavarna på dessa flygningar. Varför ska påhitt räknas?

TE]
Citera
2026-03-13, 10:34
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag har för mig att det var en kvinnlig och en manlig pilot i planet som störtade i Katmandu.

Mannen var kapten och förde befälet - och var den med de dokumenterade mentala problemen - men du menar att det var den kvinnliga andrepilotens fel? Kraschen hade inte inträffat med en manlig andrepilot?
Citera
2026-03-13, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag minns två från senare år: En i Nepal, Katmandu och en i USA. Helikopterolyckan. Men de flesta olyckor sker med små flygplan.

Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Mannen var kapten och förde befälet - och var den med de dokumenterade mentala problemen - men du menar att det var den kvinnliga andrepilotens fel? Kraschen hade inte inträffat med en manlig andrepilot?

Jag menar nog bara vad jag skrev. Var jag otydlig?
Citera
2026-03-13, 18:20
Medlem
Är överrepresentationen ens bestyrkt och kan beläggas? Om inte, så kan tråden stängas för då vilar hela trådstarten på en felaktig premiss.
Citera
2026-03-13, 22:25
Medlem
WordWarriors avatar
Jag har lyft ämnet tidigare, och det verkar som om de inkvoterade har en olycksstatistik som är 6-8 gånger högre än hos deras kollegor. En väldigt stor riskökning alltså. Vem vill ha det så? Det finns en agenda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in