2026-03-11, 21:42
Medlem
adelsnabels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL
Vafalls. Har jag räknat fel på något sätt? För jag har inte räknat alls, så det är lite lustigt att du säger så.

1 pluspoäng för utrotningshotat ord!
Citera
2026-03-11, 22:05
Medlem
AndersPersson99s avatar
Det är troligen för att flyga flygplan innefattar kritiska moment där man måste vara snabbtänkt, handlingskraftig och förstå vad som händer samt vilka konsekvenser och utfall olika händelseförlopp kan få.

Att enbart memorera och vara duktig är troligen inte tillräckligt tillfredsställande egenskaper.
Citera
2026-03-11, 23:00
Medlem
Klipper och klistrar in då jag besvarade liknande frågeställning för ett tag sedan:

För det första finns ingen etablerad statistik från exempelvis FAA eller NTSB som visar att kvinnliga piloter orsakar fler olyckor relativt sin andel av pilotpopulationen, än mindre någon ”överrepresentation med flera hundra procent”. Olycksdata redovisas i regel inte ens med kön som primär variabel.

För det andra bygger argumentationen på metodologiska fel. Man jämför procentandelar utan att kontrollera för flygtimmar, erfarenhet, typ av flygning, senioritet i cockpit eller riskexponering. I ett system där olyckor är extremt ovanliga räcker några få fall för att skapa dramatiska procentsiffror - siffror som säger mer om små tal än om faktisk risk.

Och även om man hypotetiskt skulle observera en statistisk skillnad innebär det fortfarande korrelation, inte kausalitet. Man ska komma ihåg att vi pratar om ett av världens mest reglerade yrken med identiska certifieringskrav för alla piloter.

Slutsatsen bör därför vara: påståendet är inte belagt. Det vilar inte på solid data, det bortser från grundläggande statistiska principer och korrekt empirisk analys. Det är dålig statistik helt enkelt.

Därmed inte sagt att det kan vara så att det finns såväl korrelation som kausalitet men det behöver kartläggas ordentligt. Dumt att gå på känsla och politiskt motiverat dravel.
Citera
2026-03-11, 23:12
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Vad har ni för teorier, och borde det vara möjligt att kunna kräva att få flyga med en manlig pilot mot ett extra säkerhetstillägg på flygbiljetten, eller vore det sexism?

Kvinnor har generellt sämre rumsuppfattning. Det kanske kan vara en faktor?

Kanske lekte kvinnorna generellt andra lekar när de var små än männen gjorde när de var små?

Långa lösnaglar i vägen?

Spakarna går trögt när planen är halvt ur funktion?

PMS?
Citera
2026-03-11, 23:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag hörde det tidigare idag på TV eller youtube
Brottartungt!
Citera
2026-03-11, 23:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Former White House lawyer says
Också brottartungt!
Citera
2026-03-11, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Har för mig jag läste en notis om detta i New York times själv ett par veckor sedan, det var en f.d. advokat från vita huset (D*niel Huff) *= a, som diskutera hur dåligt det är med mångfaldsarbete/inkvoteringar och hyllade Trump, om jag inte är ute och cyklar drog han ett långsökt exempel med kvinnliga piloter där han hävdade att även om kvinnor/minoriteter endast utgör omkring 10% av piloterna så var de ansvariga för 4 av 8 olyckor där den mänskliga faktorn (piloten) var central.

Herre jösses! Du måste ju själv fatta att det här inte fungerar? Bara för att du har för dig att du läst att någon snubbe sagt det betyder inte det att det är sant. Koppla på det kritiska tänkandet nu.
Citera
2026-03-11, 23:25
Medlem
Kundalinis avatar
Jag hörde att manliga piloter orsakar alla krascher. Alltså det var bara nåt jag hörde nånstans, men det kan ju stämma. Och det stämmer ju överens med att män är mer risktagande och impulsiva.
Citera
2026-03-11, 23:27
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soneking1
Kvinnor är overall sämre piloter. Så enkelt är det.

Det håller inte alls med om.
Vad har du för belägg för ett sådant påstående?
Har du egen erfarenhet?
Citera
2026-03-11, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Herre jösses! Du måste ju själv fatta att det här inte fungerar? Bara för att du har för dig att du läst att någon snubbe sagt det betyder inte det att det är sant. Koppla på det kritiska tänkandet nu.

Jag tror du missuppfatta mig fullständigt, jag påstår ingenstans att det är sant utan reciterade bara det jag läst då personen ovan frågade efter källa och TS inte uppgav någon. Jag har väldigt bra minne så jag vet att det är New York times, och pellejönsen Daniel Huff som påstår detta i sin intervju/diskussion med journalisten, att det bara handlar om kvinnor är felaktigt och clickbait från 3:e part. Men TS och ni andra kommer sannolikt inte åt den utan prenumeration, varför jag tog mig tid att hitta en liknande text inte från NYT utan en liknande sida som mer eller mindre saxat texten.

Varsågod.

https://nypost.com/2026/01/23/opinion/despite-trumps-efforts-airline-dei-programs-are-still-risking-peoples-lives/
Senast redigerad av Nittiotva 2026-03-11 kl. 23:38.
Citera
2026-03-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Jag tror du missuppfatta mig fullständigt, jag påstår ingenstans att det är sant utan reciterade bara det jag läst då personen ovan frågade efter källa och TS inte uppgav någon. Jag har väldigt bra minne så jag vet att det är New York times, och pellejönsen Daniel Huff som påstår detta i sin intervju/diskussion med journalisten, att det bara handlar om kvinnor är felaktigt och clickbait från 3:e part. Men TS och ni andra kommer sannolikt inte åt den utan prenumeration, varför jag tog mig tid att hitta en liknande text inte från NYT utan en liknande sida som mer eller mindre saxat texten.

Varsågod.

https://nypost.com/2026/01/23/opinion/despite-trumps-efforts-airline-dei-programs-are-still-risking-peoples-lives/

Tack. Ursprungskällan är alltså en viss Daniel Huff som påstår att han själv analyserat ämnet. Han beskriver inte sin metodik i detalj men skriver:
I analyzed every US commercial flight crash with onboard fatalities attributed to pilot error since 2000: Women and minorities represent less than 10% of pilots, yet were factors in four out of eight crashes (50%).

The sample size is small.
Han har alltså valt ut åtta fall. I fyra fall av dessa var piloten antingen en kvinna eller inte vit.
Citera
2026-03-11, 23:55
Medlem
https://rosap.ntl.bts.gov/view/dot/56997/dot_56997_DS1.pdf

Här finns studie från FAA mellan 2012-2016 där visar de sig att statistiskt så är kvinnor endast inblandade i mellan 1,8-3 % av alla krascher per år.

Sen är ju också frågan hur de kommer sig att man ska kunna tro att 6-10% av kvinnliga piloter i flygbranschen för kommersiella flyg ska stå för 50% av alla olyckor som sker. Så de sägs ligga på den nivån även när de kommer till hur många krascher de är inblandade i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in