2026-03-11, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
1.) Nej
2.) Ja
3.) Nej
4.) Nej
5.) Ja
6.) Ja
7.) Ja
8.) Ja
9.) Nej
10.) Ja

En del av detta hänger troligen också ihop med viss kvarvarande hjärntrötthet efter Graves. Framförallt fråga 5 och 6 där det blir allt bättre. När det var som värst orkade jag inte se program/filmer jag inte sett tidigare, och böcker var en omöjlighet. Nu går det ganska bra igen.

Nr 1 kan variera lite i perioder men jag svarar Nej där ändå då det inte är något jag oroar mig för längre.

Vad gäller ditt förra inlägg ( igår kl 18.46) så håller jag helt med dig i allt det du skriver. Det blir verkligen en ond cirkel när man har ibs och kanske dessutom otäcka anfall som följer, och den oron förstärker helt säkert det hela och det är väldigt svårt att bryta den.

Man hör ofta i media och av läkare att det är personer med nervös personlighet eller som tål stress dåligt som drabbas främst av ibs, men jag tror inte riktigt på att det alltid är så. Man BLIR orolig och nervös av att ständigt gå med magproblem, och sedan är som sagt cirkeln igång.. Jag tror det är väldigt vanligt för man hör ofta att en del knappt vågar gå utanför sin dörr till slut, rädda för att bajsa på sig, kräkas offentligt eller annat, som i mitt fall att drabbas av ett plötsligt anfall, trots att sannolikheten troligtvis är liten.

Som svar till ditt sista skrivna textstycke.

Att individer, vilka har en låg stress tollerans och, eller är lagd med en så kallad Persóna Nervósa, är inget som leder fram till Cólon Irritábile-besvär och sedan bestående sådana.

Jag anser, att det är ren, och skär abundant gallimatias att låta sig komma med ett sådant påstående eller påpekande om att det skulle vara den egentliga och bakomliggande grund-orsaken till att en sådan typ, av individer, utvecklar ett Cólon Irritábile-symptom.

Cólon Irritábile är en funktionell och en Visceral-Intestinál Tarm-sjukdom som i sin största utsträckning beror på, antingen en överaktiverad [ Colo-Neuronál-motorik ] eller också på en försvagad Neuronál-motorik inom Grovtarmen, i andra hand, så handlar det om en mycket speciell bakterier som invaderar Grovtarmens så kallade Colono-Cýter och gömmer sig inom Colono-Cýternas så kallade Goblét-celler, även kallade för Bägar-celler och, det är just dessa Grovtarms-celler som producerar Colon-Mucósans skyddande Múcus-lager, det vill säga, Grovtarmens ytliga hinna som täcks med ett skyddande lager av slem och, för att sålunda hindra ovälkomna mikro-organismer ifrån att kunna penetrera Cólons Tarm- och Cell-hinna.

Slemhinnan inom och på Cólons celler, kallas för
Túnica Mucósa Cóli och betyder Hinna och Slemrik samt tillhörande Grovtarmen ( Cólon )

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-03-11, 21:28
Medlem
Någon som gjort test för sibo?
Citera
2026-03-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drullen69

[ Jejún-o-Ileál Super-Crescéralis Bacteríta ] vilket betyder, att
som individ ha en pathológisk och bakteriál samt, en Mucosál överväxt ( påväxt ) av Cólonála bakterier inom och på Tunntarmens Apikála slemhinne-skikten.

Eftersom de Colonála bakterierna finns och förökar sig Apikált sett på Tunntarmens slemhinne-skikten, så blir bakterie-angreppen mycket sällan lokaliserade till Tunntarmens så kallade Sub-Mucósa utan, de håller oftast till på Tuntarmens topp-skikten där de ställer till stora besvär för den individ som drabbats av en Colonál bakterie-överväxt på sin Apikála Tunntarms-slemhinna.

Sub-Mucósan ... Den Tarmslemhinna vilken befinner under den Apikála Tunntarms-Mucósan.

Apikált ... Tillhörande ytan eller toppen av något eller också, vad som sker på toppen eller ytan av något.

Om du vill, så skall jag mer än gärna förklara för dig om de bakomliggande orsakerna som ligger till grunden för uppkomsten av en pathológisk och bakteriál
Tummtarms-Mucósa och därtill, så kommer jag också att berätta för dig beträffande hur du på det mest effektivaste sättet kan få testa dig inom dagens sjukvård för att sålunda kunna säkerställa en föreliggande pathológisk
Tunntarms-Mucósa samt vilken dagens mest effektivaste läkemedels-preparat är för att kunna få bukt med sådana Tunntarms-besvär.

Det finns även och utöver dagens läkemedels-preparat andra supplementer med effektiva anti-mikrobiella egenskaper.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-12 kl. 13:15.
Citera
2026-03-12, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
[ Jejún-o-Ileál Super-Crescéralis Bacteríta ] vilket betyder, att
som individ ha en pathológisk och bakteriál samt, en Mucosál överväxt ( påväxt ) av Cólonála bakterier inom och på Tunntarmens Apikála slemhinne-skikten.

Eftersom de Colonála bakterierna finns och förökar sig Apikált sett på Tunntarmens slemhinne-skikten, så blir bakterie-angreppen mycket sällan lokaliserade till Tunntarmens så kallade Sub-Mucósa utan, de håller oftast till på Tuntarmens topp-skikten där de ställer till stora besvär för den individ som drabbats av en Colonál bakterie-överväxt på sin Apikála Tunntarms-slemhinna.

Sub-Mucósan ... Den Tarmslemhinna vilken befinner under den Apikála Tunntarms-Mucósan.

Apikált ... Tillhörande ytan eller toppen av något eller också, vad som sker på toppen eller ytan av något.

Om du vill, så skall jag mer än gärna förklara för dig om de bakomliggande orsakerna som ligger till grunden för uppkomsten av en pathológisk och bakteriál
Tummtarms-Mucósa och därtill, så kommer jag också att berätta för dig beträffande hur du på det mest effektivaste sättet kan få testa dig inom dagens sjukvård för att sålunda kunna säkerställa en föreliggande pathológisk
Tunntarms-Mucósa samt vilken dagens mest effektivaste läkemedels-preparat är för att kunna få bukt med sådana Tunntarms-besvär.

Det finns även och utöver dagens läkemedels-preparat andra supplementer med effektiva anti-mikrobiella egenskaper.

Mvh/@JokerMannen

Hej JokerMannen! Du får gärna berätta mera om hur man kan testa sig inom dagens sjukvård samt vad det finns för typ av behandling att tillgå.
Citera
2026-03-12, 16:51
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet, och tack så mycket för ditt svars-inlägg idag samt för de 10 svaren på de tidigare av mig uppställda frågorna till dig undrer dagen.

Totalt sett av de 10 stycken tidigare uppställda Ja- och
Nej-frågorna, så blev det hela 6 stycken Ja-svar mot endast
4 stycken Nej-svar, vilket betyder, att dina tidigare lämnade
Ja-svar har majoriteten.

Beträffande dina Ja-svar och, som du under dagen framfört i ditt skrivna och postade inlägg, kommer sedan av mig, att användas som en grund för en mycket speciell analys som jag kommer att göra någon gång under den nu kommande helgen i koppling till dina Mag- och Tarm-besvär samt inkluderat dina många olika tillkomna symptomer, denna analys och, som jag nu under helgen skall fördjupa mig inom, den kommer med största sannolikhet att leda in mig på en väg med ett bättre grepp samt också, för en bättre förståelse över din levnads-situation.

Viktigt att förstå för dig samt beträffande den analys som jag kommer att arbeta med nu under den kommande helgen och som har med människans mentala funktioner att göra, så är det av stor betydelse för mig att känna till om du är av ett så kallat Génus Mascúlinum eller, om du är av ett så kallat
Génus Feminínum och, beträffande just detta, så vill jag att du sänder ett PM och inte skriver det direkt och öppet i IBS-tråden.

Utöver det ovan skrivna, så har jag nedan sett uppställt några frågor till dig som du, i din tur sedan kan svara på.

Fråga 1. ) Hur har du haft det med dina yrsel-besvär under dagen som nu varit ... ?

Fråga 2. ) Hur har du upplevt att din Kardiála funktion varit under dagen ... ?

Fråga 3. ) Har du upplevt några besvär med Nauséa under dagen som har varit ... ?

Fråga 4. ) Har du besvärats av någon Tinnitus under dagen som har varit ... ?

Fråga 5. ) Har du haft Buk-Distensions-besvär under dagen som varit, det vill säga, har din Abdómen-region varit uppblåst under dagen ... ?

Fråga 6. ) Har du besvärats utav Obstipátions-problem eller, har du besvärats utav diarréer under dagen som nu har
varit ... ?

Fråga 7. ) Hur har du haft det med din syn under dagen som har varit ... ?

Fråga 8. ) Har du under dagen som varit, kunnat fått i dig en tillräcklig mängd av nutritioner och, har du fått i dig en bra mängd med vätska ... ?

Mvh/@JokerMannen
Hann inte svara dig om gårdagen så jag tänkte att jag svarar för både i går och i dag.

1.)
I går: riktigt jobbigt mer eller mindre hela dagen. Fick gå upp igen på kvällen när jag lagt mig för att få lite luft vid ett fönster en stund. Funderade på om det kunde komma från vänster öra då det känts en tid som att det är lite "täppt", som bomull långt inne bakom trumhinnan, trots bra tryckutjämning.

I dag: ja, hela fm. Provade att spraya örat med Addeira Otowax för att se om det kanske var någon vaxpropp, men det känns inte så trots allt. Kanske någon vätska därinne eller en svullnad?

2.)
I går: ganska så lugnt. Var lite dubbelslag då och då och lite hjärtklappning framåt kvällen, men inget obehag så som total energilöshet. Lite trötthetskänsla mest i kroppen.

i dag: samma som ovan, men kanske lite fler dubbelslag.

3.)
I går: ja, det kom och gick hela dagen fram till kvällen. Tog en Postafen till slut för att se om det kanske kunde lindra lite. Osäker på om det gjorde det men tänkte att det nog inte kan skada.

I dag: ja, fram till nyss. Jag hoppas det är över för dagen..

4.)
I går: riktigt jobbigt högt brus som inte gick över vad jag än hittade på.

I dag: inte lika högt som i går och nu på sena eftermiddagen, efter den där sprayningen och en omgång nässköljning så är det i princip helt tyst.

5.)
I går: nej

I dag: nej

6.)
I går: nej, allt sådant höll sig lugnt och bra.

I dag: samma som ovan.

7.)
I går: dimsyn. Jag får det ibland.

I dag: yrseln har gjort det lite jobbigt att läsa idag men annars är det okej.

8.)
I går: ja, jag försökte tänka på det och få i mig tillräckligt.

I dag: slarvat lite med maten men har druckit mycket rumstempererad vätska av olika slag.
Citera
2026-03-12, 16:53
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Det där är jag också nyfiken på. Har inte testat ännu men har länge funderat på det. Följer din och JokerMannens diskussion om detta med intresse framöver.
Citera
2026-03-12, 18:59
Medlem
Citat:
Hej JokerMannen! Du får gärna berätta mera om hur man kan testa sig inom dagens sjukvård samt vad det finns för typ av behandling att tillgå.

Hej @drullen69.

Jag vill vänligen be dig om, att du i första hand sett, eller, först och främst, låter dig beskriva dina Mag- och Tarm-besvär som du upplever att du besväras utav.

Beskriv i ett skrivet och postat inlägg beträffande de olika symptomer som du upplever att besväras utav.

Beskriv varinom din kropp som du upplever olika symptomer som till exempel: från din Magsäcks-region och, från din översta del hos dina Tunntarmar, det vill säga, från Tolvfingertarms-regionen och, från den Jejunála regionen.

Beskriv även den nedre delen av Tunntarmen, det vill säga, den Ileála regionen och, även beträffande hela den nedre delen av buken och, vilken nedre Abdómen-del har både en del av Tunntarmen så som delar av Grovtarmen och då framför allt sett och sagt, den S-formade Grovtarms-slyngan kallad för Sigmoidéum.

Enligt det ovan skrivna ... varför skriver jag på ett
sådant sätt ... ? ... det beror på att Tunntarmen är uppdelad i tre olika Tarm-parter och, där vaje Tarm-part för sig, har olika funktions-uppgifter att uföra under själva Matspjälknings-processernas pågåenden.

Beskriv olika Mag- och Tarm-symptomer som till exempel: Besväras av mycket Magsäcks-luft eller gaser från Magsäcken som elimineras via matstrupen [ Esófagos ] och slutligen ut via munnen.

Refluxérings-besvär, det vill sägs, sura uppstötningar.

Buk-Distensíon, det vill säga, att vara uppblåst och att sålunda få ett överdrivet bukomfång och då, speciellt sett från 30 minuter upp till en timmas tid efter avslutad måltid.

Överdriven Cólon-flatulens, det vill säga, stora mängder av gas-utsläpp från Grovtarmen under hela dagens pågående.

Fråga 1. ) Hur många gånger i ditt liv har du genomgått en Röntgen-undrsökning ... ?

Fråga 2. ) Upplever du, att du inte tål vissa födoämnen ... ? ... Om så är fallet hos dig som individ, beskriv då de födoämnen som du upplever att din Mag- och Tarm-kanal reagerar negativt mot och, som du inte tål utan att du får besvär med din Mag- och Tarm-kanal ... ?

Mvh/@JokerMannen
Citera
2026-03-12, 19:46
Medlem
Hej @Jultrollet.

Jag börjar allt mer, att starkt misstänka vad ditt egentilga yrsel-problen beror på och sagt med anledning av detta, så kommer jag senare framåt, att i denna tråden detalj-beskriva en övning som du skall få göra tillsammans med din sambo och, som då dels, skall vara till din hjälp samt, att din sambo då skall hålla kontroll över att dina kropps- och huvud-rörelser håller de absolut rätta vinkel-lägena av ditt huvud och din nacke.

Om denna metod sedan kommer att visa sig till en god och tillfredsställande effekt för dina yrsel-problem så skall jag sedan därefter och i min tur berätta för dig vad jag nu misstänker är den bakomliggande orsaken.

Om dette senare framåt skulle visa sig överens-stämma med mina misstankar så skall jag även förklara för dig hur ditt yrsel-problem faktiskt kan påverka hela din Mag- och Tarm-kanal på ett negativt sätt.

Om det senare framåt, kommer, att för dig, som individ visa sig med en god och tillfredsställande effekt så vilar sig detta yrsel-problemet från långt bakåt i tiden vilket jag senare kommer att klargöra för dig i ett skrivet och postat inlägg.

Men, som tidigare har utlovats av mig, så gäller i första hand detalj-beskrivningen av Coca-Cola-flaskan för att lindra dina Mag- och Tarm-besvär och då, speciellt för att lindra dina Nauséa-besvär.

Pekfinger- och Lång-finger-testet med hjälp av 3 stycken dricksglas vilka 3 glas skall ha olika vatten-temperaturs-skillnader samt, att testet är kopplat dels, till dina Mag- och Tarm-besvär och dels till dina övriga symptomer därtill.

De 4 kuddarna som dels skall hjälpa dig att lindra dina Mag- och Tarm-besvär och även beträffande din Kardiála funktion.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-12 kl. 19:51.
Citera
2026-03-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Hann inte svara dig om gårdagen så jag tänkte att jag svarar för både i går och i dag.

1.)
I går: riktigt jobbigt mer eller mindre hela dagen. Fick gå upp igen på kvällen när jag lagt mig för att få lite luft vid ett fönster en stund. Funderade på om det kunde komma från vänster öra då det känts en tid som att det är lite "täppt", som bomull långt inne bakom trumhinnan, trots bra tryckutjämning.

I dag: ja, hela fm. Provade att spraya örat med Addeira Otowax för att se om det kanske var någon vaxpropp, men det känns inte så trots allt. Kanske någon vätska därinne eller en svullnad?

2.)
I går: ganska så lugnt. Var lite dubbelslag då och då och lite hjärtklappning framåt kvällen, men inget obehag så som total energilöshet. Lite trötthetskänsla mest i kroppen.

i dag: samma som ovan, men kanske lite fler dubbelslag.

3.)
I går: ja, det kom och gick hela dagen fram till kvällen. Tog en Postafen till slut för att se om det kanske kunde lindra lite. Osäker på om det gjorde det men tänkte att det nog inte kan skada.

I dag: ja, fram till nyss. Jag hoppas det är över för dagen..

4.)
I går: riktigt jobbigt högt brus som inte gick över vad jag än hittade på.

I dag: inte lika högt som i går och nu på sena eftermiddagen, efter den där sprayningen och en omgång nässköljning så är det i princip helt tyst.

5.)
I går: nej

I dag: nej

6.)
I går: nej, allt sådant höll sig lugnt och bra.

I dag: samma som ovan.

7.)
I går: dimsyn. Jag får det ibland.

I dag: yrseln har gjort det lite jobbigt att läsa idag men annars är det okej.

8.)
I går: ja, jag försökte tänka på det och få i mig tillräckligt.

I dag: slarvat lite med maten men har druckit mycket rumstempererad vätska av olika slag.

Vad du än tillvägagår i fortsättningen, så rekommenderar jag dig, att inte spraya ditt ena öra med hjälp av
Ad-Deíra Oto-Wáx då risken föreligger mycket stor till att du på sikt kommer att skada ditt ena inner-öra.

Däremot ovan sagt, så tycker jag gott och väl att du kan bruka dig av Näs-sköljning för att försöka lindra dina besvär.

Fråga: Förekommer det någon dag under till exempel en
7 dagars period ( En Vecka ) där du är helt fri från Nauséa-besvär ... ?

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2026-03-12 kl. 20:12.
Citera
2026-03-12, 20:28
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Hej @Jultrollet.

Jag börjar allt mer, att starkt misstänka vad ditt egentilga yrsel-problen beror på och sagt med anledning av detta, så kommer jag senare framåt, att i denna tråden detalj-beskriva en övning som du skall få göra tillsammans med din sambo och, som då dels, skall vara till din hjälp samt, att din sambo då skall hålla kontroll över att dina kropps- och huvud-rörelser håller de absolut rätta vinkel-lägena av ditt huvud och din nacke.

Om denna metod sedan kommer att visa sig till en god och tillfredsställande effekt för dina yrsel-problem så skall jag sedan därefter och i min tur berätta för dig vad jag nu misstänker är den bakomliggande orsaken.

Om dette senare framåt skulle visa sig överens-stämma med mina misstankar så skall jag även förklara för dig hur ditt yrsel-problem faktiskt kan påverka hela din Mag- och Tarm-kanal på ett negativt sätt.

Om det senare framåt, kommer, att för dig, som individ visa sig med en god och tillfredsställande effekt så vilar sig detta yrsel-problemet från långt bakåt i tiden vilket jag senare kommer att klargöra för dig i ett skrivet och postat inlägg.

Men, som tidigare har utlovats av mig, så gäller i första hand detalj-beskrivningen av Coca-Cola-flaskan för att lindra dina Mag- och Tarm-besvär och då, speciellt för att lindra dina Nauséa-besvär.

Pekfinger- och Lång-finger-testet med hjälp av 3 stycken dricksglas vilka 3 glas skall ha olika vatten-temperaturs-skillnader samt, att testet är kopplat dels, till dina Mag- och Tarm-besvär och dels till dina övriga symptomer därtill.

De 4 kuddarna som dels skall hjälpa dig att lindra dina Mag- och Tarm-besvär och även beträffande din Kardiála funktion.

Mvh/@JokerMannen
Tack, ja det ska bli intressant att prova allt det där och se vad som händer.

Jag läste tidigare idag om något som kallas för "kristallmoln i en båggång" som ger betydligt diffusare symtom än riktig kristallsjuka, och det låter inte helt olikt det jag genomgår. Då har kristallerna tydligen löst upp sig och far omkring därinne i en molnform som irriterar och ger yrsel och illamående, men inte kraftig karusellyrsel och kräkningar. Det ska vara lite svårare att hantera men det kanske vore något att fundera på?

Kanske är det något sådant du tänker på också?
Kallas också för mikrokristallsjuka vad jag förstår. https://www.yrsel.com/mikro-kristallsjuka/
Citat:
Vad du än tillvägagår i fortsättningen, så rekommenderar jag dig, att inte spraya ditt ena öra med hjälp av
Ad-Deíra Oto-Wáx då risken föreligger mycket stor till att du på sikt kommer att skada ditt ena inner-öra.

Däremot ovan sagt, så tycker jag gott och väl att du kan bruka dig av Näs-sköljning för att försöka lindra dina besvär.

Fråga: Förekommer det någon dag under till exempel en
7 dagars period ( En Vecka ) där du är helt fri från Nauséa-besvär ... ?

Mvh/@JokerMannen
Nej, det var bara ett test för att se om det skulle hjälpa men det gjorde ingen skillnad. Inget jag kommer att göra igen.

Nässköljningen är däremot väldigt behagligt så det fortsätter jag gärna med då och då.

Som svar på din fråga: jadå, det förekommer.

Just på senare tid har det blivit lite oftare att det ligger där i bakgrunden (milt ska sägas, det är inte spy-illa i brist på bättre ord) men normalt sett kanske jag känner av det en eller ett par dagar per vecka. Resten av dagarna brukar vara okej. Det hänger definitivt ihop med yrseln för det ena är inte utan det andra.
Senast redigerad av Jultrollet 2026-03-12 kl. 20:36.
Citera
2026-03-13, 09:15
Medlem
Citat:
Hej @drullen69.

Jag vill vänligen be dig om, att du i första hand sett, eller, först och främst, låter dig beskriva dina Mag- och Tarm-besvär som du upplever att du besväras utav.

Beskriv i ett skrivet och postat inlägg beträffande de olika symptomer som du upplever att besväras utav.

Beskriv varinom din kropp som du upplever olika symptomer som till exempel: från din Magsäcks-region och, från din översta del hos dina Tunntarmar, det vill säga, från Tolvfingertarms-regionen och, från den Jejunála regionen.

Beskriv även den nedre delen av Tunntarmen, det vill säga, den Ileála regionen och, även beträffande hela den nedre delen av buken och, vilken nedre Abdómen-del har både en del av Tunntarmen så som delar av Grovtarmen och då framför allt sett och sagt, den S-formade Grovtarms-slyngan kallad för Sigmoidéum.

sådant sätt ... ? ... det beror på att Tunntarmen är uppdelad i tre olika Tarm-parter och, där vaje Tarm-part för sig, har olika funktions-uppgifter att uföra under själva Matspjälknings-processernas pågåenden.

Beskriv olika Mag- och Tarm-symptomer som till exempel: Besväras av mycket Magsäcks-luft eller gaser från Magsäcken som elimineras via matstrupen [ Esófagos ] och slutligen ut via munnen.

Buk-Distensíon, det vill säga, att vara uppblåst och att sålunda få ett överdrivet bukomfång och då, speciellt sett från 30 minuter upp till en timmas tid efter avslutad måltid.

Överdriven Cólon-flatulens, det vill säga, stora mängder av gas-utsläpp från Grovtarmen under hela dagens pågående.

Fråga 1. ) Hur många gånger i ditt liv har du genomgått en Röntgen-undrsökning ... ?

Fråga 2. ) Upplever du, att du inte tål vissa födoämnen ... ? ... Om så är fallet hos dig som individ, beskriv då de födoämnen som du upplever att din Mag- och Tarm-kanal reagerar negativt mot och, som du inte tål utan att du får besvär med din Mag- och Tarm-kanal ... ?

Mvh/@JokerMannen

[quote=JokerMannen|94514626]
Hej @drullen69.

Har haft problem med magen i 15 år. Började med att jag åt 1 kur erymax, 2-3 kurer tetralysal, 1 kur roaccutan mot acne. Mina besvär är att det "kör i magen nästan hela tiden speciellt efter jag äter lunch. Känner att det blir mkt luft i magen och blir rapig/gasig. Nu senaste tiden har jag fått diarre ca 10 minuter efter att jag ätit lunch och då har jag ätit en sådan mat rätt som jag har ätit 100 ggr förut utan problem. tex makaroner med köttbullar. Åt det vid 16.30 tiden och dagen efter på jobbet åt jag samma men fick diarre. Har hänt ca 4-5 gånger på 3 veckor nu och i samband med det så höjde jag dosen av Referm. Dock ej tagit det senaste 2 veckor men har fortsatt besvär.

Tycker de är svårt att lokalisera var i tarmarna det kan vara. Även ibland så känns det som när avföringen passerar ett vist ställe så kommer stor smärta och detta någonstans i slutet av tarmen.

Inga sura uppstötningar.

Ej uppblåst ofta. Kanske 1 gång per 3 vecka dock ganska mkt gaser, speciellt på morgonen när man vaknar och efter lunch intag.

Fråga 1: menar du röntgen av tarmarna eller generellt? isåfall endast en gång för en spricka i tån.

Fråga 2: Lök upplever jag att jag blir mkt gasig av samt kryddor. Brukar äta okryddat alternativt lite peppar och salt endast. Tomat och apelsin kan jag få känningar i tungan av annars kan jag inte koppla någon speciell mat som ställer till problem.

läkarna säger ibs-d men jag tror inte det utan mer mot sibo.
Citera
2026-03-13, 11:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citrulin 10mg hjälper mot skadad tarm med engångsdos: https://www.youtube.com/watch?v=EEgy3jQZQ5A
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in