Citat:
1.) Nej
2.) Ja
3.) Nej
4.) Nej
5.) Ja
6.) Ja
7.) Ja
8.) Ja
9.) Nej
10.) Ja
En del av detta hänger troligen också ihop med viss kvarvarande hjärntrötthet efter Graves. Framförallt fråga 5 och 6 där det blir allt bättre. När det var som värst orkade jag inte se program/filmer jag inte sett tidigare, och böcker var en omöjlighet. Nu går det ganska bra igen.
Nr 1 kan variera lite i perioder men jag svarar Nej där ändå då det inte är något jag oroar mig för längre.
Vad gäller ditt förra inlägg ( igår kl 18.46) så håller jag helt med dig i allt det du skriver. Det blir verkligen en ond cirkel när man har ibs och kanske dessutom otäcka anfall som följer, och den oron förstärker helt säkert det hela och det är väldigt svårt att bryta den.
Man hör ofta i media och av läkare att det är personer med nervös personlighet eller som tål stress dåligt som drabbas främst av ibs, men jag tror inte riktigt på att det alltid är så. Man BLIR orolig och nervös av att ständigt gå med magproblem, och sedan är som sagt cirkeln igång.. Jag tror det är väldigt vanligt för man hör ofta att en del knappt vågar gå utanför sin dörr till slut, rädda för att bajsa på sig, kräkas offentligt eller annat, som i mitt fall att drabbas av ett plötsligt anfall, trots att sannolikheten troligtvis är liten.
2.) Ja
3.) Nej
4.) Nej
5.) Ja
6.) Ja
7.) Ja
8.) Ja
9.) Nej
10.) Ja
En del av detta hänger troligen också ihop med viss kvarvarande hjärntrötthet efter Graves. Framförallt fråga 5 och 6 där det blir allt bättre. När det var som värst orkade jag inte se program/filmer jag inte sett tidigare, och böcker var en omöjlighet. Nu går det ganska bra igen.
Nr 1 kan variera lite i perioder men jag svarar Nej där ändå då det inte är något jag oroar mig för längre.
Vad gäller ditt förra inlägg ( igår kl 18.46) så håller jag helt med dig i allt det du skriver. Det blir verkligen en ond cirkel när man har ibs och kanske dessutom otäcka anfall som följer, och den oron förstärker helt säkert det hela och det är väldigt svårt att bryta den.
Man hör ofta i media och av läkare att det är personer med nervös personlighet eller som tål stress dåligt som drabbas främst av ibs, men jag tror inte riktigt på att det alltid är så. Man BLIR orolig och nervös av att ständigt gå med magproblem, och sedan är som sagt cirkeln igång.. Jag tror det är väldigt vanligt för man hör ofta att en del knappt vågar gå utanför sin dörr till slut, rädda för att bajsa på sig, kräkas offentligt eller annat, som i mitt fall att drabbas av ett plötsligt anfall, trots att sannolikheten troligtvis är liten.
Som svar till ditt sista skrivna textstycke.
Att individer, vilka har en låg stress tollerans och, eller är lagd med en så kallad Persóna Nervósa, är inget som leder fram till Cólon Irritábile-besvär och sedan bestående sådana.
Jag anser, att det är ren, och skär abundant gallimatias att låta sig komma med ett sådant påstående eller påpekande om att det skulle vara den egentliga och bakomliggande grund-orsaken till att en sådan typ, av individer, utvecklar ett Cólon Irritábile-symptom.
Cólon Irritábile är en funktionell och en Visceral-Intestinál Tarm-sjukdom som i sin största utsträckning beror på, antingen en överaktiverad [ Colo-Neuronál-motorik ] eller också på en försvagad Neuronál-motorik inom Grovtarmen, i andra hand, så handlar det om en mycket speciell bakterier som invaderar Grovtarmens så kallade Colono-Cýter och gömmer sig inom Colono-Cýternas så kallade Goblét-celler, även kallade för Bägar-celler och, det är just dessa Grovtarms-celler som producerar Colon-Mucósans skyddande Múcus-lager, det vill säga, Grovtarmens ytliga hinna som täcks med ett skyddande lager av slem och, för att sålunda hindra ovälkomna mikro-organismer ifrån att kunna penetrera Cólons Tarm- och Cell-hinna.
Slemhinnan inom och på Cólons celler, kallas för
Túnica Mucósa Cóli och betyder Hinna och Slemrik samt tillhörande Grovtarmen ( Cólon )
Mvh/@JokerMannen