2015-09-17, 09:59
Medlem
touchtoess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Stackare.
Är du säker på att det är ett skov och inte någon släng av magsjuka, med tanke på att du får springa på natten med?

Hur brukar din kost se ut nu?

Med IBS är det jättesvårt att veta vad som gör magen arg och irriterad. Skonkost på min mage kan få den att braka en bra dag medans en flottig pizza kan göra magen bra en dålig dag.

Om du testar att äta som man gör under de första dagarna under återhämtning efter magsjuka så får magen vila lite.
Soppa
Yogurt och fil.
Rostat bröd
Vatten
Någon mildare fruktkräm

Ät lite och ofta.

Tänk på att allt som innehåller bitar kan vara jobbigt för magen att bearbeta.

Ta Loperamid/ Imodium.

I morgon inför du maten sakta och tänker på att äta lite och tugga riktigt noga.

Har också funderat på om det kan vara magsjuka, men det tror jag inte. Min mage reagerar olika snabbt på mat jag ätit - ibland kan jag behöva gå på toa efter 30 min. Ibland på natten. Ibland dagen efter. Så det är mest troligen IBS:en som spökar. Har haft rätt mycket stress/ångestpåslag de senaste veckorna, vilket jag tror påverkar min mage också. I dåliga perioder blir denna vidriga åkomma väldigt psykisk för mig: jag vill inte gå på toaletten om folk är i närheten och drar mig för detta - vilket blir en ond spiral. Idiotiskt med tanke på att jag haft IBS så länge jag kan minnas och detta har aldrig varit ett problem förut.

Idag har jag tagit två Dimor och ska nog ta ditt råd om att äta som man gör vid magsjuka.
Citera
2015-09-19, 15:30
Medlem
haspelspos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av touchtoes
Har också funderat på om det kan vara magsjuka, men det tror jag inte. Min mage reagerar olika snabbt på mat jag ätit - ibland kan jag behöva gå på toa efter 30 min. Ibland på natten. Ibland dagen efter. Så det är mest troligen IBS:en som spökar. Har haft rätt mycket stress/ångestpåslag de senaste veckorna, vilket jag tror påverkar min mage också. I dåliga perioder blir denna vidriga åkomma väldigt psykisk för mig: jag vill inte gå på toaletten om folk är i närheten och drar mig för detta - vilket blir en ond spiral. Idiotiskt med tanke på att jag haft IBS så länge jag kan minnas och detta har aldrig varit ett problem förut.

Idag har jag tagit två Dimor och ska nog ta ditt råd om att äta som man gör vid magsjuka.

Personligen skulle jag INTE följa kostråden som du refererar till nu. Socker, vitt bröd och mjölkprodukter kan ställa till med enormt stora problem för vissa magar. Samtidigt är det så att alla fungerar olika givetvis. Jag tycker istället att du ska prova stenålderskost och således utesluta sädesslag, mjölk och socker. Ät istället mycket grönsaker, fet fisk, kött och fågel. Oljor i form av oliv- och kokosolja. Ät frukt men begränsade mängder. Ägg. Gärna ekologiska varor. Läs på om paleo!

Vidare finns det mängder av kosttillskott som kan hjälpa dig, sannolikt har du en rubbad tarmflora och denna behöver du i sådant fall börja bygga upp igen med hjälp av probiotika.

Länktips
http://www.perfekthalsa.se/okategoriserade/ibs-irritable-bowel-syndrome-det-finns-mycket-att-gora/
Citera
2015-09-19, 17:53
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Är inne i ett otroligt jobbigt skov just nu. Jag har IBS med lös mage vilket är ett helvete stundtals. Den senaste tiden har jag medicinerat med Inolaxol och jag tycker det fungerat förhållandevis bra. Jag vill gå runt på så lite medicin som möjligt och kunna leva så "normalt" som möjligt vad gäller kost, men när dessa skov kommer börjar man ju fundera på att ta till vilka metoder som helst.

Sen några veckor tillbaka har Inolaxol inte fungerat optimalt som det gjort förr, utan jag har haft mycket problem med magen. Jag har behövt gå upp på natten för att gå på toaletten, samt flera gånger under dagen. Några gånger har jag hållit mig fast jag behövt gå (jag vet att det är dumt) men att springa på toaletten konstant är inte kul.

Under dessa skov är detta verkligen "ett handikapp". Vill knappt gå på jobbet eftersom jag behöver gå på toaletten hela tiden Min spontana tanke vid dessa skov är alltid "ät ingenting", men det löser ju inget. Har någon förslag på snäll kost som man kan köra med för att lugna magen igen?

Har IBS-d själv och har nyligen haft en jobbig period (och otaliga desförinnan)

Brukar du medicinera med loperamid? Innan jag började med det så vågade jag knappt lämna hemmet och kände mig extremt isolerad, men såfort det blir sämre så ökar jag doseringen när det är bättre i perioder kan jag klara mig på 4 mg och när det blir värre kan 14-16 mg behövas.
Omedicinerad så var det inte ovanligt med 8-12 toalettbesök om dagen (och det är ingen värdigt liv att leva)

Så mitt tips är att du inleder behandling med loperamid, jag brukar börja varje dag med att ta 3 st tabletter (egentligen ska man börja med bara 2 st men ofta otillräckligt) och sedan ta loperamid kontinuerligt under dagen efter varje lös avföring. (vissa dagar när jag är extra dålig kan jag behöva ta 6-7 st under de första timmarna efter att jag vaknat)

Det enda tråkiga med loperamid är att man lätt blir muntorr och så upplever jag att man får lite tolerans, men det brukar bli bättre om man drar ned lite på dosen en period.
Men den medicinen har gett mig stora delar av mitt liv åter.

Har prövat massa olika; bulkmedel, fodmap dieten och kan säga att det gjort minimal skillnad, har periodvis använt probiotika vissa har funkat bra medan andra bara gör det sämre, den bästa probiotikan jag tagit som hjälpte mest mot diarré var bifolac som tråkigt nog slutat tillverkats.

För min del är loperamid och en del probiotika det enda som faktiskt gjort någon skillnad på problemen, fodmap funkar om jag har en bättre period men känns tråkigt att inte få äta vad man vill, dock har jag slutat med alla dåliga livsmedel (som jag inte tycker om som jag bara åt av hälsoskäl innan:P ) typ baljväxter, brysselkål, linser mm. Men om jag är inne i en diarréperiod gör fodmap ingen nämnvärd skillnad.
Citera
2015-09-21, 08:07
Medlem
touchtoess avatar
Tack för alla era tips!

Det känns som att de två Dimor-tabletterna lugnade ner min stackars lilla mage ganska bra. Har fortsatt med Inolaxol varje dag och även kommit igång med vanligt ätande. Nu känns det bättre igen. Ett tips till alla med IBS-mage är bovete! Heaven's gift. Äter bovetegröt till frukost varje dag nu och försöker att inte slarva, även om jag är trött/mätt. Jag inser själv att jag inte sköter min mage och kost på bästa sätt, har utmattningsdepression sedan ett tag tillbaka vilket gör det tufft att bara hålla ihop vardagens rutiner.

Loperamid har jag inte testat men kanske är väl värt ett försök!
Citera
2015-09-21, 08:21
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Tack för alla era tips!

Det känns som att de två Dimor-tabletterna lugnade ner min stackars lilla mage ganska bra. Har fortsatt med Inolaxol varje dag och även kommit igång med vanligt ätande. Nu känns det bättre igen. Ett tips till alla med IBS-mage är bovete! Heaven's gift. Äter bovetegröt till frukost varje dag nu och försöker att inte slarva, även om jag är trött/mätt. Jag inser själv att jag inte sköter min mage och kost på bästa sätt, har utmattningsdepression sedan ett tag tillbaka vilket gör det tufft att bara hålla ihop vardagens rutiner.

Loperamid har jag inte testat men kanske är väl värt ett försök!

Skönt att den har lugnat sig.
Bovete måste jag testa..

Dimor är Loperamid ( verksamt ämne)
Citera
2015-09-21, 13:01
Medlem
touchtoess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Skönt att den har lugnat sig.
Bovete måste jag testa..

Dimor är Loperamid ( verksamt ämne)

Ah där ser man, är totalt obevandrad i läkemedlens värld! Ni som har Dimor ordinerat från läkare, hur många tabletter äter ni per dag?
Citera
2015-11-05, 16:10
Medlem
Highway101s avatar
Har haft magproblem som förvärrats gradvis de senaste 7 åren ungefär. Från början var det mest kramper men på senare år har det förvärrats och haft ständiga problem med diarré. Pga detta har jag experimenterat med kosten och dragit ner på gluten/kolhydrater rejält de senaste 7 månaderna.

Har nu tagit massa prover och genomgått en gastroskopi. Visade negativt på gluten och ett något förhöjt värde på calprotectin. Läkaren som utförde gastroskopin såg att mitt tarmludd var skadad och misstänkte glutenintolerans. Vid närmare analys av cellproverna ställde dom sig något tveksam till om det berodde på gluten eller inte men sa att det kan bero på att jag undvikit gluten så pass länge. Läkaren rekommenderade att jag käkade så mycket gluten jag kan komma över i 6 månader och därefter ta ett nytt blodprov eftersom prov visar falskt negativt om man undvikit gluten.

Någon som varit med om liknande? Planerar att äta glutenstrikt i 1 månad och se magen håller och sedan trycka mängder och se om det sker någon skillnad. Bör jag då uppleva en skillnad eller hur fungerar det?
Citera
2015-11-08, 17:34
Medlem
Jag hoppas att folk läser detta.

Jag har haft problem med magen ända sen jag varit liten, men det blev som mest påtagligt för ca 5 år sedan då jag fick åka in till sjukhuset och ligga inne några dagar.

Jag har nu kommit till en punkt i livet då jag kan kartlägga vad det är som händer vid vilka tillfällen.

Som barn gick jag igenom en separation som var väldigt jobbig och kort därefter träffade min mamma
en man som var väldigt sträng vilket gav mig en oroskänsla. Vilket ledde till att jag stannade hemma från skolan ganska ofta på grund av att jag behövde kräkas utan att vara direkt magsjuk.

Strax efter högstadietiden och i början av gymnasiet hände det en annan riktigt tung sak i mitt liv som fyllde mig med stress och oro som även den ledde till att jag fick stora besvär med magen under en period igen.

Och efter gymnasiet blev jag tvungen att flytta ihop med en människa som var väldigt destruktiv och det hände saker under detta tak som jag inte borde fått se. Detta gjorde att jag fick enorma oroskänslor och som slutligen som sagt fick mig att åka in till sjukhuset där jag fick ligga inne några dagar för att jag inte kunde äta och att jag inte hade någon energi kvar.
Var liksom tvungen att springa på toa så fort jag ätit minsta lilla.

Sen har detta kommit och gått då jag haft oro inför framtiden, oro över vänner som mår skit, strul i familjen och massa andra "vanliga" känslor som vilken människa som helst i 24 års åldern får uppleva.

Och så för någon vecka sen så var jag med om en grej som var väldigt påtaglig som började påverka min IBS-mage, men som jag lyckades dodga! Det jag gjorde då var att jag kunde känna igen mönstret hur min mage är på gång och ska börja ge mig stryk, men då lyckades jag istället lugna ner mig själv genom att sitta på en lugn plats och först göra någonting för att distrahera magen (spelade musik), sen diskuterade jag med mig själv vad det är som pågår runt om just nu och varför jag känner som jag gör och försökte då komma på en lösning till alla de jobbiga momenten som var aktiva runt om mig just då. När jag strukturerade upp en plan så kunde jag känna hur saker och ting började ordna upp sig, och även hur magen kände nån form av lugn som jag inte riktigt kan förklara. Och med några extra djupa andetag i detta, så slapp jag springa på toaletten hela kvällen och dagen därpå.
Och nu har det hållit i sig sedan dess.

Summering -
Jag tänker alltså att IBS är något som påverkas av just stress och oro. Jag tror inte att det här med kost och tabletter av olika slag hjälper, utan att man behöver finna nån form av inre ro och kartläggning till varför man känner som man gör.
Jag förstår om det kanske känns svårt att göra detta.
Men om ni har prövat alla möjliga piller av läkare, olika kostvanor och allt vad det nu är-
Kan det inte vara värt att pröva något sånt här?
För vissa kanske det passar bättre med nån form av mindfulness i grupp eller yoga, för andra samtal med vänner eller familj, för andra att försöka på egen hand (som mig) eller för andra hos en psykolog.

Jag vet hur diffus den här diagnosen är, men det här verkar på nåt magiskt sätt kunnat hjälpa mig och jag hoppas att det kan vara till nån hjälp för er där ute också.
Citera
2015-11-08, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cantone
Jag hoppas att folk läser detta.

Jag har haft problem med magen ända sen jag varit liten, men det blev som mest påtagligt för ca 5 år sedan då jag fick åka in till sjukhuset och ligga inne några dagar.

Jag har nu kommit till en punkt i livet då jag kan kartlägga vad det är som händer vid vilka tillfällen.

Som barn gick jag igenom en separation som var väldigt jobbig och kort därefter träffade min mamma
en man som var väldigt sträng vilket gav mig en oroskänsla. Vilket ledde till att jag stannade hemma från skolan ganska ofta på grund av att jag behövde kräkas utan att vara direkt magsjuk.

Strax efter högstadietiden och i början av gymnasiet hände det en annan riktigt tung sak i mitt liv som fyllde mig med stress och oro som även den ledde till att jag fick stora besvär med magen under en period igen.

Och efter gymnasiet blev jag tvungen att flytta ihop med en människa som var väldigt destruktiv och det hände saker under detta tak som jag inte borde fått se. Detta gjorde att jag fick enorma oroskänslor och som slutligen som sagt fick mig att åka in till sjukhuset där jag fick ligga inne några dagar för att jag inte kunde äta och att jag inte hade någon energi kvar.
Var liksom tvungen att springa på toa så fort jag ätit minsta lilla.

Sen har detta kommit och gått då jag haft oro inför framtiden, oro över vänner som mår skit, strul i familjen och massa andra "vanliga" känslor som vilken människa som helst i 24 års åldern får uppleva.

Och så för någon vecka sen så var jag med om en grej som var väldigt påtaglig som började påverka min IBS-mage, men som jag lyckades dodga! Det jag gjorde då var att jag kunde känna igen mönstret hur min mage är på gång och ska börja ge mig stryk, men då lyckades jag istället lugna ner mig själv genom att sitta på en lugn plats och först göra någonting för att distrahera magen (spelade musik), sen diskuterade jag med mig själv vad det är som pågår runt om just nu och varför jag känner som jag gör och försökte då komma på en lösning till alla de jobbiga momenten som var aktiva runt om mig just då. När jag strukturerade upp en plan så kunde jag känna hur saker och ting började ordna upp sig, och även hur magen kände nån form av lugn som jag inte riktigt kan förklara. Och med några extra djupa andetag i detta, så slapp jag springa på toaletten hela kvällen och dagen därpå.
Och nu har det hållit i sig sedan dess.

Summering -
Jag tänker alltså att IBS är något som påverkas av just stress och oro. Jag tror inte att det här med kost och tabletter av olika slag hjälper, utan att man behöver finna nån form av inre ro och kartläggning till varför man känner som man gör.
Jag förstår om det kanske känns svårt att göra detta.
Men om ni har prövat alla möjliga piller av läkare, olika kostvanor och allt vad det nu är-
Kan det inte vara värt att pröva något sånt här?
För vissa kanske det passar bättre med nån form av mindfulness i grupp eller yoga, för andra samtal med vänner eller familj, för andra att försöka på egen hand (som mig) eller för andra hos en psykolog.

Jag vet hur diffus den här diagnosen är, men det här verkar på nåt magiskt sätt kunnat hjälpa mig och jag hoppas att det kan vara till nån hjälp för er där ute också.

Bra skrivet! Jag kan verkligen relatera till dig. Jag märker att min mage reagerar mycket på stress men sjävklart även när man proppar i sig något olämpligt. Tänker för ofta på vad jag kan och inte kan äta vilket kan påverka min stressnivå.

Hade en krasch idag som inte var så rolig som framkallade gamla otäcka upplevelser..
Citera
2015-11-15, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Highway101
Har haft magproblem som förvärrats gradvis de senaste 7 åren ungefär. Från början var det mest kramper men på senare år har det förvärrats och haft ständiga problem med diarré. Pga detta har jag experimenterat med kosten och dragit ner på gluten/kolhydrater rejält de senaste 7 månaderna.

Har nu tagit massa prover och genomgått en gastroskopi. Visade negativt på gluten och ett något förhöjt värde på calprotectin. Läkaren som utförde gastroskopin såg att mitt tarmludd var skadad och misstänkte glutenintolerans. Vid närmare analys av cellproverna ställde dom sig något tveksam till om det berodde på gluten eller inte men sa att det kan bero på att jag undvikit gluten så pass länge. Läkaren rekommenderade att jag käkade så mycket gluten jag kan komma över i 6 månader och därefter ta ett nytt blodprov eftersom prov visar falskt negativt om man undvikit gluten.

Någon som varit med om liknande? Planerar att äta glutenstrikt i 1 månad och se magen håller och sedan trycka mängder och se om det sker någon skillnad. Bör jag då uppleva en skillnad eller hur fungerar det?

Gör som doktorn säger och pumpa i dig så mycket gluten du kan fram tills nästa undersökning istället.

Är man glutenallergiker kan man behöva ställa om till allt från "ingen glutenkost" till att byta ut alla köksredskap man nånsin haft. Högst individuellt hur intolerant man är.

Dessutom brukar det ta längre tid än en månad för tarmen att återhämta sig, så det är högst tvivelaktigt att en månad utan gluten kommer att göra någon skillnad.
Senast redigerad av hakkzpets 2015-11-15 kl. 11:44.
Citera
2015-11-17, 07:43
Medlem
RonnyRasks avatar
Har haft en risig mage nu i någon månad, konstant kurrande och bubblande, lösare avföring och en allmänt uppblåst mage. Har dock inte upplevt några smärtor förrän igår. Vaknade igårnatt av att det gjorde ganska ont i magen. Smärtor som påminde om när man inte käkat på typ 8 timmar och då får ont i magen av ren hunger. Väldigt märkligt. Har inte kunnat hitta något i min kost som ställer till det heller.

Sover jävligt dåligt och oregelbundet vilket i sin tur leder till jag också äter på väldigt oregelbundna tider. Vissa veckor käkar jag middag vid 18, andra vid 23.. Bidrar säkert en del, men så har mitt liv sett ut de senaste 4 åren och jag har inte fått problem förrän nu.

Ni som lider av IBS, påverkar sömnen eran mage märkvärt?
Citera
2015-11-17, 07:52
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Har haft en risig mage nu i någon månad, konstant kurrande och bubblande, lösare avföring och en allmänt uppblåst mage. Har dock inte upplevt några smärtor förrän igår. Vaknade igårnatt av att det gjorde ganska ont i magen. Smärtor som påminde om när man inte käkat på typ 8 timmar och då får ont i magen av ren hunger. Väldigt märkligt. Har inte kunnat hitta något i min kost som ställer till det heller.

Sover jävligt dåligt och oregelbundet vilket i sin tur leder till jag också äter på väldigt oregelbundna tider. Vissa veckor käkar jag middag vid 18, andra vid 23.. Bidrar säkert en del, men så har mitt liv sett ut de senaste 4 åren och jag har inte fått problem förrän nu.

Ni som lider av IBS, påverkar sömnen eran mage märkvärt?

Min mage är lugnare på helgerna när man får sova ut. Vet flera som upplever samma.
Magen smälter maten dåligt på nätterna så det kan vara möjligt att det är det som är ditt problem. Du äter, lägger dig och sover och när du vaknar så drar magen igång på högfart.

Låter även som du har en släng av dyspepsi. Förmodligen p.g.a din dåliga kostrutin.

Självklart går magens gräns inte att töja hur länge som helst. Någongång ger den upp.

Testa och ät på bestämda tiden ett tag och ät inte försent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in