2026-03-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Jag orkade inte klicka mig igenom allt men detta hittade jag och där ser det ut som motsatsen, dvs att anställda väljs pga sina meriter, inte kön eller hudfärg.

We work to expand our internal and external career pathways and leadership development opportunities, in part, by applying a skills-first talent approach, which creates merit-based access to career opportunities by considering skills as equivalencies to education.

Bullshit, titta på statistiken och deras inkluderingsarbete och mål istället. Det är glasklart.
Citera
2026-03-12, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Delta Airlines, KLM, American Airlines, Air France, Lufthansa, Southwest Air Lines, Ryanair för att nämna ett fåtal. Det är allmänt känt. Bor du i en kartong?!

Finns källor överallt. Här har du från deltas egna hemsida, straight from the source:

https://www.delta.com/us/en/about-delta/diversity

Delta har väl varit i fronten och praktiserat det mest av alla. Vilket även medfört störst konsekvenser och olyckor:

https://www.oreateai.com/blog/delta-airlines-a-closer-look-at-recent-safety-incidents/7b9d50fa5f652ce463892a7bae5c6e86

Vi ser tex en 200 % ökning av olyckor hos delta 2025 jämfört med 2023 i en bransch där olyckor är helt oacceptabla och borde minska med tanke på utvecklingen och teknologien. Jämför vi 2018-2022 (1 olycka) och 2023-2025 (12 olyckor) är det en 1100% ökning.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Delta_Air_Lines_accidents_and_incidents

Det är häpnadsväckande statistik och det kan inte att förklara på annat sätt än kvoteringar försämrat säkerheten gravt. Människor har dött och kommer forsätta dö för att man bry sig om hudfärg och inkludering framför kunskap och färdigheter.

Så går det när man väljer bort vita manliga piloter…
Hur går det för dig när du väljer statistik för att stödja din tes?

2023:
En som begår självmord genom att hoppa in i motorn.
En passagerare får diarré.
Noll pilotfel.

2025:
Ett landningsställ viker sig när flygplanet landar. Kvinnlig pilot. Möjligt pilotfel, möjligt materialfel.
Rök i kabinen.
Eld i motorn före start.
Brand i flygplanet.
Svår turbulens.
Kollision på marken mellan flygplan. Manlig pilot. Troligt pilotfel.

Varför valde du ut just de åren som signifikanta för DEI-jämförelse?
Citera
2026-03-12, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clueset
Hur går det för dig när du väljer statistik för att stödja din tes?

2023:
En som begår självmord genom att hoppa in i motorn.
En passagerare får diarré.
Noll pilotfel.

2025:
Ett landningsställ viker sig när flygplanet landar. Kvinnlig pilot. Möjligt pilotfel, möjligt materialfel.
Rök i kabinen.
Eld i motorn före start.
Brand i flygplanet.
Svår turbulens.
Kollision på marken mellan flygplan. Manlig pilot. Troligt pilotfel.

Varför valde du ut just de åren som signifikanta för DEI-jämförelse?

Jag skrev inte alla olycksorsaker, visade bara på den dramatiska ökningen. Även om alla olyckor inte kan förklaras av DEI så är ökningen reell och svår att förklara bort. Det är knappast slumpen.

Allt är inte pilotfel. De har nämligen arbetat med inkludering på alla fronter som flygledning, service och underhåll osv.

Årstalen är ju för att påvisa det frekventa inkluderingsarbetet senaste åren.

Sluta spela dum nu, det här är inte jättesvårt att begripa.
Citera
2026-03-12, 12:53
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyjamasXL
Jag skall se. Jag hörde det tidigare idag på TV eller youtube

Att 4-6% av piloter är kvinnor verkar dock stämma. Jag skall kolla vidare och se om jag hittar uppgiften på 50%

YouTube bittra incelers plattform
Besöker enbart den sidan för att se fimpens resa
Citera
2026-03-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Jag tror du missuppfatta mig fullständigt, jag påstår ingenstans att det är sant utan reciterade bara det jag läst då personen ovan frågade efter källa och TS inte uppgav någon. Jag har väldigt bra minne så jag vet att det är New York times, och pellejönsen Daniel Huff som påstår detta i sin intervju/diskussion med journalisten, att det bara handlar om kvinnor är felaktigt och clickbait från 3:e part. Men TS och ni andra kommer sannolikt inte åt den utan prenumeration, varför jag tog mig tid att hitta en liknande text inte från NYT utan en liknande sida som mer eller mindre saxat texten.

Varsågod.

https://nypost.com/2026/01/23/opinion/despite-trumps-efforts-airline-dei-programs-are-still-risking-peoples-lives/

Kanske lika bra acceptera det är skillnad på män och kvinnor.
Inom sporten har de ju sedan länge accepterat det - och inrättat olika klasser.
Varför inte också i yrkeslivet..
Citera
2026-03-12, 13:08
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
YouTube bittra incelers plattform
Besöker enbart den sidan för att se fimpens resa
Vem är Fimpen då? Länk?
Citera
2026-03-12, 13:15
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Kanske lika bra acceptera det är skillnad på män och kvinnor.
Inom sporten har de ju sedan länge accepterat det - och inrättat olika klasser.
Varför inte också i yrkeslivet..
Bra fråga och ytterst relevant. Det verkar ju dessutom kunna spara en himla massa liv om så gjordes.
Citera
2026-03-12, 13:17
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Kan TS ge något exempel på flygkrascher där det varit kvinnliga piloter inblandade?

En 3-exempel bordfe väl inte vara så svåra att hitta fram, Amelia Earhart som exempel. räknas inte.

Vi kan ta ett par kända krascher som exempel:

MH17 Där var piloterna Malaysier vilket inte är så konstigt då planet tillhörde Malaysian Airlines + att det är jävligt svår att skydda sig mot gruvfyllon med SAM missiler - de kunde träffat precis vilket plan som helst. Med kvinnliga eller manliga piloter. Här var det bara män.

USAIR 1549, Men kaptenen där, Sully, var varken kvinna eller minoritet. Likförbannat kraschade de i Hudson floden.

Gottröra, SK 751, piloten var vit och dansk, andrepiloten svensk och man.

Linateolyckan: Piloterna i båda planen var män och de som dömdes efter utredningen var folk som jobbade på flygplatsen - alla män.

Så kan TS plocks fram 4 liknande exempel från låt oss säga 1990 till idag?
Citera
2026-03-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seasons15
Jag skrev inte alla olycksorsaker, visade bara på den dramatiska ökningen. Även om alla olyckor inte kan förklaras av DEI så är ökningen reell och svår att förklara bort. Det är knappast slumpen.

Allt är inte pilotfel. De har nämligen arbetat med inkludering på alla fronter som flygledning, service och underhåll osv.

Årstalen är ju för att påvisa det frekventa inkluderingsarbetet senaste åren.

Sluta spela dum nu, det här är inte jättesvårt att begripa.

De har kört inkluderingsarbete sedan 60-talet.

Har du någon källa på att det är inkluderingsarbete som gör skillnaden mellan perioderna du valde ut? Något resonemang som stödjer den teorin? Eller är det bara "jag gillar inte kvotering, så det är nog det som är orsaken"?
Citera
2026-03-12, 13:56
Medlem
PyjamasXLs avatar
Intressant vore att veta om hur folks egna livserfarenheter stödjer eller inte stödjer teorin om att kvinnor är sämre lämpade som piloter än män?
Mina erfarenheter säger mig att det mycket väl kan vara som så att kvinnor är sämre lämpade som piloter än vad män är. Det har att göra med att när jag som grabb lärde mig att cykla så var killarna mycket bättre på att hantera cykeln både i höga och låga hastigheter, samt när det gällde att sladda, hoppa, köra på bakhjulet och trixa.
Som ungdom och det var dags att skaffa moppe och senare lätt motorcykel, cross med mera, så vet jag inte. Berodde kanske på att tjejerna hellre blev skjutsade än att våga köra själva?
När det gäller bilkörning så måste jag även här säga att min erfarenhet är att män hanterar en bil betydligt bättre än vad kvinnor gör. Skulle tro att det inte finns något motsatt fall som jag kan komma på faktiskt, och det känns lite underligt. Jag har en känsla av att detta är otroligt icke PK att lyfta fram, men det är ju min erfarenhet och jag vill inte blunda för den, eller gömma den, då det ju faktiskt handlar om liv som går att rädda i fortsättningen.
Citera
2026-03-12, 14:01
Medlem
alleballe1998s avatar
Källa tack.
Citera
2026-03-12, 14:03
Medlem
PyjamasXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Kan TS ge något exempel på flygkrascher där det varit kvinnliga piloter inblandade?

En 3-exempel bordfe väl inte vara så svåra att hitta fram, Amelia Earhart som exempel. räknas inte.

Vi kan ta ett par kända krascher som exempel:

MH17 Där var piloterna Malaysier vilket inte är så konstigt då planet tillhörde Malaysian Airlines + att det är jävligt svår att skydda sig mot gruvfyllon med SAM missiler - de kunde träffat precis vilket plan som helst. Med kvinnliga eller manliga piloter. Här var det bara män.

USAIR 1549, Men kaptenen där, Sully, var varken kvinna eller minoritet. Likförbannat kraschade de i Hudson floden.

Gottröra, SK 751, piloten var vit och dansk, andrepiloten svensk och man.

Linateolyckan: Piloterna i båda planen var män och de som dömdes efter utredningen var folk som jobbade på flygplatsen - alla män.

Så kan TS plocks fram 4 liknande exempel från låt oss säga 1990 till idag?
WTF, du har ju tagit fram exempel på flygkrasher som inte berott på den mänskliga faktorn. Kaptenen som lyckades landa planet i Hudsonfloden gjorde ju en heroisk insatts och lyckades landa planet i floden på ett smått mirakulöst sätt.
Senast redigerad av PyjamasXL 2026-03-12 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in