2026-03-12, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Fast nu får du faktiskt backa... Det var och är faktiskt betydligt bättre för ett barn att dödas direkt vid ankomst än att misshandlas, utnyttjas och torteras i långa stunder i ett fosterhem. Det måste du själv förstå. Så hennes påstående är inte fel och det vet du också. Det är t.ex. bättre att ett litet barn dör inom loppet av dagar it.ex. TBC än att barnet lider med TBC i månader utan vård för att nationens sociala myndigheter inte erkänner att barnet har TBC. Sverige var på den här tiden inte bättre i att ta hand om barn... tiden under WW2 och de 10 år efter kriget (sk. efterkrigstiden) var barninstitutionernas högborg. Det var då vi hade alla dessa hemska barnhem som inte gjorde något annat än att tortera barnen i medicinska studier..
Hon har fått för sig att barn och föräldrar var tillsammans i lägen och det är det hon menar var bättre , hon har inte ens förstått att de skildes direkt vid ankomst , de familjer där barn och föräldrar var tillsammans var romer .
Alla vet hur det såg ut med institutioner för utvecklingsstörda eftersom synen på dessa var att de inte var riktiga människor och inte kunde känna tex smärta precis som man ansåg att bebisar kunde genomgå medicinsk behandling utan bedövning innan viss ålder för att hjärnan inte kunde tolka smärta
Citera
2026-03-12, 11:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Hon har fått för sig att barn och föräldrar var tillsammans i lägen och det är det hon menar var bättre , hon har inte ens förstått att de skildes direkt vid ankomst , de familjer där barn och föräldrar var tillsammans var romer .
Alla vet hur det såg ut med institutioner för utvecklingsstörda eftersom synen på dessa var att de inte var riktiga människor och inte kunde känna tex smärta precis som man ansåg att bebisar kunde genomgå medicinsk behandling utan bedövning innan viss ålder för att hjärnan inte kunde tolka smärta
Återigen hittar du på egna berättelser som inte visar vad FU faktiskt gör. Jag tycker du ska starta en egen tråd för ”adinas hittepå-berättelser” i lämpligt forum.
Citera
2026-03-12, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungTiger
Du jämför med förintelsen och kan nu lämna in ditt människa, sympati och användning av luftkort till närmaste soptunna, äckliga människor I sekten som använder förintelsen som ett jäkla skämt.

Jag kan gå längre än så. Jag kan hävda, MED DOKUMENTATION, att Sverige många gånger hanterade barn betydligt sämre än tyskarna under 1920-1970. De barn som ankom till ett koncentrationsläger avrättades ganska direkt, så långt man han med. Det var inte i tyskarnas intresse att utnyttja dem (som vi gör i Sverige). Viss medicinsk forskning använder t.ex. tvillingar, men under väldigt korta perioder i barnens liv, jämfört med t.ec. Kinas motsvarighet till medicinska försök. I Sverige däremot kunde barn leva i åratal under medicinska experiment. Vi kan idag läsa journaler som i detalj talar om vad personalen gjorde med dessa barn på svenska barnhem under den här tiden. Vi kan i detalj läsa om hur man hanterade barn från minoriteter. Barn på svenska institutioner hade det definitivt inte bättre än vad barnen i Polen hade.

Men problemet är att dagens socionomer får inte läsa den verkliga bilden av svensk socialomsorg. Tas dessa händelser upp så är det förskönande versioner. Läser man sedan i primärkällorna, dvs de verkliga handskrivna journalerna, får man en helt annan bild av vad Sverige gjorde med barn under 1920-1980.

Idag dränker man i svenska kommuner barn i åar och låter barn ligga i svåra dödliga sjukdom som inte erkänns av socialtjänsten.
Citera
2026-03-12, 11:57
Medlem
Citat:
Nja, I grunden gäller föräldrabalkens 6kap där föräldrarna faktiskt har vårdnaden (eller ja, i praktiken modern om hon inte har erkänt fadern). Sedan stadgar LVU att vårdnadshavarna förhindras att i vissa fall utföra vårdnaden av den unge. Men vårdnaden försvinner inte från vårdnadshavarna/föräldrarna förrän den allmänna domstolen har tilldömt en vårdnadsöverflytt alt en enskild vårdnad. Sverige är rätt speciell här.
Nej vid tex sjukvård är det tillfälligt , finnns exempel på JV föräldrar som har önskat att vårdnad ska tas bort från dem vid varje behandlingstillfälle vilket inte har gått att göra .
Citera
2026-03-12, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du har redan fått svar. Men du har också visat att du klipper bort svar och sedan ställer idiotfrågor om det du klippt bort. Du förstår inte de svar du får - du beter dig helt rubbat i tråden och du projicerar uppenbart ditt eget rubbade beteende på FU. Det är jävligt tröttsamt att se dina nonsensinlägg i tråden.

Att du drar in platt jord i sakfrågor kring svensk förvaltningsrätt och socialtjänst visar ytterligare att du inte förstår diskursen.

Du sitter i en konspirationstråd och påstår saker men kommer inte med bevis och försvarar en person som skrattar är förintelseskämt, du är lika bra på att läsa som FU.
Citera
2026-03-12, 12:02
Medlem
Citat:

Nu var det förvisso så att över 80% av de som faktiskt befann sig i dessa läger var romer, inte judar. Judarna kom mycket, mycket senare och var färre än romerna. Sedan var händelseförloppen olika beroende på var familjerna befann sig. I vissa läger fick faktiskt barn vara med sina föräldrar, ofta i väntan på registreringskontroll. Men ja, ofta separerades barnen från föräldrarna och hanterades på det sätt som var lämpligt för stunden. Återigen pratar vi om en väldigt liten period av barnets liv, medan man i Sverige kunde hålla barn levande i misär i årtionden tills kroppen inte orkade längre.

Nej, adina, alla vet inte hur institutionerna såg ut. Det finns bara två sätt att veta det, antingen att man själv har arbetat på dessa institutioner eller att man har studerat arkiven personligen. Läst journalerna och de protokoll som finns. Resten är enbart förskönade versioner för unga människor.

Dagens HVB är inte bättre idag och det vet du om.
Citera
2026-03-12, 12:03
Medlem
Citat:
Jag kan gå längre än så. Jag kan hävda, MED DOKUMENTATION, att Sverige många gånger hanterade barn betydligt sämre än tyskarna under 1920-1970. De barn som ankom till ett koncentrationsläger avrättades ganska direkt, så långt man han med. Det var inte i tyskarnas intresse att utnyttja dem (som vi gör i Sverige). Viss medicinsk forskning använder t.ex. tvillingar, men under väldigt korta perioder i barnens liv, jämfört med t.ec. Kinas motsvarighet till medicinska försök. I Sverige däremot kunde barn leva i åratal under medicinska experiment. Vi kan idag läsa journaler som i detalj talar om vad personalen gjorde med dessa barn på svenska barnhem under den här tiden. Vi kan i detalj läsa om hur man hanterade barn från minoriteter. Barn på svenska institutioner hade det definitivt inte bättre än vad barnen i Polen hade.

Men problemet är att dagens socionomer får inte läsa den verkliga bilden av svensk socialomsorg. Tas dessa händelser upp så är det förskönande versioner. Läser man sedan i primärkällorna, dvs de verkliga handskrivna journalerna, får man en helt annan bild av vad Sverige gjorde med barn under 1920-1980.

Idag dränker man i svenska kommuner barn i åar och låter barn ligga i svåra dödliga sjukdom som inte erkänns av socialtjänsten.

Du jämför med förintelsen, dina åsikter är inte värda luft.
Citera
2026-03-12, 12:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du sitter i en konspirationstråd och påstår saker men kommer inte med bevis och försvarar en person som skrattar är förintelseskämt, du är lika bra på att läsa som FU.
Du har fått massor av fakta kring fel och brister i socialtjänsten. Ditt störda beteende visar du själv (så det är inget jag behöver ”bevisa”). Jag har inte hört eller sett någon som skrattar åt ”förintelseskämt” och jag har ingen anledning att tro att FU skulle göra det.
Citera
2026-03-12, 12:11
Medlem
Citat:
Du jämför med förintelsen, dina åsikter är inte värda luft.

Ja, min vän. Jag jämför tre historiska händelser under samma tidsepok, konstigt va?
Till skillnad från dig förhåller jag mig distanserad till historiska händelser och kan beskriva dem inom sin historiska tidsram. Pratar vi barnet och barnets objektiva bästa så var faktiskt tyskarnas sätt att hantera barn under världskriget betydligt mer humant än Sveriges sätt att hantera barn under exakt samma tid, dvs världskriget. Sverige kopierade dessutom mycket av de medicinska experiment som tyskarna höll på med. Skillnaden var att Sverige inte, vad ska man säga, avlivade sina försöksdjur som tyskarna gjorde. Vilket som du vet resulterade i att barn levde i misär hela sitt liv och lämnades skadade som vuxna om de nu överlevde barnaårens sjukdomar och infektioner. Sverige hanterade således barn betydligt sämre än vad tyskarna gjorde.
Citera
2026-03-12, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du har fått massor av fakta kring fel och brister i socialtjänsten. Ditt störda beteende visar du själv (så det är inget jag behöver ”bevisa”). Jag har inte hört eller sett någon som skrattar åt ”förintelseskämt” och jag har ingen anledning att tro att FU skulle göra det.

Du påstår systematiskt fel i hela socialtjönsten men du har inte visat det, enskilda saker är inte ett systematiskt fel.

Nu är vi flera här som var inne på livesändning och hörde hur dom skrattar och jämför socialtjänsten med förintelsen och du tror inte på det? Vill du ha en video på det också?
Citera
2026-03-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ja, min vän. Jag jämför tre historiska händelser under samma tidsepok, konstigt va?
Till skillnad från dig förhåller jag mig distanserad till historiska händelser och kan beskriva dem inom sin historiska tidsram. Pratar vi barnet och barnets objektiva bästa så var faktiskt tyskarnas sätt att hantera barn under världskriget betydligt mer humant än Sveriges sätt att hantera barn under exakt samma tid, dvs världskriget. Sverige kopierade dessutom mycket av de medicinska experiment som tyskarna höll på med. Skillnaden var att Sverige inte, vad ska man säga, avlivade sina försöksdjur som tyskarna gjorde. Vilket som du vet resulterade i att barn levde i misär hela sitt liv och lämnades skadade som vuxna om de nu överlevde barnaårens sjukdomar och infektioner. Sverige hanterade således barn betydligt sämre än vad tyskarna gjorde.

Nej nej, inte någonstans kan man få för sig att jämföra socialtjänsten idag med förintelsen av judar, inte idag och aldrig någonsin, bara tanken att göra det borde tända en lampa i sitt skruvade huvud att fan det är nog jävligt efterblivet att göra.
Citera
2026-03-12, 12:19
Medlem
Citat:
Undersökningen byggde alltså på kring 1000 individer som anmälde sig till intervju och som ansåg att de blivit vanvårdade under 1900-talet .
Med tanke på att de gavs möjlighet att söka ersättning för alla som varit placerade mellan 1920-1980 så är det märkligt att bara kring 5000 sökte ersättning och knappt hälften fick ersättning beviljades ersättning om 88 % blev utsatta

Det är ju inte märkligt. Dels är många av dem som blev utsatta för övergrepp väldigt gamla och de anser att det inte är lönt att processa kring det. Sedan har vi skämsfaktorn som är ENORMT stor i dessa sociala frågor. För som du vet var det för det mesta sk. "oäkta barn" och sk. "sinnesslöa barn" som utsattes för övergrepp på Eriksro, Vipeholm etc. Det är svårt för den äldre generationen att prata om dessa sociala frågor.Adoptioner, oäkta barn, institutionsvård etc. var så tabubelagt att det tar folk än idag timmar att försöka berätta hur det var.

Men vi behöver inte ha dessa ansökningar. Arkiven kring Eriksro, Vipeholm etc. är öppna för alla. Journalerna berättar sin egen historia kring vad som hände med alla dessa barn. Det är ingen rolig läsning kan jag säga, som har ägnat tid åt att läsa dessa journaler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in