2026-03-11, 23:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Såklart. Det är så här det låter från er som klagar som mest. Inga bevis. Bara klagomål.

Varför skulle jag lägga upp känsligt material här och riskera att röja barns identiteter? Tror du på det själv eller. Jag vet vad jag sett. det räcker för mig.
Citera
2026-03-11, 23:16
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför skulle jag lägga upp känsligt material här och riskera att röja barns identiteter? Tror du på det själv eller. Jag vet vad jag sett. det räcker för mig.
Det ska du såklart inte göra. Men hur ska jag kunna veta att det du säger är sant om du inte har belägg för någonting? Det kanske finns offentliga uppgifter? Men strunt samma. Jag orkar inte lägga min tid här mer. Det ger ingenting . Ha en trevlig kväll! Koka inte över och få hjärnblödning bara.
Citera
2026-03-11, 23:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är väl tur att det inte sker systematiskt då? Bara för att det har hänt betyder det inte att det sker hela tiden, som du hävdar.

Så alla grupper på facebook där föräldrar är kritiska till soc har fel? Det är alldeles för många som beskriver precis samma galenskaper. Det finns ingen uns av sanning i det tror du?

JO detta är systematiskt och det beror på hur LVU-processen är utformad. Extrem makt, inget ansvar från socialtjänstens sida = totalt livsfarligt och ett hot mot demokratin.
Citera
2026-03-11, 23:17
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ja men du förstår inte problemet här. Det finns inga straff i princip för socialsekreterare som sitter och hittar på i barnutredningar. Jag har granskat flera barnutredningar och samma typer av fel och fusk förekommer som av en händelse i varje utredning jag gick igenom.

Jag skulle säga att det är satt i system detta och många föräldrar vittnar och larmar om precis samma sak.

Socialtjänsten är en extremt farlig myndighet, utan ansvar om det blir fel och som inte drar sig för att hitta på och skarva för att få igenom LVU. Det är inte ok någonstans och man kan inte skylla på domstolen för att soc gör så här.

Så vad hände när du tog dessa till en domstol och påpekade felen du hittat?
Citera
2026-03-11, 23:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det ska du såklart inte göra. Men hur ska jag kunna veta att det du säger är sant om du inte har belägg för någonting? Det kanske finns offentliga uppgifter? Men strunt samma. Jag orkar inte lägga min tid här mer. Det ger ingenting . Ha en trevlig kväll! Koka inte över och få hjärnblödning bara.

Anmälningar mot soc är på gång. det kan bli offentligt framöver. jag hoppas verkligen det. Kan även vara så att journalister vill granska detta, vilket verkar vara fallet. Så mycket möjligt att det dyker upp i media snart.
Citera
2026-03-11, 23:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vajervevaren
Så vad hände när du tog dessa till en domstol och påpekade felen du hittat?

Jag vet inte vad du pratar om. jag har inte varit i nån domstol.
Citera
2026-03-11, 23:20
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Så alla grupper på facebook där föräldrar är kritiska till soc har fel? Det är alldeles för många som beskriver precis samma galenskaper. Det finns ingen uns av sanning i det tror du?
Det är drevmänniskorna som går på all felaktig propaganda som kavlats ut som tror på detta. Människor som lätt tror på konspirationsteorier.
Citera
2026-03-11, 23:24
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Jag vet inte vad du pratar om. jag har inte varit i nån domstol.

Du sa ju att du hade fått tillgång till utredningar där du kan påvisa felaktigheter, varför ser du inte till att dessa felaktigheter kommer till kännedom för domstolarna?
Citera
2026-03-11, 23:28
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Du sa ju att du hade fått tillgång till utredningar där du kan påvisa felaktigheter, varför ser du inte till att dessa felaktigheter kommer till kännedom för domstolarna?
Nämndemannen: "Ohyggligt liten chans att vinna"

Nämndemannen vill vara anonym, av hänsyn till sin nuvarande arbetssituation och hur infekterad frågan har kommit att bli. Han har emellertid flera års erfarenhet av uppdraget i förvaltningsrätten.

– Jag har aldrig under mina år varit med om att rätten begär in kompletteringar till socialförvaltningens underlag när det gäller LVU. Notarien som förbereder målet utgår någonstans ifrån att det är socialens yrkande om LVU som ska vinna.

I de muntliga förhandlingarna som hålls i förvaltingsrätten i samband med LVU-ärenden, har nämndemännen möjlighet att via rådmannen ställa kompletterande frågor i ärendet. Det är en möjlighet som få utnyttjar, enligt nämndemannen.

– Som nämndeman har man ingen möjlighet att granska kvaliteten på en utredning, det är ju bara den vi har att gå på. Är den bristfällig eller inte sanningsenlig, då finns ingen chans att förhindra LVU.

Därför det går inte rätt till i förvaltningsdomstolen.
Citera
2026-03-11, 23:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är drevmänniskorna som går på all felaktig propaganda som kavlats ut som tror på detta. Människor som lätt tror på konspirationsteorier.

Jag tror inte de är så många. Det finns många seriösa kritiker också. Tyvärr har socialtjänsten sig själva att skylla för sitt dåliga rykte. Hittar man på i barnutredningar, vrider, vinklar, hoppar i tid, klipper och klistrar i text. Ja då litar ju ingen förälder på dem till slut. För det här är inget unikt, utan så här är det mer eller mindre i olika omfattning i vartenda LVU-mål.

Lösningen borde egentligen vara att tvinga soc till fullständig transparens. ALLT ska upp på bordet. De får inte gömma undan ett skit för domstolen, nämnden och alla advokater.

Det är smusslandet bakom sekretessen som leder till konspirationsteorierna som du kritiserar. Börja med att rätta till detta så kommer det problemet att försvinna på en gång.
Citera
2026-03-11, 23:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jag kan inte kommentera andras utredningar och vad jag gjort exakt. Men det har varit till stor hjälp. Det vet jag.
Citera
2026-03-11, 23:33
Medlem
vajervevarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nämndemannen: "Ohyggligt liten chans att vinna"

Nämndemannen vill vara anonym, av hänsyn till sin nuvarande arbetssituation och hur infekterad frågan har kommit att bli. Han har emellertid flera års erfarenhet av uppdraget i förvaltningsrätten.

– Jag har aldrig under mina år varit med om att rätten begär in kompletteringar till socialförvaltningens underlag när det gäller LVU. Notarien som förbereder målet utgår någonstans ifrån att det är socialens yrkande om LVU som ska vinna.

I de muntliga förhandlingarna som hålls i förvaltingsrätten i samband med LVU-ärenden, har nämndemännen möjlighet att via rådmannen ställa kompletterande frågor i ärendet. Det är en möjlighet som få utnyttjar, enligt nämndemannen.

– Som nämndeman har man ingen möjlighet att granska kvaliteten på en utredning, det är ju bara den vi har att gå på. Är den bristfällig eller inte sanningsenlig, då finns ingen chans att förhindra LVU.

Därför det går inte rätt till i förvaltningsdomstolen.

Hur är det här relevant till vad jag frågade, kurt-sune har ju granskat kvaliteten på utredningen själv redan. Jag undrar varför han inte presenterat felaktigheterna i utredningen till domstolen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in